- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 3 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (771 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (433 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 22:36
ja
no cóż, kiedyś połączenia i linie na Kaszuby masowo likwidowano nie widząc sensu ich istnienia. teraz powstała PKM ka, mówi się o przywróceniu kolejnych połączeń. i z tą linią pewnie będzie podobnie. ktoś za kilka lat wpadnie na genialny pomysł odbudowy, który zapewne będzie kosztował 3 razy więcej... historia ponownie zatacza koło.
- 4 0
-
2018-07-16 22:21
Kolejka do likwidacji.
Taki sam debilny pomysl jak to ze kolej metropolitalna nie ma przystanku na Zaspie chociaz przez nią przejeżdża.. .
- 0 0
-
2018-07-16 22:15
witam
troche farby ibedzie jak nowy
- 0 0
-
2018-07-16 21:07
ja bym zostawil. jak juz wypiprzy sie tego totalnego nieroba Budynia (2)
bo to juz golym okiem widac jak miasto odstaje od normalnych standartow europejskiego miasta to okarze sie ze prywata kolej w tej czesci miasta z klimatyzowanymi wagonami co 15 minut zmienia perspektywe gdzie ludzie beda chciec kupowac mieszkania i to w cigau kilku lat. Wystarczy wywalic ta zasr*na zgraje nierobow z tym tym bezuzytecznym typem zwanym Budyniem czegoladowym nie bez przyczyny.
- 5 6
-
2018-07-16 21:16
u7 (1)
Pisz tak, żebyś był zrozumiany. Po polsku.
Zostałeś choć absolwentem podstawówki?- 2 0
-
2018-07-16 22:08
Jest absolwentem szkoły rosyjskiej
o kierunku: jak sprzedawać własny kraj
- 2 0
-
2018-07-16 22:02
Budyn Wam zalatwi...duren jeden.
- 0 1
-
2018-07-16 21:47
Jasno widać To miasto nie jest zainteresowane komunikacją zbiorową
- 4 1
-
2018-07-16 13:42
Przeciwnik przeciwników (1)
Przystanki i perony to ruina, którą trzeba rozebrać. Jako dziecko mieszkałem przy tej linii i pamiętam, że prawie nikt ją nie jeździł bo przystanki były w bezludnych miejscach. Jak będzie uzasadnienie dla ponownego uruchomienia SKM do Nowego Portu, to będzie można stacje zaplanować od nowa, tak jak zrobiono dla PKM-ki.
- 6 3
-
2018-07-16 21:46
Wszystko będzie już zabudowane mieszkaniami. Swoją drogą prawdopodobnie mieszkanie+ skoro to teren pkp.
- 1 0
-
2018-07-16 21:40
Po Gdańsku trzeba jeździć samochodem
Cieszę się że miasto to promuje. Myślę że Trzeba likwidować ten transport zbiorowy!
- 2 6
-
2018-07-16 20:24
Co na to Kacper?
moze jakis protest ?
- 3 2
-
2018-07-16 20:18
Kacperek odbuduje
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.