- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (268 opinii)
- 2 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (93 opinie)
- 3 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (92 opinie)
- 4 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (54 opinie)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (178 opinii)
- 6 Napadli na salon gier i ukradli pieniądze (69 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 16:32
:( (1)
Przyznaję rację, cięcie kursów tuż przed sezonem to bardzo poważny błąd. Dopiero sezon pokaże prawdziwe zainteresowanie linią, szczególnie kursy na Kościerzynę i Kartuzy.
- 38 1
-
2016-05-15 17:03
Kursy na Kościerzynę to zwykłe pociągi Gdynia - Kościerzyna, ale inaczej pomalowane farbkami. Kiedyś jeździły dalej do serca Kaszub i były pełne, ale teraz kończą bieg w Kościerzynie.
- 5 0
-
2016-05-15 17:02
Morena -Sopot
a ja bym chciała pojechać bez przesiadek z Moreny do Sopot Wyścigi - zostawiam samochód pod domem to pewne !!!!!
- 13 6
-
2016-05-15 16:28
PKM to projekt przyszłościowy. (2)
Z czasem liczba pasażerów będzie rosła a nie malała.
- 16 29
-
2016-05-15 16:56
W 2099 (1)
Bedziemy latali dronami pkm będzie w muzeum
- 10 2
-
2016-05-15 17:02
zasadniczo masz rację, ale akurat dronem nie można latać, bo to właśnie samolot którym nikt nie lata.
- 6 1
-
2016-05-15 17:01
A co z dojazdem na lotnisko
Najwygodniejszy, najszybszy, najtańszy i najpewniejszy sposób by dostać się z/do lotniska do Gdyni czy Wrzeszcza i co? Ale mnóstwo ludzi z Trójmiasta nie wie nawet że tak można, nie mówiąc o przyjezdnych z Polski czy zagranicy. Dlaczego - np. na stornie lotniska krótka informacja o PKM, z uwaga - NIEAKTYWNYM linkiem do strony PKM (notabene strony z iluminacją? ;-) ) - jak turyści mają się o tym dowiedzieć jak dojechać z czy do lotniska? Ręce opadają :-(
- 29 2
-
2016-05-15 16:40
1 000 000 000 zł (tysiąc milionów) w błoto (1)
Tyle publicznych pieniędzy w rękach Sławka od zegarka i jego kolegów z PO
- 36 4
-
2016-05-15 17:00
To nie wszystko, co roku idą kolejne miliony do ich kieszeni i ludzi przez nich zatrudnionych.
- 10 0
-
2016-05-15 16:29
(1)
W ostatni pn zaplanowałem spotkanie, wybrałem kurs g.10.42 Strzyża-Auchan niestety kolejka odwołana. Efekt 30 min spóźnienia :-(
- 30 0
-
2016-05-15 16:57
Były korki?
- 0 3
-
2016-05-15 16:56
TO SIE NIE MOGLO UDAC ,na fotce jest minister zegarek, jego rządy juz znamy ...
- 16 3
-
2016-05-15 16:56
SKM to chyba jedyny przewoźnik, który rozkład jazdy udostępnia jako Excel, bo nic innego zatrudnione osoby z PO-klucza nie potrafią.
- 22 2
-
2016-05-15 16:56
..."wszyscy marzyliśmy".. od początku pisałem, że będzie wozić powietrze. to wozi.
jak można było sądzić inaczej???- 14 3
-
2016-05-15 16:54
Osoby tworzące ofertę i w ogóle zajmujące się PKM są zatrudnione z PO-klucza. Dlatego nie mają odpowiednich kompetencji, nie wiedzą jak wygląda nowoczesny transport. Brak taktu na całkowicie oddzielnej linii to kompromitacja.
- 17 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.