• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • wow

    ciekawe jak długo będą takie ładne :]

    • 0 0

  • " tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle."

    jak w tym kawale, kiedy to franek szedł na sprawę karną i sobie nucił jaki wyrok może zainkasować:
    20 lat, a może mniej....
    a wychodząc z kryminału nucił
    czterdzieści lat mineło jak jeden dzień

    już widze te kwiaty te wieńce te wiązanki tych notabli na 40-lecie wagonika:-) jak znam zycie, to pojezdżą jeszcze kolejne 20 lat:-)

    • 0 0

  • No, no, no...

    Idzie ku lepszemu. Nasze wagony to był (jest jeszcze) wstyd na miarę nie tylko Europy ale i nawet Trzeciego Świata. Zobaczymy jak długo będą czyste i takie ładne.

    • 0 0

  • Byle siedzenia NIE TAKIE, jak w tramwajach np.nr 1231 itp.!

    Co to za idiota projektował,a debil zatwierdzał?!Powoziłabym kretynów z pół dnia,doświadczyliby tej przyjemności,którą zafundowali pasażerom!

    • 0 0

  • " bowiem tramwaje mają już po 20 lat"

    Złom w Gansku, całkowita porazka władz!!!

    • 0 0

  • jaki złom, jaki złom? po 160 tysiaków za sztuke to jest BARDZO DROGI ZŁOM:-)

    • 0 0

  • Retro

    Codziennie podróżuję SKM-ką i najbardziej bawią mnie te takie "retro" kolejki. Wygląda to dość zabawnie ale jeździ naprawdę mało komfortowo. "Wyposażenie wnętrza" ;D pozostawia wiele do do życzenia, w środku są poręcze o które można rozbić sobie głowę a przy drzwiach nie mają schodków dlatego trzeba do nich wskakiwać starsze osoby (babcie i dziadkowie jakby koś nie wiedział ) muszą się nieźle natrudzić a wszyscy wiemy że większość z nich woli siedzieć w fotelu i robić skarpety lub inne tego typu rzeczy a nie skakać niczym górska kozica :-]

    • 0 0

  • sam jesteś złom.

    Wolę mieć 10 starszych,ale sprawnych, niż jednego nowiutkiego i ciagle psujacego sie:P

    • 0 0

  • a trolejbusy w Gdyni to co

    łamiace się pantografy, składaki 20-to letnich mercedesów z 30-to letnimi jelczami, to niby co?

    • 0 0

  • Szkoda ze tak pozne te tramwaje - moglyby jezdzic mimo nie skonczonej petli na Zaspie.

    Co do tych 16otys zł to zeby sie nie okazalo ze naprawy beda pochlaniac 500tys rocznie, bo wtedy to sie nie bardzo bedzie oplacac...
    A SKMka niby wyglada lepiej, ale cos czuje ze szarpac przy ruszaniu, bujac i halasowac bedzie tak samo jak ta jaka znamy. I ciekaw jestem ile pojezdzi, bo cos kojarze ze kiedys nowowyremontowany sklad SKM splonal na stacji bo jakis osiol podpalil siedzenie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane