• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • Ciekawe czy auta z butlą z gazem będą mogły wjeżdżać. (5)

    Już na wielu parkingach są zakazy. Oczywiście nie mam jeżdżącej kuchenki ;)

    • 33 17

    • Passat TDI 1.9?

      czy golf III :D

      • 2 1

    • oczywiście...

      ... bo co by znajomi powiedzieli...

      • 4 1

    • ja wjeżdżam wszędzie

      • 5 5

    • beda mogly (1)

      Tam gdzie nie ma wentylacji to nie moga.

      • 12 5

      • Nie tylko, nie mogą tam gdzie jest standardowe odwodnienie garażu, bo LPG jest cięższy od powietrza i zbiera się w klatkach i studzienkach kanalizacyjnych.

        • 6 4

  • Koszty rosną, tunel tylko dla samochodów, ale oczywiście nic dla nich miasto nie robi. (4)

    • 19 22

    • (3)

      miasto w ten sposób odciąży centrum żebyś mógł na tym twoim złomie spokojnie rozjeżdżać przechodniów... zresztą podziękuj tym co zaplanowali tak układ miasta że żeby gdzieś dojechać to i tak musisz przez centrum przejechać

      • 9 11

      • (2)

        Podejrzewam że Ci co planowali układ miasta,mogą w większości już nie żyć ;)

        • 6 2

        • Jestes w błedzie Niemcy zaprojektowali miasta na kilkaset lat do przodu ,ale Polacy wszystko zniszczyli (1)

          I nadal niszczą i tworzą tylko problemy zamiast je rozwiazywac

          • 5 5

          • brednie

            cokolwiek w kwestii rozwoju miasta, co bylo zaplanowane przed I wojna swiatowa nie ma dzis sensu, bo nie uwzglednialo chocby samochodow.

            Pokaz, gdzie masz te niemieckie plany na kilkaset lat do przodu?

            Pamietaj prosze. To, ze ty nie potrafisz swoim zyciem zarzadzac, nie oznacza, ze musisz od razu przelewac swoje kompleksy na caly narod. Wlatach 50-tych zaplanowano sporo dla Gdanska i oby nigdy te plany nie zostaly wprowadzone - chocby Droga Czerwona.

            • 10 3

  • Urzedasy niezmarnują ani jednej okazji by koszty kazdej inwestycji mnozyc w nieskończonosc!!

    Czyli jak zawsze w budyniolandi

    • 2 3

  • Kłania się logika! Widać niedouczenie totalne, a szczególnie matematyki.

    • 2 1

  • Nie tylko tunele: estakady, mosty i zwykłe drogi - odśnieżanie, odladzanie, oznakowanie, oświetlenie, konserwacja,

    W Berlinie / Kopenhadze 340 / 260 aut na 1000 mieszkańców
    - w Gdańsku 520.
    Ciągłe lamenty o drogi, korki i dojazd... no i Tristar.

    Czy naprawdę stać nas na to w tym porównaniu?
    Zostawiamy przyszłym pokoleniom dodatkowe koszty utrzymania i zanieczyszczone miasta...

    • 7 3

  • Nie byłoby taniej zasypać rzekę?

    • 7 1

  • żaden wrzesień

    Nie pojedziecie tunelem we wrześniu i się tego nauczcie, niezależnie od tego, czy dyżurni PRowcy miasta wstawią tu minusy, czy napiszą coś innego. Miało być w pażdzierniku,grudniu,czerwcu,teraz wrześniu, a może nie być i w grudniu. Nikt nie rozlicza wykonawcy i nie ciągnie należnych kar za termin wykonania.

    • 12 8

  • Tunel ten to totalna ignorancja ruchu pieszego i rowerowego. (2)

    Miasto ma gdzieś że ten tunel zabije ruch pieszy i rowerowy pomiędzy NP a Westerplatte. Przeprawa promowa do likwidacji mimo że jest doprowadzony chodnik i ddr. Piesi rowerzyści będą musieli nadkładać drogi przez Centrum a blaszaki będą jeździli na skróty. To jest kompletnie nie fair i sprzeczne z polityką
    miasta dla ludzi. Żądamy utrzymania promu albo budowy kładki przez rzekę podobnej do tej w Ustce. Śmierdzący ropą i zdezelowany autobus to żadne rozwiązanie. Ale miasto ma to gdzieś. Na WPR z pewnością ten problem poruszę

    • 9 13

    • (1)

      Sprawdź w słowniku, co oznacza "ignorancja", w przeciwnym wypadku wykazujesz się... ignorancją.

      • 9 2

      • wystarczy zamienić słowo ignorancja na ignorowanie i tekst nabiera sensu

        • 1 3

  • Na ECS ma wylatywać z budżetu co rok kilkanaście baniek a pożytek z niego jest wątpliwy i tylko dla grupy ludzi z kręgu sitwy. (3)

    Na teatr szekspirowski gdzie zamiast teatru są performance, eventy i recitale ulubionych artystów władzy też parę baniek idzie.
    Więc przynajmniej będzie jakiś większy pożytek z tych wydatków na tunel niż na puszczanie bąków w stołki i rauciki z poczęstunkiem i tanim szampanem.
    Zawsze można zamknąć ECS a teren odsprzedać deweloperom - odpadną koszty utrzymywania tego przybytku zakłamania.

    • 124 19

    • (2)

      no wlasnie! skandal! my, biedota umyslowa z pisu, domagamy sie dotacji dla stoczni!

      • 7 13

      • a my, zwykli rozsądni ludzie domagamy się jak najmniej rzeczy wymagających dotacji (1)

        nie ma dla nas większej różnicy skoro zniknęła stocznia i jej dotowanie a zamiast tego pojawiły się inne duże wydatki z pieniędzy podatnika, które nie były najpilniejszymi potrzebami miasta (ecs, teatr szekspirowski, stadion i inne)

        • 15 2

        • o w morde, ja to bym w zyciu do teatru nie poszedl.

          • 7 1

  • 2zl

    Niech wprowadza opłatę 2zl za przejazd i nie trzeba będzie doplacac

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane