• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

bra
10 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych. Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych.

Województwo Pomorskie chce zakupić cztery wieloczłonowe pociągi z napędem hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowe. Szacunkowy koszt to ok. 98 mln zł. Dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniesie 65 mln zł.



Warto inwestować w hybrydowe pociągi?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął w czwartek decyzję o ogłoszeniu przetargu na zakup czterech pociągów o napędzie elektryczno-spalinowym.

Hybrydowe pojazdy mogą okazać się niezbędne dla zapewnienia stabilności funkcjonowania kolejowego transportu publicznego na Pomorzu.

Elektryfikacja PKM na ukończeniu a na trasach PLK za kilka lat



Ma to związek z toczącą się modernizacją i elektryfikacją kilku linii kolejowych: 201 Kościerzyna - Gdynia, 214 Somonino - Kartuzy i 229 Glincz - Kartuzy. Prace prowadzone są na zlecenie spółki PKP PLK, a ich terminowość pozostawia wiele do życzenia. Elektryfikacja ma się tam zakończyć za kilka lat.

Wszystkie artykuły o elektryfikacji PKM i linii 201



Z kolei na ukończeniu jest elektryfikacja linii PKM. Wkrótce dojdzie zatem do sytuacji, że pociągi elektryczne po przejechaniu trasy PKM nie będą w stanie kontynuować jazdy w kierunku Gdyni lub Kościerzyny.

Wówczas, jak żadne inne, sprawdzą się pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym.

Od kilku lat hybrydy mają także Koleje Dolnośląskie. Od kilku lat hybrydy mają także Koleje Dolnośląskie.

65 mln zł z Polskiego Ładu



Więcej o parametrach tych pociągów i terminach ich dostawy będzie wiadomo po ukazaniu się postępowania przetargowego.

W planach zamówień publicznych na ten rok urząd marszałkowski zarezerwował 98 mln zł na zakup hybryd. Otrzymał na nie dofinansowanie z programu Polski Ład w wysokości 65 mln zł.

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi

Dwa pociągi za 70 mln zł zamówione w zeszłym roku



W sierpniu zeszłego roku marszałek podpisał kontrakt na dwa elektryczne pociągi za 70 mln zł z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 składów.

Pojazdy mają dotrzeć na Pomorze w tym roku.
bra

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Wiecie że nazwa województwo pomorskie, historycznie należy się dla woj. zachodniopomorskiego. Woj. pomorskie powinno nosić nazwę wschodnio-pomorskie, kaszubskie lub pruskie. Natomiast nazwa miasta Szczecin jest wadliwa, prawidłowa to Szczycin (numerologiczna liczba 44=8 czyli bogactwo). Najbardziej prestiżowy adres w Warszawie to Złota 44, bogaci chcą wierzyć że im to pomoże:)

    • 1 4

  • Niby tak, ale ile tych pociągów PKM jeździ po trasie PKM z Gdyni do Gdańska? (5)

    To jest cały problem, że tworzy się jakieś dziwaczne przebiegi z Gdyni przez Gańsk na lotnisko, a nie Gdynia lotnisko Gdańsk

    • 29 6

    • I to jest najlepsza rzecz, jaką można kupić w Gdyni: bilet do Gdańska

      • 3 3

    • Tak miało być Gdynia-lotnisko-Gdańsk,a wyszło jak zawsze. (1)

      • 10 4

      • niestety zepsuli całą ideę PKM

        • 5 3

    • Gdynia - lotnisko - Gdańsk jest połączeniem aglomeracyjnym (1)

      Jak chcesz więcej to naciśnij swoich radnych aby miasto dopłaciło. Niestety reszta województwa patrzy niechętnie na organizowanie transportu miejskiego za pieniądze województwa i mają swoje racje. Kościerzyna - Gdańsk - Gdynia wynika z banalej rzeczy. Zapotrzebowanie z Kościerzyny jest większe na połączenia z Gdańskiem.

      • 7 2

      • Pamiętam że jak powstawało PKM to nie było mowy o jakimkolwiek dziwacznym

        połączeniu Gdynia Gdańsk lotnisko

        Była mowa o nowej linii, która miała obsługiwać PKM ze składami z dużą częstotliwością. PKM miała obsługiwać dzielnice nazwijmy to ogólnie górnego tarasu.

        Nie dość tego PKM w stronę Kartuz miało jeździć z Osowej, bo w tym celu tam zrobiono dodatkowy peron przesiadkowy. To dawało możliwość szybkiego dojazdu zarówno do Gdyni jak i do Gdańska.

        Ale potem zaczęto kombinować, co dało w efekcie jakiegoś potworka, na którego chyba wszyscy narzekają.

        • 6 5

  • Kluczowe słowo z tego artykułu to chce. Gdybym ja tu zaczął pisać co ja chce kupić, to był powstała cała saga a nie artykuł.
    SKM też zdaje się chce a na trasie wciąż pociągi retro.

    • 3 2

  • Ewenement na skalę eurpoejską - sieć trakcyjna kończy się w szczerym polu

    Tego nawet w Rosji nie ma.
    A na Pomorzu jest, bo "towarzystwo pkp plk" z ul. Dyrekcyjnej 2/4 absolutnie nie ma pomysłu na elektryfikację pozostałych linii i jeszcze przez lata nie będzie miała.
    A jak, nie daj Boże, rozgrzebią linię od Gdyni do Kościerzyny to pociągu tam przez 10 lat nie zobaczymy.
    Te cztery hybrydy to tak na otarcie łez - może się uda. Może pojadą od Wrzeszcza do Kartuz.
    Ale pod warunkiem, że Eugeniusz dogada się z Tureckim Kurierem, co bardzo wątpliwe!
    Sprzedano obsługę PKM i nie oczekujmy rewelacji ze strony Patologii Regionalnej w Gdyni.

    • 10 2

  • A na lepszy tabor dla skm i 1 wspólny bilet dla trójmiasta to oczywiście nie ma pieniędzy (25)

    nie wspominając o ciągłych podwyżkach biletów zasłaniając się brakiem pieniędzy, to jak nie ma pieniędzy to skąd mają pieniądze ?

    • 54 17

    • (7)

      Skm nie radzi sobie z niczym.

      • 19 5

      • SKM gnębiona przez marszałka (5)

        radzi sobie lepiej niż mocno wspierane przez niego Polregio.

        • 4 12

        • Tomasz, przestań już z tym hejtem na Marszałka

          • 2 0

        • (3)

          A w jaki sposób je gnębi? Dając mu dotacje? To jak rozumiem, gdy nie będzie dawać dotacji, i SKM będzie musiało zarobić na siebie jak każdy inny przedsiębiorca - wtedy będzie lepiej? No to problem rozwiązany - niech SKM po prostu nie bierze dotacji. Nie dziękujcie.

          • 9 2

          • Gnębi blokowaniem zakupu nowych pociągów (2)

            i krótkimi umowami przewozowymi. Tymczasem dla Polregio pan marszałek ma wszystko. Dlaczego kupił 10 Impulsów dla Polregio a dla SKM nic?

            • 2 8

            • Jak może samorząd gnebić rządową społkę ???

              Rząd kupuje dla swoich spółek pociągi bez pytania o zgodę kogokolwiek i słusznie. Tylko nic nie chcą kupić dla SKM

              • 5 2

            • Jak gnębi? Kto broni SKM kupić nowe pociągi? Jakiś zakaz marszałek wprowadził czy co? Jak SKM chce - niech kupuje. I w ogóle co to za pomysł, żeby zleceniodawca przewoźnikowi sprzęt kupował? Jak zamawiasz taksówkę - to złotówie auto kupujesz? Kolej to jednak jest stan umysłu.

              • 6 1

      • najważniejsze że ty sobie radzisz ze wszystkim.

        • 5 12

    • Województwo pomorskie nie jest właścicielem SKM !!! (7)

      • 16 4

      • Województwo Pomorskie nie jest też właścicielem Polregio. (1)

        Marszałek ma udziały w SKM , ok 10 proc i w Polregio, coś koło 7 proc. Polregio wspiera szczodrze...

        • 4 2

        • W jaki sposób wspiera PR?

          • 3 0

      • jest... (4)

        W ponad 40 procentach...

        • 3 6

        • (2)

          No właśnie w 40 %, no to jak niby ma decydować?

          • 8 4

          • Ma 10 proc, ale zleca przewozy (1)

            decyduje o rodzaju i cenach biletów, rozkładzie jazdy... mało?

            • 4 3

            • Chyba nie pamiętasz komuny i zlecania

              Niby kupowałeś, a nie miałeś wpływu na nic. Podobnie jest z SKM. Musisz u nich zamówić przewozy, nie masz wyboru. Masz wpływ na rozkład, ale też nie do końca bo SKM ci powie że się nie da i szlus. Niestety, dopóki nie będzie właścicielstwa SKM w samorządzie to wiele się nie poprawi. Patrz inne województwa, Z drugiej strony chciałbym docenić SKM, że jednak daje radę utrzymywać ruch kolejek, ale niewiele jest tam działań na poprawę\ i najprosciej powiedzieć niedasię bo nie ma kto nacisnąć

              • 6 0

        • Czyli decyduje ten kto ma 51 % a mianowicie rządowa PKP

          • 3 2

    • Polski (nie)ład (4)

      Przecież jest napisane, że z Polskiego Ładu jest dofinansowanie.
      O to właśnie chodziło, że jak się zmniejszy podatki, to będzie mniej kasy dla samorządów. A wtedy rząd będzie mógł rzucać jakieś ochłapy i jeszcze decydować na co będą wydawane te pieniądze. J]Oczywiście, jak samorząd ładnie poprosi.
      Jak za komuny. Wszystko w rękach władzy centralnej...

      • 20 7

      • Ten (2)

        Samorząd był przez osiem lat tu i tu i co zrobili? Wspólną halę sportową karierę..

        • 11 5

        • A uczciwie?

          Nie mam listy zakupów taboru, ale w ostatnich 10 latach to łapią się:
          - 10 sztuk SZT dla PKM,
          - 4 SZT na linię Malbork-Grudziądz,
          - 10 EZT które jeżdżą na Elbląg/Tczew-Słupsk.
          A jak tam zakupy SKM?

          • 5 0

        • Jeszcze troche i nic nie kupią i nie niezrobią bo bieżące wydatki ich zjedzą

          Budżety nie będą nadążały za inflacją, dochody drastycznie zostały zmniejszone

          • 1 3

      • jakby to oni z własnych pieniędzy wykładali to jeszcze

        ale to wszystko jest z podatków zabieranych od ludzi

        • 5 4

    • Akurat marszałek wprowadził jeden bilet

      na kolej, bez względu czy jedziesz PR czy SKM. Oczywiście, nie daje to 3miejskiego na szystko, ale tu potrzeba pieniędzy miast. Gdańsk trochę dokłada i masz miejski miesięczny na wszystko za 110 co nie jest drogo. Niestety sam Gdańsk nie da nam 3miejskiego.

      • 2 0

    • SKM jest rządowa i to oni powinni kupić nowe pociągi

      • 3 2

    • Ale za to będziemy mieli nowoczesne kasowniki za 120 baniek

      Od czegoś trzeba zacząć. W przyszłości nowoczesne kasowniki będą się pięknie komponować z lepszym taborem dla SKM. To część większego planu, dlatego pamiętajcie, żeby wybrać ich koniecznie na kolejną kadencję.

      • 9 2

    • Zadajesz takie pytania jak typowy betonowy wyborca pisu.

      • 7 10

  • Prawidłowy nagłówek

    Pociągi hybrydowe dla pol regio *

    • 4 3

  • Ciągle czytam, że pociągi "planują", "będą" "ogłaszają przetarg" "myślą nad koncepcją" (1)

    A stare złomy jak jeżdżą tak jeżdżą. Nawet rzekomo biedne podkarpackie czy warmińsko mazurskie ma już nowoczesne pojazdy. Ludzie z reszty kraju traktują SKM jako skansen-ciekawostkę niespotykaną chyba już w żadnym innym regionie. Może trzeba więcej urzędników zatrudnić, to szybciej wymyślą jak porządnie zająć się wymianą taboru, bo zakup 2 z opcją 29 to kpiny z kontrahenta. Dobrze, że nie jednego z opcją stu...Poważny klient raczej kupuje minimum 10-20 z opcją kolejnych tylu.

    • 7 1

    • Państwowe SKM jest niepoważne

      Marszałek natomiast co zapowiada, to kupuje

      • 3 4

  • Nowość

    Może niech kupią parowe, przynajmniej ci górnicy co biorą 15 i 16stki będą mieli co robić.
    Hybrydowe lokomotywy to jeżdżą od 60lat po Naszych torach.

    • 1 7

  • Myślę, że pociągi hybrydowe nie powinny zasilać taboru dotychczasowych przewoźników

    Należy powołać odrębną spółkę z dyrektorem, prezesem, zastępcami i budynkiem, samochodami służbowymi, apanaże tez
    niewielkie po parenaście do dziesiąt tysi .

    • 2 9

  • Elektro spalinówka, czy to przyszłosciowe rozwiązanie ? (4)

    Wszędzie jest trakcja elektryczna, po co zanieczyszczać powietrze ropą ? Nie rozumiem ...

    • 3 23

    • Dostałeś sporo kontrujących wpisów i sporo minusów

      ale nie jesteś jedynym z takim podejściem. Np UE już nie daje dofinansowanie na takie rozwiązania i właśnie dlatego idzie to z polskiego ładu. UE teraz może dofinansować pojazdy elektryczne z jazdą na bateriach lub napędem wodorowym gdzie nie ma sieci elektrycznej. Ja akurat nie zgadzam się z takim podejściem UE ale jest ono jak Twoje.

      • 3 2

    • Hybryda

      A choćby i poto ,że w razie awarii zasilania prądem nie musisz stać w polu do usunięcia awarii.
      Już to przemawia za tym aby jak najwięcej jeździło takich składów

      • 6 0

    • Przeczytaj artykuł,

      który komentujesz to zrozumiesz.

      • 8 0

    • A gdzie jest to wszędzie? Bo wokół Trójmiasta linie są głównie niezelektryfikowane.

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane