• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • W miastach tylko transport szynowy. Czy oni tego nie rozumieją?? (21)

    • 458 17

    • "W miastach tylko transport szynowy. Czy oni tego nie rozumieją??"
      niestety pisiory tego kumaja, zarzadzili likwidacje

      • 1 1

    • jeszcze rowery! (3)

      • 20 19

      • Rowery na tory! (2)

        • 11 0

        • Na tory wyścigowe (1)

          Dlaczego nie ma takiego w Gdańsku?

          • 4 1

          • Bo jest jeden słuszny sport

            I na inne już nie ma pieniędzy

            • 1 0

    • Kto to sa oni??? (3)

      W miastach tylko transport szynowy tylko pod warunkiem zgody dewelopera.

      • 25 7

      • oni to Ci ktorzy codziennie smieja Ci sie w twarz jak zasuwasz i stolec z tego masz

        • 0 0

      • Każdy deweloper byłby wielkim zwolennikiem budowy kolejnych linii (1)

        bo mieszkania niedaleko (5-10 minut) SKM / tramwaju mają automatycznie +1-2tys. do metra kwadratowego.

        • 7 0

        • Ale parkingu nikt nie kupi

          • 1 1

    • (10)

      Równolegle do tej linii jest położona linia tramwajowa. Tramwaj ma więcej przystanków, podjeżdża bliżej celu, zwykły bilet na komunikacje miejską, niskie podłogi, więcej kursów, jest elektryczny.

      • 19 31

      • tylko tramwaj jedzie sto lat i nie jedzie np do Sopotu czy Gdyni. (4)

        • 21 3

        • A ten SKM jechał do Sopotu czy Gdańi ? (3)

          • 12 10

          • z przesiadką ale był (2)

            • 13 5

            • Ile masz takich osob, ktore czuja potrzebe pojechac SKM z Portu do Gdyni?
              Moze 10 w skali roku?Jacyś fani kolejnictwa?Ci co muszą dojechać komunikacja wiedza , ze najszybciej dojechać z Gdyni do Portu mozna ..?
              No jak znasz odpowiedz?:)Pewnie nie znasz,.Tylko tu hejtujesz.

              • 4 4

            • Tramwaj tez masz z przesiadką.

              • 7 9

      • I ten "konkurencyjny" czas przejazdu (3)

        Tramwaj jest krótki, ma niewiele siedzeń i wlecze się okrutnie. SKM byłoby wielokrotnie szybciej i wygodniej.

        Zastanów się czemu na mecze są puszczane właśnie pociągi jako dedykowany środek transportu dla kibiców.

        • 52 1

        • A ty jechałeś kiedyś ta kolejka?Ona idzie przez szczere pola.Za komuny troche ludzi dojezdzalo do WOC,wojska czy promu.Nawet wtedy kursowała w godzinach szczytu dwa razy na godzinę.W pewnych godzinach w ogolę nie kursowała.W Nowym Porcie praktycznie do przystanku 10-tki masz z każdego miejsca 3 minuty.I w 15 minut jestes w centrum.

          • 8 3

        • bo bydło przewozi się w pociągach

          • 12 13

        • Bo szkoda, żeby bydło zdemolowało tramwaje, a starych kibli z skm to nie żal ;)

          • 7 19

      • Ilu zmieści pasażerów, tylko nie ściśniętych jak sardynki w puszce?

        Jak jest czas przejazdu tramwaju a jaki SKM? Wybudować stadion za miliard i oszczać najlepsze połączenie komunikacyjne, to tylko w Budyniowie.

        • 20 3

    • Rozumieją, ale zobacz...

      .... ile kasy wpływa dla polityków dzięki kierowcom. Żeby utrzymać samochód przeciętny Janusz wydaje połowę dochodów (a często lepiej) a jakieś 1/3 tego to podatki i opłaty.
      Natomiast do publicznego transportu trzeba dopłacać.

      • 11 7

  • A jak było w "MISIU" Barei

    • 2 1

  • Przecież to normalne w państwowych spółkach

    Dzisiaj rozbierzemy to co się da i powiemy, że się nie da. Za parę lat zrobimy nowy przetarg i zbudujemy wszystko od nowa, ale spalinowe. Potem zrobimy kolejny i dorobimy prąd. Potem jeszcze znowu na remont tego co już się rozleciało. Po co robić wszystko dobrze za jednym razem, jak można 3 czy więcej razy za x razy więcej (nie naszych) pieniędzy. Ważne, że premia się zgadza i stołki.
    Dlaczego tak piszę? Do mojej firmy przyjeżdża poczta. I tak - jeden rano przyjeżdża przywozi paczki, drugi po południu przynosi listy, trzeci też po południu odbiera paczki do zabrania. Nie jest tak, jak w prywatnych firmach kurierskich, że zwykle ten sam przywozi i odbiera. Tam liczą pieniądze, w państwowych firmach, zarządzanych przez misiewiczów nie.

    • 5 2

  • Wystarczy jeden konkretny ruch PiS-u

    to zaraz jest krzyk konstytucja ! Jak tu coś zmieniać ? I tak mają cierpliwość i motywację..
    Ja bym już dawno odpuścił...

    • 3 3

  • Jak się nie opłaca (z wycieczką do PRL)

    to wysadzić w powietrze i posadzić kartofle, a nie zawracać "gitary", że prowadzono jakieś studium czy coś "kierunkowano". Nie opłaca się to finał, a nie podpuszczać i łudzić ludzi co może by i chcieli jeżdzić koleją na tej trasie. W prl-u jednak się opłacało i nikt nie narzekał-no czasami ,że sklad jest za krótki....Ludzie mieli jednak pracę więc jeżdzili, do szkoły też, a ludzie po nocnej zmianie wracali do domu, to co? Czym mieli jechać jak na samochód trzeba było mieć talon, dokonać przedpłaty i czekać z rok czasu. Na przedpłaty też trzeba było mieć "c*otkę" w Anglii lub USA , a o Kanadzie nie wspomnę....

    • 2 0

  • W latach 80-tych

    to pociągami na tej trasie jeżdziło trochę ludzi. pomimo, że był to pojedynczy skład EN 57 ra+s+rb ( 3 wagony) to w pewnych godzinach jechał pełen do Nowego Portu, a w drugą stronę również.
    Na trasie były dwie szkoły zawodowe Transbudu i zsz pkp, jechali pracownicy Lokomotywowni, Portowcy, Stoczniowcy (tej im.Lennina, Stoczni Północnej im.Boh.Westerplatte i Stoczni Remontowej. Najłatwiej i najszybciej bylo wydostać się z Brzeżna, Kolonii i Nowych Szkotów do Gdańska Głównego. Rozkład był logicznie ułożony bo w porannym szczycie i popołudniowym częstotliwość byla większa, a tak to co 40 minut. Te czasy nie wrócą. never

    • 9 0

  • Tylko i wyłącznie kolej!!!

    Nie rozumiem. Jest linia sa przystanki. Odnowienie wiat i puszczenie pociagów. To mniejszy koszt niż budowa nowej infrastruktury. Tam gdzie kolej tam rozwijają się osiedla. Widać na przykład w okolicach PKM-ki. Kolej to najlepszy środek lokomocji.

    • 10 0

  • a miało być tak pięknie :D (2)

    "Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, miasto przekazało spółce PKP Polskie Linie Kolejowe dotację celową w wysokości miliona złotych - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu. - Te pieniądze mają zostać spożytkowane na budowę peronu SKM w pobliżu stadionu, ale gmina Gdańsk i PKP podpisały także porozumienie w sprawie rewitalizacji i modernizacji połączenia kolejowego do PGE Areny - dodaje.

    W ramach inwestycji wyremontowany ma zostać długi na ponad 3 kilometry tor kolejowy od stacji Gdańsk Stocznia do Letnicy. Powstaną także nowa sieć trakcyjna i nawierzchnia torowiska, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem. - Realizacja zadania umożliwi dojazd koleją na stadion piłkarski i do powstających obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z Centrum Realizacji Inwestycji gdańskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Prace warte 6 mln zł, które wykonuje firma Tor-Kar-Sson, mają trwać do końca listopada. Mniej więcej w tym samym czasie ma się też zakończyć remont stacji Gdańsk Kolonia, bo przetarg na wykonanie inwestycji już został rozstrzygnięty i lada dzień w Letnicy rozpoczną się prace. - Wpłynęła jedna oferta Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Rejbud, z oferowaną ceną 440 tysięcy złotych - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter.

    Jako trzecia rozpocznie się natomiast budowa stacji Gdańsk Stadion. Betonowy peron ma powstać na wysokości ul. Żaglowej, kilkaset metrów od PGE Areny. Gdy cały projekt zostanie zrealizowany, podczas Euro kibice będą mogli dojechać do Letnicy SKM-ką, a mieszkańcy, po sześciu latach przerwy, zyskają szybkie połączenie kolejowe z Nowym Portem."

    Źródło: DB

    • 29 1

    • (1)

      Przecież połączenia na mecze dalej kursują

      • 0 0

      • bo kibole są ważniejsi niź mieszkańcy

        mieszkańcy nie demolują, nie palą, nie rzucają kamieniami

        • 1 0

  • Po co Kolejka skoro są tramwaje?? (10)

    No ludzie czy wy oszaleliście?? Przecież prawie nikt nie jeździł tą kolejką. Macie tramwaje i autobusy. Nowe i błyskawiczne połączenie przez tunel. Po co jeszcze ta kolejka?? Krytykujecie tylko by krytykować a zupełnie nie myślicie przy tym. Za miast utrzymywać nierentowne połączenie i infrastrukturę lepiej to rozebrać a pieniążki przeznaczyć na inne cele. A to czy na torach powstaną nowe budynki mieszkalne lub inne inwestycje to zupełnie odrębna kwestia. Takie wygląda gospodarowanie terenem miasta a nie tylko sianie trawy i drzew.

    • 10 22

    • ale gdzie ten tramwaj gdzie autobus?

      w weekendy jeden na godzinę, a miasto planuje budowe tam parku rozrywki

      • 2 1

    • po co SKM do Oliwy skoro są tramwaje? zapewne pieniążki o których myślisz przeznaczysz na ścieżkę rowerową w miejscy torów? Porównałeś czas dojazdu SKM do Gdańska Głównego i tramwaju? To właśnie linia kolejowa jest najlepszą alternatywą dla komunikacji miejskiej. Uwierz mi wolałbym z Gdańska Głównego do Nowego Portu pojechać właśnie pociągiem który zatrzymuje się tylko na kilku przystankach w nosie ma korki i skrzyżowania ze światłami co kilkaset metrów i co ważne nie psuje się tak często

      • 2 1

    • a słyszałeś o puszczeniu tą trasą krótszych szynobusów?

      taki był pomysł po euro ale oczywiście zarzucono, fakt wtedy nie było może potrzeby, ale z biegiem czasu to się zmieni

      • 4 0

    • Zgadzam sie, ze ta linia była nie potrzebna i woziła powietrze.
      Po prostu rzeczowy post spotkał się z typowym hejtem pisowskim w stylu
      "Gdybys niemiał sieczki zamiast mózgu"
      Kazdy kto mieszkał , pracował bądź się uczył w Porcie, to wie, ze nawet
      "dyliżansem" się dojeżdżało szybciej do centrum niż ta kolejka.
      Wolna, jeżdżąca po jednym torze z częstotliwością raz na godzinę i do tego
      oddalona od miejsc pracy czy zamieszkania.
      Wszystkiemu winny spisek deweloperki i Adamowicza.
      Kacperek ratuj.

      • 1 4

    • To tak jakbyś porównywał drogi lokalne i autostrady (4)

      Kolej jest kilkukrotnie szybsza. Tramwaj/autobus ma inną funkcję. Od 150 lat buduje się takie formy transportu obok siebie, nie bez powodu.

      I nie wytykaj innym braku myślenia, dobrze? To niekulturalne, poza tym widać, że urbanistą i specem od transportu nie jesteś.

      • 6 1

      • Urbanistą i specem od transportu nie?? (3)

        I to nazywasz właśnie myśleniem?? Znasz statystyki ilu było przez lata pasażerów a jakie koszty utrzymania tej linii?? Linia ta była wyłączana wielokrotnie. Było wiele pomysłów i prób ekonomizacji. Nigdy się nie udało bo zawsze brakowało pasażerów. Ta linia jest po prostu nie rentowna. Może kiedyś jak Nowy Port i Letnicą się rozbudują to będzie więcej klientów. Ale to będzie za 15 albo i więcej lat. Do tego czasu tory i teren trzeba by utrzymywać co nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Torowisko te i tak wymagają już okresowej wymiany na całym odcinku. Co wiąże się z dużą inwestycją. Proszę nie porównywać tego z innymi transportami jak Metro. Problemem jest brak chętnych na to połączenie. Po tylu próbach nie ma optymistycznego wariantu. To była jedna z linii która nie miała praktycznie żadnego zainteresowania. Nawet jak jeździł jeden skład to był zawsze pusty po kilkoma osobami. Droga expresowa u autostrada to też fatalne porównanie bo mimo iż na ekspresówce wydaje się być więcej pojazdów to faktycznie jest ich średnio 11x więcej na autostradzie. Ekspresówka wstrzymuje ruch na światłach i ma niższe prędkości przez co wydaje się byś więcej tych aut. Faktycznie jest ich więcej na autostradzie tylko ruch jest ciągły przez setki kilometrów. Dopiero zator pokazuje ilość przemieszczających się aut. Co przy zatorze daje średnio 56x większy ruch niż na ekspresówce.

        • 3 3

        • Gdybys niemiał sieczki zamiast mózgu to bys nieporównywał patologicznego okresu Nowego Portu (2)

          do czasów obecnych gdy port jest w renowacji i zasiedlany kolejnymi nowymi blokami.Ale dla ciebie najwyzrazniej nawet przeczytanie tego arta było zatrudne i nic zniego nie zrozumiałeś

          • 5 3

          • Jezt w takiej renowacji, ze chlajus chlajusa chlajusem pogania. Daj spokoj.

            • 1 0

          • Patologia??

            Gratuluję szacunku do mieszkańców tych dzielnic. To jest właśnie reprezentowanie sieczki z własnego mózgu. Wraz ze wzrostem statusu życiowego w Nowym Porcie i okolicach zmniejsza się ilość pasażerów linii autobusowych i tramwajowych. Obecnie na jednego mieszkańca Nowego Portu przypada 1,09 samochodu gdzie w roku 2005 przypadało 0,92 samochodu. Na mieszkańca dzielnicy Przymorze w roku 2005 przypadało 1,21 samochodu a w roku 2017 było już 1,78 a ilość pasażerów linii autobusowych spadła o 0,082%. Nie można budować linii kolejowych na postawie opinii z takich forów jak to. Jak w każdym biznesie ważny jest biznes plan. W 2015 roku przeprowadzono ostatnie badanie i na 1000 mieszkańców Nowego Portu i Letnicy. 6% tylko korzystało czynnie z komunikacji miejskiej. 2% zadeklarowało chęć do podróżowania linią kolejową. 74% Zdecydowanie woli jeździć swoim autem. 8% nie chciało udzielić odpowiedzi. 9% Nie interesuje się tematem. 1% Oczekuje uruchomienia tego połączenia.

            • 1 1

    • Napisz jeszcze do Burmistrza Berlina żeby metro i esbany zlikwidował bo maja też tramwaje i autobusy.

      • 5 1

  • Pobór wiosenny

    Jeździłem tą kolejką do Kaszubskiej Brygady WOP.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane