• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • pozdro.....

    Bardzo sie cieszę,że poprawiono datę z 31 na 30 listopada oraz ,że takie super plany dotyczą super dużej i młodej dzielnicy Gdańska.Pozdrowienia dla autora.

    • 0 0

  • A moze tramwaje wodne na Chełm :D

    • 0 0

  • GiT =)

    • 0 0

  • dobrze...

    dobrze, ze powoli zaczyna sie wszystko rozwijac. tylko, ze jak jeden tramwaj sie wykolei to juz zaden nie pojedzie ... autobus by od razu nowy przyjechal. ale te nowe tramwaje zapewne troche beda sluzyly. oby tylko ich nie niszczono =/ a to moze byc kolejny problem ...

    (najbardziej mi sie podoba to, ze remontuja tory w gdansku - sa wakacje, przyjezdzaja turysci, ludzie sa na urlopach - czy nie mozna bylo zaczac remontowac troche pozniej?)

    pozdroO

    • 0 0

  • re: SIM

    Jórek Kórski się spienił w temacie Systemu Informacji Miejskiej. Słusznie wypunktował błędy. Nie mam czasu tego sprawdzić ale z tego co czytam to można się pocieszyć, że nie wprowadzono jeszcze innych języków na tych tablicach.
    Mielibyśmy dodatkową atrakcję, w sezonie pod każdą tablicą informacyjną leżałaby grupa zagranicznych turystów i tarzałaby się ze śmiechu a Dziennik Bałtycki rozpisałby letni konkurs na najśmieszniejszą tablicę.

    Jeszcze małe sprostowanie: 300 tysięcy to miał kosztować sam projekt i został wykonany przez 3 gdańskich specjalistów (tzw. Gzol and company) tak przynajmniej z górą rok temu dumnie zakomunikował pan Szczyt. Więc nie wiem co tam jeszcze robi ta firma z Poznania. Natomiast do wykonania tablic wybrano jakąś firmę bydgoską, 5 milionów co roku przez lat kilka, gdyż to inwestycja długoplanowa i rozłożona w czasie. Jak wszystko w naszym mieście, wiadomo Gdańsk to Bardzo Wolne Miasto jest.

    • 0 0

  • Papis

    'Trajtki' to sa w gdyni.

    • 0 0

  • 5 minut ponad 5km? 4 przystanki-licząc tylko po 30 sekund postoju na każdym i zostają 3 minuty na przejechanie trasy. Wychodzi skromna średnia ponad 100km/h.

    • 0 0

  • Rewelacja:)

    A myslalem ze nie doczekam tych czasow. Wiec przed emerytura pojade jeszcze na chelm tram-zlomem? Nie no bomba tylko ze wiadukty powstaly ponad 10 lat temu i nie wiem czy wytrzymaja:), a trawe pod nimi to chyba kombajnami pojada. Ale co tam. Pogadamy jak skoncza...jak narazie tylko gadaja od tych 10 lat!

    • 0 0

  • torowisko w jezdni

    Do wiadomości "napinaczom mówimy nie".W całym Nowym Porcie torowisko tramwajowe umieszczone jest w jezdni ulic: Władysława IV, Oliwskiej, Rybołowców,Wolności, Strajku Dokerów i Mariana Góreckiego.

    • 0 0

  • wczoraj lub przedwczoraj czytałam....

    Czytałam niedawno, że mają bydowac tramwaj na Morenę, zdziwiło mnie wtedy ,że nie na Chełm, a teraz mnie dziwi ,że nie na Morenę. Są dwie możliwości, trzy w zasadzie. 1. zbudują obie linie:),2. nie zbudują żadnej, 3. komuś myli się Chełm z Moreną:))).Pozdrawiam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane