• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy prom Wisłoujście dla pieszych i rowerzystów?

Katarzyna Moritz
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Stary prom Wisłoujście poza samochodami przewoził też rowerzystów i pieszych. Ci ostatni liczą, że przeprawa dla nich zostanie przywrócona. Stary prom Wisłoujście poza samochodami przewoził też rowerzystów i pieszych. Ci ostatni liczą, że przeprawa dla nich zostanie przywrócona.

Gdy w zeszłym roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą, stary prom Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska, po 40 latach funkcjonowania, poszedł na tzw. żyletki. W tunelu nie ma jednak miejsca dla rowerzystów i pieszych, a mieszkańcom Nowego Portu bardzo brakuje jakiejkolwiek przeprawy na drugą stronę rzeki. Urzędnicy analizują możliwość przywrócenia promu, ale nie miałby on już przewozić samochodów.



Czy korzystałeś/aś z promu Wisłoujście

Do maja zeszłego roku prom Wisłoujście przewoził dziennie nawet dwa tysiące samochodów (jednorazowo ok. 20 osobówek) i co istotne, umożliwiał wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w centrum. Przez długie lata stanowił też dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi terenami przemysłowymi.

Czytaj też: Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Jednak prom jako przeprawa dla samochodów stał się zbędny, gdy pod koniec kwietnia zeszłego roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą. Okazało się jednak, że bardzo brakuje go mieszkańcom Nowego Portu, szczególnie pieszym i rowerzystom.

Wielu mieszkańców zauważa, że podwodna przeprawa służy wyłącznie kierowcom, a do starej przeprawy prowadzi zupełnie niewykorzystana ścieżka rowerowa, która się tam urywa. Problemem jest także to, że z nowego tunelu nie mogą korzystać ani piesi, ani rowerzyści.

Na niedawnym spotkaniu w sprawie planowanej rewitalizacji Nowego Portu poruszono tę kwestię w pierwszej kolejności.

- Mieszkańcy zgłosili prom jako jeden z dwóch najważniejszych postulatów, drugim było podłączenie do sieci ciepłowniczej. Przywrócenie promu jest dla nich bardzo ważne - przyznaje Beata Dunajewska, radna PO. - Jego funkcjonowanie nigdy jednak nie było opłacalne. Teraz rodzi się pytanie, czy po jego wznowieniu ludzie rzeczywiście będą tym promem pływali?. Na pewno byłby on atrakcją, także turystyczną, gdyby kursował w sezonie letnim, i to mogłoby się też opłacać, tym bardziej, że jest tam Westerplatte i twierdza Wisłoujście.
Okazuje się, że ponowne przywrócenie tej przeprawy nie jest niemożliwe. W Biurze Rozwoju Gdańska jest obecnie analizowana kwestia finansowa i organizacyjna ewentualnego jej przywrócenia.

- Szukamy obecnie możliwości utworzenia przeprawy pieszo-rowerowej i ustalamy, kto by ją miał zorganizować. Badamy też możliwości źródeł finansowania. Wiadomo natomiast, że przeprawa samochodowa nie wchodzi w grę. Ponadto Zarząd Transportu Miejskiego też w swoim zakresie bada, w jaki sposób miałoby się to odbywać, czy sezonowo w ramach obsługi tramwaju wodnego, czy całorocznie - wyjaśnia Barbara Zgórska z BRG. - Musimy też wziąć pod uwagę takie czynniki jak istniejące nabrzeża czy powstające zafalowanie. Problemów i pytań na które musimy odpowiedzieć jest jeszcze dużo. Zakładamy wstępnie, że jeżeli przeprawa miałaby się odbywać sezonowo, to decyzje powinny zapaść do kwietnia.
Czytaj też: 100 mln zł na rewitalizację zaniedbanych dzielnic Gdańska

W tym samym mniej więcej czasie gdańscy radni mają uchwalić program rewitalizacji dla kilku dzielnic Gdańska w tym Nowego Portów wraz z Twierdzą Wisłoujście, jednak nowa przeprawa promowa nie jest jego częścią.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni 3 marca wystawia na sprzedaż prom, który kursował przez Martwą Wisłę przy moście pontonowym na Wyspę Sobieszewską. Jednak zagospodarowanie tej wiekowej jednostki na cele dla mieszkańców Nowego Portu raczej nie wchodzi w grę. Obecnie można by postawić na nowoczesną ekologiczną jednostkę, zasilaną energią słoneczną.

Opinie (160)

  • (2)

    Przez stulecia było tak: Ktoś zwietrzył interes w przewożeniu ludzi na drugą stronę rzeki, więc kupował łajbę albo instalował prom i zarabiał. Prom przy Żurawiu miał przez kilkadziesiąt lat jednoosobowy napęd ręczny, Pamiętam tego dziadka i jego drewniany przyrząd do łapania liny i poruszania promu. Czasem pomagał mu ktoś z pasażerów. Teraz bez inwestycji miejskiej ani rusz. To znaczy miasto niech zbuduje, odda operatorowi i dotuje milionami jego działalność, tak jak prezesa Latałę i tramwaje wodne.To jest taki kapitalizm socjalistyczny.

    • 3 0

    • nawet gdy tunelu nie było prom był dotowany >100 tys miesiecznie... teraz byłoby to zupełnie nieopłacalne przy podobnych cenach (2zł za osobę)... mozliwe, ze tańsze byłoby wynajęcie taxówki kilkanaście razy dziennie dla tej garstki osób niż dopłacanie do promu

      • 0 1

    • i wszystko za nasze pieniądze SKUR********Y

      • 1 0

  • puścić

    Prom przez tunel, oszczędniej!

    • 1 1

  • to jak sprzedają

    Najpierw prom za zeta?!?
    żeby zaraz kupić za parę baniek?
    coś mię tu nie gra!

    • 1 1

  • A z jakiej racji zmieszane jest do tego miasto.
    Niech ktoś kupi prom kasuje za bilety i tyle.
    Co ma do tego miasto.
    Jak ktoś ma taki pomysł na życie to niech go zrobi.
    Chyba że się to nie opłaca bo 4 babcie muszą na 2 stronę rzeczki się przedostać albo kilku rowerzystów bo mają taki kaprys. Niech sobie łódki kupią i pływają. Znowu będą kasę na bzdury wydawać i nas okradać żeby garstka ludzi sobie mogła przepłynąć na 2 stronę.

    • 2 4

  • Zbędne.

    Jeździe se autobusem. Przecież ten prom i tak wymagałby biletu. Zawsze są pilniejsze wydatki niż ekscentryczni maruderzy. A Zachód to świry: Bezkarne gwałty pod warunkiem, że jesteś turbaniarzem.

    • 2 4

  • BRG

    BRG jak zwykle myśli po swojej szkodzie. Pewnie najchętniej olali by temat, ale nagle okazało się, że w Gdańsku są mieszkańcy...

    • 4 0

  • Przecież jak uruchomią kładkę, prom przy Żurawiu straci większość pasażerów. Watpię by Muzeum Morskie / i tak dotowane / bedzie go utrzymywać. Wyremontować i niech śmiga między Westerplatte a Nowym Portem. Wielkość ma w sam raz.

    • 0 0

  • bla bla bla, a kogo obchodzi zdanie urzędników? (1)

    Jak jest potrzeba przeprawy, to znajduje się motorówka, łódka, łajba czy cokolwiek, chętni płacą za przeprawę, i obydwie strony są zadowolone.

    Ach, przepraszam, zapomniałem że to Polska, a Polacy przecież muszą się najpierw zapytać (tfu!) urzędnika o to, czy się mogą wysmarkać lewą, czy prawą ręką.

    • 2 0

    • bo jak zrobisz im wbrew, zniszczą i zgnoją bezwzględnie

      • 0 0

  • (2)

    Jedno pytanie :ile będzie kosztował przejazd żeby opłacało się utrzymać takie rozwiazanie?To sie przecież musi zbilansować.

    • 1 0

    • (1)

      Dobudować przystanek tramwaju wodnego i po kłopocie przynajmniej w sezonie

      • 0 0

      • widać, że nie wiesz o czym piszesz... po obu stronach sa przystanki tramwaju wodnego... ba nawet tramwaj pływał 3 razy dziennie

        • 0 0

  • Po co skoro jest tunel?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane