• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety okresowe czasami komplikują życie

Patryk Szczerba
6 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W autobusach w ramach dopłaty do biletu okresowego wystarczy skasowanie biletu o odpowiedniej dla danego obszaru wartości. W autobusach w ramach dopłaty do biletu okresowego wystarczy skasowanie biletu o odpowiedniej dla danego obszaru wartości.

W SKM dopłata do biletu okresowego jest możliwa do zrealizowania w kasie lub u kierownika pociągu. Jeżdżąc pojazdami ZKM w Gdańsku i Gdyni trzeba w autobusie skasować bilet adekwatny do obowiązującej w danym miejscu taryfy. O żadnych specjalnych opłatach nie ma mowy, choć wśród pasażerów i tak zdarzają się pomyłki.



Czy zasady dopłat do biletów okresowych w Trójmieście są dla ciebie jasne?

Kupując bilet okresowy u różnych przewoźników w Trójmieście pasażerowie mają kilka wariantów do wyboru. Co, gdy mając bilet ważny tylko w granicach Gdyni lub Gdańska, pasażer będzie chciał pojechać do gmin sąsiednich jak Rumia, Kosakowo, Pruszcz Gdański czy Żukowo?

- Wiem, że powinienem skasować bilet, ale w tym względzie panuje totalna dezinformacja co do ich rodzajów, stref itd. Kupując bilet zawsze proszę o to, aby był na wszystkie linie zwykłe. Nie mam później zamiaru wczytywać się w tabele i informacje zawarte w autobusach. Uważam, że za to są odpowiedzialni sprzedawcy. Ta sama dezinformacja panuje również wśród kierowców oraz kontrolerów biletów, od których otrzymałem ostatnio błędne instrukcje - denerwuje się pan Tomasz.

W ostatnich tygodniach wyjeżdżając poza granicę Gdyni linią 194, jadąc do Mostów, zamiast biletu za 3 zł skasował bilet o nominale dwukrotnie niższym. Efekt? Mandat, po stanowczej interwencji kontrolerów, mimo że - jak tłumaczył - wcześniej został poinformowany, że bilet o nominale 1,5 zł wystarczy do przejazdu.

Przedstawiciele organizatorów komunikacji nie pozostawiają wątpliwości, że zasady w zakresie tzw. dopłat do biletów okresowych są jasno określone, nie ma żadnych odstępstw ani wyjątków.

- Pasażer posiadający bilet okresowy, a chcący jechać poza strefę, na którą obowiązuje, powinien skasować bilet adekwatny dla taryfy w danej gminie. W przypadku biletu jednoprzejazdowego może to zrobić w każdej chwili, gdy korzysta z biletu godzinnego kiedy uzna za słuszne, ale najpóźniej w momencie przekroczenia strefy - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej

Jak dodaje, jeszcze kilka lat temu pasażerowie mogli skorzystać z dopłaty do biletów normalnych podczas przejazdu autobusami pospiesznymi, ale zrezygnowano z tego pomysłu po integracji biletowej.

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego dopuszczają przy okazji możliwość zmiany zakresu obowiązywania biletu okresowego, choć w tym momencie musi zostać uruchomiona procedura reklamacyjna.

W SKM można to zrobić w kasach lub u kierownika pociągu na początku składu. W SKM można to zrobić w kasach lub u kierownika pociągu na początku składu.
- Należy się udać z kartą miejską oraz paragonem doładowania do jednego z punktów reklamacyjnych: ul. Wyspiańskiego 9, Świętokrzyska pętla tramwajowa lub Na Stoku 49 w godzinach prac kas. Wtedy bilet zakodowany na karcie jest anulowany, doładowywany jest w kwocie lub strefie takiej, jaką sobie życzy klient, bilet jest w tym samym terminie ważności. Różnica w cenie wpłacana jest do kasy - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.

Z dopłat najczęściej korzystają jednak pasażerowie SKM, gdzie również obowiązują konkretne zasady. Tu bilety okresowe obowiązują na określonym odcinku. Dokupić uzupełniony specjalną adnotacją bilet, by jechać w kierunku kolejnych stacji można jednak w kasie lub u kierownika pociągu. Warto pamiętać, że nie wystarczy zwykłe skasowanie biletu na pierwszej stacji. Można także skorzystać z aplikacji SkyCash, gdzie pasażer kupuje bilet na przejazd pomiędzy dowolnymi stacjami.

Nie można tego zrobić w automatach. Zakup biletu ze wskazaniem dowolnej stacji początkowej, choć teoretycznie jest możliwy, w praktyce jest uniemożliwiony przez celowo zamontowaną blokadę. Powodem była duża liczba reklamacji, związana ze złym interpretowaniem informacji, które pojawiały się na wydrukowanym bilecie.

Miejsca

Opinie (115) 5 zablokowanych

  • Ceny biletów (6)

    Mam do pracy 5 km. Myslałam o tym aby jeżdzić autobusem do pracy. na przystanki pod domem i pracą mam blisko. Policzyłam jednak sobie koszty przejazdu i ceny benzyny. Komunikacja sie po prostu nie opłaca. Aby to miało sens - bilet normalny musiałby kosztować 2 zł.

    • 6 3

    • (4)

      Następna "księgowa" od siedmiu boleści. Słyszałaś o czymś takim jak bilet miesięczny? Kosztuje 70-80 zł, przy 23-dniowym miesiącu pracy koszt przejazdu w jedną stronę to 1,50-1,70 zł.
      Rozumiem, że w przypadku samochodu, jedynym kosztem jego posiadania jest benzyna? A gdzie sam zakup, amortyzacja, przeglądy, ubezpieczenie? Wszystko to za friko rozdają? Gdzie?

      • 5 2

      • haha (3)

        Ty może jesteś mądry, ale jakoś inaczej... Czy napisałam, ze do pracy jeżdzę codziennie? Samochód - zakup, amortyzacja, przeglądy, ubezpieczenie - te koszty i tak ponoszę, bo samochód juz mam :) Rzecz w tym, że koszt przejazdu jest tak skalkulowany, że nie opłaca się od czasu do czasu ( 2-3 razy w tygodniu) zrezygnować z przejazdu samochodem nawet na krótkim dystansie

        • 1 4

        • (1)

          Część kosztów amortyzacyjnych jest związane stricte z przebiegiem, zużycie materiałów, płyny eksploatacyjne itd. Rozumiem, że w swojej kalkulacji co do oczekiwanych cen biletów uwzględniłaś je?

          • 4 2

          • Ty ekonomista, specu od rachunkowości inaczej

            Amortyzacja to koszt odtworzenia wartości początkowej pojazdu, a jak to nazywasz płyny eksploatacyjne (paliwo, oleje, smary), a także zużycie opon to koszty eksploatacyjne. Amortyzacja jest niezależna od przebiegu, bo podstawą odpisu amortyzacyjnego jest czas a nie przebieg.

            • 2 2

        • Asia też lepsza ekonomiska, wart pac pałaca

          10 km dzienne (w tę i nazad), 23 dni/mc daje 230 km. Zakładam, że masz rzęcha benzyniaka (jak nie to zmniejsz zużycie paliwa a zwiększ wartość ubezpieczenia), palącego bardzo optymistycznie w mieście min 8l/100 km. To daje 18,5 litra miesięcznie czyli ok. 85 zł. OC rocznie dla twojego auta to 650 zł czyli 54 zł miesięcznie. Opłaty rejestracyjne kolejne 12 zł miesięcznie. To daje 151 zł miesięcznie. Bilet ZTM najtańszy odpowiedni dla twojej odległości podróży to 80 zł. Tak się liczy, no chyba, że część kasy spada ci z nieba.

          • 0 0

    • Zgadzam sie bilety jednorazowe powinny byc po 2 zł!!Max !!

      • 2 1

  • jakie pasazer mial prawo do ulgi?

    czy moze w powiecie puckim sa tak tanie bilety normalne na jeden przejazd?

    • 1 0

  • Ciekawoestka- placac karta bankomatowa w autobusie (2)

    w Londynie za przejazd dodatkowo jest ustalona gorna granica oplat (21 funtow przez tydzien) I nie wazne ile przejazdow czlowiek wykon dziennie oplata nie jest juz wiecej pobierana. Czy to jest mozliwe w Gdansku? szczerze zapytam jeszcze raz czy to jest mozliwe w Gdansku? I jeszcze raz kto musialby rzadzic zeby to byloby mozliwe w Gdansku I Sopocie I Gdyni I Tczewie I Wejcherowie. Londyn ma 80 km z jednej strony na druga.

    • 1 4

    • nie ma takiego miasta Londyn jest Lądek zdrój itd

      • 2 0

    • Wejherowo a nie Wejcherowo. Łatwiej pisać o Londynie bo nie będzie możliwości bledu. Wspolczuje wiedzy o swiatowych taryfach.

      • 0 0

  • Internet

    Miesięczny kupuje się internecie, sam wybierasz i wiesz co kupiłeś. XXI wiek do cholery

    • 2 1

  • Miesięczny (2)

    Kiedys to cena biletu miesiecznegi byla uzalezniona od ilosci przystankow a teraz jak ktos ma 2 przystanki do pracy to musi zapłacić 88zl masakra!

    • 3 3

    • jak ktoś ma 2 przystanki do pracy to idzie piechotą albo jedzie rowerem

      • 1 0

    • Nie bujaj. Miesięczny na ZKM nie był na przystanki, tak było i jest na SKM, natomiast w ZKM był i jest na strefy. A 2 przystanki to jest dystans jak spod Manhattanu do Galerii Bałtyckiej, z buta idzie się 7 minut.

      • 1 0

  • Postawic jak najwiecej parkometrów podniesc stawki o 300% Zwiekszyc liczby kontroli 5 krotnie

    a zarobione pieniadze przeznaczyć na obizenie cen biletów komunikacji miejskiej!!

    • 1 1

  • jak wiadomo okresy są lepsze i gorsze

    • 2 0

  • bilety drożeją

    Bilety skm drożeją a jakość usługi ciągle na bardzo niskim poziomie. W godzinach szczytu spęd bydła i trzeba stać ścisnięty w nieludzkich warunkach.

    • 5 0

  • Metropolitarny (2)

    Totalnie nie rozumiem tego, czy mając bilet metropolitarny muszę kasować bilet wjeżdżając do Kosakowa? Bezsens. Płacę za całe trójmiasto i skm

    • 0 2

    • Serio aż takie sprawia ci problemy zajrzenie na stronę mzkzg? Tam są wymienieni przewoźnicy, na których obowiązuje metropolitalny oraz gminy, na terytorium których obowiązuje ten bilet.

      • 1 0

    • nie musisz

      .

      • 1 0

  • Komunikacja w Trójmieście komplikuje życie..

    .. a nie bilety okresowe. Żaden normalny mieszkaniec Trójmiasta nie potrafi ogarnąć systemu, który tu panuje więc nie dziwię się przyjezdnym, że mają problem z poruszaniem się po miastach. Komunikacja w 3mieście powinna być ujednolicona. Teraz to jakaś kpina, z tymi strefami i różnymi przewoźnikami.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane