• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy pojadą ul. Chwarznieńską swoim pasem

Patryk Szczerba
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską. Dzięki kontrabuspasowi pasażerowie z Chwarzna i Wiczlina będą mogli jechać bez problemów rano ul. Chwarznieńską.

Kontrabuspas na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni umożliwi autobusom swobodny przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum w godzinach porannego szczytu. Rozwiązanie ma zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.



Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystają z dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada dwa pasy ruchu. W godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jest notorycznie zakorkowana, co powoduje spore opóźnienia autobusów, które przyjeżdżają z tego powodu zatłoczone.

Pomysłem urzędników na rozwiązanie tego problemu jest przebudowa ulicy i wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu.

Kontrabuspas na Chwarznieńskiej: zasady działania



Kiedy duże natężenie ruchu na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum będzie powodować wydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdni północnej - w kierunku Chwarzna-Wiczlina - zmieni funkcję i stanie się pasem wyłącznie dla autobusów jadących w przeciwnym kierunku.

Całość jest możliwa dzięki systemowi Tristar. O uruchomieniu ruchu autobusów drugą jezdnią "pod prąd" będzie decydował operator systemu na podstawie danych pochodzących z systemu przesyłanych za pomocą wifi/bluetooth.

Ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Autobusem Chwarznieńską szybciej



Analizy pokazują, że zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut w stosunku do obecnego czasu przejazdu.

- Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycje zaplanowane w ramach stworzenia kontrabuspasa:

  • pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
  • maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny,
  • dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej,
  • rozbudowany zostanie istniejący sterownik na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul. Okrężnej.

Szacunkowy koszt kontrabuspasa na Chwarznieńskiej: 2 mln zł



Na inwestycję Gdynia otrzyma dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to 50 proc. szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Kwota, jaką trzeba będzie zapłacić będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu.

Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku. Planowaną inwestycją wiceprezydent Marek Łucyk i radny Jakub Ubych pochwalili się na Facebooku.
- Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestem przekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. - opowiada Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Rozkład ZKM Gdynia


Przypomnijmy, że obecnie trwają prace nad optymalizacją projektu przebudowy witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńkiej, po tym, jak z powodu wysokiej ceny nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu.

Władze miasta zapowiadają też przebudowę wjazdu na obwodnicę w stronę Gdańska dla jadących z kierunku Chwarzna, gdzie pojawi się dodatkowy prawoskręt.

Inwestycja jest planowana na 2022 rok.

Przebudowa Chwarznieńskiej na Witominie

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • bendom wypatki (3)

    • 24 2

    • Były i są

      • 9 0

    • Były no i będą

      • 0 0

    • Były są i będą

      • 0 0

  • Wybraliście, to teraz macie.

    Demokracja ludzie, demokracja. A jaśnie panującego, to możecie co najwyżej w tyłek pocałować.

    • 34 9

  • A nie prościej i taniej będzie wymalować buspas na prawym pasie w kierunku centrum... (1)

    ... i oddać go do użytku np. w godzinach 6:00 - 8:00 w dni robocze? A w pozostałych godzinach nie obowiązuje. Możnaby co najwyżej zastosować "tunelową" sygnalizację dostępności pasa, co by przypomnieć niektórym kierowcom że buspas w danym czasie jest dostępny tylko dla KM. To samo rozwiązanie na J. Wiśniewskiego w kierunku Obłuża od pomnika 1970 do wiaduktu. Niskie koszty i mniejsze nerwy kierowców autobusów (i pasażerów).

    • 24 11

    • Zwężenie Chwarznieńskiej na odcinku leśnym = wydłużenie istniejącego korka, czyli autobus będzie stał w korku już w Wiczlinie by dojechać do buspasa :) Tracą samochody i tracą autobusy. (Dodatkowo korek może odłożyć się na obwodnicy co jest niebezpieczne). Nie ruszanie przekroju i wytyczenie kontrapasa = samochody stoją na odcinku gdzie są dwa pasy ruchu (korek rzadko osiąga skrzyżowanie z okrężną) autobus mija korek. Samochody nie tracą nic autobusy zyskują.

      • 16 5

  • Jedno mnie zastanawia (4)

    Skoro przebudowa ulicy Chwarzńieńskiej na odcinku Witomina miała usprawnić ruch, a teraz planują wydać 2mln (na moje znowu wykonawcy wycenią to na więcej), to znaczy że zakładają że przebudowa Chwarzńieńskiej nic nie da, a przez potężny przyrost mieszkańców na zachodzie Gdyni korki i tak będą takie same albo i większe. Bez obwodnicy Witomina nic się nie zmieni. Kolejne pieniądze wyrzucane w błoto...

    • 63 1

    • A co zmieni obwodnica Witomina? (3)

      Że korki przesuną się na Węzeł Cegielskiej albo na Al. Zwycięstwa?

      • 13 8

      • Widzę że nie jeździsz tą trasą (2)

        Korek jest "tylko" do skrzyżowania Kieleckiej z Chwarznieńską. Dalej jedzie się już płynnie

        • 6 5

        • Tak jest teraz

          Ale jakby powstała obwodnica to większa ilość aut stworzy zator na węźle Cegielskiej i rondzie z Łużycką. Ta obwodnica to przesuwanie korka bliżej centrum za miliony.

          • 6 4

        • Nie zgadzam się z Tobą.

          Zauważ że przepustowość węzła Cegielskiej nie jest wykorzystana dla samochodów jadących od strony Witomina. Właściwie nigdy na tym kierunku nie stoi się dłużej niż jedną zmianę świateł. Zresztą nie wszyscy jadący Chwarzniejską zjeżdżają do centrum przez węzeł, część kieruje się w stronę Redłowa i to właśnie dlatego za skrzyżowaniem nie ma już korków.

          • 6 1

  • Ten Łucyk mi się podoba, czego nie dotknie zamienia w złoto, (5)

    pasuje w tym gajerze do różnych memów typu "tu jest dziura! ale załatamy to z BO", "Tam stoi Mevo, ale rozładowane... Cierpliwości, dopiero się uczymy." dobrze skrojony, okulary podkreślające owal twarzy i ponadprzeciętną inteligencję, pasuje do FB jako taka typowa gdyńska atrapa działań inwestycyjnych miasta przyszłości. (Gdyby Gdynia realnie była miastem przyszłości, to Łucyk w godzinach szczytu powinien Chwarznieńską autobusy wozić nad ziemią koleją gondolową albo teleportować między przystankami, aby pojawiały się tylko w zatoczkach autobusowych).

    • 68 6

    • jaki pan taki kram (1)

      Łucyk, Gruszecka, Bartosiewicz to jakaś tragifarsa

      • 23 1

      • kadra jak ze slajdu forum HR - "kadry przyszłości"

        jak wychodzę z domu do roboty, to się boję co zastanę - czy za furtką nie zmienił się plan zagospodarowania przestrzennego, bo nie śledziłem ostatniej sesji rady miasta...

        • 19 2

    • Dyzma. Pewnie będzie jeszcze filmik

      • 18 3

    • dobrze napisane!

      • 15 0

    • no i ma juz karierę w CBA

      • 6 1

  • Trzeba było długo mysleć by wymyślic kolejny absurd (3)

    Przypominają mi się komedie które kiedyś kręcono ale na taki pomysł jeszcze wtedy nikt nie wpadł.
    Pierwszy i zasadniczy błąd popełniono przebudowując odcinek leśny , na którym nie robiły sie korki bo nie było skrzyżowań a należało przebudować odcinek Witominski lub zacząć budować obwodnice ale takie proste rozwiązanie nikomu nie przyszło do głowy. Teraz planujemy marnotrawić kolejne miliony na coś co nie ma najmniejszego sensu . Jezdzę codziennie autobusem rano autobus traci maksymalnie kilka minut na odcinku leśnym a główny zator powstaje bo odcinek Witominski jest nieprzejezdny, co z tego ze autobus szybciej dojedzie do początku Witomina skoro potem będzie stał w korku i na to mamy wydać 2 miliony wyrzucone w błoto. Teraz przejeżdżając przez Witomino stan drogi jest tak fatalny że grozi uszkodzeniem nie tylko samochodów ale i autobusów. proponowałbym inne rozwiązanie - zrobić remontnawierzchi na Witominskim odcinku Chwarznienskiej i na ul Hodowlanej. Zbudować rondo na skrzyżowaniu Chwarznieńskiej i Hodowlanej. Zbudować dwie jezdnie od ronda do odcinka leśnego, Zrobić jeden kierunek ruchu od Witawy do ronda i zrobić na ulicy Hodowlanej jeden kierunek od ronda do ul. Wielkokackiej. Jeżeli nie można inaczej tego rozwiązać to przynajmniej wyremontujcie za 2 mln nawierzchnie na Chwarznienskiej i Hodowlanej a nie rubcie bezsensownych projektów.

    • 72 9

    • nie da się

      on tego nie czyta, ogłosił już na FB i ma słitfotkę z radnym. przyklepane dwie bańki.

      • 18 3

    • co z tego ze autobus szybciej dojedzie do początku Witomina

      to, że przynajmniej tu zyska na czasie.
      Nie kłam tez, że jeździsz autobusem - nikomu faktycznie jeżdżącemu nie jest obojętne skrócenie podróży o kilka minut

      • 11 3

    • okok, chyba jeździsz jakimś innym autobusem...
      w korku od Okrężnej do Sosnowej co najmniej 15 minut, a od Sosnowej do Witawy max 5
      Korek się robi przed zwężeniem do jednego pasa, a przez Witomino jakoś idzie.
      A budowa ronda w przy Hodowlanej skończyłaby się paraliżem... 95% ludzi jedzie na wprost i będą zwalniać przed rondem, brawo!

      • 8 6

  • Ale beda dzwony. Janusze sie pogubia

    • 29 5

  • Chory pomysł.

    Zamiast zrobić od dawna obiecywany remont odcinka przez Witomino, który by coś dał znowu będzie huczny remont z farby, który tylko zwiększy liczbę kolizji i wypadków. Ale co tam, punkty do programu civitas dynamo będą, a to ile ludzi zginie lub zostanie kalekami to nieistotne.

    • 52 1

  • To ostatnie zdjęcie jest rewelacyjne. (2)

    Prawie jak w jednej komedii gdzie pan dyrektor pokazuje "a jezioro damy tutaj"... Szkoda tylko, że to taki śmiech przez łzy. A sam napis na zdjęciu gdzie jest napisane "bedzie" zamiast "będzie" pokazuje tylko jakość inwestycji w Gdyni w ostatnich latach. Panowie powinni się wziąć do pracy a nie do lansowania samych siebie. A jak buspas nie zadziała to będą znów w telewizji jajecznicę na 200 jaj smażyć?

    • 58 3

    • Nie czepiaj sie - moglo byc "byndzie"

      albo: "przecież na tych zgliszczach już za kilka lat, przebiegnie z pewnością jasna, długa, prosta ..."

      • 8 1

    • jak z "Misia" Barei

      Hej Młody Junaku,
      Smutek zwalcz i strach,
      Przecież na tym piachu już za kilka lat,
      Przebiegnie być może,
      Jasna, długa, prosta,
      Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska,
      I z biegiem zepnie drugi brzeg,
      Na którym twój ojciec legł,

      Od gitary…,
      Czary mary,

      Hej Młody gwardzisto,
      Smutek zwalcz i strach,
      Przecież na tym piachu już za kilka lat,
      Przebiegnie z pewnością, Jasna, długa, prosta,
      Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska,
      I z biegiem zepnie drugi brzeg,
      Na którym twój ojciec biegł,

      I z biegiem zepnie drugi brzeg,
      Na którym twój ojciec legł był.

      • 9 0

  • (1)

    tak, kiedyś mówili, że w Czechosłowacji mieli wprowadzić ruch lewostronny - narazie eksperymentalnie - tylko dla ciężarówek

    pasuje ja ulał

    • 29 2

    • w życiu wszystko możliwe

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane