• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

41 mln zł za kontrolę biletów w Gdańsku

Maciej Korolczuk
25 października 2023, godz. 15:00 
Opinie (341)
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Prawdopodobnie od początku 2024 r. bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej nadal będzie sprawdzać spółka Renoma. Prawdopodobnie od początku 2024 r. bilety w gdańskiej komunikacji miejskiej nadal będzie sprawdzać spółka Renoma.

Tylko jedna oferta wpłynęła w przetargu na kontrolę biletów w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Złożyła ją spółka Renoma, a więc ta sama firma, która od lat sprawdza przejazdy w autobusach i tramwajach. Spółka wyceniła swoje usługi na 41 mln zł.



Dotychczasowa trzyletnia oferta Renomy z miastem Gdańsk na kontrolę biletów i windykację wystawionych opłat dodatkowych wygasa z końcem roku. Nowy kontrakt zacznie obowiązywać od początku 2024 r. i będzie ważny do końca 2026 r. Zakłada zwiększenie liczby kontroli do 10 tys. miesięcznie (obecnie to ok. 9 tys. kontroli).

W ogłoszonym przed miesiącem przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją także spółka Renoma, która za kontrolę biletów i ściąganie należności z tytułu wystawionych opłat dodatkowych za brak ważnego biletu oczekuje 41,3 mln zł.



36,5 mln z tej kwoty to wynagrodzenie z tytułu przeprowadzanych kontroli, a 5 mln stanowi należność za windykację.

Złożona oferta mieści się w zaplanowanym budżecie. Zarząd Transportu Miejskiego chciał bowiem przeznaczyć na nową umowę 46 mln zł.

Dla porównania poprzednia 3-letnia umowa kosztowała budżet miasta 25 mln zł. Jak wynika z danych magistratu, w skali miesiąca opłatami dodatkowymi za brak ważnego biletu karanych jest ponad 3,3 tys. osób, a wskaźnik ściągalności należności w 2022 r. wyniósł 78 proc.

Od 1 stycznia 2021 r. do drugiej połowy maja 2023 r. było ok. 23 tys. spraw pozostających w windykacji. Kolejnych 15 tys. przypadków trafiło do sądu, a 12 tys. skierowano do komornika. Podobnie jak w ubiegłych latach wykonawca będzie odpowiadać też za windykację i rozpatrywanie odwołań i skarg składanych przez pasażerów. Jak wynika z dotychczasowych danych, miesięcznie wpływa ok. 250 reklamacji.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    To jest jakaś abstrakcyjna suma za tego typu usługi (34)

    Niech miasto samo powoła spółkę która się tym zajmie i będzie na bank taniej.

    • 541 28

    • (1)

      Wtedy bedzie trzeba wybudowac dwa biurowce, zatrudnic tysiac urzednikow i wydać 10x tyle

      • 102 9

      • + tak jak w innych miejskich spółkach, prezes, zarząd, rada nadzorcza itd....

        • 55 3

    • (17)

      To jakiś absurd. Wydatki na komunikację w 2023 to łącznie 559 mln zł. Z czego 376,6 mln pochodzi ze środków budżetu miasta (67,4%) i uwaga 182,4 mln z wpływów z biletów (32,6%). I wydajemy 41 MLN na kontrolę tych 182,4 mln !!!! Dane z trojmiasto.pl "Trudny-budzet-Gdanska-na-2023-r-Ciecia-w-inwestycjach-i-komunikacji".

      • 114 2

      • (2)

        A trzeba do tego dodać koszty utrzymania systemu FALA

        • 67 5

        • lepiej jakby pasażerowi kupili rogala, a nie jakaś Fala

          • 13 1

        • To akurat grosze w porównaniu z kosztem komunikacji.

          • 1 9

      • 41 /3

        • 25 0

      • nie 41 mln a 13,7 mln

        • 15 5

      • kontrola kosztuje 13,5 (rocznie), a wplywy z mandatów 4 mln (3)

        • 43 4

        • Efektem kontroli jest też (1)

          to, że ludzie kupują bilety. Gdyby nie było kontroli to więcej osób jeździloby bez biletów.

          • 5 1

          • Kierowca sprawdza bilety

            Wchodzimy przednimi drzwiami, wychodzimy tylnimi, proste. Zresztą miasto powinno wprowadzić darmową komunikację.

            • 0 2

        • To się nie opłaca...

          • 1 0

      • Twoje wypowiedzi są niewygodne - bo są logiczne. (2)

        • 21 4

        • Logiczne? A że ceny zapomniał podzielić na trzy lata też jest logiczne? (1)

          To są wypowiedzi polityczne a nie logiczne.

          • 3 6

          • Na trzy lata podzielone to jest i tak szastanie publicznymi pieniędzmi.

            • 5 1

      • To jest jazda (1)

        36 mln za 120 tys. kontroli... Czyli 300 zł za przejście pojazdu poproszenie o bilety. Jeśli nie ma gapowiczów to trwa to góra 2; 3 min. Robią to 3 - 4 osoby. Jak się dobrze ustawią, czyli kontrolować będą pojazdy na trasie Gdańsk Główny - Śródmieście to właściwie są cały czas w ruchu. Jest klika miejsc w Gdańsku gdzie można wykonać taki manewr (wsiadam na jednym przystanku i przesiadka na następny pojazd bez zbytniego oczekiwania na jego przyjazd). W godzinę zrobią ok 20 pojazdów, czyli teoretycznie w 8 godzin robią ok. 160 kontroli (powinni zgodnie z umową robić dziennie 328). Ale dajmy im szansę bo trafiają się oporni w legitymowaniu i mandat trzeba wypisać (choć często ten jeden co pisze mandat (ma już dowód osobisty i pacjenta w ręku) zostaje na przystanku, a reszta jedzie dalej innym pojazdem). Niech tych kontroli będzie w ciągu 8 godzin 60 (zespół 4 osobowy - 7.5 kontroli na godzinę). W ciągu roku taki zespół zrobi, ok. 22 tys kontroli. Zatem taka Renoma potrzebuje w ciągu roku ok. 6 takich zespołów kontrolerskich aby dziennie zrobić swój limit. Dochodzą oczywiście dni wolne od pracy ale... 6 zespołów razy 4 osoby (koszt pracownika dajmy 10 tys. brutto) to ... 24 x 10.000 to 240.000 miesięcznie. 2.4 mln za 24 kontrolerów. Zwiększmy ich liczbę nawet do 48 to da nam 5 mln.
        A teraz ciekawostka...ci co jeżdżą często komunikacja znają kontrolerów ..nie ma ich 24...to ciągle te same twarze proszą nas o bilety...
        Wychodzi że jakby GAiT zatrudnił własnych ludzi i dał na to 10 mln to i tak by zarobił na czysto 26 mln.
        Windykacja to tylko ...5 mln ale myślę, że niejedna kancelaria prawna bila by się o takie zlecenie...
        Kochani ...rocznie niech koszt tych pracowników kontrolujących bilety wyniesie ok. 5 mln... to gdzie trafia reszta tej kasy...z 36 mln..

        • 21 2

        • I jeśli nawet te dane

          I jeśli nawet te dane zostały pod wpływem emocji policzone dla jednego roku a umowa ma liczyć 3 lata ..to i tak jest grubo...

          • 9 2

      • te 41 baniek to koszt na 3 lata. Wychodzi prawi 14 rocznie.

        • 4 0

      • do tego koszt egzekucji bezskutecznych

        razem z obsłuą prawną to 80 do 100 mln, tej kasy nie odzyskamy a płacone sa z naszych podatków.
        mandaty i kary płąci tolko 10% złapanych reszta unika czyli wpływy na pozimie około 4do 5 mln

        • 0 0

      • Gdybyś potrafił czytać ze zrozumieniem to nie napisałbyś takich bzdur. 41 mln zł to kwota przeznaczona na 3 (słownie: trzy) lata umowy. Przypuszczam, że część tej kwoty jest przeznaczony na rozprawy sądowe.

        • 0 0

    • (1)

      Spokojnie ,zarobią na siebie . Daje głowę że w mieście dużo chętnych by utrzymać tę firmę , nikt do tego nie dopłaci .

      • 5 6

      • na gapę jeżdżą ludzie bez adresów, tzw bezdomni

        mieszakm na przymorzu już 20 lat , i od ponad 20 lat przychodzą do poprzednich wezwania za niepłacenie biletów , rocznie około 20 , nawet psy przychodzą ich szukać , to jest udawanaie egzekucji , oni przychodzą po kasę nie na adres pobytu tylko na rzekomy adres zameldowania , te osby przemeldowały się 20 lat temu na mój poprzedni adres , ale policja ich tam nie szuka komornik ich tam nie szuka chodzi tylko o to by w paierach wykaxzać , że z kar tyle sie należy , a potem w raporcie za 2 lata ksieguję starte nadzwyczajaną

        • 0 0

    • Absurd

      To wychodzi 170 zł za jedną kontrole, coś tu śmierdzi, mocno.

      • 30 1

    • Twój mądry pomysł nie współgra z linią zarządzania miastem...

      Właśnie im o to chodzi, by było dziwnie i nierozsądnie... Mała Sycylia... Przecież chodzi o pieniądze.

      • 25 2

    • Tak to jest...

      Kiedy się wydaje nie swoje pieniądze, plus oczywiście gruby wałek połowa kasy się podzielą

      • 9 2

    • PO CO?

      Jak chcieli przeznaczyć na nową umowę 46 mln zł, to i tak o 5 mln mniej

      • 0 0

    • A może hasło, ludzie, kupują bilety! Przez patologię społeczną, są takie dyskusje, czy renoma, czy spółka miasta. Wtko zaczyna się od ludzi..

      • 0 0

    • Zgadza się SKM wyszła na plus

      Ciężko by było grupę 30 ludzi zatrudnić? Rocznie za 30 to nawet nie wiem czy by z 3mln nie wyszło, a gdzie 41mln?

      • 3 1

    • To jest wyprowadzenie publicznych pieniędzy przez polskojęzyczną Dulcze-SS-ę (1)

      • 8 1

      • Korwina Mikkego trzeba zainstalować.

        Niemcy powinny się z Polski wynieść. Renoma ma macki z WSI, nadaje na falach BND.

        • 0 0

    • Najpierw proszę policzyć, później się wypowiadać (1)

      10 000 kontroli na miesiąc * 12 (rok) = 120 000 kontroli rocznie
      120 000 * 3 (długość kontraktu w latach) = 360 000 kontroli

      36 500 000 / 360 000 = ~101 zł na kontrolę to dużo?

      To trzyletni kontrakt, cena uzasadniona jak dla mnie. Najpierw liczymy - potem piszemy, nie na odwrót :)

      • 2 8

      • uważasz że 100 zł za wypisanie kwitka w 2 minuty to mało?

        • 4 0

    • Ale kolega nie zarobi ...

      Ale kolega nie zarobi ... a chodzi o to by kolega zarobil... 41 mln zł na 3 lata . ... niezły dochód minus koszty

      • 0 0

    • raczej wałek

      za tyle kasy można zatrudnić 2o kontrolerów na 10 lat

      • 0 0

  • Renoma (2)

    Dziwne że co przetarg wygrywają
    Uklad?
    Pensję placa bardzo marne
    Nie chciało by mi się za te pieniądze

    • 20 0

    • To mogłeś też stanąć do przetargu. W czym problem? Za 41 mln też by Ci się nie chciało?

      • 0 8

    • Pan Lisicki kolejny wałek jak z tymi autobusami...

      Wszystko czego się tknie jest mega przeplacone i smierdzi działaniem na szkodę miasta a ten dalej sobie tam siedzi i wałkuje...

      • 3 0

  • w jakiej wysokości są roczne wpływy z biletów? (1)

    ktoś wie?

    • 11 0

    • Około 160 baniek...

      • 0 0

  • Co?

    Ile?

    • 5 0

  • 3,3k*150zl * 12 daje 6mln. Niech bez biletu, a wyjdzie taniej.

    • 13 0

  • Komunikacja za darmo niech będzie

    Dajcie te 40 mln ludziom albo tańsze bilety..wyjdzie na to samo

    • 18 0

  • Można inaczej (22)

    W Tczewie na kontrolę biletów wydaje się 0 złotych, bo i biletów nie ma - przejazdy są darmowe dla wszystkich. Można? Można.

    • 259 7

    • I nie dali sobie wcisnąć fali (1)

      Mądrzy ludzie

      • 93 2

      • dzięki...zrobili nam za to płatne parkowanie w niektórych miejscach tczewa (płatne w tygodniu do 17, po tej godzinie i w weekendy darmowe) wiec mysle ze to nie wielka cena...generalnie jest to dobry układ...

        • 0 0

    • (14)

      Tyle, że w Tczewie jest pięć linii autobusowych na krzyż. Tramwajów nie ma wcale. Utrzymanie tych pięciu linii to nawet nie 1% tego ile potrzeba na Utrzymanie komunikacji gdańskiej. Ale poczekajcie rok, dwa. Będziecie mieć jedną linię, która będzie jeździć 3x na dobę. Bo na więcej już nie starczy...

      • 14 41

      • Ilosc linii chyba tu aż takiej roli nie gra (8)

        Np w Pucku masz jedną linie I jeśli nic się nie zmieniło, to nadal jest płatna.

        • 22 2

        • (7)

          Czyli uważasz, że utrzymanie pięciu linii w Tczewie generuje te same koszty co utrzymanie ponad 90 linii w Gdańsku? Ciekawa teoria... Bo myślę, że jednak ilość linii i ilość dziennych wozokilometrow ma podstawowe znaczenie...

          • 8 8

          • Koszty nie maja znaczenia (4)

            Pytanie jaki jest przychod z biletów. Jeżeli w okolicach 40 mln to lepiej zrobić bezpłatna. Odchodzą automaty z biletami i koszty renomy

            • 45 1

            • i bedzie wieksza frekwencja

              • 8 0

            • Dokładnie tak. Jeszcze więcej ludzi będzie korzystać, bo bez kosztów. Będzie mniej jazdy swoim samochodem. (2)

              Czystsze powietrze.

              • 5 0

              • Powietrze masz zanieczyszczać bo od tego za rok będziesz płacił ogromny podatek (1)

                • 1 1

              • A jak ktoś w ogole autem nie jezdzi?

                No to nie...

                • 0 0

          • i tak już teraz 2/3 kosztów utrzymania linii idzie z naszych podatków, a większość pasażerów komunikacji miejskiej to osoby, które jeżdżą za darmo. Lepiej zrobić darmową komunikację miejską niż płacić 41 mln oprychom za ściąganie haraczu.

            • 43 0

          • a wez wstaw to swojego równania róznice z wpływów podatków -mieszkanców tczewa i gdanska...no chyba w gdansku elatywnie tych podmiotów płacacych podatki i to o wiele wyzsze, jest wiecej, prawda? to czemu tego nie uwzględniasz przy swoich przemsyleniach?

            • 0 0

      • UM Gdańska i tak chyba postanowił odejść od komunikacji zbiowej w Gdansku (1)

        Dzisiaj prawie godzinę czekali ludzie na przystanku w deszczu na autobus blisko SKM. Miasto jest nie przejezdne, za mało autobusów.

        • 10 0

        • Takie pasożyty rządzą w Gdańsku, więc niewiele się spodziewajmy, również sprawnej komunikacji nie oczekujmy,

          aż do wymiany pasożytów na dobrych gospodarzy.

          • 5 0

      • bezpłatna komunikacja - można - można (1)

        Koszt dopłaty miasta Tczew do komunikacji miejskiej wynosił 12 milionów , po wprowadzeniu darmowej komunikacji koszty wzrosły do 17mln , dlatego miasto wprowadziło płatne miejsca parkingowe aby zdobyć finansowanie na brakującą kwotę - sam koszt systemu fala miał wynosić 850 tys. zł . Gdańsk wprowadza wszędzie płatne parkowanie ale nie oferuje nic w zamian.

        • 12 0

        • Trochę przesadziłeś... Oferuje małej garstce "swoich" ludzi olbrzymie dochody, kosztem nas - obywateli utrzymujących ten układ

          • 8 1

      • Jeszcze więcej będziecie kra.li?

        • 0 0

    • w

      w Tczewie można a w Gdańsku kolega musi zarobić

      • 23 0

    • Niemożliwe!!!

      To tam nie kradną?

      • 7 0

    • i cyk - już zostaje w kieszeni 41 mln

      • 5 0

    • W Malborku to samo, 0 zł

      • 5 0

    • 100/100

      I jestem pewny że mniej ich to kosztuje niż te bilety + kontrole w Gdańsku, a jeszcze koszty tej i**otycznej ideologii pod nazwą "Fala"...

      • 8 0

  • (1)

    W skali miesiąca 3300 czyli rocznie 39600 mandatów
    39600 x 126 PLN daje 4 989 600PLN
    Czyli wydajemy 41 000 000 żeby ściągnąć 4 989 600.
    I tak co roku te 41 mln?
    Czy za te 41 mln nie można wdrożyć systemu elektronicznej weryfikacji posiadania biletu?
    Drzwi na wykupioną kartę, wejście jednym wejściem itd. za 41 mln to można to chyba ogarnąć.

    • 13 2

    • Skąd ty wziąłeś to 126 zł? Z czasów PRLu ci zostało?

      • 0 1

  • Firma uwielbiana przez mieszkańców Gdańska

    Aj, zapomniałem słowo uwielbiana wziąć w cudzysłów. :)

    • 15 1

  • Niestety

    Coś czuję, że tutaj nie chodzi o ekonomiczne uzasadnienie, tylko chęć dzielenia tortu. Z takich przetargów jest dobra kasa. Bezpłatne bilety zamykają wiele furtek i zamykają kurek z łatwymi pieniążkami. Zaraz okazałoby się, że dziesiątki, jak nie setki stanowisk i podwykonawców byłoby nie potrzebne.

    • 114 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane