• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • HURA WKOŃCU (20)

    • 100 18

    • (2)

      rura w końcu

      • 7 0

      • mozna to zrobic w 30 miesiecy (1)

        zatrudnic wiezniow - specjalistow od podkopow - powiedziec im, ze jak wydraza, to beda wolni :)

        • 5 7

        • Można zrobić to w 14-16 miesięcy,

          ale wtedy byłoby za tanio i nikt by nie zarobił na tej inwestycji ;)

          Popatrzcie na inne inwestycje z TBM i ich koszty za naszymi granicami.
          U nas jak zwykle kilka razy dłużej i drożej...

          • 0 0

    • (12)

      a co z tunelem pod Sopotem???

      • 3 7

      • (7)

        a co z nim? drążony nie był...

        • 4 0

        • (1)

          z tym obiecanym w kampanii, pod całym Sopotem... kiedy zaczną drążyć??

          • 2 6

          • Buhahahhaaaa, ktoś uwierzył w tą brednię!!!

            • 7 2

        • a skąd się weźmie maszyna? (3)

          Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.
          ..a po pracy taki prezent dla wykonawct?

          • 1 1

          • tego ustępu artykułu kompletnie nie rozumiem (1)

            niech redaktor napisze:
            czyja jest maszyna i kto ją kupuił
            jaki jest jej koszt
            i co to znaczy, ze o jej losie zadecyduje wykonawca

            • 8 0

            • Co tu jest niejasne?

              Tak jak z każdym innym narzędziem. Wykonawca kupuje młotek, wbija nim gwoździe na chwałę gdańskiej inwestycji a potem zabiera go wraz z innymi swoimi narzędziami.

              • 7 0

          • Maszyna jest już Polsce

            Kontroluję towary firmy, która robiła spedycję tego nietypowego towaru

            • 0 0

        • maszyna

          • 0 0

      • tunel pod Sopotem to zagłada dla Wrzeszcza (3)

        kosztowna, niepotrzebna mrzonka osób z wyobraźnią ograniczoną do pola widocznego zza przedniej szyby samochodu

        warto się rozglądać dokoła siebie a nie tylko pędzić do przodu do kolejnego światła

        w samochodzie nie jest to łatwe - chyba że stojąc w korku
        stojąc w tunelu można się nieźle zagazować

        • 2 12

        • wrzeszcz?

          a co ma tunel pod sopotem do wrzeszcza?

          • 8 3

        • cd. (1)

          A pociągi jedzą żyto bo kaloryfer bywa czerwony a czasem dugi.

          • 5 0

          • Dlatego nie stawiaj roweru koło lodówki, bo zimnym krupnikiem w piecu nie zaśpiewasz

            • 1 0

    • a ja pytam: dlaczego tunel? (2)

      a nie np. most zwodzony? byłby tanszy i mielibysmy fajny widok na stocznie.

      • 1 1

      • od autobusów lepsze są tramwaje konne.

        • 0 0

      • eeee...

        wystarczy postawić dwa terminale teleportacyjne, po co bawić się w tunele czy mosty ;)

        PS. Bo taki most, przy ruchu jaki jest w porcie, "zamachałby" się na śmierć ;)

        • 0 0

    • 40 jak w tytule, czy 14 jak pod obrazkiem??

      ?

      • 0 1

  • a gdzie wizualizacja ? (5)

    bez tego to nic w Gdańsku nie powstanie !

    • 143 28

    • Taka maszyna w rękach polskich majstrów może doprowadzić do klęski...

      Stąd nie ma wizualizacji...

      • 5 12

    • Tak ! Potężna maszyna w tle, a na pierwszym planie

      pan Budyń w kasku wskazujący inżynierom kierunek rozwoju Gdańska, coś pięknego!

      • 10 8

    • to już przestaje być śmieszne....

      • 7 0

    • Jak mniemam głos z Gdyni ?

      Zróbcie sobie wizualizację przebudowy sygnalizacji świetlnej, albo podziemnego przejścia dla pieszych.

      • 4 2

    • Co tam z wizualizacjami...

      bardziej bałbym się o nożyczki Pana prezydenta, czy one wytrzymają taki natłok nowo otwartych obiektów. W razie czego będę na każdym otwarciu ze swoimi, aby jakby co pożyczyć.

      • 3 1

  • Wreszcie profesjonalny (2)

    anal intruder, a nie te zabawki z sex schopu.

    • 185 7

    • łohohohooo, stary

      grubo:)

      • 10 0

    • :))))

      Edzio jesteś Gość!!! Dawno tak się nie uśmiałem:))))))))

      • 2 0

  • Właściwy kierunek (1)

    Po tych inwestycjach najbardziej dogodnym wyjazdem z Gdańska będzie kierunek... wschód :)
    Naszych włodarzy ciągnie do wielkiego brata jak magnes.
    Szkoda że na południe taka bieda, bo oprócz autostrady to nie ma normalnej drogi. Trakt Św. Wojciecha nie zaliczam do normalnych.

    • 37 45

    • eee nie do końca się zgodzę

      po pierwsze na wschód to i owszem d Elbląga, ale potem siódemka skręca już na południe na Warszawę, przez Warmię i Mazury szybkich dróg np. w kierunku Litwy nie uświadczysz,
      po drugie robiona właśnie WZka umozliwi zarówno wypad na zachód z miasta, jak i wjazd na obwodnicę, którą możemy poruszać się w kierunku północnym, jak i południowym
      natomiast na dobrą sprawę na zachód też drogi porządnej nie ma, przydłby się autoban przez kaszuby i środek pomorza vide plany berlinki http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka.html ale ruch prognozuje się tu za mały i na razie mamy tylko obwodnicę Słupska, teraz czas a obwodnicę Koszalina, wtedy wybrzeżm Bałtyk przejedzie się jako tako, chociaż z tym tirami jest naprawdę niebezpiecznie

      • 12 0

  • nawigacja! (1)

    jak wykonawca pomyli kierunki to będzie skrót do Szwecji albo Chin

    • 72 13

    • I poco takie głupoty piszesz ?!
      Zajmij sie czymś mądrym od rana a nie wymyślaniem bzdur.

      • 11 19

  • (1)

    Tunel znacznie skróci drogę a i tak znajdą się tacy, co powiedzą że jazda 50km/h nie ma sensu. Mam nadzieję, że tunel będzie nafaszerowany fotoradarami żeby takie bydło wyłapywać.

    • 46 38

    • Głupi jesteś, kto jeździ 50km/h?

      • 7 8

  • nieźle jak na Polskę no i Gdańsk:))) oby obyło się bez opóźnień!:) (1)

    • 65 4

    • bez opóźnień??

      Czyżby miałaby się narodzić nam "Nowa Świecka Tracycja" ;)

      • 0 0

  • Zapomniał Pan Naskręt napisać o opóźnieniach w inwestycji.

    Dziwnym trafem Pan Naskręt nagle zapomina opisac opóźnienia jakie już ma ta inwestycja.

    • 34 27

  • Metro w Gdańsku (6)

    Skoro juz będzie na miejscu specjalna maszyna TBM do drążenia tuneli to niech wydrąży nam tunele pod przyszłe metro ;)

    • 89 18

    • metro

      slusznie, metro by sie przydalo ale to drazenie w takim tepie potrwa okolo 200 lat

      • 12 4

    • potem będzie wierciła tunek pod sopotem

      wizję pudla

      • 6 3

    • metro to my już mamy pod nazwą SKM (1)

      Metro już jest, tyle że na ziemi a nie pod. Mieliśmy takie szczęście, że Trójmiasto jest wciśnięte między zatokę a TPK i jest rozciągnięte, a ponad 100 lat temu wybudowano linię kolejową przez 3city.
      Metro pod ziemią buduje się tylko tam, gdzie nie ma miejsca na ziemi ze względu na gęstą zabudowę. Pod ziemią jest drożej. Teraz należy tylko dobudować drugą linię, na którą też jest miejsce na powierzchni, co z resztą już się dzieje :)

      • 22 4

      • metro już jest - rozdają takie czerwone kapturki

        czasamim czytam w tramwaju

        • 17 4

    • w nowym porcie koło zatoki mamy już stacje metra :P

      • 1 0

    • Najważniejszy problem do rozwiązania...

      ...przy okazji.
      Przecież ta maszyna powinna być wykorzystana do budowy tuneli pod wzgórzami morenowymi w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy dzielnicami. Taka maszyna z systemem prefabrykacji to rozwiązanie problemu Sopotu, Gdyńskich Karwin. Tunele pod wzgórzami jest łatwiej drążyć niż pod korytem Wisły. A i Trójmiejski Park Krajobrazowy tak nie ucierpi. Zdublowanie drogi do Gdyni. Np rozpoczynał by się pod INCO na Kolibkach i wchodził pod Sopot lub omijał go bokiem pod lasem. Ach rozmarzyłem się. Ech...

      • 1 0

  • wiercić, wiercić, nie marudzić! ale ten nasz tunel pod motławą piękny będzie:-) (9)

    co to jest 40 miechów? żydzi wędrowali po pustyni 40 lat i się im opłaciło

    • 63 25

    • ...a jakby szli jeszcze rok dłużej to doszliby do Szwajarii ;-)

      • 10 3

    • pod Martwą Wisłą

      proszę Pana

      • 19 0

    • Eurotunel - trzy nitki po 50 km każdy w trzy lata, co Ty na to... (4)

      Tunel zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego)

      1. średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 metrów
      2. długość każdej nitki tunelu wynosi 50 km
      3. tunele przebiegają 60 metrów pod poziomem morza (La Manche)
      4. szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/h
      5. czas przejazdu pociągu z terminalu na terminal 35 minut
      6. turbulencje - brak

      (...) 1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę po stronie angielskiej. Po trzech latach 1 grudnia 1990 roku Graham Fagg i Phillippe Cozette w obecności mediów przebili ostatnią warstwę skały... 6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę II oraz francuskiego prezydenta François Mitterranda, a po miesiącu odbył się pierwszy przejazd Eurotunnelem.(...)

      źródło:

      • 7 12

      • Demagogia (3)

        Po pierwsze samo drążenie trwać będzie 12 miesięcy - więc porównanie może być tylko 12 miesięcy do 36 miesięcy. cała inwestycja u nas 40 miesięcy do 8 lat eurotunelu.

        Po drugie tunel pod kanałem La Manche był drążony z dwóch stron jednocześnie - swoje maszyny puszczali Anglicy i Francuzi. jedna maszyna została zdemontowana a druga "wpuszczona" głębiej i zasypana.

        Po trzecie w przypadku kanału La Manche praktycznie 100% robót to roboty biegnące szły pod dnem a nie pod terenemi zurbanizowanymi - tempo drążenia w przypadku eurotunelu mogło być dużo większe. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą budowany on jest pod terenemi zurbanizowanymi, i w skrajnych miejscach przechodzi o kilka metrów od fundamentów (pali) istniejącej zabudowy, więc drążenie musi być wolniejsze i bradziej ostrożne.

        Trochę się wygłupiłeś swoim postem, ale tak to jest jak za komentowanie bierze się ktoś bez dokładniejszej informacji

        • 21 10

        • Zurbanizowany teren... dobre sobie?!

          (...)W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą budowany on jest pod terenemi zurbanizowanymi, i w skrajnych miejscach przechodzi o kilka metrów od fundamentów (pali) istniejącej zabudowy, więc drążenie musi być wolniejsze i bradziej ostrożne.(...) Ale brednie... chłopie/kobieto - Czy Ty wiesz co to jest teren zurbanizowany? Jak chciałeś/aś "przywalić", to niestety zabrakło...

          • 9 17

        • Czyżby demagogia, a może jednak nie... (1)

          Po pierwsze Primo
          Nigdzie nie zauważyłem porównania Eurotunelu z tunelem w Gdańsku, zresztą to nie ten poziom inwestycji – zauważyłem jednak pytanie do Pana G@lluxa, a to nie jest to samo. Czytać ze zrozumieniem, polski język trudny być.

          Po drugie Primo
          Jak chcemy porównać to proszę bardzo – długość Eurotunelu 50 000 m, a trzy lata to 1095 dni co daje wynik około 46 metrów dziennie dla jednej nitki (TBM), a w Gdańsku wg redaktora ma być tak:
          (…)Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie(…)
          Zastanówmy się czy termin 12-14 miesięcy wobec tego jest realny. Długość tunelu pod Martwą Wisłą wg rysunku wynosi 1377,5 m, policzmy ile dni zajmie wydrążenie jednej nitki – 1377,5:6=230 dni razy 2 nitki daje 460 dni, czyli co najmniej 15 miesięcy przy bardzo optymistycznych założeniach. Do tego należy doliczyć czas niezbędny na demontaż i ponowny montaż TBM, więc poprawniej byłoby przyjąć 18 miesięcy, a nie 12-14 miesięcy na wydrążenie samego tunelu. Kolosalna różnica, ale rozumiem algebra również trudna być.

          Po trzecie Primo
          Najlepiej jest skoczyć na kogoś, zanim się zrozumie co ktoś napisał - ale to przecież takie polskie, taka genetyczna przypadłość.

          • 4 3

          • demagogia ;)

            TBM potrafi wiercić szybciej. Tu nie mamy skał (od tego ze szczelinami) jak mieli w Malezji (SMART Tunnel), a tam w tym samym czasie zrobiono prawie 10 km tunelu.

            • 0 0

    • Obecnie Kościół Boży także przebywa na pustyni przez czas czasy i połowę czasu →Objawienie 12

      • 1 3

    • Sam jesteś Motława wieśniaku.

      Tunel będzie pod Martwą Wisłą. Gdańszczanin MUSI o tym wiedzieć. Gdańczak niech zamilknie.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane