• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Edyta Damszel-Turek
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.



Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Oto jej refleksje

Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.

Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.

Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera zobacz na mapie GdańskaMozarta zobacz na mapie Gdańska, odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta zobacz na mapie GdańskaSobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).

Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska to ok. 5 km - dop. red.].

Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.


Czy ul. Nowa Politechniczna zrealizowana zgodnie z zapowiedziami urzędników podzieli Wrzeszcz?

Zaprezentowane przez FRAG wizualizacje przedstawiające jeden ze sposobów rewitalizacji ul. Do Studzienki można rozpatrywać tylko w kategoriach czysto teoretycznych. Koncepcja ta w żaden sposób nie rozwiązuje problemu gdańszczan podróżujących codziennie pomiędzy Wrzeszczem a górnym tarasem. Nie odpowiada też na pytanie gdzie skierowano obecnie przejeżdżające ul. Do Studzienki samochody, które w godzinach szczytu stoją w korkach. Można odnieść wrażenie, że autorzy prezentacji FRAG pokazują sytuację, która ma miejsce jedynie w niedzielę o 8 rano.

Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.

  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
Edyta Damszel-Turek

Miejsca

Opinie (428) 5 zablokowanych

  • Bardzo rozsądna wypowiedź przedstawicielki Biura Rozwoju Gdańska (4)

    Bardzo dobrze. Widzę, że BRG dąży do prawidłowego rozwoju miasta ze sprawną i nowoczesną infrastrukturą. Nie zawracajcie sobie głowy jakimiś oderwanymi od rzeczywistości tworami jak frag czy inne nie wiadomo po co działające grupki, próbujące przeforsować jakieś oderwane od rzeczywistości projekty. To może wygląda fajnie na podkolorowanych wizualizacjach ale jest fatalne w skutkach dla funkcjonowania miasta a więc i ludzi w nim żyjących. Nie wiem po co frag podburza społeczeństwo przeciw normalnemu rozwojowi ale widzę, że nie mają najmniejszego pojęcia o gospodarce miejskiej.

    • 25 71

    • sztab propagandy urzędu miasta działa od rana (2)

      • 23 5

      • Żaden urzędnik - po prostu ktoś patrzący dalej niż czubek własnego nosa (1)

        Ale zawsze łatwiej zacząć "wyzywać od urzędników" niz dyskutować :)

        W odwecie możnaby powiedzieć: "Ruch Oporu Wrzeszcz Górny: droga koło mojego podwórka - po moim trupie"

        • 4 7

        • no tak, z Wrzeszcza do Kościerzyny to rzeczywiście patrzy się dalej

          • 5 2

    • Ale tak w czasie pracy na komputerze siedzieć?

      nieładnie urzędniku

      • 10 4

  • (1)

    Wierz mi - za żadne pieniądze nie chciałbyś wykonywać tej pracy - czasami przez 12 godzin na dobę ma się do czynienia z takimi ludźmi jak ty.... nieskłonnymi do jakiegokolwiek wysiłku umysłowego

    • 2 8

    • Akurat wiem co to jest praca w urzedzie. I wiem jak wyglada praca w korporacji, malej firmie, albo wlasna dzialalnosc. I powiem jedno - nie rob z siebie meczennika, myslac, ze gdzie indziej to cud i miod.

      • 6 1

  • ile tego stania? (1)

    raptem jakieś 100m.

    • 6 4

    • 100 minut? Licz czas,a nie metry!

      • 1 6

  • Definicja autostrady, przypomnienie dla Fragu i jego miłośników (1)

    Autostrada (A) - (ang. motorway, highway) droga przeznaczona do szybkiego przemieszczania się wyłącznie pojazdów samochodowych, nie obsługująca przyległego terenu, charakteryzująca się tym, że:

    ma co najmniej 2 jednokierunkowe jezdnie trwale rozdzielone pasem dzielącym
    ma przekrój 2x2, 2x3 lub 2x4 (rzadko)
    krzyżuje się z innymi drogami i trasami w różnych poziomach
    wjazdy i wyjazdy są możliwe tylko na węzłach
    ma pasy awaryjne służące do zatrzymania i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych oraz opaskę prowadzącą przy pasie dzielącym
    jest wyposażona w MOPy przeznaczone wyłącznie dla jej użytkowników
    jest ogrodzona
    jest oznakowana znakiem D-9 "autostrada"

    • 7 14

    • napisz jeszcze szosy dla szosowców a ziemia dla ziemniaków.

      naprawdę myślisz, że piszący w internecie mieszkańcy Gdańska są tak mało inteligentni? Nie zdarzało ci się posługiwać metaforą? A może ten tekst pisała Pani Dyrektor?

      • 4 3

  • Tramwaj jest tylko przykrywka, zeby wyciagnac pieniadze z Unii. Nie dajcie sie oszukac. Korkow to nie zmniejszy. Ludzie rzuca sie na nowa ulice, omamieni szeroka droga. Ulica zapcha sie po paru miesiacach. Wady zas inwestycji pozostana na lata.
    Za to urzedasy napchaja kieszenie forsa sobie i szwagrom-budowlancom.

    • 13 4

  • (2)

    I dobrze! Budować i burzyć te stare rudery! Zamiast tego potrzebujemy więcej szklanych wieżowców!

    • 81 66

    • Rudery, bo miasto blokowalo remonty!!

      • 4 1

    • Miarkuj chopie. Potrzebujemy złotego środka.

      • 6 1

  • Błędne założenia FRAGu (11)

    1. Pokazana wizualizacja jest prawidłowa dla bocznej, kameralnej uliczki, a nie dla głównej arterii zbierającej ruch z Moreny i Suchana.
    2. Obecny układ drogowy, który obsługuje Morenę i Suchanino pierwotnie był projektowany dla dużo mniejszej zabudowy. Po wybudowaniu Moreny niezbędna jest szeroka dwupasmowa ulica z tramwajem, która odkorkuje ul. Jaśkową i Szuberta. Przed wojną Niemcy planowali połączenie tej ulicy z autostradą do Berlina.
    3. To co powoduje koszt, to wyburzenie kilku budynków i przeniesienie mieszkańców. Ale i tak trzeba to zrobić, aby zbudować tramwaj i przy okazji uporządkuje się ulicę od strony Politechniki.

    • 42 43

    • Ulica do studzienki to obraz nędzy i rozpaczy (5)

      Rozumiem protesty mieszkańców, którzy będą musieli się przeprowadzić, ale teraz to wygląda jak slums.
      Miejscami niecały metr chodnika, samochody chlapiące na pieszych po każdych opadach, czarne elewacje sypiących się budynków.
      A ruch pieszych intensywny, chociażby samych studentów i stojący w korkach autobus - jedyna forma dostania się na Morenę i Suchanino.

      • 12 14

      • Skoro ruch pieszy intensywny, co zrozumiale, bo tam jest uczelnia i akademiki!!! to moze wlasnie nalezy wrecz zwezic tam ulice i stworzyc bezpieczny ciag pieszy!! Przeciez tam sa akademiki, zawsze bedzie pelno pieszy, maja chodzic w smrodzie? Moze nalezy wyremontowac ulice (latami remonty byly blokowane przez miasto) i sprawic, ze bedzie to super deptak dla studentow???

        • 6 3

      • fajne rozumowanie, (3)

        samochody chlapiące na mieszkańców - przesiedlmy mieszkańców

        • 17 4

        • ale to dogmat gdański (1)

          jak samochód zabije pieszego na pasach to likwiduje się przejście dla pieszych

          • 13 3

          • No patrz. A na Oruni postawili światła. To to nie Gdańsk?

            • 2 3

        • W sensie za mało miejsca na chodnik.

          • 5 0

    • wizualizacja nie trafiona (1)

      ale postulat twój i BRG spowoduje utratę własności miejskich (brak usług, brak ludzi, brach ruchu). Najlepszym rozwiązaniem powinien być park and ride na morenie / suchaninie i tramwaj na dół do Wrzeszcza. Urzednicy miejscy za wszęlką cenę starają się wprowadzić ruch samochodowy w dzielnice. Na przekór wiedzy i doświadczeniu miast zachodniej Europy.

      • 17 1

      • park & ride?

        ale dla kogo? mieszkańcy Moreny i Suchanina mają samochodami spod klatek do przystanków dojeżdżać?

        w Gdańsku jest jeden problem, układ drogowy buduje się pod kątem tranzytu i potrzeb ludzi spoza Gdańska a nie mieszkańców, gdyby miasto chciało realizować potrzeby transportowe mieszkańców to wydatki na komunikację miejską zmieniłby proporcję z wydatkami na układ drogowy

        • 14 0

    • potrzebny jest tramwaj a nie ulica. (2)

      ponieważ ulica tworzy korki, a tramwaj nie. A jak będzie trzeba, to możecie nawet wybudować torowisko 2x2. Ale od drogi proszę nam nie fundować

      • 20 7

      • (1)

        ta, tylko, że wyciąganie kasy na samochody pod pretekstem pieniędzy na tramwaje czyli transport indywidualny to jest dopiero przekręt, komisja europejska powinna się tym zainteresować

        • 21 1

        • Mam nadzieję że ktoś uprzejmie doniesie do Brukseli, bo w tym kraju jedynym batem na urzędnika jest inny urzędnik tylko wyżej postawiony.

          • 18 0

  • Mysle, ze jesli dalej beda forsowac ta sprawe, nalezaloby zainteresowac kogos rozsadnego z UE, gdzie przeciez obecnie jest polityka ograniczania ruchu samochodowego. Inwestycja bedzie po prostu marnowaniem pieniedzy.

    • 13 2

  • Ciekawe ile sklepów i usług zniknie. (10)

    Przy tej poszerzonej drodze. To nie będzie miało pozytywnego wpływu na lokalną przedsiębiorczość. Ludzie pozamykają swoje punkty. Wzrośnie hałas i ilość spalin. Mieszkania przy tej ulicy stracą na wartości. Łatwo dawać a skutkami obarczać innych.

    • 95 66

    • Najpierw popatrz, potem pisz głupoty. (2)

      A teraz ulica Do Studzienki jest oazą ciszy i spokoju, oraz promenadą z eleganckimi butikami, przytulnymi i eleganckimi lokalami gastronomicznymi, tak?!
      Jak chcesz, człowieku, powtarzać jakieś slogany, to najpierw rozejrzyj się wokoło!...

      • 12 6

      • No to moze zrobmy z niej elegancka, kameralna ulice, gdzie chca chodzic ludzie. A nie rozwalac i degradowac jeszcze bardziej.

        • 4 3

      • Przez dziesiątki lat

        Zablokowane były wszelkie remonty. Postawili budy. Dlatego jest jak jest. Słowo kluczowe:rezwerwa terenowa pod budowę tejże autostrady. Pomysł kto wyłoży pieniądze na coś fajnego jak mu to mogą zaraz rozebrać...?

        • 9 4

    • (1)

      Przecież ta droga, ten krwiobieg miasta, ta ostoja mobilności wg BRG wykreuje nowe miejsca pracy i zwiększy atrakcyjność okolicy. Likwidacja korków będzie tylko efektem ubocznym podjętych decyzji.

      Najlepszy tekst jest o mieszkańcach Schuberta, którym drogę przesunie się na druga stronę działek, więc powstanie hałasowo-spalinowe stereo z gwarancją wzrostu ryzyka raka o 30%

      • 30 9

      • "Gwarancja wzrostu ryzyka", no, no, nowatorskie koncepcje.

        • 4 7

    • przecież tam nic nie ma

      • 6 1

    • A czy przy szerokiej Grunwaldzkiej nie ma usług??? (3)

      Ważna aby ulica nie była drogą. Ważne aby urzędy pozwoliły budować ZWARTĄ zabudowę przy ulicy. Tak aby podwórka za tym szpalerem były już ciche.

      • 21 6

      • chyba są jakieś banki, w sumie zbyt szybko tam przejeżdżam żeby się przyjrzeć (2)

        • 21 5

        • Ale wiele osób tamteny chodzi po chodnikach. (1)

          • 8 10

          • A mają inne wyjście jak przejścia są co 500m i muszą łazić wzdłuż Grunwaldzkiej inhalując się spalinami żeby przejąć na drugą stronę autostrady w mieście?

            • 25 4

  • ul.Politechniczna (3)

    Byłam na tym spotkaniu w Szkole.Bardzo sie ciesze,ze w koncu cos sie dzieje z ta ulica.Znikna nareszcie te stare smierdzace rudery.A ze sa ludzie ktorym to sie nie podoba to normalne w naszym kraju.U nas musi zawsze byc roznica zdan.Panie i panowie z rady dzielnicy nie bracie zabytow,ktore nie sa zabytkami,a ruderami.Dzieki pobyslodawcom budowy tej ulicy.

    • 18 30

    • kamienice są ruderami (1)

      przez to, że miasto od kilkudziesięciu lat blokuje remonty. Celowo.

      • 8 2

      • blokuje remonty i utrzymuje tzw. "rezerwę terenu" na przewymiarowane korytarze ruchu

        zwykle ruchu ludzi wyprowadzających się w wyniku takiej polityki coraz dalej od centrum. Klasyczny przykład to rezerwa terenu pod "Drogę Czerwoną" degradującą walory zabudowy dolnego Wrzeszcza.

        • 6 3

    • Bjedyne kobiety, obecne na spotkaniu, ktorym podoba sie pomysl BRG

      to pracownice urzędu. MAMY CIĘ. A teraz wracaj do pracy i nie marnuj naszych podatków.

      • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane