• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • zarobki nie adekwatne do tego co sie dzieje (1)

    tylko bogaty plebs bedzie jezdzil nowe Q7 Q5 i inne auta ktorymi pokazuja co to nie oni i na bokkkk bo on jedzie

    • 0 1

    • ciekawe że na odcinku GD - N.Marzy jakoś różne samochody jeżdżą. A tak samo płatny jest.

      Dziwne nie ?

      • 0 0

  • a gdzie kasa z paliwa....

    w GB płaciłem za 450 km 1.5 funta a od godziny 23.00 do 4.00 nie płaci się nic u nas coś jest nie tak------1.5 funta to 7 zł ok.pozdro

    • 2 0

  • zwolnienie z opłaty przed wyborami, hmmm

    trąci kupowaniem głosów.

    • 1 1

  • w końcu (1)

    to jest autostrada czy droga szybkiego ruchu redaktory kocchane????

    • 0 0

    • czy autostradą nie jest drogą pozwalającą na szybki ruch, inaczej drogą szybkiego ruchu? myli ci się droga szybkiego ruchu z drogą ekspresową

      • 0 0

  • Pusta A1

    W zeszłym tygodniu jechałem A1 i okazało się, że mało bym nie zasnął. Pusto na trasie, a droga monotonna i strasznie mnie muliło. Koszt przejazdu z Gdańska do Marzy to 17zł 60 gr. Chyba ich pogięło !!Ja korzystam z mojego prawa wyborczego i nie idę na wybory. Podjąłem decyzję, że w dniu wyborów nie wrzucę żadnej karty do urny. Takie moje prawo, a najlepiej to zasiądźmy do wspólnej modlitwy.

    • 3 4

  • przejazd za darmoszkę

    normalnie za 30 zeta to jak za darmoszkę... nic tylko wsiadać i jechaćmasakra jakaś

    • 0 0

  • 30zł + koszty paliwa oczywiście (2)

    taka będzie cena.

    • 3 0

    • Koszt paliwa będzie zawsze (1)

      czy na płatnej czy bezpłatnej ...

      • 0 0

      • na zwykłej drodze koszt paliwa jest wyższy, zużycie auta większe, zagrożenie życia większe, stres również

        wybieram autostradę

        • 0 0

  • hmm jakoś nie widać sensu dla przeciętnego "kowalskiego" (1)

    patrząc na to że mamy najwięcej samchodów na gaz w Europie, podeprę się tym przykładem "oszczednosci" jadąc po A1 (pomijamy czas bo jesli komuś na tym zależy albo jeździ autem firmowym to jest inna bajka)jeżeli za całość z rusocina do torunia mamy zapłacic 30zł,(za 150km) to jest to ok 12 litrów gazu, czyli na trasie przy srdenim aucie jakies 120-130kmjeżeli przecietny "kowalski" będzie miał jechać np do Zakopanego, i policzy A1 i reszte płatnych po drodze, to wyjdzie spora sumka. a do tego kolejna sprawa, ze bardzo często przy zjazdach i wjazdach są takie korki, ze ten "nadrobiony czas" jest psu na bude, bo zdarzyło się ze stałem juz prawie godzine. a kasa ciagle ta sama

    • 3 1

    • a policz to co nie tak łatwo wprost przeliczyć na złotówki

      czyli zużycie auta, stres, i to wszystko co dzieje się co chwila na zwykłej krajówce, a czego nie ma na najbezpieczniejszej drodze czyli autostradzie

      • 0 0

  • Opłata za to co powinno być standardem

    Wysokość opłaty jest do wytrzymania jeśli jedzie się tą trasą raz na jakiś czas ale gdy jeździ się częściej i chaciałoby się podróż odbyć na bezpiecznej drodze to robią się spore pieniążki. Szkoda, że za normalność i to co powinno być standardem trzeba płacić.

    • 3 0

  • Przejazd w cenie gazu.

    Praktycznie tyle samo (30zł) wynosi koszt gazu na tym odcinku. Super :(

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane