- 1 Nocna komunikacja do poprawki (188 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (365 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (70 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (52 opinie)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (332 opinie)
- 6 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (136 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 16:37
To wina lotniska!
Gdn to hea jedyne lotnisko w EU gdzie nie promuje sie kolejki!!! Wystarczyłoby zrobić kilka rzecz: informacja na ekranach w hali odbioru bagażu i na przylotach o pociągach!!! Na wszystkich biletach tanich przewoźników reklama... Wprowadzenie możliwości zakupu biletu is razu z pociągiem (tak robi Lufthansa)... Szybsza odprawa dla osob podróżujących PKM... Tylko promocja...
- 34 8
-
2016-05-15 16:37
"zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży"
gdzie te tysiące ? Tysiące i więcej będą wtedy gdy będzie jeździła do Babich Dołów - tak jak była planowana.
- 14 3
-
2016-05-15 16:32
PKM to jedna wielka POrażka, za dwa lata zostanie zamknięta bo już prawie nikt nie będzie jeździć tym dyliżansem raz na godzinę
- 33 4
-
2016-05-15 16:32
Co to za kolej metropolitarna 3 miasta jak nie ma polaczenia z Gdanskiem??
Te kilka połączeń Gdańskiem to kpina, każde połączenie albo co drugie powinno być z Gdańskiem
- 24 2
-
2016-05-15 16:32
spólki spółeczki a pasażer
z portfelem pełnym biletów jeden na tramwaj inny na pkm a może jednak jest jakaś mądra świeża głowa która wprowadzi jeden bilet dopuście kogos takiego,zróbcie to dla dobra mieszkańców
- 23 0
-
2016-05-15 16:27
Panie Naskręt klasyczne popełniony felieton "za Pańskie spóźnienia do redakcji" chyba.
Brawo za to m.in.:
"Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna...."
Zatem weź Pan pod uwagę brak biletu jednolitego w dobrej cenie. Po drugie brak skomunikowania Osowy z PKP Gdąńsk Osowa. Jesteś Pan klasycznie "wszechwiedzącym wszystko" czyli nic Pan zupełnie nie wiesz ale na łamach 3city Pan potrafisz g*wnoburzę spowodować.
Te wnioski dość takie infantylne. Jak się nie znam na problematyce to jej nie poruszam. Ale Pan widzę to MISZCZ od FSZYSTKIEKO jesteś.
Brednie powielane z innych artykułow i forów netowych.
Pytanie? Do czego to ma doprowadzić?
Ten kto liznął temat wie, że po pierwsze oddać trzeba całość pod władanie ZTM Gdańsk lub ZTM Gdynia. Dokonać likwidacji bzdury w postaci spolki PKM - to generuje zbyt wysokie koszty. SKM odłaczyć od tego bo zupełnie ci "spece" pojęcia o tym nie maja czym jest PKM. Utożsamiają ja z SKM co jest bzdurą i patologią w taryfach.
Brac przyklad z Wawy - METRO, BUSY oraz m.in. WKD. Tam wszystko funkcjonuje w ramach aglomeracji i bilety są doskonale zgrane.
Inaczej, poprosić Bundeswere o wysadzie całej trasy, jak zrobił to kiedyś Wermacht.
Ten artykuł nic nie wnosi... zupełnie. Kolejny popełniony... tylko po co??!!- 22 11
-
2016-05-15 15:29
Nie samorządowcy (1)
Tylko Budyń daje ciała. Macie doskonały przykład marnotrawstwa pod płaszczykiem państwa.
- 70 19
-
2016-05-15 16:26
Samorządowcy z PO
- 12 3
-
2016-05-15 16:22
Panie Naskręt
Hasłem tej inwestycji było połączenie Kaszub z Gdańskiem. Kolejkę aglomeracyjną wymyślili nawiedzeni entuzjaści.
- 15 6
-
2016-05-15 16:19
Z połową argumentów Naskręt trafiłeś kulą w płot.
Śmieszny jest postulat puszczenia spalinówek starą linią SKM, bo studentom ciężko się przesiąść we Wrzeszczu by dojechać na Politechnikę. W normalnych krajach ludzie się przesiadają bo wszędzie są stałe ponumerowane linie a nie kombinacje, że jeden pociąg jedzie tak a drugi inaczej.
Elektryfikacji nie unikniesz p. Naskręt, bo zabiegają o to porty, by pociągi towarowe do gdyńskiego korzystały z linii kościerskiej, aby odciążyć od nich linię Gdańsk - Gdynia, a ty człowieku jeszcze wpychasz na nie spalinówki.
Właśnie, czemu nie dba się o starą linię między Gdańskiem a Gdynia, szczególnie o to, by po torach dalekobieżnych jeździło szybkie uzupełnienie SKM w czasie 20 minut co godzinę, półtora, bo tylko taki czas dałby ludziom pretekst by nie jeździć samochodami. SKM-ki jeżdżą 36 minut i to jest nie atrakcyjna alternatywa.
Elektryfikacja pozwoliła by na unifikację taboru i większą możliwość dodania atrakcyjnych relacji. Tu powinno się zelektryfikować nie tylko linię z Gdyni do Maksymilianowa (na potrzeby przewozów towarowych) przez Kościerzynę i przyległe linie PKM, ale również do Helu z dobudowaniem niezbędnych mijanek dla utrzymania sensownych częstotliwości aby i ją włączyć do systemu PKM.
Bez tego zawsze będą problemy ze spalinówkami z Helu - dokąd mają dojeżdżać, czy tylko do Redy czy Gdyni czy też do Gdańska czy może jeszcze gdzie indziej ?
Więc elektryfikacja p. Naskręt to nie mydlenie oczu, bo inaczej to czemu nie zgłosisz Pan całkowitej deelektryfikacji całego węzła trójmiejskiego łącznie ze starą linią SKM, a PKP IC niech kupi sobie wtedy spalinowe Pendolino.- 19 9
-
2016-05-15 16:18
Naskręt dyletant znowu atakuje
210 nie dubluje PKMki.
- 33 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.