• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)

Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do StudzienkiMapka po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.



Jaka funkcja powinna dominować w nowej zabudowie ul. Do Studzienki?

- Rezerwa terenowa pod rozbudowę ul. Do Studzienki pod czteropasmową arterię drogową równoległą do tramwaju powinna zostać wykreślona ze wszystkich dokumentów planistycznych Gdańska, ponieważ inwestycja ta nie ma żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)

Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian



Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
  • intensywnej zwartej pierzei budynków
  • z podziałem na kilka mniejszych budynków
  • z zespołem luźnej zabudowy

Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)

To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny



Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.

Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.

- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)

Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki



Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.

Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią



Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.

- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
  • Wizualizacja przystanku tramwajowego z otoczeniem na tzw. placu Fiszera
  • Fragment trasy za przystankiem pl. Fiszera w kierunku ul. Traugutta
  • Wizualizacja odcinka Fiszera - Traugutta

Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji



Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.

W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.

Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji

Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października



Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.

Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Tramwaj tuż obok przedszkola? Nu-nu...

    Poproszę o wizualizację Królewskiej Doliny...

    • 12 4

  • Jak niby pozostawienie dwupasmówki (+1/-1) ma rozwiązać problem korków tam ?

    Sam tramwaj nie da rady. Tam muszą być 2 pasy w każdą stronę (+2/-2).

    • 11 11

  • Nie dajcie sobie wmówić

    że to z troski o mieszkańców. Jeśli by tak było, to ta dzielnica już dawno by była zadbana. A, i południowe dzielnice mieli by PKM, a Letnica - SKM.

    • 20 4

  • Obudźcie się. (2)

    Mieszkańcy na trasie tramwaju są traktowani jak frajerzy. Dużo obiecanek a na końcu powstanie wieżowiec zamiast Jantara i apartamenty na Do Stodzienki. Tu nie chodzi o mieszkańców, tylko żeby deweloper zarobił.

    • 39 11

    • i kolejne mrowisko za sądem

      i "parkiem" n-b.
      Oraz wzdłuż Sobieskiego...

      Dogęszczanie na maksa jak w termitierze, będziemy sobie po głowach chodzić.
      A raczej ci, którzy tam zamieszkają. Bo czasy ciężkie idą i na więcej niż 17m2 liczyć nie można...

      • 6 1

    • Dokładnie tak jest w Gdańsku i mówię to jako wyborca po i przeciwnik PiS. Innp przykład to szkoła pod oknami na myśliwskim wzgórzu. Dziwnym trafem teren który miał być pod szkołę pierwotnie trafił do developera a mieszkańcom wepchnięto szkole pod okna na za małym na nia terenie. 100% polityka Gdańska i mi tu nie ściemniające ze jest inaczej bo tak właśnie jest. Fakt

      • 8 2

  • Manipulacje

    Ile można słuchać te manipulacje? Uporządkowanie dzielnicy możliwe tylko i wyłącznie jeśli tam będzie tramwaj? Czy raczej zabudowa rezerwy przez developerów możliwa, jeśli tramwaj będzie jechał zawiłą trasą?

    • 23 4

  • rezerwa idzie na klitkową patodeweloperkę

    to już ustalone. reszta działań to ogłupianie mieszkańców by to łyknęli

    • 18 4

  • Amsterdam, Wiedeń...

    .... a tu jest Gdańsk, trzeba sobie z tego zdać sprawę. Dajcie sobie spokój, nie będzie tu tak jak w tych miastach. Wystarczy popatrzeć na obecny stan komunikacji: bród, smród, brak automatyzacji.

    • 19 5

  • A co dalej ? (1)

    A czemu film urywa się przy ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego ? Czyżby był jakiś problem z trasą tam ?

    • 34 6

    • tą ulicę chcą zaorać

      • 4 1

  • Poco konsultacje skoro mieszkancy juz jasno powiedzieli ze nie chcą szkodliwego tramwaju tam!A i tak władze miasta zdecydowały (11)

    Konsultacje są tylko poto by tworzyć pozory demokracji którą maja głęboko Gdzies!! Mieszkancy wyraznie zadeklarowali ze chca tam linie autobusową z bus pasem która jest najlepszym rozwiązaniem dla miasta .Ale to norma ze szkodniki czyli władze miasta i ich urzednicy wymuszają mieszkańców do szkodliwego tramwaju, bo kolejne zakupy tramwajowego zlomu z Niemiec sa juz zakontraktowane.
    Tramwaj w szczególności w Gdańsku niema żadnych zalet a teraz jeszcze sie to msci na mieszkańcach drogi prąd!! Gdy Paliwo tanieje!

    • 64 56

    • (3)

      A co jest takiego szkodliwego w tym tramwaju, co jednocześnie nie jest szkodliwe przy ruchu autobusowym? Założę się, że ci którzy teraz są przeciwko tramwajom, jako pierwsi z niego zaczną korzystać i zapomną o tym że się sprzeciwiali, bo nagle okaże się że łatwiej i szybciej dojechać do pracy/lekarza/pracy, nie grzęznąc w korkach samochodowych. Tramwaj ma mnóstwo zalet i nie można być krótkowzrocznym. Ciekawe że ktoś tak psioczy na tramwaje i jednocześnie nie przeszkadzają np. spaliny z autobusów...

      • 13 9

      • (2)

        1. płoty
        2. hałas
        3. brak elastyczności - lini nie zmienisz i nie puścisz nią ruchu innych pojazdów

        • 12 8

        • Faktem jest (1)

          Że tramwaj (tory i przystanki) bardzo determinuje układ przejść i dojść. Zależy jak to będzie rozwiązane

          • 5 3

          • Beznadziejnie to oczywiste

            • 6 4

    • Wrzeszcz ma wielu mieszkancow

      Ci z Bohaterów Getta, którym zależy na parkowaniu na swojej ulicy, bo ich sprzeciw wobec tramwaju wynika wyłącznie z tego, nie chcą tramwaju. Pozostali chcą tramwaju, bo jest szybki i wygodny.

      • 17 14

    • Mieszkańcy Wrzeszcza popierają tą inwestycje (3)

      • 24 18

      • piszesz tylko za siebie bo mieszkancy są przeciwni udowodnili to wierokrotnie i gdybys miał mózg to bys wiedział (2)

        piszą o tym teraz pisali i wczesniej a na budynkach sa zawieszone banery z protestem .

        • 12 27

        • Jestem Za. 35 lat mieszkam we Wrzeszczu, Teraz Matejki.

          Projekt jest kapitalny.

          • 14 9

        • Mieszkańcy jednej ulicy, a nie dzielnicy.

          • 29 7

    • Ja mieszkam we Wrzeszczu i chcę tramwaj. Buspasy to są rozwiązania na wsi.

      • 17 12

    • to sie robi dla pozoru

      • 6 4

  • Auta z wizualizacji poznikały (2)

    To i parkingi niepotrzebne wg miejskich "ekspertów". Prawdziwa wizualizacja to paskudna pogoda, tłumek ludzi przy rozkraczonym tramwaju i zakorkowane uliczki. Bo tu nie ma miejsca na tramwaj - ciasno i stromo.

    • 30 10

    • Alevkojarzysz, ze wraz z ta trasa nie powstanie zadna droga? (1)

      A film nie pokazuje samej ulicy Do Studzienki, która mozesz sobie jezdzic ile chcesz?

      • 5 1

      • NIe widzisz jaki to kosztowny pomysł wciskać tramwaj w ten rejon. Same "projekty i konsultacje" kosztują fortunę

        Ciasno, stromo. Busy lepiej ogarną mogą być elektryczne lub na inne paliwo. Można uruchomić elastycznie połączenie nocne, modyfikować trasy. Poza tym nitka tramwajowa we Wrzeszczu jest przeciążona.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane