• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

43 mln zł za bajpas kartuski PKM

Michał Brancewicz
26 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bajpas kartuski potrzebny jest do utrzymania ruchu kolejowego podczas elektryfikacji linii PKM i linii 201. Bajpas kartuski potrzebny jest do utrzymania ruchu kolejowego podczas elektryfikacji linii PKM i linii 201.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zaprojektuje i wybuduje odcinek linii o długości ok. 1,5 km, która stanowić będzie fragment objazdu kolejowego na Kaszuby. Prace potrwają dwa lata i będą kosztowały 43,25 mln zł. Polskie Linie Kolejowe wciąż nie rozstrzygnęły przetargu na swój odcinek bajpasu o długości ok. 16 km.



Jakimi środkami komunikacji zbiorowej jeździsz najczęściej?

Powstanie tzw. bajpasu kartuskiego, czyli kolejowej trasy objazdowej z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, jest spowodowane planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Elektryfikowana będzie również linia PKM. Prąd na tej trasie popłynie w 2023 roku.

Natomiast PLK deklaruje, że elektryfikacja linii 201 wraz z jej rozbudową potrwa do 2025 roku. PKM negocjuje więc z kolejarzami z Warszawy, by w pierwszej kolejności zrobili odcinek Rębiechowo- Osowa, by w 2023 roku między Wrzeszczem i Osową mogły już kursować składy zasilane prądem.

Żeby w czasie elektryfikacji ruch pociągów zupełnie nie zamarł, potrzebne jest stworzenie objazdu.

Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Pomorska Kolej Metropolitalna właśnie wybrała wykonawcę swojej części zadania. Została nim firma Torhamer z Gdyni, która złożyła najkorzystniejszą finansowo ofertę na kwotę 43,25 mln zł.

Bajpas PKM i elektryfikacja w tym samym czasie



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. "bajpas kartuski") w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Prace obejmą także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową.

Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych zezwoleń wykonawca będzie miał 24 miesiące od momentu podpisania umowy.

- Budowę bajpasu i elektryfikację planujemy realizować równolegle, obie inwestycje rozpoczną się w 2021 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Bajpas PLK do listopada 2022 roku



Z kolei PKP PLK wciąż nie wybrała wykonawcy swojego odcinka. W lipcu pisaliśmy, że oferty po raz drugi okazały się zbyt wysokie, bowiem najniższa opiewała na 137,7 mln zł, a kolejarze zamierzali przeznaczyć na ten cel 123 mln zł (zakres podstawowy bez opcji).

Jednak w przetargu zorganizowana została dodatkowa aukcja. W sierpniu PLK poinformowała, że za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum Rajbud i Torhamer (nie podając kwoty), które razem brały udziału w samym postępowaniu składając ofertę na kwotę 149,3 mln zł.

- Podpisanie umowy planowane jest do końca tego roku. Przed rozpoczęciem prac wykonawca przygotuje dokumentację projektową inwestycji wraz z niezbędnymi pozwoleniami - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Realizacja projektu i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 - listopad 2022 roku. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni.
PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują około dziewięciokilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h.

Opinie (76) 2 zablokowane

  • A co z przedłużeniem SKM do Havla? (6)

    Już cisza? A reaktywacja linii 229 na od odcinku Pruszcz-Stara Piła, przez Juszkowo, Straszyn czy Kolbudy? Aż prosi się o stworzenie węzła przesiadkowego w Starej Pile. A PKM to powinna być zelektryfikowana od razu, z tym, że na odcinku Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Osowa, ostatnie dwa kilometry PKP chyba dałaby radę pociągnąć drut do Osowej, dzięki czemu w Osowie byłaby przesiadka drzwi w drzwi dla wszystkich pociągów z Kartuz/Kościerzyny w stronę Gdańska/Gdyni, bo chyba nikt nie ma wątpliwości, że PKP swojego zadania, czyli drugi tor i elektryfikacja linii 201, na tak długim odcinku w dwa lata się nie wyrobi...Już pomijam błąd kardynalny jakim jest brak przystanku Karczemki na linii PKM, będzie Firoga, a tego nie-to jest zagadka...

    • 23 10

    • No właśnie PLK do tej pory nie wie czy da radę pociągnąc...

      obejrzyj wczorajszą debatę dotyczącą elektryfikacji - przedstwiciel PLK wijący się jak waz, nie podający jasnej deklaracji tak, zrobimy to w pierwszej kolejności.

      • 1 0

    • Bogate plany! Kto według Ciebie ma je sfinansować i z czego?

      • 0 0

    • bredzisz

      • 0 0

    • Nie dało się od razu elektryfikować PKM, bo chyba już zapomniałeś ile było hejtu, że to zbędne, nie wypali i w ogóle bez sensu...

      • 7 2

    • Po co SKM do Havla? Może od razu do Skarszew?

      • 4 4

    • Już cisza? Już? :) A kiedy było głośno? :)

      • 5 0

  • Coś tu jest nie tak (5)

    43 mln za 1.6km i jest to cena spoko, a 16km za 130mln już nie? Coś zle liczę?

    • 29 3

    • (4)

      Budowa budowie nierówna. Zależy od warunków środowiska, ukształtowania terenu itp itd.

      • 6 1

      • (3)

        To chyba odcinek pkp plk jest trudniejszy. Do wybudowania perony, remont mostu itd
        PKM to upgrade SRK i małe pierdolki

        • 8 1

        • (2)

          Doprecyzuj co masz na myśli pisząc "małe pierdołki".

          • 5 1

          • (1)

            1.6 km toru wraz z budową podtorza, przepustów itd. Modernizacja nasypu.
            Tam nie ma nic takiego, co może kosztować grube mln zł.
            Na linii PKM z kolei do zrobienia są dwa rozjazdy, semafory 5 szt., zmiana SRK uwzględniające wpięcie nowej linii kolejowej.
            Z dodatkowej krawędzi w Kiełpinku zrezygnowali.

            • 1 0

            • To PKM odbudowauje odcinek Kiełpinek - Kokoszki

              W zakresie PKM jest 1,6 km toru i nasyp w najtrudniejszym terenie - parszywe warunki geologiczne i geotechniczne, 5 obiektów inzynieryjnych. Tajemnica Poliszynela jest, że PLK po prostu się bała tego odcinka i dlatego mamy taki a nie inny podział.

              • 5 0

  • Skoro łącznik jest robiony przez 2 wykonawców, to mam wątpliwości

    czy obydwie części zetkną się ze sobą w jednej linii.

    • 4 4

  • (6)

    Jakby co pisze się by-pass)

    • 19 8

    • A zupełnie po polsku, to "łącznik".

      :-).

      • 1 0

    • svencjusz hańba ci (2)

      jesteś zawodowym dziennikarzem tego portalu, powinieneś częściej zaglądac do słownika, polecam sjp.pl/bajpas tak, mamy w języku polskim słowo "bajpas"

      • 4 3

      • (1)

        Każdy może wydać swój słowniczek. Był czas że nawet nazwisko Chopin pisano inaczej.

        • 2 1

        • Mamy mnóstwo słów w naszym języku

          które są spolszczoną wersją słów obcojęzycznych.
          Tak samo jest z bajpasem.

          • 0 0

    • Dr Sven

      Jest za mądry, na pewno nie jest redaktorem tego portalu

      • 2 0

    • Masz rację. Jednak redaktorzy tutejsi niewiele potrafią. Słownictwo ubogie a podobno mają mature. A może nie mają?.

      • 2 1

  • Wielkie osiedle jakim są Karczemki (i rozrasta sie dalej) jak zwykle pominięte. 2 autobusy na krzyż, co pół godziny, a w ankiecie pytaja jakimi srodkami komunikacji jezdze? żadnymi i z pewnością to się prędko nie zmieni.

    • 5 4

  • Dziki Zachód

    Gdyby w takim tępie i za tyle kasy osadnicy przejmowali tereny w Ameryce to największa potęga tamtych czasów była by bankrutem.
    Nas jednak stać aby budować 1.5km torów 2 lata w cenie 286zl za cm TAK! centymetr

    • 4 4

  • Zamiast wymyslać nowe,

    weźcie się za SKM, składy torowiska i infrastrukturę w Trójmieście na linii Gdańsk-Gdynia.
    Wioski sobie poradzą.

    • 4 7

  • Elektryfikacja w dobie wodoru to bzdura i wyrzucone pieniądze

    • 1 11

  • W skład bajpasu wchodzi most w Rutkach (1)

    30 metrów nad jarem rzeki Raduni. Nie mogę się doczekać!

    • 32 1

    • ten most nie ma 30 metrów wysokości

      Na wikipedii jest ewidentny błąd w haśle Rutki. Most jest niższy, około 16 metrów do tafli wody. Za to długości ma około 100 metrów.

      • 3 0

  • Czyli wywala teraz dodatkowo prawie 200 baniek bo nie chciało im się puścić trakcji od razu? (2)

    • 5 4

    • No tak, bo wtedy to by było za darmo

      Tyle razy było pisane:
      - I tak inwestycja była zrobiona na siłę, bo ani Gdańsk, ani Gdynia realnie nie chciały się włączyć.
      - Pieniędzy brakowało,
      - pkp plk nie miała w bliskich planach elektryfikacji swojej części

      • 3 0

    • Budowa bajpasu nie wynika z elektryfikacji PKMki, a budowy drugiego toru na linii 201

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane