• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • It's cool:)

    • 0 3

  • most w Kwidzynie

    mam rodzine w Kwidzynie.Bede jezdzil autostrada jak zbuduja most w Kwidzynie.Poki nie ma mostu,to nie kalkuluje mi sie jechac autostrada.

    • 0 0

  • barierki

    ja się zastanawiam jak te barierki reagują z motocyklista bo jakoś słabo widzę spotkanie z linami nawet przy 100km/h , a na filmiku nie zauważyłem jakie to "bezpieczne"

    • 0 0

  • kierowca placi podatek drogowy oraz olbrzymie podatki drogowe do kasy panstwoej wliczane w cene benzyny,wiec gdzie znikaja te

    pieniadze ,czy nie pwoinny byc za nie remontowane i budowane drogi? Dodajac do tego srodki z Unii widac albo niegospodarnosc poitykow lub ich zlodziejstwo.Ja sie wiec pytam za czyje pieniadze zbudowano te austostrade A1 czy nei za Unijne,czy nie za te z podatku drogowego,czy nie za te wlicsone w cene benzyny(cena benzyny to az 60%podatek!).Kto oszukuje ten umecsony narod?!

    • 5 1

  • Bariery tak liny nie!!!

    Obecnie w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Austrii i Holandii zakazano montowania barier linowych. Austria, Francja, Niemcy i Portugalia wprowadziły nakaz stosowania urządzeń ochraniających na słupkach barier, aby poprawić bezpieczeństwo motocyklistów. Nam wciskają bo mają nadmiar zapasów lin i gdzieś to chcą upchnąć. Państwo na drogach krajowych zrobiło test lin i się z nich wycofało bo koszta napraw i bezpieczeństwa są droższe. No ale gdzieniegdzie udało się wkleić liny.

    • 3 3

  • nie było A1 - żle, jest A1 źle, niektórych tu porąbało, albo tak mają od urodzenia, niechcesz niejedź .tyle i aż tyle.... (3)

    Was to chyba ojciec w burzy robił a matka w biegu zgubiła.......

    • 6 2

    • "nie było A1 - żle, jest A1 źle".... nie będzie A1 źle ;)

      • 0 0

    • jest źle bo 3 dychy to przesada

      10-15 i będzie gitara

      • 1 0

    • nie chodzi o to, że jest źle bo jest A1

      tylko o to, że opłata za przejazd jest zawyżona. Gdyby to była 1/2 lub 2/3 obecnej stawki to wszystko by było ok

      • 0 0

  • Państwo zbudowało autostrade za moje pieniądze i jeszcze muszę za przejazd płacić.

    • 5 0

  • A są już drogi dojazdowe do węzłów na tym nowym odcinku? Niedawno czytałem, że Grudziądz i jeszcze któreś miasto musi za własna kase zbudowac dojazd do autostrady.

    • 0 0

  • zwracam się do popierających tak wygórowaną opłatę

    pupa was jeszcze nie boli od tego dymania NAS przez złodziei?no to może zaboli kiedyś ale będzie za późno - popierajcie kradzież w biały dzień

    • 6 2

  • skandal

    Skandal i kłamstwo przecież w Polsce nie ma żadnych autostrad to fotomontaż,nie? przecież tak twierdzi cała oszołomska kamaryla prezia,chyba słyszycie to codziennie w każdym programie TV.Więc cała ta dyskusja o kosztach jest bezprzedmiotowa.Hahahahahaha!!!

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane