• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na al. Adamowicza dopiero wiosną

Maciej Korolczuk
15 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • W ramach budowy al. Pawła Adamowicza powstały przystanki autobusowe. Autobusy pojawią na nich dopiero wiosną i tylko linii nocnej N2.
  • Mieszkańcy Jasienia liczyli, że do czasu uruchomienia tramwaju al. Pawła Adamowicza pojadą chociaż autobusy.
  • Część przystanków jest pozornie gotowa do użytkowania. Na pozostałych wciąż trwają prace, bo cała trasa jest wciąż formalnie placem budowy.
  • Na nowych przystankach będą zatrzymywać się tylko autobusy nocnej linii, bo ZTM nie chce dublować biegnących obok siebie linii autobusowych i tramwajowych.
  • Skrzyżowanie al. Pawła Adamowicza z ul. Kartuską.

Po otwarciu al. Pawła Adamowicza mieszkańcy Jasienia i Ujeściska zastanawiają się, czy i kiedy na nowej drodze pojawią się autobusy. Pytanie wydaje się zasadne, bo wzdłuż nowej trasy powstały przystanki, a tramwaj pojawi się na niej dopiero w maju. W tym samym czasie pojadą tamtędy także autobusy, ale tylko nocnej linii N2.



Czy miasto powinno wprowadzić na al. Pawła Adamowicza linię autobusową?

W poniedziałek władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Na razie z drogi mogą korzystać tylko kierowcy, bo wciąż trwają prace przy budowie torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej. Do ruchu nie jest też dopuszczona droga rowerowa.

Niektórzy mieszkańcy dzielnic, które zyskały nowe połączenie, zastanawiają się, czy i kiedy miasto planuje uruchomić tam połączenie autobusowe.

W e-mailu do naszej redakcji pan Kamil zauważa, że do czasu uruchomienia tramwaju - co ma nastąpić w maju 2020 r. - linia autobusowa w znaczący sposób poprawiłaby skomunikowanie południowych dzielnic z Moreną oraz umożliwiła mieszkańcom przesiadkę na tramwaj. Nasz czytelnik zwraca też uwagę na powstałe w ramach inwestycji przystanki autobusowe.


- Autobus jadący z południa przez al. Pawła Adamowicza pozwoliłby co najmniej o połowę skrócić czas dotarcia na Morenę bądź do Wrzeszcza. Linia tramwajowa ma zostać otwarta za kilka miesięcy, jednak bez połączenia do Wrzeszcza omijającego centrum nie będzie ona alternatywą z uwagi na długość czasu przejazdu. Rozumiem, że obecnie trwają ferie, ale być może po nich planowane jest uruchomienie nowej linii z południa do Wrzeszcza bądź centrum przez al. Pawła Adamowicza? Wzdłuż niej powstały nowe przystanki, które to sugerują, ale ze strony ZTM brak jakiejkolwiek informacji zwrotnej - napisał nasz czytelnik.

Gotowy jeden przystanek z kilku



We wtorek wybraliśmy się na miejsce, by ocenić, czy uruchomienie linii autobusowej - choćby tymczasowo do chwili, gdy będzie gotowe torowisko tramwajowe - jest realne. Część przystanków - choćby ten w okolicy skrzyżowania z ul. Stolema - jest pozornie gotowa do użytkowania. Na pozostałych wciąż trwają prace, bo cała trasa jest wciąż formalnie placem budowy.

Autobus będzie, ale tylko nocny



Jak informuje biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku, na uruchomienie regularnych linii nie ma szans.

- Przewidywany termin uruchomienia komunikacji miejskiej w ciągu al. Pawła Adamowicza to maj 2020 r., a więc po zakończeniu inwestycji. Jeśli chodzi o linie autobusowe, na tej trasie planowane jest włączenie do ruchu linii nocnej N2 - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego.
Obecnie linia N2 kursuje między pętlą Łostowice Świętokrzyska a Nowym Portem.

W ostatnich latach to stała tendencja w planowaniu nowych linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego stara się unikać sytuacji dublowania w jednym miejscu biegnących równolegle linii tramwajowych i autobusowych. Z tego m.in. względu w 2015 r. przebudowano i otwarto nową pętlę autobusowo-tramwajową na Siedlcach, po czym skrócono do niej wszystkie linie autobusowe jadące do tej pory do centrum.

Nowa linia tramwajowa od 2021 r.



Przypomnijmy, że docelowo tramwaje z Brętowa mają kursować przez al. Pawła Adamowicza w kierunku centrum aż do Stogów. Nastąpi to jednak dopiero po powstaniu linii tramwajowej w ciągu Nowej Warszawskiej, a więc najwcześniej w 2021 r. Nowa linia prawdopodobnie otrzyma nr 13 i będzie jedną z najdłuższych linii w Gdańsku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który od maja 2020 r. pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrócić w kierunku Oliwy.

Nowa linia tramwajowa, która w 2021 r. połączy Brętowo ze Stogami. Nowa linia tramwajowa, która w 2021 r. połączy Brętowo ze Stogami.

Opinie (329) ponad 50 zablokowanych

  • Gdzie kolejne inwestycje? (1)

    Wszysko super! Chcialbym tylko zwrocic uwage, ze nowa Bulonska jest pierwsza ulica, ktora miala powstac w ramach projektu drogowego na poludniu w latach 2014-2020, z tego co pamietam to tych inwestycji w tych latach miało być jeszcze 5. Oczywiscie ciesze sie z tej drogi, ale moze zamiast zachwycania sie nad nią, zacznijmy rozmawiac o tym jak znalezc srodki na kolejne inwestycje chyba ze chcemy zakonczyc projekt rozwoju drog na poludniu za 6-10 lat

    • 49 3

    • Dokładnie, gdzie Nowa Jabłoniowa która miała powstać wiele lat temu, a teraz nagle zasłaniają się planem zagospodarowania wokół Stężyckiej. Nie wiadomo też jak wygląda sytuacja z Nową Warszawską. Piszą o 2021, ale jak się patrzy na Nową Bulońską to wiadomo że ten termin jest nierealny.

      • 7 0

  • Najważniejsze, że jest nowa trasa ! Zresztą zgodnie z zapowiedzią tramwaje i autobusy ruszą na wiosnę.

    • 3 4

  • ulica nieudacznika.. nic tu nie działa.

    • 13 3

  • Pogłos zachwytu taki na tą aleje.. tramwaje nie jeżdżą bo dopiero od kwietnia, specjalne otwarcie wokół plac budowy. Terminy przekroczone, niedoróbki. Dzielimy się dobrem drodzy mieszkańcy..

    • 11 0

  • (1)

    Kiedy ten portal zrobi porządek z trollami?

    • 2 14

    • jak pani zmądrzeje i przestanie wypisywać brednie

      • 3 0

  • Przez al Adamowicza powinien jechać 168 do Wrzeszcza. Albo 115 (1)

    A teraz to takie ślimaki miejskie krążące przez całe miasto. Czyli komunikacja po gdańsku.
    Druga sprawa po co na alei Adamowicza zatoki? Niewygodne, wyginają chodnik, kosztowne, spowalniają ruch autobusów.

    • 10 3

    • tylko 184

      lub 242.. a nie ten budyn zlikwidowal w ramach rozwoju miasta.

      • 1 1

  • Esencja tego miasta i jego polityki transportowej (2)

    Prawdziwa realizacja testamentu Pawła Adamowicza

    • 25 0

    • No niestety (1)

      PA był może sympatyczny jako człowiek, ale głowy do transportu czy planowania miasta to on nie miał. Tylko solidarność, godność, demokracja ple ple

      • 5 2

      • sympatyczny dopoki mowiles to co bylo po jego mysli

        tak nasylal ludzi na ciebie.

        • 6 0

  • Dla garstki znajomych i kolesi z UM. reszta jest potrzebna tylko w kampanii i w dniu wyborów

    • 9 1

  • (3)

    Będzie sanktuarium. Szafarzem żonka ma być. Ma namaszczać abyś żył w dostatku i Abyś nie umiał się doliczyć swojego majątku.

    • 35 8

    • I Banaś obok (2)

      otworzy hotel na godziny.
      Dla strudzonych podróżą

      • 4 7

      • banasia to masz w krakowie

        jak i starego komucha majchrowskiego

        • 3 1

      • grodzki jak rydzyk będzie zbierał koperty

        • 13 1

  • Kompetencje ZTM (?)

    Gdyby w tym mieście zarządzał transportem ktoś kompetentny i potrafiący spojrzeć nie tylko poza rutynę, to utworzone by zostało połączenie autobusowe łączące Jabłoniową, Przywidzką lub Ujeścisko z Wrzeszczem już teraz.

    Brak przystanków na nowym odcinku nie jest wytłumaczeniem, autobusy mogą się po prostu na razie na nich nie zatrzymywać. Tymczasem ludzie przesiadają się do samochodów i już nie wrócą do transportu zbiorowego.

    Brak planowanej linii autobusowej w przyszłości również świadczy o nieprawidłowym spojrzeniu na funkcjonowanie transportu zbiorowego. Z obecnych założeń ZTM wynika, że pasażer z ul. Jabłoniowej lub Przywidzkiej i okolic udając się w kier. Wrzeszcza lub Oliwy, ma dojechać do tramwaju na węzeł Jabłoniowa, przesiąść się, następnie dojechać do Warneńskiej, aby znowu się przesiąść na autobus. Absurd!

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane