• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • lisiecki do sejmu

    z tak cudownymi pomyslami lisiecki nadaje sie tylko do krainy wiecznej szczesliwosci sejmu

    • 3 1

  • Jeżdżą tu Melexy i wystarczy. Nie odstraszajcie turystów busami. (1)

    • 24 8

    • które kosztują..

      drożej niż taxi.

      • 0 0

  • Podziękowania

    Dziękujemy panie Lisicki i życzymy dużych zysków z przetargu.

    • 3 0

  • Jak to nas na elektryczne nie stać??? (1)

    Na stadion stać, na ECS stać, na wysokie premie urzędników stać, a na nie zatruwające zatrutego środowiska Gdańska autobusy nie stać? To jakiś kolejny żart?

    • 34 5

    • Bo zima była długa

      i bardzo zimna

      • 0 0

  • Idioci z UM!!!!

    Idiotyzm urzędników sięgnął szczytu!Na Mariackiej autobus?

    • 10 1

  • BZDURA !!!!!

    Pomysł jest absurdalny! Strikte zabytkowe centrum Gdańska powinno być wolne od autobusów i ruchu kołowego. W tej chwili meleksy w zupełności wypełniają tą lukę. Tłumy turystów na ulicach, w tej chwili trudno poruszać się nawet pieszo. Jak wprowadzą te autobusy to będzie masakra. Co chwile będą wypadki a wycieczki turystów tak spowolnią tą komunikację, że ludzie szybciej będą szli bocznymi uliczkami. Totalna bzdura.

    • 6 1

  • nie wygoda a konieczność

    Nareszcie ktoś pomyślał o niepełnosprawnych bo trudno jest dojść z dworca nad Motławę,młodym i sprawnym ciężko to zrozumieć dopóki sami nie będą w takiej potrzebie.Dziękujemy!

    • 3 9

  • z ogarnej do wrzeszcza

    jestem za ;)

    • 1 6

  • komunikacja na starówce

    totalna bzdura,nie ma jak się poruszać w sezonie przez te idiotyczne i szpetne stadt farhery,a teraz jeszcze nikomu nie potrzebne autobusy za ktore zapłaci podatnik,a ktos zarobi.

    • 10 2

  • w wielu miastach Polski i Europy (1)

    wdrożono system rowerów publicznych - oparty o bezobsługowe wypożyczalnie - działa to jak "indywidualna komunikacja publiczna" - powiązana z węzłami przesiadkowymi komunikacji szynowej. W Gdańsku ten temat pojawił się i zniknął - warto go odnowić. Teraz warto poprawiać komfort i bezpieczeństwo pieszych przez konsekwentne uspokajanie ruchu w rejonie dzielnic głównego i starego miasta.

    • 1 2

    • tak jest w Holandii i Danii od 30 lat.
      ale nam wciaz blizej do Bialorusi i Moldawii niz do zachodu, wiec pomysl moze wypali za jakies 20 lat.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane