• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • Każdy Polak w swoim samochodzie powinien miec zamontowaną fabrycznie czarną skrzynkę mierzącą prędkość (6)

    I raz w miesiącu zgłaszać się do komisariatu na odczyt. I od razu mandaty hurtem. Nic innego wam do rozumu nie przemówi, bo jestescie bezmyślnymi ignorantami mającymi gdzieś przepisy i dobro ogólne. Tylko kasa wam przemówi do tępych łbów.

    • 10 8

    • (2)

      Mentalność krzyżówki kapusia z niewolnikiem. Stary robil w UB?

      • 2 3

      • tak i łapał takich frajerów jak ty (1)

        ciekawe co powiesz jak taki "szybki" zabije ci rodzinę

        • 0 2

        • Ubecka menda

          • 1 0

    • (2)

      nic prostszego.... przecież nowe auta rozpoznają znaki, powiązać tą opcję ze wspomnianą czarną skrzynką....., która nie pozwoliłaby przekroczyć dopuszczalnej prędkości....
      a później niech życie da im lekcję do przemyślenia.....
      sytuacja drogowa wymagająca gwałtownej reakcji, nagłego przyspieszenia... a tu czarna skrzynka właśnie podejmuje decyzję za Ciebie....
      a rodzina do kogo będzie mieć pretensję?

      • 5 3

      • (1)

        Jaka to niebezpieczna sytuacja wymaga "nagłego przyspieszenia"? Proszę o przykład.

        • 2 2

        • Wjeżdzasz na przejście dla pieszych gdy inni stoją i puszczają pieszych, a Ty musisz przyśpieszyć, żeby przejechać przed nimi i

          Tak własnie jeżdzą ci co nie chcą pomiarów w mieście

          • 1 1

  • moze lepiej nie ujawniać światu

    średniej prędkości przejazdu bo będzie wstyd? coś koło 50?

    • 3 0

  • Jestem za (1)

    Prawo jazdy 93 rok i pamietam czas jak dało się przejechać 180 km/h obwodnica od 7 do 8 rano. Teraz jest to nie możliwe lewy pas jest przyblokowany na odcinkach a prawy pełen. Tak droga jest już zakorkowana trzeba przybastowac

    • 5 0

    • My w 89-tym z kumplami lataliśmy po Gdańsku MZ-tkami i z nudów robiliśmy zawody

      W nocy kumpel przejechał z Gdańska (Plac Zebrań Ludowych( do Gdyni (SKM Wzgórze, wtedy Nowotki) w 7 minut. Siedem minut. Swiateł wtedy prawie nie było, a i tak były na noc wyłączane

      • 3 0

  • super

    tym nie rozladuja korkow d**ile jak zwykle zaczynaja od mandatow podobno radiowozy nieoznakowane mialy poprawic bezpieczenstwo a tu d*pa. Tylko rozbudowa obwodnicy pomoze taka jest prawda !!!!!

    • 8 0

  • (6)

    Może zamiast wywalać kolejne dziesiątki mln. pln. w błoto należałoby w końcu dostosować obwodnicę do obecnych warunków i panującego na niej ruchu samochodowego ?
    Może zamiast być murzyńskim krajem i okradać obywateli na wszelkie możliwe sposoby coś dać im w zamian np. 3 pas ruchu ?
    Kiedyś obwodnica była drogą poza miastem gdzie ruch był znacznie mniejszy lecz obecnie to praktycznie droga miejska , gdzie dziesiątki tysięcy samochodów przemieszcza się codziennie tą drogą.
    A może wystarczy skutecznie egzekwować i tak już restrykcyjne prawo i np. podnieść wysokość mandatów takim bandytom za kierownicą TIR-a , którzy pomimo zakazu wyprzedzania mają to w d..ie i wymuszają pierwszeństwo ?

    • 7 3

    • jasne, podstawa to cwaniackie myslenie (3)

      tzn jazda ponad limit predkosci to oznaka cywilizacyjnego rozwoju? kolego, mieszkam w kanadzie i powiem ci ze takich wlasnie cwaniaczkow lapia bez litosci i wala po kieszeni wzrostem miejscowego oc pod korek. fakt, obwodnica jest zapchana, ale czy to oznacza ze masz jezdzic niezgodnie z przepisami? w szwecji tez szalejesz? tez sie klocisz z policja?

      • 1 1

      • (2)

        A gdzie wyczytałeś ,że pochwalam jazdę z pogwałceniem obowiązującego prawa , hę ?!
        Matematyka level szkoła podstawowa się kłania .
        Kiedy masz większe prawdopodobieństwo spowodowania wypadku ?
        Kiedy masz mniejszy ruch na drodze czy kiedy masz większy ?
        Prosty przykład masz z dnia dzisiejszego . Spadł śnieg ludzie jadą 20 km /h i co , zwiększyło się bezpieczeństwo i zmniejszyły się korki ?

        P.S.

        Jak w Niemczech jest nadmierny ruch na autostradzie to nie zamykają jednego pasa tylko otwierają pas awaryjny dla ruchu samochodowego .
        To taki przykład dla rozumowania gimnazjalisty.
        Pomyśl trochę samodzielnie zamiast wierzyć we wszystko co tobie naopowiadają urzędasy i politycy .

        • 3 0

        • (1)

          sorry, zwaracm honor nie pisales o nadmiarnej predkosci. ale sorry, co to znaczy okradac obywateli na wszelkie mozliwe sposoby? czy ktos dostaje mandat za to ze jedzie zgodnie z przepisami? to oznaka murzynskosci? polska nie jest idealna ale to panstwo prawa. co do matematyki level podstawowy to chyba zderzenie przy 20k/h jest nieco mniej katastrofalne w skutkach. niz przy 100 - 120. nie kumam jak maja zrobic 3 pasy na obowdnicy? gdzie? i za co? i kiedy? w ciagu tygodnia?

          • 1 0

          • Pisałem o tym ,że aby było mniej wypadków może najpierw należy rozładować ruch poprzez dobudowanie dodatkowego pasa ruchu a nie dokręcić śrubę obywatelom.
            Najlepiej i najprościej jest zamiast cokolwiek dać , zabrać bo przecież tak jest najprościej... to jest właśnie to murzyńskość rozumowania tępego polityka .
            A jak dobudować dodatkowy pas? Najprościej tak jak zbudowano dwa istniejące pasy .
            Wystarczy chcieć i zamiast wywalać miliardy euro na imigrantów zrobić coś dla ludzi pracujących i płacących podatki w EU .

            • 1 1

    • To tylko zwiększy korki (1)

      Wiem za na chłopski rozum wydaje się, że im więcej pasów tym mniej korków, ale praktyka w wielu krajach pokazała, że jest wprost odwrotnie

      • 1 1

      • Jasne . Zróbmy 10 pasów w jednym kierunku to wtedy nikt obwodnicą nie przejedzie , ruch będzie taki ,że będziemy mieli jeden wielki korek.
        A tak na marginesie 2+2 to ile wg. ciebie jest ?

        • 1 0

  • Niemożliwe, w statystykach nie występuje coś takiego jak

    niezachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu. W innych krajach jest to główna przyczyna wypadków, a w Polsce udajemy że tego nie ma. Jak w statystykach nie ma, to problem nie istnieje? To jest fikcja i oszukiwanie ludzi. Prędkość nie ma nic wspólnego z wypadkami.

    • 3 3

  • Sprawy biezacew

    To jest konstytucja komunistyczna. Kwasniewskiego i nie ma ciaglosci konstytucyjnej. Takie sa fakty towarzysze. Co pisza takie kucypaly.

    • 2 2

  • Jeden pas przeznaczyć na buspas a na poboczu namalować (szczurek wie jak się to robi) pasy rowerowe. Nie będzie problemu piratów bo wszyscy będą jeździć 20km/h. A w następnym etapie wszystko zaorać i luz.

    • 4 2

  • i bardzo dobrze

    Bul tyłka Sebixow w paseratti za 3 2 1

    • 1 2

  • Już dawno to powinno byc

    i urządzenia mierzące odległość od pojazdu poprzedzającego. Zawsze jadę około 100 km/h, czesto jak widzę ze ktos pedzi to blokuje pas.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane