• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Alpiniści weszli na most wantowy

Szymon Zięba
9 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Tak wyglądała praca alpinistów na moście wantowym w Gdańsku we wtorek, 8.12.2020.

Pracują kilkaset metrów nad ziemią, a gdy spojrzą w dół, widzą nurt Martwej Wisły i most wantowyMapka. Specjalna grupa alpinistów kończy właśnie prace konserwacyjne na moście im. Jana Pawła II w Gdańsku, a my podejrzeliśmy ich prace okiem kamery.



Czy masz lęk wysokości?

Most wantowy, nazywany także mostem Trzeciego Tysiąclecia, a który obecnie nosi nazwę im. Jana Pawła II, jest łącznikiem między drogą krajową nr 7 z Wyspą Portową oraz ul. Sucharskiego prowadzącą do Portu Północnego. W czwartek, 12 listopada, rozpoczęły się tam prace konserwatorskie, do których zaangażowano m.in. zespół alpinistów, którzy pracowali na mającym aż 105 metrów wysokości pylonie.

- Całość prac na moście wantowym została podzielona na pięć etapów. Pierwsze dwa to konserwacja rur osłonowych na pomoście i pylonie. Wymagają one wykonania nowych stałych połączeń, które uległy zużyciu w wyniku pracy mostu - odkształceń i drgań. Nowe połączenia zapewnią ciągłość osłony wanty i zabezpieczą ją przed czynnikami zewnętrznymi. Pracami, które prowadzone będą na wysokościach przy połączeniach rur z pylonem, zajmą się wykwalifikowani alpiniści - przekazała Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Mosty Trójmiasta - weź udział w quizie



Udało nam się zarejestrować ich pracę kamerą. Kilkuosobowy zespół specjalnie wyposażonych robotników we wtorek rano kontynuował roboty.

  • We wtorek prowadzone były prace na wysokościach na moście wantowym.
  • We wtorek prowadzone były prace na wysokościach na moście wantowym.
- Utrudnienia na moście wantowym potrwają do końca tygodnia. W tym czasie powinny zostać zakończone wszystkie prace - powiedziała Joanna Pawelec z firmy Freyssinet Polska, która prowadzi roboty na moście wantowym.

Most wantowy w Gdańsku - wyjątkowy w skali kraju



W tym miejscu warto przypomnieć, że konstrukcja mostu wantowego jest wyjątkowa w skali kraju. Długi na 380 m, szeroki na ponad 20 m, most wantowy posiada trzy przęsła, o rozpiętości 230 m. Co ciekawe, do momentu otwarcia mostu Rędzińskiego we Wrocławiu gdański most wantowy był największym mostem podwieszonym na jednym pylonie, jaki można było zobaczyć w Polsce.

Jego budowa zajęła ponad dwa lata (sierpień 1999 - listopad 2001) i kosztowała 150 mln zł. Niemal połowa środków pochodziła z kredytu Banku Światowego.

Rok temu naprawy potrzebowały dylatacje mostu wantowego



To nie pierwsze prace naprawcze prowadzone na moście wantowym. W ubiegłym roku informowaliśmy, że dylatacje przeprawy wymagają pilnej konserwacji. Utrudnienia trwały wówczas ponad cztery tygodnie - od 2 do 31 lipca. Wykonawcą inwestycji była spółka FB Serwis z Warszawy, która za jej realizację zainkasowała ok. 510 tys. zł. Okres gwarancji na wykonane roboty wynosi sześć lat.

Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (75)

  • Wspinacze nie alpiniści (1)

    • 1 1

    • A może taternicy albo himalaiści?

      • 0 0

  • Uuuu ale wyczyn.

    • 0 0

  • A teraz najlepsze - z technicznego punktu widzenia most wantowy w tym miejscu jest bez sensu - wystarczyłby zwykły, tańszy.... (3)

    Most wantowy buduje się najczęściej w przypadku konieczności połączenia dwóch dalekich brzegów i uzyskania dużego prześwitu pomiędzy filarami jak i mostem a lustrem wody.

    W tym przypadku mamy do czynienia z Martwą Wisłą - relatywnie płytkim kanałem i w sąsiedztwie niskiego i wąskiego mostu kolejowego...... Kolejny przykład przewymiarowanej inwestycji z tysiącami m3 betonu, który mógłby zostać spożytkowany gdzie indziej.

    Do tego dochodzi konieczność stałej rewizji lin nośnych i ewentualnej z wiekiem ich wymiany. Czysta skarbonka. Może nie klasy Stadion w Letnicy ale o podobnym efekcie.

    • 9 6

    • Tak, tak, na pewno.

      Zgłoś się na ministra.

      • 2 0

    • Oczywiście, że na pewno (1)

      Ograniczeniem dla jednostek pływających po Matwej Wiśle jest most Siennicki, który ma dwie podpory i składa się z trzech przęseł gdzie maksymalna szerokość wynosi ok 20 m a prześwit ok 7,5 m. Można było postawić podobny do Siennickiego i nie ograniczyłoby to ani ruchu wodnego ani kołowego. A mogło być kilka razy tańsze.

      • 2 0

      • Po co tańszy jak można droższy..... taki ładny amerykański

        Fajnie się wydaje cudze pieniądze.....
        Most podobny do Siennickiego kosztowałby pewnie trzy razy mniej.
        No i oczywiście nie trzeba byłoby wymieniać want i prowadzić konserwacji na dużej wysokości. Ogarnąłby to podnośnik z barki.....

        • 0 0

  • niech ten syf umyją bo on już zgnije od brudu błota i rdzy

    • 0 2

  • Red. Ziębę trochę poniosło z tym "kilkaset". Pylon ma wysokość 98 m

    • 3 0

  • klątwa jp2

    • 2 1

  • dylatacje w tym roku

    też wymagają naprawy. Podczas korków powstały wyrwy w jezdni. Ciekawe kto pierwszy zostawi tam zawieszenie

    • 2 1

  • Nie wiem, nie znam się, ale...

    Czy wykonanie takich prac latem nie jest łatwiejsze, sprawniejsze, przyjemniejsze i bardziej skrupulatne ?

    • 5 0

  • Nie ma czegoś takiego jak lęk wysokości. Jest lęk przed upadkiem z wysokości. ;)

    • 1 1

  • Proponuję zrobić reportaż o nas, wysokościowcach, którzy dzień dnia wchodzą na 100m lub więcej, a dużo jest takich osób :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane