• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • (3)

    Dlaczego winni są tylko kierowcy a nie piesi ?? Jakieś święte krowy czy co ?
    Dlaczego kierowcy mają myśleć za pieszych ? To oni wchodzą na drogę a nie samochody jeżdżą po chodnikach. Komu łatwiej się zatrzymać, człowiekowi czy samochodowi ?
    A może tak zacząć karać przechodniów za przechodzenie w niedozwolonych miejscach ?
    Jestem zarówno kierowcą jak i pieszym. Od najmłodszych lat uczono mnie by przed przejściem się zatrzymać i obejrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo. Przez to czuje respekt przed jadącym autem i zmusza mnie do myślenia.

    • 24 12

    • bo ty masz potencjalnie zabojcza maszyne w rekach

      masz tez dokument, potwierdzajacy twoje umiejetnosci i znajomosc przepisow. Pieszy nie musi, moze byc np dzieckiem

      • 4 1

    • To nie pieszy prowadzi twój samochód

      Winny jest kierowca, po to zdaje egzamin, by korzystał bezpiecznie. Jeżeli nie potrafisz, nie godzisz się, oddaj PJ.

      • 6 4

    • Jak samochody po chodnikach nie jeżdżą ślepy czy jak

      • 7 2

  • jestem zdecydowanie za!

    • 2 4

  • OK. Ale ...

    Obowiązek używania elementów odblaskowych po zmroku dla wszystkich pieszych, bez względu na wiek i miejsce (nie tylko poza obszarem zabudowanym) przebywania, zakaz prowadzenia rozmów telefonicznych w trakcie dochodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych, skrzyżowania, przejazdy kolejowe i inne miejsca przecinania się ruchu zakaz używania słuchawek w trakcie przedzachodnia przez przejścia dla pieszych, skrzyżowania, przejazdy kolejowe i inne miejsca przecinania się ruchu, wyższe mandaty z wprowadzeniem pkt karnych dla pieszych ...

    • 5 4

  • Nie popieram Frag bo wielokrotnie sie skompromitowali,oni niesą pempkiem swiata i to nie ich pomysły!

    Popieram za to tą akcje ,bo oni po prostu podają przepisy które od lat istnieją na zachodzie Europy identycznie pisze o nich od lat i podaje te same przykłady i statystyki.W Gdańsku się marnuje miliony na i**otyczne tablice pokazujące predkosc na które nikt uwagi nie zwraca albo projekty doświetlające ulice. Które nie mają znaczenia.Bo zawsze wynikiem wypadku jest nieustąpienie pierwszeństwa i za wysoka prędkość!!

    • 5 6

  • "Pieszy święta krowa" takie hasło powinno im przyświecać. Jestem pieszym i jakoś nie widzę problemu. Podchodząc do przejścia zwyczajnie się rozglądam, upewniam czy mogę przejść. Czy to jest takie trudne. W szkole nie uczyli? Pewnie nie skoro trzeba uprzywilejować pieszych. A co później, kto będzie chciał być równiejszy? Może damy przywilej chodzenia środkiem drogi? Aktywiści - grupka i**otów... Przez takiego jednego aktywistę z mojej kieszeni miessięcznie 150 zł. robi out, bo mu się windy zachciało i ch.. że mieszkam na parterze, jak wszyscy to wszyscy. Jak słyszę aktywista to mnie szlag trafia.

    • 6 3

  • FRAG za bezpieczenstwem pieszych ??? Dziwne....

    A ich pierwszoplanowy postulat , Budowa niebezpiecznych kolizyjnych przejsc naziemnych dla pieszych nad bezpiecznymi tunelami tez tam będzie??? A budowanie dodatkowych skrzyzowań i zwężeń jezdni których efektem są korki pod hasłem skracania czasu przejazdu komunikacji miejskiej też będzie?

    • 5 8

  • "maksymalny mandat wynosi 500 zł" powinno być "wynosił" żeby to miało sens

    • 3 1

  • Każdy pieszy

    po zmroku powinien mieć na dobie widoczne odblaskowe elementy !

    Każdy pieszy jako uczestnik ruchu drogowego powinien być uświadomiony (no jakieś zaświadczenie), że auto nie zatrzyma się na 2ch metrach jak postanowi wkroczyć na jezdnię (szczególnie na śniegu, błocie czy liściach). Jeśli już podejmie taką decyzję to powinien stanąć przy krawężniku i podnieść rękę w widoczny dla kierowcy sposób (nie każdy kierowca to jasnowidz). Można sobie wyobrazić, że dla hecy można się gibać przy przejściu i korek gwarantowany.

    • 5 4

  • Skad sie ostatnio wziela ta ciagla nagonka na samochody?

    Lewica weszla za mocno?

    • 8 3

  • jeszcze specjalne przepisy dla jadących pociągów

    niech też zrobią specjalne przepisy dla pociągów - 5km/h przed każdym przejazdem kolejowym aby można przejść bezpiecznie przez tory kolejowe. Przypominam że linia kolejowa przebiega przez miasto tak jak ulica.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane