• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auto skanujące rejestracje parkujących już na ulicach

Maciej Korolczuk
3 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Niebieski elektryczny peugeot ma stać się postrachem dla kierowców, którzy nie zapłacą za parkowanie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku. Niebieski elektryczny peugeot ma stać się postrachem dla kierowców, którzy nie zapłacą za parkowanie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku.

Na pierwszy rzut oka wygląda jak fotografujący ulice samochód Google'a, ale nim nie jest. Po ulicach Gdańska jeździ już auto skanujące tablice rejestracyjne i kontrolujące pojazdy parkujące w strefach płatnego parkowania. Na razie trwają testy, ale jeszcze we wrześniu samochód rozpocznie pracę.



Automatyzacja kontroli w strefie płatnego parkowania jest:

Testy nowego, automatycznego systemu kontroli płatności w SPP, o których pisaliśmy już wielokrotnie, mają potrwać maksymalnie kilkanaście dni.

W tym czasie pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni będą sprawdzać, w jaki sposób i z jaką prędkością należy poruszać się po strefie płatnego parkowania, by kamery zainstalowane na dachu auta odczytywały we właściwy sposób tablice zaparkowanych aut.

Skanowanie numerów rejestracyjnych i wykonanie zdjęć samochodów będzie przeprowadzane dwukrotnie.

Dlaczego?

- By wyeliminować sytuacje, kiedy opłata za nieopłacony postój zostanie wystawiona kierowcy, który dopiero zaparkował i np. jest w drodze do parkometru lub płaci za pomocą aplikacji mobilnej. Drugi przejazd będzie stanowił potwierdzenie, że pojazd faktycznie był unieruchomiony i zaparkowany w SPP/ŚSPP - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Niebieski elektryk batem na niepłacących za parkowanie



Pojazd, na którym zainstalowano specjalne skanery, jest bardzo charakterystyczny. To elektryczny peugeot 2008 w niebieskim kolorze. Rozpoznać go można po zainstalowanych na dachu kamerach, które skanują przestrzeń wokół pojazdu.

  • Wewnątrz pojazdu kontrolerzy na specjalnym panelu mogą śledzić liczbę rozpoznanych tablic, siłę sygnału nadajnika GPS czy mapkę wskazującą miejsce, w którym się znajdują.
  • System ma ruszyć jeszcze we wrześniu.
  • Auto można spotkać już na ulicach Gdańska.
  • Na razie pracownicy uczą się nowego systemu i jego prawidłowego działania.
  • Testy mają ograniczyć ryzyko wystawiania w przyszłości niesłusznych opłat dodatkowych.

Wewnątrz do obsługi kamer zainstalowano specjalny panel sterujący - m.in. informuje on pracowników o liczbie rozpoznanych tablic i właściwym działaniu nadajnika GPS.

Kontrolerzy na ekranie widzą też skanowany obraz, a mapa wskazuje, w którym dokładnie miejscu znajduje się kontrolujący pojazd.

Po zeskanowaniu tablicy system automatycznie sprawdzi, czy kierowca danego pojazdu wniósł opłatę za postój (przy płatności trzeba podać numery tablic rejestracyjnych), a jeśli nie - wówczas dane zostaną przesłane do systemu informatycznego GZDiZ, gdzie zostaną jeszcze raz zweryfikowane.

Jeśli potwierdzi się, że kierowca nie zapłacił za postój, wówczas zostanie wystawione wezwanie do tzw. opłaty dodatkowej.

- Dlatego też brak za wycieraczką zawiadomienia nie oznacza, że pojazd nie został skontrolowany, a kierowca, który zaparkował "na gapę", nie otrzyma wezwania - dodaje Kiljan.

Jedno auto jak 10 kontrolerów



Jak mówią urzędnicy, wydajność nowego systemu będzie porównywalna do pracy 10 kontrolerów.

- Szacujemy, że samochód skontroluje nawet 4000 samochodów dziennie. Dla porównania: jeden pieszy kontroler jest w stanie w tym samym czasie sprawdzić ok. 350 pojazdów - mówi rzecznik GZDiZ.
Inaugurację systemu już w pełnym wymiarze, a więc z wystawianiem opłat dodatkowych, zaplanowano jeszcze we wrześniu.

Wprowadzenie mobilnej kontroli nie oznacza rezygnacji z tradycyjnej kontroli pieszej. Kontrolerzy dalej codziennie obecni będą na ulicach Gdańska. Przede wszystkim tam, gdzie wykorzystanie pojazdu skanującego będzie utrudnione, np. ze względu na duże natężenie ruchu.

- Co ważne, system kontroli wyklucza dublowanie opłat dodatkowych za postój w tym samym miejscu. Przy wystawionej opłacie za pomocą pojazdu nie będzie możliwości wystawienia opłaty przez pieszego kontrolera i odwrotnie - dodaje Kiljan.

Utrzymanie systemu zwraca się błyskawicznie



Pierwszym miastem, które zdecydowało się na e-kontrolę parkowania w płatnych strefach, była Warszawa. Tam system ruszył na początku 2020 r. Miesięczny koszt utrzymania urządzeń zwrócił się już po... trzech dniach funkcjonowania.

System funkcjonujący w Gdańsku nie jest własnością miasta, lecz został wydzierżawiony na 12 miesięcy.

- Zdecydowaliśmy się na dzierżawę, a nie na zakup systemu, by biorąc pod uwagę rozwój technologiczny, móc w przyszłości mieć możliwość wdrożenia ewentualnego nowocześniejszego rozwiązania - podkreśla Kiljan.
Na koniec dodajmy, że pod koniec lipca w skanery do sprawdzania tablic rejestracyjnych zostali wyposażeni także strażnicy miejscy. W tym przypadku urządzenia służą jednak nie do kontroli w SPP, lecz sprawdzenia, czy dany pojazd widnieje w bazie GZDiZ i ma prawo wjechać do Strefy Ograniczonej Dostępności.

Miejsca

Opinie (434) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto powinno być zamknięte dla blachosmrodów. (2)

    Tylko rowery, hulajnogi i auta elektryczne. Mam Teslę i to jest mój wkład w środowisko. Do tego darmowe ładowanko, jeżdzę za darmoszkę.

    Sebastian

    • 2 30

    • Tu nie chodzi o środowisko tylko zajmowane miejsce. Tesla zajmuje mniej od spalinowych?

      • 2 0

    • Brawo ignoroncie umysłowy - masz Teslę w Polsce to zatruwasz środowisko bardziej niż stary kopcący diesel

      • 0 0

  • yyyyyyyyyyyyyyy a nie mialo to byc juz od jakis kilku mscy???????????? :o

    • 1 2

  • Nie wyraz zgody (1)

    Nie parkuje! Przecież to może służyć do inwigilacji

    • 5 4

    • Rozwiń myśl proszę - bo nie jestem w stanie zrozumieć tego błyskotliwego wywodu

      • 1 2

  • ale się porobiło no no no

    no ładne cacko

    • 1 0

  • (1)

    Jak zeskanuje samochody zaparkowane równolegle jeden za drugim?

    • 5 0

    • Przeczytaj artykuł - tam gdzie się nie da nadal będą kontrolerzy w tradycyjnej formie

      • 1 0

  • Niezgodn z prawem (4)

    System jest niezgodny z Rodo i Ustawa o ochronie danych osobowych.Na jakiej podstawie prawnej urzad przetwarza dane w postaci tablic rejstracyjnych bez zgody ich wlasciciela?zgodnie z konstytucja RP to ze cos nie jest zakazane nie oznacza ze jest dozwolone, ponad to jest to dzialanie urzedu Miejskuego w Gdansku i Zarzadu Drog i Zieleni bez pidstawy prawnej

    • 17 7

    • Bo dane o rejestracji samochodu to nie są żadne dane wrażliwe ot cała tajemnica. Przecież ten samochód robi dokładnie to co kontrolerzy do tej pory, nic więcej.nic mniej

      • 4 2

    • Sam upubliczniasz te dane wystawiając je na samochodzie

      Jedź bez tablic, jak to takie tajne :)

      • 2 0

    • Numer rejestracyjny samochodu to nie dana osoba. Było już orzecznictwo w tej sprawie.

      • 0 0

    • Jak

      złodziej nie ma dokumentu przy sobie to nie można go ukarać?

      • 0 0

  • Kiedy GZDiZ zajmie sie fatalnym stanem nawierzchni (3)

    ulic: Olszewskiego, Wróblewskiego, Łukasiewicza, Starogardzkiej ...

    • 5 2

    • Jak tylko zarobią na cwaniakach nie płacących za parkowanie

      • 2 0

    • takich ulic jest co najmniej setka

      • 0 0

    • kto tu minusuje? ktoś z ZDiZ

      • 0 1

  • Kroczek po kroczku postępująca kontrola

    A nieświadomi się cieszą

    • 9 2

  • A co wtedy gdy ktoś (7)

    w parkometrze pomyli numer rejestracyjny (zrobi czeski błąd) zamiast GD 322WW i wpisze GD 233WW? Co wtedy, mandat?

    • 5 0

    • A jak ktoś pomyli cyferki w przelewie bankowym? A jak pomyli numer telefonu do doładowania?

      • 3 5

    • A jak pomyli się przy płaceniu podatków, albo w terminie świat? Każdy bierze odpowiedzialność za siebie i za swoje pomylki

      • 3 4

    • Dobre pytanie (4)

      Ostatnio o to samo zapytałem kontrolera. Zdarzyło się, iż przyjechałem do centrum Gdyni nieswoimi samochodem, jednak automatycznie podałem swój nr rej. Zorientowałem się wracając do samochodu i wykupiłem jeszcze jeden bilet na poprawne tablice. Kontroler w Gdyni stwierdził, że w takim wypadku, mając ważny bilet za szybą, kontroler powinien odstąpić od wystawienia mandatu. Jednak samochód nie jest w stanie tego zweryfikować. No, ale cóż. Nie można się już pomylić w tej sytuacji.

      • 3 0

      • Możesz wpisać co chcesz. (2)

        Nie ma obowiązku wpisania tego, co sobie urzędnik życzy.

        • 2 0

        • To dostaniesz mandat.

          Dopiero potem możesz się odwoływać. Powodzenia!

          • 0 0

        • Dokładnie, wpisujemy co chcemy a poprawnie tylko jeśli chcemy zapłacić za parkowanie.

          • 1 1

      • Pomyliłeś się czyli nie wniosłeś skutecznie opłaty.

        • 0 0

  • (3)

    Nie ma obowiązku wklepywania nr rejestracyjnych w parkometrze. To nielegalna praktyka, potwierdził to sąd parę lat temu. To jest nielegalne zbieranie danych.
    Jak zapłacę i nie podam nr rejestracyjnego, to jak to auto sprawdzi, że mam świstek za szyba??

    • 13 5

    • (2)

      W Gdańsku nie da się nie podać numerów

      • 2 2

      • Wpisujesz xx xxxxx i masz numer rejestracyjny zanonimizowany.

        • 5 0

      • Jak to

        ***** *** można wpisać i wszystko ok...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane