• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Alpiniści weszli na most wantowy

Szymon Zięba
9 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Tak wyglądała praca alpinistów na moście wantowym w Gdańsku we wtorek, 8.12.2020.

Pracują kilkaset metrów nad ziemią, a gdy spojrzą w dół, widzą nurt Martwej Wisły i most wantowyMapka. Specjalna grupa alpinistów kończy właśnie prace konserwacyjne na moście im. Jana Pawła II w Gdańsku, a my podejrzeliśmy ich prace okiem kamery.



Czy masz lęk wysokości?

Most wantowy, nazywany także mostem Trzeciego Tysiąclecia, a który obecnie nosi nazwę im. Jana Pawła II, jest łącznikiem między drogą krajową nr 7 z Wyspą Portową oraz ul. Sucharskiego prowadzącą do Portu Północnego. W czwartek, 12 listopada, rozpoczęły się tam prace konserwatorskie, do których zaangażowano m.in. zespół alpinistów, którzy pracowali na mającym aż 105 metrów wysokości pylonie.

- Całość prac na moście wantowym została podzielona na pięć etapów. Pierwsze dwa to konserwacja rur osłonowych na pomoście i pylonie. Wymagają one wykonania nowych stałych połączeń, które uległy zużyciu w wyniku pracy mostu - odkształceń i drgań. Nowe połączenia zapewnią ciągłość osłony wanty i zabezpieczą ją przed czynnikami zewnętrznymi. Pracami, które prowadzone będą na wysokościach przy połączeniach rur z pylonem, zajmą się wykwalifikowani alpiniści - przekazała Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Mosty Trójmiasta - weź udział w quizie



Udało nam się zarejestrować ich pracę kamerą. Kilkuosobowy zespół specjalnie wyposażonych robotników we wtorek rano kontynuował roboty.

  • We wtorek prowadzone były prace na wysokościach na moście wantowym.
  • We wtorek prowadzone były prace na wysokościach na moście wantowym.
- Utrudnienia na moście wantowym potrwają do końca tygodnia. W tym czasie powinny zostać zakończone wszystkie prace - powiedziała Joanna Pawelec z firmy Freyssinet Polska, która prowadzi roboty na moście wantowym.

Most wantowy w Gdańsku - wyjątkowy w skali kraju



W tym miejscu warto przypomnieć, że konstrukcja mostu wantowego jest wyjątkowa w skali kraju. Długi na 380 m, szeroki na ponad 20 m, most wantowy posiada trzy przęsła, o rozpiętości 230 m. Co ciekawe, do momentu otwarcia mostu Rędzińskiego we Wrocławiu gdański most wantowy był największym mostem podwieszonym na jednym pylonie, jaki można było zobaczyć w Polsce.

Jego budowa zajęła ponad dwa lata (sierpień 1999 - listopad 2001) i kosztowała 150 mln zł. Niemal połowa środków pochodziła z kredytu Banku Światowego.

Rok temu naprawy potrzebowały dylatacje mostu wantowego



To nie pierwsze prace naprawcze prowadzone na moście wantowym. W ubiegłym roku informowaliśmy, że dylatacje przeprawy wymagają pilnej konserwacji. Utrudnienia trwały wówczas ponad cztery tygodnie - od 2 do 31 lipca. Wykonawcą inwestycji była spółka FB Serwis z Warszawy, która za jej realizację zainkasowała ok. 510 tys. zł. Okres gwarancji na wykonane roboty wynosi sześć lat.

Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (75)

  • Technicy dostępu linowego

    Autor artykułu zaszalał z tymi kilkuset metrami...
    Nie zazdroszczę wisieć w takiej aurze, wiem jak to jest bo ostatnio wisiałem na wieżach nad brzegiem Bałtyku i miło nie było ;) Do samej pracy tych techników nic nie mam, ale jeżeli chodzi o ich standardy ich bezpieczeństwa pracy, to średniutko ... 1 protektor (osłona) na linie, brakuje przynajmniej 3 w newralgicznych miejscach. Czyżby ktoś weekendowy kurs kończył czy może życie im nie miłe...

    • 6 0

  • Pracowałem jako alpinista

    Jeżeli chodzi o strachu to pierwszy raz strasznie na wysokości więcej niż 3 metra. Za miesiąc od rozpoczęcia pracy na tym stanowisku już jest obojętne ile masz metrów w dół. 10 czy 100 - i tak nic cię nie uratuje jeśli spadniesz.
    Im większa wysokość tym więcej waży lina, o to prawda

    • 2 0

  • Most

    Jak był by szeroki chodnik,części prac można było by robić z tego miejsca. A tak w ogóle, dlaczego nie ma chodnika?

    • 2 0

  • Chory kraj i chore remonty bo

    robotników na wantowym jak na lekarstwo a zwężenia i utrudnienia w ruchu dla biznesu szczególnie niewspółmiernie wielkie w stosunku do skali prowadzonych prac. Tylko w Polsce. W Skandynawii pyknęliby to w weekend (48h)

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane