• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 do Łodzi gotowa. Dzisiaj otwarcie brakującego odcinka

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 10:04 (30 kwietnia 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Gotowy, 19-kilometrowy odcinek autostrady na wschodnich Kujawach. Gotowy, 19-kilometrowy odcinek autostrady na wschodnich Kujawach.

Drogowcy z bydgoskiego oddziału GDDKiA udostępnią dzisiaj do ruchu 19-kilometrową autostradę między Włocławkiem a Kowalem. Dwujezdniową drogą z Trójmiasta do Łodzi będzie można podróżować już po południu.



Przebieg autostrady A1 na Kujawach. Przebieg autostrady A1 na Kujawach.
Aktualizacja godz. 10:04. Znamy dokładną godzinę otwarcia autostrady we wschodniej części woj. kujawsko-pomorskiego. - Kierowcy z Trójmiasta bez najmniejszych przeszkód w kierunku województwa łódzkiego pojadą po godz. 17 - mówi Trojmiasto.pl Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.

* * *

Wreszcie na dobre skrócą się podróże mieszkańców Trójmiasta w kierunku centralnej Polski. Po południu drogowcy z bydgoskiego oddziału GDDKiA udostępnią 19-kilometrowy odcinek autostrady między Włocławkiem a Kowalem. Dokładna godzina zależy od zakończenia wszystkich procedur. To oznacza, że z Trójmiasta do Strykowa pod Łodzią kierujący pojazdami pojadą 290-kilometrową drogą o przekroju dwóch jezdni, na której dopuszczalna prędkość maksymalna wynosi 140 km/h.

Podróż z bramek w Rusocinie do Strykowa trwać będzie nieco ponad dwie godziny. Dotychczas kierowcy, którzy podróżowali autostradą A1 w kierunku Łodzi, musieli na wysokości Włocławka zjeżdżać z drogi szybkiego ruchu na krajową 62. Jechali nią do starej "jedynki", którą potem musieli dotrzeć do miejscowości Kowal, gdzie wjeżdżali na dalszy odcinek autostrady do Łodzi. Podróż z tego powodu wydłużała się czasem nawet o 30-40 minut. Teraz nie będzie trzeba zbaczać z drogi.

Czy przedłużona autostrada przyciągnie turystów do Trójmiasta?

We wtorek odbywały się jeszcze odbiory prowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Zakończyły się one pozytywnie, a to umożliwiło otwarcie drogi. Jeszcze w piątek układano jednak ostatnie metry nawierzchni ścieralnej na jezdni zasadniczej autostrady.

Pracę na zlecenie bydgoskiego oddziału GDDKiA wykonała firma Salini za kwotę ok. 608 mln zł. Roboty miały zakończyć się pod koniec stycznia tego roku. Ostatecznie jednak - m.in. ze względu na zimową aurę i kłopoty z wykonaniem jednego wiaduktu po poprzednim wykonawcy - przedłużono je do wiosny.

Kierowcy powinni pamiętać, że na nowe odcinki autostrady A1 na Kujawach powinni wjeżdżać z pełnym bakiem, który zapewni im przejazd do Strykowa. Nie ma tam bowiem stacji paliw.

Bezpłatna podróż autostradą na Kujawach

Dobra informacja dla wszystkich kierowców samochodów osobowych. Za podróż autostradą A1 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i łódzkiego nie trzeba wnosić opłat przy bramkach, jak odbywa się to np. podczas przejazdu pomorskim odcinkiem autostrady. Oznacza to, że jadąc z Trójmiasta do Łodzi, zapłacimy 29,90 zł tylko za przejazd właśnie autostradą na Pomorzu.

Za podróż przez Kujawy nie zapłacą też pojazdy wyposażone w viaToll - system elektronicznego poboru opłat. Na razie nie ma tam infrastruktury, która umożliwiałaby pobieranie należności za przejechane kilometry. Trwają jednak przymiarki do budowy systemu viaToll.

Kierowcy pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t powinni jednak pamiętać, że opłaty w systemie viaToll pobierane są już w województwie łódzkim, czyli za Węzłem Kowal, jadąc w stronę Łodzi.

Budowa autostrady na Kujawach jak jazda po grudzie

Przypomnijmy, że we wrześniu 2012 r. urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata od tamtego czasu żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • to są dwupasmowe drogi polne w porównaniu do Deutsche Autobahnen (7)

    a kultura jazdy polaków jak na cebulaków przystało - pojedzcie sobie moi drodzy do Niemiec - zobaczycie jak wygląda cywilizowany kraj

    takie są fakty

    • 10 15

    • Niemieckie autostrady... (1)

      Pomimo że są droższe nie mogą równać się z polskimi ponieważ ja widziałem jak budowano autostrady w niemczech i w polsce. W polsce jak to się mówi budowano na solidnych fundamentach, tam gdzie był teren niepewny usuwano go i nawożono nowy podkład który niejednokrotnie zabezpieczano palami wbitymi w grunt, następnie 50 cm zbrojonego betonu z dylatacjami i na to dywan odpowiedniej grubości z odpowiednich materiałów. Buduje się także w terenie górzystym gdzie estakady i wiadukty mają niejednokrotnie po kilkadziesiąt metrów wysokości. Nowe niemieckie położone na marnej jakości kruszywo żywotność będą miały krótszą od tych zbudowanych na płytach jeszcze za hitlera i są droższe w budowie tak naprawdę od polskich. U nas wszystko zmieniło od czasów gierka i gomułki- wtedy partaczono a dziś buduje się całkiem inaczej, dlatego my polacy jako naród będziemy zamożnym społeczeństwem! Poza tym w niemczech wykryto przekręty na masową skalę i sądy zajęły się jednostkami które czerpały profity przy tego typu inwestycjach.

      • 4 4

      • te asfalty z "wtedy" po dziś dzień leżą na większości dróg a te "obecne" ledwo 4 lat dociągają

        • 3 2

    • żryj gruz

      BURKU

      • 3 0

    • autobahn (2)

      tam sami zabójcy jeżdżą, bo tak szybko...

      • 0 4

      • można szybko, bezpiecznie i z klasą (1)

        autostrada Berlin - Lipsk - Nurnberg - Monachium
        coś pięknego

        nikt nie zajeżdża ci drogi, tam respektuje się znaki drogowe przede wszystkim - jest ograniczenie do 50 - wszyscy jadą 50
        nikt nie siedzi ci na zderzaku ani nie daje drogowymi, że jedziesz tyle ile nakazuje prawo (no chyba że jedzie cebulak z rejestracją PL W** czy P** za tobą)

        w cebulandii z kolei tylko cwaniactwo i egoizm; blokowanie lewego pasa ruchu przez zawalidrogi z v=100km/h na porządku dziennym

        • 3 2

        • Zgadzam się, kultura jazdy o wiele wyższa. Nie zgadzam się z jednym - miasto po drodze to po polaku Norymberga, a nie Nuernberg.

          • 0 0

    • Taa. I roboty drogowe co 50 km też takie wspaniałe?

      • 1 0

  • A kiedy będzie WTR (1)

    Teraz wreszcie czas na WTR. Kiedy wreszcie w końcu powstanie ta trasa. Ja też chciał bym rowerem przejechać z Gdańska do Warszawy piękną szeroką drogą rowerową

    • 4 3

    • za 99 lat

      • 0 0

  • S 7 - do Elbląga (1)

    A co z kluczowym odcinkiem S 7 z Gdańska do Elbląga. Ruch na tej trasie kosmiczny a nie widać by się coś działo.

    • 12 0

    • w tym roku przetarg na budowę

      • 3 1

  • Przypominam lemingom, że ta dwuletnie opóźnienie tej autostrady to zasługa rządów PIS

    Tusk nie ma w tym żadnej zasługi!

    • 3 11

  • (2)

    Zastanawia mnie ogromna obecność PiSowskich lemingów Radia Maryja i Gazety Polskiej na wszystkich, możliwych forach. Ilość rzeczowych, nawet literackich komentarzy (pisanych wg najlepszych zasad pisowni polskiej, zarówno gramatycznie jak i stylistycznie) urosła w ostatnim okresie do niebywałych rozmiarów. Wszędzie jest ich pełno. Szkalują wszystkich i wszystko co ma związek z Donaldem Tuskiem. I wydawać by się mogło, ze to żywe odbicie nastrojów w naszym społeczeństwie. Nic bardziej mylnego!!! Nie tak dawno odkryłem stronę internetowa, dająca możliwość zarobkowania, poprzez pisanie płatnych komentarzy (nie podaje linku do strony, gdyż nie będę im robił reklamy) Wystarczy w wyszukiwarce wpisać hasło: płatne komentarze) W celach badawczych wypełniłem test i zostałem zakwalifikowany do płatnego umieszczania nieprzychylnych dla rządu komentarzy na forach internetowych. Na czyje zlecenie odbywa się tego typu działalność? Nietrudno zgadnąć! W każdym razie, celem tej zmasowanej kampanii ma być stworzenie przeświadczenia wśród internautów, iż PiS cieszy się ogromnym poparciem. A ja sie zastanawiam, gdzie jest to poparcie? W moim bezpośrednim otoczeniu jest kilka osób jawnie popierających i glosujących na PiS. Są to moi teściowie, ich sąsiadka, mój sąsiad półanalfabeta, 2 osoby w pracy i...to wszystko. Wśród nich tylko 2 osoby potrafią obchodzić się z komputerem. Dodam, ze większość to namiętni słuchacze RM i gorliwi wyznawcy Rydzyka. Dlatego nie wierze w żadne komentarze jakie są umieszczane od pewnego czasu w internecie. Wszystko to, to kolejna ściema dla Ciemnego Ludu który wszystko kupi. Ale nie Ja!!!

    • 10 15

    • wina TUSKA !

      • 0 1

    • a kim ty jesteś, jak nie ciemny lud ?

      • 0 0

  • Stonka z Warszawki już jedzie na półwysep!!

    • 10 1

  • oj redaktorze N.

    odcinek ma 290 km. max dopuszczalna predkosc to 140 km/h. Pan podaje ze podroz nie powinna trwac dluzej niz 2 godziny. Albo slabo u pana z podstawami fizyki albo nawoluje pan do lamania przepisow*. (niepotrzebne skreslic).

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 10 3

  • zlikwidować jeszcze płatne bramki i będzie miód malina

    • 6 1

  • Powoli (2)

    Powoli pomalutku doganiamy zachód mamy sporo zaległości ale za 10 lat albo 20 dogonimy zachód. W końcu byliśmy od 1945 do 1990 za stalową ścianą a ponadto przez Polskę przeszedł i zrównał z ziemią rosyjski taran na Hitlera.

    Cieszmy się że idziemy w dobrym kierunku wolno bardzo wolno ale idziemy
    porównajmy sobie Trójmiasto z przed 20 lat jak było a jak jest dzisiaj jest lepiej fakt mogło by być lepiej ale kto nie robi błędów przy planowaniu inwestycji. I kto nie kradnie z tych inwestycji bez względu kto jest przy korycie -:)

    • 6 6

    • ten taran rocznie budował więcej niż "wola lolska" przez 5 lat...

      P.S. okres po wstąpieniu do UE się nie liczy

      • 1 2

    • żeby ich dogonić, oni musieliby się cofać, zacofańcu

      • 0 1

  • Panie Macieju Naskręt, (1)

    a jak to się stało że o godzinie 10:04 autostrada wydłużyła się z 250 do 290 km?

    • 7 0

    • Naciągnęli ją jak zużytą prezerwatywę.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane