• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

bra
10 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych. Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych.

Województwo Pomorskie chce zakupić cztery wieloczłonowe pociągi z napędem hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowe. Szacunkowy koszt to ok. 98 mln zł. Dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniesie 65 mln zł.



Warto inwestować w hybrydowe pociągi?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął w czwartek decyzję o ogłoszeniu przetargu na zakup czterech pociągów o napędzie elektryczno-spalinowym.

Hybrydowe pojazdy mogą okazać się niezbędne dla zapewnienia stabilności funkcjonowania kolejowego transportu publicznego na Pomorzu.

Elektryfikacja PKM na ukończeniu a na trasach PLK za kilka lat



Ma to związek z toczącą się modernizacją i elektryfikacją kilku linii kolejowych: 201 Kościerzyna - Gdynia, 214 Somonino - Kartuzy i 229 Glincz - Kartuzy. Prace prowadzone są na zlecenie spółki PKP PLK, a ich terminowość pozostawia wiele do życzenia. Elektryfikacja ma się tam zakończyć za kilka lat.

Wszystkie artykuły o elektryfikacji PKM i linii 201



Z kolei na ukończeniu jest elektryfikacja linii PKM. Wkrótce dojdzie zatem do sytuacji, że pociągi elektryczne po przejechaniu trasy PKM nie będą w stanie kontynuować jazdy w kierunku Gdyni lub Kościerzyny.

Wówczas, jak żadne inne, sprawdzą się pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym.

Od kilku lat hybrydy mają także Koleje Dolnośląskie. Od kilku lat hybrydy mają także Koleje Dolnośląskie.

65 mln zł z Polskiego Ładu



Więcej o parametrach tych pociągów i terminach ich dostawy będzie wiadomo po ukazaniu się postępowania przetargowego.

W planach zamówień publicznych na ten rok urząd marszałkowski zarezerwował 98 mln zł na zakup hybryd. Otrzymał na nie dofinansowanie z programu Polski Ład w wysokości 65 mln zł.

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi

Dwa pociągi za 70 mln zł zamówione w zeszłym roku



W sierpniu zeszłego roku marszałek podpisał kontrakt na dwa elektryczne pociągi za 70 mln zł z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 składów.

Pojazdy mają dotrzeć na Pomorze w tym roku.
bra

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A na lepszy tabor dla skm i 1 wspólny bilet dla trójmiasta to oczywiście nie ma pieniędzy (25)

    nie wspominając o ciągłych podwyżkach biletów zasłaniając się brakiem pieniędzy, to jak nie ma pieniędzy to skąd mają pieniądze ?

    • 54 17

    • (7)

      Skm nie radzi sobie z niczym.

      • 19 5

      • najważniejsze że ty sobie radzisz ze wszystkim.

        • 5 12

      • SKM gnębiona przez marszałka (5)

        radzi sobie lepiej niż mocno wspierane przez niego Polregio.

        • 4 12

        • (3)

          A w jaki sposób je gnębi? Dając mu dotacje? To jak rozumiem, gdy nie będzie dawać dotacji, i SKM będzie musiało zarobić na siebie jak każdy inny przedsiębiorca - wtedy będzie lepiej? No to problem rozwiązany - niech SKM po prostu nie bierze dotacji. Nie dziękujcie.

          • 9 2

          • Gnębi blokowaniem zakupu nowych pociągów (2)

            i krótkimi umowami przewozowymi. Tymczasem dla Polregio pan marszałek ma wszystko. Dlaczego kupił 10 Impulsów dla Polregio a dla SKM nic?

            • 2 8

            • Jak gnębi? Kto broni SKM kupić nowe pociągi? Jakiś zakaz marszałek wprowadził czy co? Jak SKM chce - niech kupuje. I w ogóle co to za pomysł, żeby zleceniodawca przewoźnikowi sprzęt kupował? Jak zamawiasz taksówkę - to złotówie auto kupujesz? Kolej to jednak jest stan umysłu.

              • 6 1

            • Jak może samorząd gnebić rządową społkę ???

              Rząd kupuje dla swoich spółek pociągi bez pytania o zgodę kogokolwiek i słusznie. Tylko nic nie chcą kupić dla SKM

              • 5 2

        • Tomasz, przestań już z tym hejtem na Marszałka

          • 2 0

    • Polski (nie)ład (4)

      Przecież jest napisane, że z Polskiego Ładu jest dofinansowanie.
      O to właśnie chodziło, że jak się zmniejszy podatki, to będzie mniej kasy dla samorządów. A wtedy rząd będzie mógł rzucać jakieś ochłapy i jeszcze decydować na co będą wydawane te pieniądze. J]Oczywiście, jak samorząd ładnie poprosi.
      Jak za komuny. Wszystko w rękach władzy centralnej...

      • 20 7

      • jakby to oni z własnych pieniędzy wykładali to jeszcze

        ale to wszystko jest z podatków zabieranych od ludzi

        • 5 4

      • Ten (2)

        Samorząd był przez osiem lat tu i tu i co zrobili? Wspólną halę sportową karierę..

        • 11 5

        • Jeszcze troche i nic nie kupią i nie niezrobią bo bieżące wydatki ich zjedzą

          Budżety nie będą nadążały za inflacją, dochody drastycznie zostały zmniejszone

          • 1 3

        • A uczciwie?

          Nie mam listy zakupów taboru, ale w ostatnich 10 latach to łapią się:
          - 10 sztuk SZT dla PKM,
          - 4 SZT na linię Malbork-Grudziądz,
          - 10 EZT które jeżdżą na Elbląg/Tczew-Słupsk.
          A jak tam zakupy SKM?

          • 5 0

    • Zadajesz takie pytania jak typowy betonowy wyborca pisu.

      • 7 10

    • Województwo pomorskie nie jest właścicielem SKM !!! (7)

      • 16 4

      • jest... (4)

        W ponad 40 procentach...

        • 3 6

        • (2)

          No właśnie w 40 %, no to jak niby ma decydować?

          • 8 4

          • Ma 10 proc, ale zleca przewozy (1)

            decyduje o rodzaju i cenach biletów, rozkładzie jazdy... mało?

            • 4 3

            • Chyba nie pamiętasz komuny i zlecania

              Niby kupowałeś, a nie miałeś wpływu na nic. Podobnie jest z SKM. Musisz u nich zamówić przewozy, nie masz wyboru. Masz wpływ na rozkład, ale też nie do końca bo SKM ci powie że się nie da i szlus. Niestety, dopóki nie będzie właścicielstwa SKM w samorządzie to wiele się nie poprawi. Patrz inne województwa, Z drugiej strony chciałbym docenić SKM, że jednak daje radę utrzymywać ruch kolejek, ale niewiele jest tam działań na poprawę\ i najprosciej powiedzieć niedasię bo nie ma kto nacisnąć

              • 6 0

        • Czyli decyduje ten kto ma 51 % a mianowicie rządowa PKP

          • 3 2

      • Województwo Pomorskie nie jest też właścicielem Polregio. (1)

        Marszałek ma udziały w SKM , ok 10 proc i w Polregio, coś koło 7 proc. Polregio wspiera szczodrze...

        • 4 2

        • W jaki sposób wspiera PR?

          • 3 0

    • Ale za to będziemy mieli nowoczesne kasowniki za 120 baniek

      Od czegoś trzeba zacząć. W przyszłości nowoczesne kasowniki będą się pięknie komponować z lepszym taborem dla SKM. To część większego planu, dlatego pamiętajcie, żeby wybrać ich koniecznie na kolejną kadencję.

      • 9 2

    • SKM jest rządowa i to oni powinni kupić nowe pociągi

      • 3 2

    • Akurat marszałek wprowadził jeden bilet

      na kolej, bez względu czy jedziesz PR czy SKM. Oczywiście, nie daje to 3miejskiego na szystko, ale tu potrzeba pieniędzy miast. Gdańsk trochę dokłada i masz miejski miesięczny na wszystko za 110 co nie jest drogo. Niestety sam Gdańsk nie da nam 3miejskiego.

      • 2 0

  • Te wypasione pociagi kosztują mniej niż FALA. (4)

    FALA Czyli drogi miś za 158 mln, który składa się z kasownikow I aplikacji. Przy czym w uzyciu jest już kilka aplikacji prywatnych niezawodnych, latami sprawdzonych

    • 93 12

    • 100 kilka milionów

      Połowa to pójdzie na wynagrodzenia dla elity tak zwanej. Ale faktycznie... Kasowniki i aplikacja :)

      • 25 4

    • (2)

      Wystarczyłoby zamknąć rządową szczujnię na niecały miesiąc, a byłyby pieniądze na falę i jeszcze by zostało na darmowe bilety...

      • 10 13

      • No pewnie, bo Telewizja Polska może istnieć tylko gdy klaszczą rudemu jak dziesieć lat temu. (1)

        • 6 4

        • tvp to nic innego jak TV Russia

          • 0 0

  • Moj region sie rozwija! (6)

    Pomorze - to brzmi dumnie! Milego piatkeczku wszystkim moi mili!

    • 7 15

    • W tytule...."będą" (1)

      w dalszej treści "chcą"....a będzie jak zawsze czyli ....chcieliśmy ale się nie udało! Nieudolność wszystkich "firm" łącznie z urzędem marszałka to zbieranina nieudaczników i dyletantów a nie, fachowców. W większości województw na torach jest nowy tabor....u nas "władza" przespała wszystkie rozdania unijnych środków.

      • 7 5

      • Glupoty piszesz

        I to.na zamowienie

        • 3 10

    • (2)

      Nasz region jest na szarym końcu, jeśli chodzi o tabor do połączeń lokalnych.

      • 10 0

      • A w jakich województwach jest dobrze? (1)

        • 2 6

        • Np. Zachodniopomorskie, śląskie nie mówiąc już o mazowieckim...

          • 0 0

    • widać że nigdzie nie byłeś i nic nie widziałeś

      • 2 0

  • Nie lepiej powiedzieć, że pieniędzy nie ma I nie będzie (4)

    • 14 7

    • To tak jak z twoim rozumem.

      Nie ma i ...

      • 6 7

    • Lepiej powiedzieć że są i po cichu wziąć kredyt.

      A że przez inflację polskich rodzin nie stać na dach nad głową? Glapińskiego stać, problemu nie ma.

      • 3 8

    • ...trzeba przecież nakarmić naiwnych

      czy też nazwanych publicznie "ciemnym ludem". Potem okaże się, że ogłaszają przetarg w ten sposób sformułowany, ze żadnemu producentowi nie opłaca się złożyć oferty. No i wtedy "władza" jest usprawiedliwiona....chcieliśmy ale.....

      • 5 5

    • Tak - gdy nie ma pieniędzy, to lepiej wprost o tym powiedzieć. A artykuł jest o planowanym zakupie - tych pociągów jeszcze nie ma. Od kiedy wierzysz w obietnice polityków?

      • 3 3

  • Elektro spalinówka, czy to przyszłosciowe rozwiązanie ? (4)

    Wszędzie jest trakcja elektryczna, po co zanieczyszczać powietrze ropą ? Nie rozumiem ...

    • 3 23

    • A gdzie jest to wszędzie? Bo wokół Trójmiasta linie są głównie niezelektryfikowane.

      • 12 0

    • Przeczytaj artykuł,

      który komentujesz to zrozumiesz.

      • 8 0

    • Hybryda

      A choćby i poto ,że w razie awarii zasilania prądem nie musisz stać w polu do usunięcia awarii.
      Już to przemawia za tym aby jak najwięcej jeździło takich składów

      • 6 0

    • Dostałeś sporo kontrujących wpisów i sporo minusów

      ale nie jesteś jedynym z takim podejściem. Np UE już nie daje dofinansowanie na takie rozwiązania i właśnie dlatego idzie to z polskiego ładu. UE teraz może dofinansować pojazdy elektryczne z jazdą na bateriach lub napędem wodorowym gdzie nie ma sieci elektrycznej. Ja akurat nie zgadzam się z takim podejściem UE ale jest ono jak Twoje.

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość, również pewne remedium na problem niekontrolowanej suburbanizacji miast oraz kilku innych błędów z których te się już nie wykaraskaja. Jestem za rozbudowa sieci SKM i zagęszczeniem połączeń kolejowych. Czemu? Bo tramwaje to super sprawa, ale na dystansach do 25 minut... Poza tym tory tramwajowe są robione tak, że już po kilka latach użytkowania są krzywe i powyginane, więc jadącym po nich tramwajem miota jak samolotem przy turbulencjach.

    • 116 9

    • no tak, Gdańsk nie umie budować porządnych linii tramwajowych (1)

      więc budujmy znacznie droższą kolej aglomeracyjną, a potem SKM ma średnią prędkość zbliżoną do wielu linii tramwajowych w Polsce (np. szybkie tramwaje w Poznaiu czy Szczecinie - ok 35km/h średnia) a koszty jej funkcjonowania są znacznie większe niż tramwaju, do tego kolej aglomeracyjna wbrew pozorom nie zachęca do dojeżdżania do miasta pociagiem, PKM wlecze się tak, że z Kartuz nawet bus jest szybszy o ile nie stanie w korku a wszystko przez nadmiar przystanków w mieście bo do granic miasta czas jazdy jest bardzo dobry a potem druie tyle zwiedzania jakiejś Firogi czy Niedźwiednika gdzie po peronach głównie muchy chodzą

      • 5 29

      • Przejażdżka pociągiem po kraju jest droższa niż przelot samolotem

        Więc coś tu się nie zgadza

        • 5 4

    • Od lat wykorzystujemy (9)

      pieniądze z UE na rozwój dróg i kolei. O ile na drogach przeszliśmy na wyższy poziom podróżowania, to na kolei wydaliśmy kasę dla samego wydania.

      • 13 5

      • (7)

        Karol Wojtyla nie powiedzial Janowi Pawlowi i dlatego ten nie wiedzial, i nie mogl nic zrobic, aby ochronic dzieci przed swoimi kolegami

        • 6 14

        • Słyszałeś o tym w TVN który info bierze z archiwum bezpieki? (6)

          • 10 3

          • Ufff dobrze że info o TW Bolku namiętnie powtarzane przez TVPiS nie są z bezpieki (5)

            • 3 7

            • O Bolku to wie każdy i to bez telewizji. (4)

              Wystarczy mieszkać w Trójmieście. Chroń dzieci przed politykami PO....którzy potem uprawiają politykę na kolejnym grobie....obrzydliwe.

              • 11 7

              • Bolek jeździ PKM-ką?

                • 3 2

              • Biedny papa kremówkarz, robio mu politykę na grobie (2)

                A on tylko krył p***fi** przez trzy dekady

                • 4 7

              • Czujesz to prawda? Tą narastajacą furię po kolejnym nieudanym zamachu na papieża Polaka. (1)

                Zostaje tylko pogratulować TVN ubeckiej narracji, jacy założyciele taka telewizja.

                Ambasador Ameryki - "to jest prawdopodobnie kolejna próba skłócenia narodu w celach destabilizacji Polski przez rosyjskie służby"

                • 8 2

              • Pomyliło Ci się

                Próbą destabilizacji wg Amerykanów było wyciągnięcie tego fake newsa o jedzeniu robaków, który łykaliście jak młode pelikany

                • 0 3

      • Na kolei zaczęliśmy 20 lat później dlatego ta różnica.

        • 3 0

    • (1)

      "Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość."

      Od 1991 roku do 2017 roku zlikwidowano łącznie 3733 km tras kolejowych na terenie całej Polski. Jest to nam wszystkim bardzo dobrze znany krajobraz zarośnięte dawne szlaki, zazwyczaj już rozebrane przez miejscowych złomiarzy naście lat temu.

      Niechlubnym rekordzistą w kwestii zlikwidowanych linii kolejowych jest rząd Leszka Millera, który w latach 2001-2004 zlikwidował 1582,5 km linii kolejowych.

      Słynne "ostre cięcie" z 3 kwietnia 2000 roku, kiedy to jeszcze Polskie Koleje Państwowe z dnia na dzień zawiesiły kursowanie pociągów na 1028 kilometrach sieci kolejowej. Następstwem też były stopniowe likwidacje tras kolejowych. Wtedy to Prezesem Rady Ministrów był Jerzy Buzek z Unii Wolności.

      Za rządów Marka Belki zlikwidowano ok. 818,5 km tras kolejowych.

      Ostatnia likwidacja miała miejsce w 2017 roku. Chodzi o linię nr 371 Wolsztyn - Żagań, która została zlikwidowana na wniosek powiatu nowosolskiego.

      • 8 0

      • Jerzy Buzek był z Akcji Wyborczej "Solidarność" (AWS)

        A co do samej likwidacji linii kolejowych: takie były koszty "szybkiej, szokowej prywatyzacji" jakiej domagał się w 1990 Jarosław Kaczyński

        • 8 8

  • Opinia wyróżniona

    Proponuję (23)

    Przeczytać o spalinowozie z serii sp47, produkowana w latach 70 ma układ hybrydowy. Żadna nowość na kolei. Silnik spalinowy napędza generator, który produkuje prąd do zasilania silników elektrycznych. A to nie jest jedyna taka konstrukcja.

    • 57 67

    • SP47 (1)

      To nie hybryda, a metoda na przełożenie napędu z silnika na koła bez sprzęgła mechanicznego. Popularne rozwiazanie w lokomotywach spalinowych i wózkach widłowych

      • 47 0

      • Silnik spalinowy wprawia w ruch prądnicę - prąd z prądnicy wprawia w ruch silniki elektryczne zamontowane na kołach (osiach).

        • 7 0

    • Kompletnie mylisz pojęcia.

      Nie ma to nic wspólnego z hybrydą opisaną w artykule, która będzie wyposażona w pantografy do poboru prądu z sieci trakcyjnej.

      • 46 0

    • O czym Ty bredzisz? Nie masz pojęcia a piszesz. Typowy wąsaty Janusz (11)

      To o czym piszesz to nie napęd hybrydowy tylko przekładnia elektryczna. Takie przekładnie ma większość lokomotyw spalinowych, począwszy od starych rupieci skończywszy na najnowszych modelach. Jedyna trakcja takiej lokomotywy to trakcja spalinowa.

      • 38 0

      • (9)

        Przekładnia spalinowo - elektryczna jak już. Sam nie masz pojęcia :)

        • 2 22

        • (8)

          A co niby jest spalinowego w tej przekładni?

          • 11 1

          • (5)

            Proste - napęd jest przenoszony na koła lokomotywy z silnika spalinowego za pośrednictwem silnika elektrycznego.

            • 2 7

            • I o co wy się spieracie , kogo to obchodzi (1)

              • 4 5

              • Mnie obchodzi.

                • 3 1

            • W swoim aucie też masz przekładnię spalinową? (2)

              Co tam się spala w tej twojej przekładni?

              • 9 1

              • Głupota i dlatego tak szybko jeździ

                • 4 0

              • W samochodzie masz przekładnię mechaniczną.
                W mocnym uproszczeniu: silnik - sprzęgło - biegi - oś napędowa.

                • 4 0

          • Jak jedzie pod górkę to się pali? (1)

            • 0 0

            • Paliwo się pali. Lepiej jechać z górki.

              • 0 0

      • Nie tyle większość w ogóle, ile większość lokomotyw spalinowych jeżdżących po torach w Polsce. Już np. w Niemczech jest bardzo dużo lokomotyw spalinowych z przekładnią hydrauliczną. W czasach PRL nasi konstruktorzy nie byli w stanie opracować takich przekładni i dlatego poszli w przekładnię elektryczną.

        • 4 0

    • I co z tego że były takie rozwiązania, chodzi o to że kupują i mają być w użytkowaniu!!!

      Rakiety w kosmosie też już były i ludzie na księżycu też.

      • 2 0

    • Hybryda w tym przypadku oznacza możliwość jazdy po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych.

      Pantograf w górę i jazda "pod drutem" tak jak zwykły elektryczny zespół trakcyjny , a na odcinkach niezelektryfikowanych tak jak każda lokomotywa spalinowa lub spalinowy zespół trakcyjny jeżdżący w Polsce czyli...

      silnik spalinowy (diesel) napędza prądnicę, a osie napędowe są obracane za pomocą silników elektrycznych.

      Lokomotywy (które wciąż jeżdżą lub kiedyś jeździły) z silnikami spalinowymi, prądnicą i silnikami elektrycznymi na osiach: SM42, SU42, SP42, SU45, SP45, SU46, ST43, ST44 (dwusuwowy turbodiesel), TEM2, SP32, itd.

      Wagony silnikowe SN61 miały silnik spalinowy i przekładnię mechaniczną.
      (nieracjonalne zastosowanie przekładni mechanicznej przy stosunkowo dużej mocy silnika i długotrwała praca sprzęgła z poślizgiem przy rozruchu do osiągnięcia prędkości 12km/h)

      • 6 0

    • Tobie chyba komiksy z kiosku się pomieszały

      Albo od geniusza Eugeniusza jesteś

      • 4 0

    • Czyli SU42, SU45, SU46 to tez hybrydy (1)

      • 4 0

      • Dieselelectric.

        Silnik spalinowy służy do napędzania prądnicy. Wytworzony przez prądnicę prąd służy m.in. do zasilania silników elektrycznych zamontowanych na osiach (kołach) oraz innych urządzeń: sprężarki, wentylatory, itd

        • 2 0

    • Prototypowy czołg ciężki VK 45.01 (P) zaprojektowany w 1941 roku przez Ferdynanda Porsche.

      Dwa 10-cylindrowe benzynowe silniki spalinowe Porsche Typ 101/1 o mocy 320 KM każdy, napędzały prądnicę, która zasilała dwa silniki elektryczne Siemensa.

      Podwozia wraz z napędem wykorzystano do produkcji Elefanta (ciężkiego działa pancernego - niszczyciela czołgów)

      • 3 0

    • Chciałeś zabłysnąć a wyszedłeś jak zwykle na głupka (1)

      • 2 3

      • Buahahahaha!!!

        • 0 0

  • (4)

    Kiedy remont dworca PKS

    • 13 8

    • Spytaj właściciela - Górskiego. (1)

      • 9 0

      • Dokladnie

        • 5 0

    • A co ma PKS do kolei? (1)

      • 0 0

      • Jedno i drugie skutecznie niszczy PiS

        • 0 0

  • Ten Struk niech lepiej kupi tabor dla SKM (5)

    A nie pompuje tego misia w którego już półtorej miliarda poszło.
    PKM jeździ 4 mln pasażerów rocznie a SKM 50 mln!
    Koniaczek?

    • 22 15

    • 67% udziałów w SKM-T ma pisowskie PKP! (2)

      Więc dlaczego Struk ma im kupować tabor.Struk jedynie zamawia kursy, a realizuje je przystawka PKP.

      • 16 8

      • W Polregio Struk ma mniej udziałów niż w SKM. (1)

        A dla Polregio kupuje pociągi. Przypadek?

        • 4 11

        • Nie kupuje dla Polregio

          a dzierżawi tej firmie.....a to spora różnica.Poza tym EZT dla SKM-T mają wejścia na wys. 960 mm od główki szyny, natomiast dla PR muszą mieć wejście na wys, 760 mm i mieć możliwość obsługi peronów niższych czyli 560 i 360 mm / wysuwane stopnie /

          • 15 2

    • SKM to składowa PKP. (1)

      Może więc niech tabor zakupią władze państwowe zamiast przepuszczać nasze pieniądze na bzdety w rodzaju szczekaczki TVP .

      • 5 2

      • Prawie 3 miliardy złotych w p...u!

        • 1 0

  • A ja się grzecznie pytam...... (3)

    Co z taborem SKM????

    • 14 7

    • Pytaj PKP

      • 12 6

    • (1)

      Jak to co? Wjedziemy pociągami EN57 i EN71 w XXII wiek ;)

      • 6 0

      • Dziękujemy PiS

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane