• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • Mikuś

    Jeszcze trochę minie zanim to ruszy w górę na Chełm albo wręcz odwrotnie. Podoba mi nię nazwa tych nowych tramwajów. Odpowiednio wyposażyć to i pancernik nie będzie potrzebny. Na razie pozostaje odczyniać uroki co by kasa się w papier gazetowy nie zamieniła a roboty przebiegały szybko i sprawnie.

    • 0 0

  • Do nicka OLO

    Czuć z twego zapisu, że tatuś kupił autko synciowi i nie ma gdzie poszaleć synuś. NO I DOBRZE pseudo kierowców u nas ci dostatek.

    • 0 0

  • hmmmm
    :-)
    widzę żar w oczach i czuje desperacje w eksponowaniu miłości do grodu...

    • 0 0

  • DLACZEGO???

    Dlaczego Wy ludzie wiecznie narzekacie??
    Budują Wam tramwaj źle, nie bydowali też źle. Moim zdaniem to super sprawa! Ale nei powinni wycofywac autobusow z trasy przez Armie Krajową!

    • 0 0

  • Proponuję wszystkie składy wyposażyć

    w takie spadochrony jak w samolotach.
    Tak na wszelki wypadek.

    • 0 0

  • Znów

    Już się nie dobrze robi od narzekania. Czemu zawsze musicie znaleźć dziurę w całym.

    • 0 0

  • ŁORUŃ, ŁORUŃ czeka...Gdzie ta 6-ka, co kiedyś tak pięknie woziła?

    Pomyślcie-decydenci-w 1szym rzędzie o tych osiedlach!

    • 0 0

  • WKOŃCU

    Wkońcu jakies połoczęnie z resztą Gdanska ..
    może będeą mniejsze korki ... jeszcze jakby buyły tańsze bilety to było by oki

    • 0 0

  • totalna głupota.

    i co to zmieni?? trajtek dojedzie do witosa a co z reszta chełmu. zabiora czesc autobusów i ludzie beda biegac na pieszo - tak jak ja na osiedle 5 wzgórz. Bo wszystko jezdzi przez chełm a mi to nie pasuje. Jest tylko jeden 256 który jedzi dołem i to jak mu sie podoba. Ostatnio czekałem 1.5h i dupa poszedłem pieszo. A co z kowalami? tam tesz sa osiedla nie trylko chełm i orunia. co z kolorowym - 213 co godzine hahahha. Centrum miasta a nie ma jak sie dostac

    • 0 0

  • A CO Z ULICĄ ŁÓDZKĄ!!!!!!

    NIECH WLADZE MIASTA POMYSLA O REMONCIE ULICY ŁÓDZKIEJ!! JEST W FATALNYM STANIE

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane