• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • Generalnie tunel powinien powstać 20 lat temu, teraz powinien byc budowany kolejny. (2)

    Należy tylko współczuć mieszkańcom Zaspy, Przymorza. Kupili sobie klatki za setki tysięcy nad morzem a tu ołów, spaliny tysiące ludzi na m2 i mega lans.
    W sumie to nie Gdańszczanie tylko napływowi od lat 70 do dziś więc im takie klimaty odpowiadają.

    • 2 8

    • Zawsze można wcześniej ,lepiej i mądrzej .Co więc robiłeś by tak się stało?

      • 0 0

    • jestes błedzie bo teraz jest cicho spokojnie i czysto wszystko zostanie zniszczone jak zrobia autostrade zielona

      • 1 2

  • Opłata?

    Z treści komentarzy widzę, że artykuł jest na zamówienie i jako balonik próbny.
    Chodzi o przygotowanie nas i wysondowanie możliwości i ew. wysokości opłat za przejazd.
    Wymyślają w U.M. inwestycje typu stadion lub tunel aby się wykazać inicjatywą a póżniej brak pieniędzy na utrzymanie.
    Emeryci w końcu już nie są w stanie przeżyć następnej 100% podwyżki czynszów więc wyciąga się łapki po datki.

    • 8 2

  • debilizm (1)

    debilizm adamowicza do kwadratu-zablokujecie zaspe przymorze i zabianke bo dalej za tunelem jest brak myslenia pana adamowicza ,dokad dalej wyprowadzic ruch samochodow z miasta...

    • 6 6

    • Ale odblokują centrum i ja się cieszę.

      • 2 0

  • Czy to wstęp żeby nam powiedzieć że postawią tam bramki? Coś tu nieładnie pachnie.

    • 1 2

  • z tunelu wyjazd na nową Słowackiego a nie zatrówac płuca miasta i rekreacyjne jak park Reagana

    • 2 0

  • a kradzież tunelu ubezpieczenie pokryje? (1)

    tak pytam

    • 2 0

    • elementy zawsze można ukraść, Polak potrafi

      • 0 0

  • Taka wysoka składka, widocznie ryzyko szkód jest wysokie.....

    • 3 0

  • strasznie malo

    gdanszczanie maja w kieszeni mnostwo nieopodatkowanego pieniadza, którego nie chca wydac, niech miasto podniesie cene ubezpieczenia i odbierze to sobie w akcyzach, zezwoleniach, podatkach gruntowych i mandatach. Widzial kto by tak bezwstydnie sie bogacic? Po 2-3 mieszkania, biznesy pootwierane, SUVy pod chałupą ... a tu żal wydac kilka złotych wiecej na drogę, któą będę mógl normalnieprzejchac bez strachu.

    • 1 1

  • ojeju

    Jak piałem wcześniej - utrzymanie automatyki w jednej z największych firm produkcyjnych na pomorzy kosztuje rocznie 0,8 miliona PLN (obrót 250 mln PLN). Okradają Was mątwy i dorsze morskie - czyli sami siebie, Pomorzanie okradacie.

    • 3 1

  • Polne drogi

    Polne drogi są tańsze w budowie i nie trzeba ich ubezpieczać.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane