• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

41 mln zł za kontrolę biletów w Gdańsku

Maciej Korolczuk
25 października 2023, godz. 15:00 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Prawdopodobnie od początku 2024 r. bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej nadal będzie sprawdzać spółka Renoma. Prawdopodobnie od początku 2024 r. bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej nadal będzie sprawdzać spółka Renoma.

Tylko jedna oferta wpłynęła w przetargu na kontrolę biletów w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Złożyła ją spółka Renoma, a więc ta sama firma, która od lat sprawdza przejazdy w autobusach i tramwajach. Spółka wyceniła swoje usługi na 41 mln zł.



Dotychczasowa trzyletnia oferta Renomy z miastem Gdańsk na kontrolę biletów i windykację wystawionych opłat dodatkowych wygasa z końcem roku. Nowy kontrakt zacznie obowiązywać od początku 2024 r. i będzie ważny do końca 2026 r. Zakłada zwiększenie liczby kontroli do 10 tys. miesięcznie (obecnie to ok. 9 tys. kontroli).

W ogłoszonym przed miesiącem przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją także spółka Renoma, która za kontrolę biletów i ściąganie należności z tytułu wystawionych opłat dodatkowych za brak ważnego biletu oczekuje 41,3 mln zł.



36,5 mln z tej kwoty to wynagrodzenie z tytułu przeprowadzanych kontroli, a 5 mln stanowi należność za windykację.

Złożona oferta mieści się w zaplanowanym budżecie. Zarząd Transportu Miejskiego chciał bowiem przeznaczyć na nową umowę 46 mln zł.

Dla porównania poprzednia 3-letnia umowa kosztowała budżet miasta 25 mln zł. Jak wynika z danych magistratu, w skali miesiąca opłatami dodatkowymi za brak ważnego biletu karanych jest ponad 3,3 tys. osób, a wskaźnik ściągalności należności w 2022 r. wyniósł 78 proc.

Od 1 stycznia 2021 r. do drugiej połowy maja 2023 r. było ok. 23 tys. spraw pozostających w windykacji. Kolejnych 15 tys. przypadków trafiło do sądu, a 12 tys. skierowano do komornika. Podobnie jak w ubiegłych latach wykonawca będzie odpowiadać też za windykację i rozpatrywanie odwołań i skarg składanych przez pasażerów. Jak wynika z dotychczasowych danych, miesięcznie wpływa ok. 250 reklamacji.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    To jest jakaś abstrakcyjna suma za tego typu usługi (34)

    Niech miasto samo powoła spółkę która się tym zajmie i będzie na bank taniej.

    • 541 28

    • (17)

      To jakiś absurd. Wydatki na komunikację w 2023 to łącznie 559 mln zł. Z czego 376,6 mln pochodzi ze środków budżetu miasta (67,4%) i uwaga 182,4 mln z wpływów z biletów (32,6%). I wydajemy 41 MLN na kontrolę tych 182,4 mln !!!! Dane z trojmiasto.pl "Trudny-budzet-Gdanska-na-2023-r-Ciecia-w-inwestycjach-i-komunikacji".

      • 114 2

      • Gdybyś potrafił czytać ze zrozumieniem to nie napisałbyś takich bzdur. 41 mln zł to kwota przeznaczona na 3 (słownie: trzy) lata umowy. Przypuszczam, że część tej kwoty jest przeznaczony na rozprawy sądowe.

        • 0 0

      • kontrola kosztuje 13,5 (rocznie), a wplywy z mandatów 4 mln (3)

        • 43 4

        • Efektem kontroli jest też (1)

          to, że ludzie kupują bilety. Gdyby nie było kontroli to więcej osób jeździloby bez biletów.

          • 5 1

          • Kierowca sprawdza bilety

            Wchodzimy przednimi drzwiami, wychodzimy tylnimi, proste. Zresztą miasto powinno wprowadzić darmową komunikację.

            • 0 2

        • To się nie opłaca...

          • 1 0

      • do tego koszt egzekucji bezskutecznych

        razem z obsłuą prawną to 80 do 100 mln, tej kasy nie odzyskamy a płacone sa z naszych podatków.
        mandaty i kary płąci tolko 10% złapanych reszta unika czyli wpływy na pozimie około 4do 5 mln

        • 0 0

      • (2)

        A trzeba do tego dodać koszty utrzymania systemu FALA

        • 67 5

        • To akurat grosze w porównaniu z kosztem komunikacji.

          • 1 9

        • lepiej jakby pasażerowi kupili rogala, a nie jakaś Fala

          • 13 1

      • Twoje wypowiedzi są niewygodne - bo są logiczne. (2)

        • 21 4

        • Logiczne? A że ceny zapomniał podzielić na trzy lata też jest logiczne? (1)

          To są wypowiedzi polityczne a nie logiczne.

          • 3 6

          • Na trzy lata podzielone to jest i tak szastanie publicznymi pieniędzmi.

            • 5 1

      • To jest jazda (1)

        36 mln za 120 tys. kontroli... Czyli 300 zł za przejście pojazdu poproszenie o bilety. Jeśli nie ma gapowiczów to trwa to góra 2; 3 min. Robią to 3 - 4 osoby. Jak się dobrze ustawią, czyli kontrolować będą pojazdy na trasie Gdańsk Główny - Śródmieście to właściwie są cały czas w ruchu. Jest klika miejsc w Gdańsku gdzie można wykonać taki manewr (wsiadam na jednym przystanku i przesiadka na następny pojazd bez zbytniego oczekiwania na jego przyjazd). W godzinę zrobią ok 20 pojazdów, czyli teoretycznie w 8 godzin robią ok. 160 kontroli (powinni zgodnie z umową robić dziennie 328). Ale dajmy im szansę bo trafiają się oporni w legitymowaniu i mandat trzeba wypisać (choć często ten jeden co pisze mandat (ma już dowód osobisty i pacjenta w ręku) zostaje na przystanku, a reszta jedzie dalej innym pojazdem). Niech tych kontroli będzie w ciągu 8 godzin 60 (zespół 4 osobowy - 7.5 kontroli na godzinę). W ciągu roku taki zespół zrobi, ok. 22 tys kontroli. Zatem taka Renoma potrzebuje w ciągu roku ok. 6 takich zespołów kontrolerskich aby dziennie zrobić swój limit. Dochodzą oczywiście dni wolne od pracy ale... 6 zespołów razy 4 osoby (koszt pracownika dajmy 10 tys. brutto) to ... 24 x 10.000 to 240.000 miesięcznie. 2.4 mln za 24 kontrolerów. Zwiększmy ich liczbę nawet do 48 to da nam 5 mln.
        A teraz ciekawostka...ci co jeżdżą często komunikacja znają kontrolerów ..nie ma ich 24...to ciągle te same twarze proszą nas o bilety...
        Wychodzi że jakby GAiT zatrudnił własnych ludzi i dał na to 10 mln to i tak by zarobił na czysto 26 mln.
        Windykacja to tylko ...5 mln ale myślę, że niejedna kancelaria prawna bila by się o takie zlecenie...
        Kochani ...rocznie niech koszt tych pracowników kontrolujących bilety wyniesie ok. 5 mln... to gdzie trafia reszta tej kasy...z 36 mln..

        • 21 2

        • I jeśli nawet te dane

          I jeśli nawet te dane zostały pod wpływem emocji policzone dla jednego roku a umowa ma liczyć 3 lata ..to i tak jest grubo...

          • 9 2

      • te 41 baniek to koszt na 3 lata. Wychodzi prawi 14 rocznie.

        • 4 0

      • nie 41 mln a 13,7 mln

        • 15 5

      • 41 /3

        • 25 0

    • To jest wyprowadzenie publicznych pieniędzy przez polskojęzyczną Dulcze-SS-ę (1)

      • 8 1

      • Korwina Mikkego trzeba zainstalować.

        Niemcy powinny się z Polski wynieść. Renoma ma macki z WSI, nadaje na falach BND.

        • 0 0

    • (1)

      Spokojnie ,zarobią na siebie . Daje głowę że w mieście dużo chętnych by utrzymać tę firmę , nikt do tego nie dopłaci .

      • 5 6

      • na gapę jeżdżą ludzie bez adresów, tzw bezdomni

        mieszakm na przymorzu już 20 lat , i od ponad 20 lat przychodzą do poprzednich wezwania za niepłacenie biletów , rocznie około 20 , nawet psy przychodzą ich szukać , to jest udawanaie egzekucji , oni przychodzą po kasę nie na adres pobytu tylko na rzekomy adres zameldowania , te osby przemeldowały się 20 lat temu na mój poprzedni adres , ale policja ich tam nie szuka komornik ich tam nie szuka chodzi tylko o to by w paierach wykaxzać , że z kar tyle sie należy , a potem w raporcie za 2 lata ksieguję starte nadzwyczajaną

        • 0 0

    • raczej wałek

      za tyle kasy można zatrudnić 2o kontrolerów na 10 lat

      • 0 0

    • Ale kolega nie zarobi ...

      Ale kolega nie zarobi ... a chodzi o to by kolega zarobil... 41 mln zł na 3 lata . ... niezły dochód minus koszty

      • 0 0

    • Najpierw proszę policzyć, później się wypowiadać (1)

      10 000 kontroli na miesiąc * 12 (rok) = 120 000 kontroli rocznie
      120 000 * 3 (długość kontraktu w latach) = 360 000 kontroli

      36 500 000 / 360 000 = ~101 zł na kontrolę to dużo?

      To trzyletni kontrakt, cena uzasadniona jak dla mnie. Najpierw liczymy - potem piszemy, nie na odwrót :)

      • 2 8

      • uważasz że 100 zł za wypisanie kwitka w 2 minuty to mało?

        • 4 0

    • Zgadza się SKM wyszła na plus

      Ciężko by było grupę 30 ludzi zatrudnić? Rocznie za 30 to nawet nie wiem czy by z 3mln nie wyszło, a gdzie 41mln?

      • 3 1

    • A może hasło, ludzie, kupują bilety! Przez patologię społeczną, są takie dyskusje, czy renoma, czy spółka miasta. Wtko zaczyna się od ludzi..

      • 0 0

    • PO CO?

      Jak chcieli przeznaczyć na nową umowę 46 mln zł, to i tak o 5 mln mniej

      • 0 0

    • Tak to jest...

      Kiedy się wydaje nie swoje pieniądze, plus oczywiście gruby wałek połowa kasy się podzielą

      • 9 2

    • Twój mądry pomysł nie współgra z linią zarządzania miastem...

      Właśnie im o to chodzi, by było dziwnie i nierozsądnie... Mała Sycylia... Przecież chodzi o pieniądze.

      • 25 2

    • Absurd

      To wychodzi 170 zł za jedną kontrole, coś tu śmierdzi, mocno.

      • 30 1

    • (1)

      Wtedy bedzie trzeba wybudowac dwa biurowce, zatrudnic tysiac urzednikow i wydać 10x tyle

      • 102 9

      • + tak jak w innych miejskich spółkach, prezes, zarząd, rada nadzorcza itd....

        • 55 3

  • szok

    W ogłoszonym przed miesiącem przetargu wpłynęła jedna oferta.

    Jak nie ma konkurencji to jest patologia , należywalić firmę na R. i zatrudnić kontrolerów

    • 0 0

  • nieopłacalne wydatki

    koszt 40 mln , a wpływy z kar 5 mln, pytam czemu mamy dopłać do nieskutecznych egzekucji .
    2 koszty tej firmy to wierzchołek do tego dochodzą koszty spraw sądowych, procesów zaocznych i niesktecznych egzekucji razem około 100 mln

    • 0 0

  • Miasto zaciąga pożyczke , a teraz lekką ręka wydaje 41 milionów na kontrolę biletów, to jakiś żart ,!!!!!!

    • 1 0

  • Oni powinni być wynagradzani na procencie od wyegzekwowanych mandatów.

    • 0 0

  • A jaki jest koszt budowy i eksploatacji biletomatów oraz emisji biletów???

    Może taniej byłoby te koszty połączyć z kosztami kontroli i zrobić darmową komunikację?

    • 0 0

  • ...czyli mamy Najdroższe Bilety Świata na 1 mieszkańca

    przeliczając wartość kontraktu na ilość kontroli

    • 2 0

  • Ratusz wychodzi z założenia: Nie moje - to można wydawać

    ...skąd my to znamy?

    • 2 0

  • Ci kontrolerzy to zwykłe bydło

    taniej byłoby na etat kogos zatrudnić; Ktoś z Ratusza pewnie się kasą z nimi dzieli

    • 1 0

  • (8)

    Brakuje jeszcze informacji na jaką kwotę wystawiono mandaty w ciągu np 2021 i 2022.

    • 95 1

    • Pisali ze 3.3 tys kar na miesiac

      Nie wiem ile kara ... 100 zl ?? Czyli 330 tys na miesiac ?? A koszt Renomy ponad milion miesiecznie

      • 1 0

    • To sobie policz (4)

      Podali ilość windykacji. 23tys
      Stednia kara 100zl
      Kary 23mln a oni biorą 41mln za kontrole brawo!

      • 18 4

      • 3,3 miesięcznie czyli 40 tysięcy mandatów rocznie

        40 tysięcy x 100 zł to 4 miliony, nie 23.

        • 5 0

      • 23 tys pozostających w windykacji, czyli wystawionych a nie opłaconych plus w sądach i u komornika drugie tyle.

        • 2 0

      • 23tys razy 100 to jest dopiero 2 miliony 300 tysięcy a nie 23mln

        to ty masz brawo

        • 11 0

      • ale to nie na rok;)

        no i uwzględnij ściągalność

        • 4 2

    • nie istnieje takie cos jak mandat za jazdę bez biletu (1)

      to jest opłata dodatkowa

      • 4 10

      • jak zwał tak zwał ale wiadomo o co chodzi

        • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane