• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • trzeba zacząć kraść

    żeby móc utrzymać tych wszystkich złodziei

    • 5 2

  • A1 - mówimy nie

    niech się gonią. Pojedziemy wolniej jedynką. Nie potrzebujemy autostrad tylko dróg szybkiego ruchu.Za autostrady dziękujemy

    • 3 6

  • dlaczego ta droga lokalna 2 pasmemka nazwana jest czym nie jest ! w USA autostrada ma 16 pasow ! (3)

    to jest zwykla droga !!! rzad klamie nazywajac ja autostrada ! a pobieranie pieniedzy to skandal !

    • 7 20

    • USA widziałes na filmach

      resoraki schowaj i na obiad do mamy.

      • 2 0

    • A byłeś w ogóle w stanach, że takie pierdoły mówisz

      16 mają może 2 autostrady. Większość którą jechałem to mają po 2-3 pasy w jedną stronę, a głównie to 2 pasy. Więc proszę nie mów o rzeczach których nie masz pojęcia. I w dodatku większość autostrad w Stanach jest płatnych i opłaca mieć się tam system ala nasz via Toll dla ciężarówek, tyle że tam musi mieć go każdy, albo płaci na bramkach. A przejedź bez zapłacenia, lub bez Via, to przyjdzie Tobie taki mandacik, że się nagle ockniesz.

      • 3 0

    • W USA wszystko jest najwieksze ! Powszechny debilizm też !

      • 2 0

  • Motocykliści (13)

    Czy ktoś zbadał czy te niby super bariery nie są przypadkiem niebezpieczne dla motocyklistów??

    • 19 2

    • Najgorsze mozliwe rozwiazanie (6)

      Urwane glowy, konczyny itd., przy 140 km/h bez szans na wyjscie z zyciem ze zderzenia z taka barierka. Na ten odcinek motocyklem nigdy nie wjade.

      • 8 2

      • hmmm... (5)

        polecam omijanie również miejsc gdzie rosną drzewa ... ;P

        • 2 3

        • Pomyśl głupku wioskowy.. (4)

          ..przy wypadnięciu z drogi jaką masz szansę na trafienie w drzewo, a jaką na zostanie rozciętym na pół przez te linki.

          • 3 3

          • Pomyśl głupku miejski ... (3)

            jaką masz szansę na wypadnięcie z autostrady a jaką z wiejskiej drogi ??

            • 2 4

            • Ile kilometrów przejechałeś na motocyklu? (2)

              I czy np. DK7 to wiejska droga, młotku?

              • 3 1

              • zapomniałem dodać tryry ...

                młotku :) przepraszam niedopatrzenie :)

                • 0 0

              • Nie dużo

                jakieś 15k, i nie lubię jeździć autostradami, nie sprawia mi to żadnej przyjemności, wolę wiejskie kręte drogi, gdzie na zakręcie bądź za nim , może być piach albo komuś się coś wylało albo też ktoś z naprzeciwka zetnie sobie zakręt (...) dlatego twierdzę, że dużo łatwiej wypaść tam z drogi niż na autostradzie :) (a o tym tu rozmawiamy) bo przy DK7 nie widziałem barier linowych, chyba że się coś zmieniło, dawno dalej niż do Elbląga nie ruszałem ...

                • 0 0

    • takie rozwiazanie (liny) nie spełniaja norm bezpieczeństwa UE. zachod rezygnuje z tego zrozwiazania. a w Polsce? widac wszystko jest możliwe.

      • 1 0

    • (1)

      co za różnica o jaką barierę zabije się motocyklista. w zeszłym roku młody chłopak zabił się o "tradycyjną" barierkę na błędniku (został rozcięty na pół)

      • 1 2

      • Taka, debilu, że o tę linową o wiele łatwiej

        • 3 5

    • sa niebezpieczne (1)

      Moj znajomy pisal prace magisterska na studiach w Szwecji wlasnie z zagrozen jakie powoduja bariery linowe dla motocyklistow. To jest generalnie masakra .znacznie zwieksza obrazenia kierujacego motocyklem w przypadku wypadnięcia z drogi. Liny potrafia zadzialac jak gilotyna.

      • 8 1

      • daj link

        do tej pracy i namiary na znajomego.

        • 3 1

    • A znasz bariery bezpieczne dla motocyklistów?

      • 15 1

  • Czas

    Wreszcie!Jeżdżę od czasu do czasu tą trasą i czekałam na ten odcinek. Żeby jeszcze do W-wy można było dojechać autostradą. Co prawda, mogłaby być tańsza.

    • 2 1

  • Niech ktoś poda przykład gdzie jest drożej? Może za mało jeżdże po świecie (3)

    Banki, telefony, autostrady mamy najdrożesze a zarobki? No nie licząc tych przy żłobach...

    • 8 1

    • Co z tego, że Ci podam gdzie jest drożej, jak zaraz wyjedziesz, że mało zarabiasz. (1)

      Norwegia, Francja Hiszpania opłaty drogowe są o wiele wyższe.

      • 2 1

      • Spoko tak mało to nie zarabiam, tylko nie lubie być okradany w biały dzień....

        • 0 0

    • Połowa autostrad w USA jest droższa

      I nie wciskać mi tylko, że są one 12 pasmowe. Jeździłem po stanach i więcej za km wydałem niż tu na tym odcinku.

      • 1 3

  • Gdańsk Transport Kompany

    Może jednak poprawnie napisać??

    • 1 0

  • Bariery (3)

    Bariery linowe wymiatają!! Dawać je na obwodową Trójmiasta.

    • 16 1

    • Na jednym odcinku...

      obwodnicy były takie bariery. Z tego co pamiętam to jakieś 7-5 lat temu zastąpiono je klasycznymi, takimi jakie są teraz na całej obwodnicy.

      • 0 0

    • (1)

      nowoczesne rozwiazanie??? sa bardzo niebezpieczne. zachod odchodzi od takiego rozwiazania. jest mega niebezpiecznie. taka lina tnie wszystko. motocyklista nie ma szansa..

      • 0 0

      • I bardzo dobrze

        Debile wyeliminują sie sami. Więcej ich trzeba, oj dużo więcej.PS: ciekawe, jakie mandaty wali się debilom bez tłumika w Niemczech. Dlaczega ta motocyklowa hołota nie szaleje tam? Boi się konsekwencji?

        • 1 1

  • jak płacić Panie Premierze

    lepiej jechać starą trasą i może stuknąć jakiego pieszego pijanegojak płacić dwa razy za to samoAby lepiej PObyło

    • 4 2

  • 3 dychy za możliwość spotkania się z łojcem dyrektorem - to jak za darmo

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane