• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Edyta Damszel-Turek
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.



Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Oto jej refleksje

Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.

Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.

Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera zobacz na mapie GdańskaMozarta zobacz na mapie Gdańska, odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta zobacz na mapie GdańskaSobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).

Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska to ok. 5 km - dop. red.].

Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.


Czy ul. Nowa Politechniczna zrealizowana zgodnie z zapowiedziami urzędników podzieli Wrzeszcz?

Zaprezentowane przez FRAG wizualizacje przedstawiające jeden ze sposobów rewitalizacji ul. Do Studzienki można rozpatrywać tylko w kategoriach czysto teoretycznych. Koncepcja ta w żaden sposób nie rozwiązuje problemu gdańszczan podróżujących codziennie pomiędzy Wrzeszczem a górnym tarasem. Nie odpowiada też na pytanie gdzie skierowano obecnie przejeżdżające ul. Do Studzienki samochody, które w godzinach szczytu stoją w korkach. Można odnieść wrażenie, że autorzy prezentacji FRAG pokazują sytuację, która ma miejsce jedynie w niedzielę o 8 rano.

Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.

  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
Edyta Damszel-Turek

Miejsca

Opinie (428) 5 zablokowanych

  • odetchną mieszkańcy suchanina a mieszkańcom politechnicznej fiszera i okolicznych zrobią tramwaj pod oknami skrzyżowania pijalnie itp

    • 5 2

  • Stogi to Gdańsk? (1)

    We Wrzeszczu budują kolejną autostradę międzydzielnicową, a na Stogi jedyną wlotową drogę wyremontowano do 1/3 jej długości (przypominam, że inwestycja remontu asfaltu i położenia obok chodnika wygrała w budżecie obywatelskim 2013).

    Tak więc pytam się - Czy Stogi to jeszcze Gdańsk?

    • 7 1

    • Za wyjątkiem Letnicy Okręg Wyborczy nr 1 to zło konieczne dla Władz.
      Jest niedoinwestowany i źle traktowany również przez ostatnie kadencje Radnych Miasta ...

      • 0 0

  • Na Boga dość już wyburzono!

    Nie uważacie, że w roku 1945 dość już "wyburzono". Naprawdę boli mnie serce jak czytam, że jedynym wyjściem z sytuacji jest wyburzanie zabytków. Wg mnie to pójście na łatwiznę. Sugerowanie, że jeśli nie powstanie trasa właśnie w tym miejscu to Gdańsk stanie się skansenem jest czymś zupełnie absurdalnym. Jasnym jest, że odcinek trasy tramwajowej " na Wrzeszcz " jest przeciazony ale szukajmy innych, lepszych i mniej inwazyjnych rozwiązań.

    • 10 3

  • Taka ciekawostka

    Czy ktos ważny mieszka przy ul.Sobieskiego,ze pani mówi: "mieszkancy odetchna"? Ja bym tez chciala wreszcie "odetchnac", mieszkam przy ulicy Do Studzienki od 30paru lat, a szykuje mi sie niezla "autostrada pod oknami". Dlatego prosze o nieuzywanie takich argumentow, bo są bez sensu.

    • 9 3

  • ul. Politechniczna

    Pomysł z ul. Politechniczną to marnowanie publicznych pieniędzy. Zamiast rujnowania przez torowiska znacznej części Wrzeszcza wystraczyło by wyremontować ul. Sobieskiego, przede wszystkim zrobić zatoki pod przystanki autobusu nr 115, który zatrzymując co 150 m na śrdoku drogi korkuje całą ulicę z Wrzeszcza w kierunku Suchanina (i w odwrotnym kierunku). Niech sie Pani Edyta przejedzie tym autobusem w godzinach szczytu, z pewnością wniesie to znacznie więcej zdrowego rozsądku w wizji komunikacji Wrzeszcza, niż kolejne posiedzenia Buira Rozwoju Gdańska.

    • 4 4

  • ja tego nie rozumiem

    Parę lat temu wszyscy mówili budowac, budować, teraz poszli w drugą skrajność - samochody won. A może by tak jakiś złoty środek ? Ja jestem jak najbardziej za argumentacją tej pani. Wszyscy nie przesiądą się na komunikację i rowery. Ludzie mają różne rzeczy do przewiezienia, są inwalidzi, są kurierzy itd itd. Moim zdaniem wizualizacje FRAGU są bardzo tendencyjne. Ujęcie na tej wizualizacji powyżej jest specjalnie tak zrobione (nisko nad jezdnią), żeby się wydawało, że ta jezdnia to jest szeroka jak pas startowy, a z kolei w ich propozycji jest taka bezsamochodowa sielanka jakby to było conajmniej w niedzielę albo lepiej 1 stycznia jak wszyscy śpią po sylwestrze. Zero samochodów.
    Nasze miasto ma nietypową budowę - z jednej strony wzdłuż morza 2 ciągi ulic Grunwaldzka i Chłopska a z drugiej strony osiedla na górkach z których z tytułu ukształtowania terenu siłą rzeczy idzie niewiele dróg. Przyrównywanie do jakiegokolwiek "śródlądowego" miasta nie ma sensu, bo tamte miasta często mają drogi "w kratkę" jak szachownica i ruch samochodowy jest rozproszony po różnych drogach a u nas tak nie jest. Jedynie Zaspa i Przymorze ma drogi "w kratkę" i dlatego tam nie robią się korki. We Wrocławiu nie byłem ale założę się, że ulica która była podana jako przykład ma wiele równoległych alternatywnych dróg a alternatywą u nas dla Do Studzienki jest jedynie Jaśkowa Dolina. To zdecydowanie za mało.

    • 6 3

  • Z zamieszczonych zdjęć wynika jednoznacznie, że propozycja FRAG ma na celu UTRUDNIANIE życia mieszkańcom Gdańska !! (1)

    Jest kolejnym przykładem działań w interesie FANATYKÓW chorych koncepcji, koszmarnych architektonicznie i skierowanych przeciwko mieszkańcom. Aby w KAŻDYM mieście, nie tylko Gdańsku można było żyć (czyli mieszkać - spać, wychowywać dzieci - odprowadzać je do szkół i przedszkoli, chodzić do przybytków rozrywki i dojeżdżać do PRACY) miasto MUSI oferować mieszkańcom szybką komunikację. Zbiorową i osobistą !!! Muszą być parkingi i ulice umożliwiające szybkie przemieszczanie się niekoniecznie zgodne z trasami komunikacji publicznej. Towarzystwa i instytucje, które działają PRZECIWKO interesom mieszkańców muszą być ścigane sądownie z powództwa cywilnego lub lepiej prokuratorskiego za CELOWE DZIAŁANIE UTRUDNIAJĄCE ŻYCIE mieszkańcom co jest co najmniej zwyczajnym chuligaństwem !

    • 5 6

    • To właśnie BRG forsuje faszystowsko-komunistyczno-gigantomanio-antyhumanistyczne podejście do tematu.
      Wy wszyscy którzy forsujecie KROJENIE miasta jak świnię w rzeźni, macie nieźle poryte w swych łbach.
      Miasto jest dla LUDZI a nie samochodów.
      Wyrzuć bieg, włącz myślenie.

      • 2 0

  • Bardzo ładna Ta Pani Dyrektor :D.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane