• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

41 mln zł za kontrolę biletów w Gdańsku

Maciej Korolczuk
25 października 2023, godz. 15:00 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Prawdopodobnie od początku 2024 r. bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej nadal będzie sprawdzać spółka Renoma. Prawdopodobnie od początku 2024 r. bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej nadal będzie sprawdzać spółka Renoma.

Tylko jedna oferta wpłynęła w przetargu na kontrolę biletów w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Złożyła ją spółka Renoma, a więc ta sama firma, która od lat sprawdza przejazdy w autobusach i tramwajach. Spółka wyceniła swoje usługi na 41 mln zł.



Dotychczasowa trzyletnia oferta Renomy z miastem Gdańsk na kontrolę biletów i windykację wystawionych opłat dodatkowych wygasa z końcem roku. Nowy kontrakt zacznie obowiązywać od początku 2024 r. i będzie ważny do końca 2026 r. Zakłada zwiększenie liczby kontroli do 10 tys. miesięcznie (obecnie to ok. 9 tys. kontroli).

W ogłoszonym przed miesiącem przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją także spółka Renoma, która za kontrolę biletów i ściąganie należności z tytułu wystawionych opłat dodatkowych za brak ważnego biletu oczekuje 41,3 mln zł.



36,5 mln z tej kwoty to wynagrodzenie z tytułu przeprowadzanych kontroli, a 5 mln stanowi należność za windykację.

Złożona oferta mieści się w zaplanowanym budżecie. Zarząd Transportu Miejskiego chciał bowiem przeznaczyć na nową umowę 46 mln zł.

Dla porównania poprzednia 3-letnia umowa kosztowała budżet miasta 25 mln zł. Jak wynika z danych magistratu, w skali miesiąca opłatami dodatkowymi za brak ważnego biletu karanych jest ponad 3,3 tys. osób, a wskaźnik ściągalności należności w 2022 r. wyniósł 78 proc.

Od 1 stycznia 2021 r. do drugiej połowy maja 2023 r. było ok. 23 tys. spraw pozostających w windykacji. Kolejnych 15 tys. przypadków trafiło do sądu, a 12 tys. skierowano do komornika. Podobnie jak w ubiegłych latach wykonawca będzie odpowiadać też za windykację i rozpatrywanie odwołań i skarg składanych przez pasażerów. Jak wynika z dotychczasowych danych, miesięcznie wpływa ok. 250 reklamacji.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • To grubo tam się wałki w Gdańsku kreci.

    • 41 0

  • a 10 % probiera zawsze kasa

    to nie jest zle, 3mln netto do podziału dla decydenta :P , jakby ktos nie rozumiał to nie jest decyzyjna osoba czy wlasciciel ww fimry tylko ....

    • 16 0

  • Ludzie przecież to jest matematyka (6)

    Na poziomie dziecka 5letniego. To się nie opłaca.
    Kanar bierze 40mln a uzyskuje trochę ponad 20mln. To jest płacenie 20mln bez sensu.
    Lepiej w ogóle nie sprawdzać tych biletów i obniżyć ich ceny aby każdy zapłacił bo tak należy robić. A nie karać i kazać. Większość tych co jeździ młodzież i starcy i tak jadą za darmo!

    • 83 2

    • To nie do końca tak (1)

      gdyby nie było kontroli w ogóle, to nikt nie kupowałby biletu, bo po co. Im więcej kontroli, tym więcej ludzi jednak będzie te bilety kupować.

      Więc trzeba by w tym równaniu uwzględnić również dochody miasta z biletów, a to już nie jest takie proste (nie tylko dlatego, że ich tutaj nie podano, ale też ze względu na to, że liczba płacących zależy w jakimś stopniu od liczby kontroli - a nie wiem, czy ktoś ma w ogóle model do takich rzeczy).

      • 2 10

      • Kupujesz bo tak należy

        Dopóki społeczeństwo będzie na poziomie Chama doputy będzie potrzebny bat.

        • 1 5

    • No nie wiem, czy emerytka lat 62 zaakceptowałaby twoje "starcy" o niej (2)

      Bo gdyby była niezłej kondycji i postury, to jeszcze byś parasolem po głowie zaliczył za to.

      • 1 2

      • On mówił o osobach 70+ co ma do tego "emerytka lat 62"? (1)

        • 0 0

        • Nie wiem, kto to dla niego "starcy"

          • 0 0

    • Masz rację. Władze Gdańska tego nie wiedzą... Zgadnij - dlaczego ???

      Według mnie utrzymują z tych traconych pieniędzy swoją klikę. Ta mała grupka pasożytów - niekaralna, nie do ruszenia... Bogacą się od lat, a my mieszkańcy pasożytów utrzymujemy...

      • 3 0

  • Tylko dlaczego ci kontrolerzy jeżdżą bez biletów (3)

    trzeba zatrudnić kogoś co będzie ich sprawdzać, czy przypadkiem nie jeżdżą na gapę albo robić ujęcie obywatelskie i wołać Policję

    • 47 7

    • no, co oni tak się unoszą

      • 0 0

    • Tak i kierowcy tez powinni mieć bilet !

      • 1 1

    • Trzeba zrobić jeszcze przetarg na 20 baniek i powołać kontrole kontroli xd

      • 1 1

  • (8)

    Młodzież jeździ za darmo, studenci mają spore zniżki, emeryci za darmo. Także za bilety płaci tylko jakiś procent podróżujących (ciekawe czy przekracza 50 %). I teraz za kontrole tych osób na rok trzeba zapłacić 41 mln zł? Przecież to jest jakiś kosmos. To już lepiej będzie nawet dopłacić i dać tą komunikację za darmo, niż płacić jakiejś zewnętrznej firmie za wykonywanie pracy, która nie ma kompletnie sensu. Czemu w tym Gdańsku wszystko musi być na opak, to samo jest z tym rowerem miejskim.

    • 164 6

    • 41 milionów na 3 lata a nie na rok! (4)

      • 2 11

      • 13,66 milonow na rok + koszty obsługi systemu Fala (25 milionów, przywoływane przez media) daje 38,66 milonow (1)

        Czy to nie jest wg ciebie kosmos?????

        • 16 1

        • Nadal to nie da 400 milionów rocznie

          • 0 8

      • co nie zmienia faktu, że przy 3.3 tys gapowiczów miesięcznie, ściągalności na pozimie 78%, opłacie za brak biletu 126 czy 180 zł w ciągu tych trzech lat zostanie ściągnietych od 11.6 mln (opłata za brak biletu 126zł) do maksymalnie 21.5 mln (ściągalnośc 100% i wczyscy płaca po 7 dniach czyli po 180 zł). Tak czy inaczej kupujący bilety stawiaja piwo renomie.

        • 4 0

      • To i tak dużo

        Dolicz Falę, dolicz utrzymanie biletomatów, dolicz tabuny urzędników, prezesów, członków zarządu. Lepiej zrobić komunikację całkowicie darmową

        • 8 1

    • Sa miasta gdzie nie ma biletow

      To i za kontrolę płacić nie trzeba.

      • 4 0

    • Emeryci nie jeżdżą za darmo. A spora zniżka studentów to standardowe 50%. A kontroluje się wszystkich, nie tylko tych kupujących biletu. Dzieciakowi bez pakietu też zostanie wystawiona opłata dodatkowa. I będzie musiał za anulowanie zapłacić opłatę manipulacyjną.

      • 0 7

    • Emeryci w Gdańsku NIE mają komunikacji za darmo. Nie osoby z "szóstką" w ich wieku na początku

      • 1 0

  • Ta wladza musi upasc tak jak pis. Dosc tego wariatwa!

    • 42 0

  • Podwyżka z 25 na 41 mln to skandal (3)

    Władze Gdańska szastają nieswoją kasą na lewo i prawo.

    Wynagrodzenie firmy kontrolującej bilety, powinno być uzależnione przede wszystkim od efektywności w walce z gapowiczami.

    Tutaj mamy sytuację, gdzie firma dostaje 12 mln na rok na swoją podstawową działalność.
    Dodajmy do tego wpływy z nałożonych opłat dodatkowych to można mówić o kwocie ponad 18 mln.

    Ewidentnie mamy do czynienia z niegospodarnością władz Gdańska.

    • 73 1

    • (1)

      No i co im zrobisz? Wezmą na ten cel kolejną pożyczkę od eurokratów, zaś tą pożyczkę będą spłacać kolejną pożyczką (nie, to nie jest żart, Gdańsk chce wziąć 200 milionów złotych pożyczki od Europejskiego Banku Inwestycyjnego na... spłatę poprzednich kredytów), a głosujący i tak ich wybiorą bo przynajmniej to nie PiS.
      Chore miasto, chorzy wyborcy, chorzy rządzący. Gdańsk trzyma się tylko i wyłącznie dzięki turystyce i z racji bycia dużym miastem. Długo tak nie pociągniemy.

      • 13 1

      • Od lat to powtarzam ale zaraz wszyscy krzyczą że taka jest demokracja i trzeba wybrać mniejsze zło.

        • 3 0

    • A płakali

      że to PIS kradnie.

      • 2 0

  • Czyli przez póltora roku ok. 60tys spraw za brak biletu (4)

    Brak biletu wyceniony jest karą 100zł tak mniej więcej? Czyli płacimy 45mln aby ściagnąć te 6-8mln, oczywście to idzie na Renomę a w tej kwocie 45mln płacone jest 5mln za windykację? Zawsze myślałem że Renoma ma po prostu licencję na ściąganie kar i zastanawiałem się czy to im się opłaca, ale widzę że jest jeszcze lepiej. No brawo brawo.

    • 93 3

    • jeszcze lepiej, 60tys na 2.5 roku? czyli jakieś 25tys rocznie? 3mln kary za które placimy 45mln

      złoty interes

      • 6 1

    • Raz, że źle liczysz. miesięcznie 3300 x 0.78 x 150zł ~= 400k miesięcznie, ok. 5mln rocznie.

      45 baniek dla renomy jest za trzy lata, więc niby 45 - 15 "wyrzucone w błoto" (10mln rocznie).

      tylko powiedz mi kto będzie kupować bilety jak nie będzie kontroli. wpływy ze sprzedaży biletów to 180mln rocznie. To nie wiem czy warto zaoszczędzić 10mln na renomie jak wpływy miałyby zjechać np. o połowę.

      • 4 2

    • bo to jeden wielki Powski wałek

      • 4 1

    • DOkladnie tak jest jak napisales i nikt nic z tym nie robi. Ciekawe, przypadek? Nie sadze.

      • 1 0

  • Gdzie tu sens i logika z tymi kanarami ???

    Bezpłatne bilety dla wszystkich! Bądźmy pro ekologiczni dla nas samych i dla środowiska. Gdańsk wolnym miastem od spalin. Zróbmy forum!

    • 58 2

  • (4)

    Do tego Gdańsk wydaje rocznie krocie na komunikację na jednego mieszkańca, więcej tylko Warszawa, ale oni mają jednak metro. Na co idzie ta kasa tego nie wie nikt. Taki Wrocław wydaje 200 zeta mniej, to oszczędności blisko 80-100 mln. Za Dulkiewicz niegospodarność osiągneła nowy poziom. Nic nowego w mieście, stagnacja, brak inwestycji. Gdzie Droga Zielona z tramwajem, gdzie Nowa Świętokrzyska i Nowa Niepołomicka z tramwajami?

    • 72 2

    • dólkiewicz to synonim beznadziejnego uzurpatora prezydenckiego (1)

      • 7 0

      • ona jest tylko twarzą tego stanowiska

        bardziej kojarzę ją ze spędów medialnych np przed wyborami jak Trzaskowskiego wspierała w godzinach swojej pracy.

        • 0 0

    • za tym wszystkim stoi lisicki...on rozwalił zkm...teraz zbiera,bo musi utrzymanie śieci trakcyjnej i torowiska....do gajtu

      • 4 0

    • piniendzy nie ma...i nie bedzie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane