• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Super, ta inwestycja to jednas z nie wielu w polsce gdzie idzie szybko i sprawnie... (6)

    brawooo

    • 129 21

    • (3)

      no nie do konca. budowa a1 od samego gdanska zaczela sie w 2005 roku...

      • 11 1

      • tak, ale minister Polaczek w nie rządzie pis (2)

        wypowiedział umowę GTC, bo Generalna dyrekcja miała zrobic to lepiej i taniej. Okazało się, że rok został stracony, GTC wróciło na plac budowy za jeszcze większe pieniądze. Straciło na tym państwo, straciliśmy my (bo później i drożej), ale nikt złego słowa o ministrze nie powie. Geniusz. Może ma udziały w GTC i opłacało się tak zrobić? A może był tylko kretynem, który wykonywał polecenia wodza? NIe wiem. Wiem tylko , że wszyscy stracili.

        • 18 4

        • Mistrzostwo niekompetencji (1)

          Dokładnie, gdyby PiS się nie wtrącał i nie próbował zrobić tego po swojemu, nie wyszłoby tak drogo i tak późno.

          • 11 5

          • tylko ze dzieki PiSowi to moglo w ogole ruszyc

            gdyby platforma przygotowała plany i umowy prawne wszystkie by sie znalazły w Strazburgu. Tacy to fachowcy. A drogo i wolno jest dlatego, ze przetargi poszły w rece kolesi. By zyło sie lepiej.

            • 6 14

    • Te 62 kilometry budowano dokładnie 4 lata. (1)

      Pamiętam, że z otwarciem pierwszego odcinka zwlekali z 2 miesiące specjalnie żeby PIS nie przecinał wstegi, tylko po wyborach Tusk. Teraz specjalnie sie speiszą zę by jeszcze przed wyborami Tusk mógł pzrecinać wstęgi.

      • 8 12

      • co ty za głupoty wyPiSujesz człowieku ?

        żenada

        • 12 6

  • A ja mam prośbe o informacje , ile kilometrów autostrady oddano za czasów PIS , a ile za czasów PO ???

    Te informacje pozwolą mi zweryfikować moje rozdwojenie odnośnie tych dwóch partii odnosnie oddania swojego głosu :))

    • 6 1

  • 62 kilometry budowano dokładnie 4 lata (3)

    Oto jedyne co Tusk zbudował 62 kilometry najdroższej autostrady w Europie - w 4 lata.

    • 10 6

    • 'jrk' - idź do lekarza, od oczu ;) (1)

      trzeba być ślepym żeby nie widzieć ile się teraz w Polsce buduje i remontuje dróg. Tak wielkiego placu budowy nigdy nie było. A jeżdżę po naszych drogach od prawie 30-tu lat. I jeżdżę dużo.

      • 2 0

      • ten jrk taki biedny - słucha Jarusia i przestał kontaktować z rzeczywistością

        • 2 0

    • nie przesadzajmy, napisałem, że nasza autostrada jest droga ale ...

      ale najdroższa to ta Kraków - Katowice

      • 0 0

  • (2)

    Czekamy na odcinek do Katowic.

    • 93 2

    • ja czekam na 3 miliony mieszkań

      ...

      • 1 1

    • Ja tam czekam na odcinek do Wrocławia

      • 1 0

  • jak to powiedział pewien poseł PiS - "przez te budowy i remonty dróg są takie korki że przejechać nie można"

    po czym dodał że gdyby rządził PiS to budów i remontów byłoby o wiele więcej oczywiście. O korkach nie wspomniał ;)

    • 6 2

  • Ja napiszę tylko jedno - Brawo Skanska !!!

    I p0roszę o więcej.

    • 5 1

  • "Minister" Polaczek pewnie teraz nie posiada się ze złości. Wszystko robił by A1 nie powstała, opóźniał, cenę na wyższą zmienił ... i nie pomogło. Z oporami, ale powstaje :)

    • 4 2

  • (1)

    By żyło się drożej.Cześć lemingi!

    • 6 6

    • Witam

      Po pierwsze, za rządów pis to w ogóle ta droga by nie powstała. Po drugie gdyby jakimś cudem powstała, to trzeba być kompletnym frajerem, żeby myśleć, że będzie bezpłatna. Pisowcy potrafią pięknie gadać, tylko nigdy nic z tego nie wynika.

      • 3 3

  • moje auto całe sie trzesie przy 140 km/h dlatego nie jeżdżę autostradami (1)

    • 9 1

    • wyważ wreszcie koła

      może będzie lepiej

      • 1 0

  • Bariery linowe kontra tradycyjne (1)

    Tradycyjne bariery mają jedną podstawową zaletę - przy jeździe w nocy powodują, że światłą samochodów z naprzeciwka nie oślepiają. Wydaje mi się, że linowe niestety spowodują, że nocą będzie się jeździło mało wygodnie.

    • 5 1

    • Mylisz bariery z tym co jest nad nimi. To nie bariery osłaniają przed światłami, przyjrzyj się dobrze następnym razem.

      Na barierach masz zamontowane jeszcze coś.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane