• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

Opinie (157)

  • elektryfikacja? (4)

    Była już taka moda na elektryfikację kolei. I wystarczy teraz brak prądu, by kolej stanęła. A zdarza się to dość często. Dla kolei dalekobieżnych ratunkiem ( za mało niestety) są uratowane od złomowania lokomotywy spalinowe. SKM w takiej sytuacji stoi.
    W wielkiej Brytanii nadal koleje spalinowe działają i nikt nie myśli o ich eliminacji.
    Już w latach 90 była moda na likwidację linii kolejowych lokalnych , potem autobusowych. teraz trzeba na nowo ponosić koszty odtwarzania tych linii . Nadal nie ma woli do przywrócenia połączenia k9olejowego do Nowego Portu ( a potrzebne) czy rozbudowy planowanej już w latach 70 linii kolejowej na południe Gdańska. A potem władze miasta walczą z samochodami zalewającymi z konieczności miasto, bo ludzie MUSZĄ dojechać do pracy i wrócić do domu.
    Myślenie ma kolosalną przyszłość, ale trzeba myśleć.

    • 15 4

    • co ty bredzisz o tej trakcji?! (2)

      że spalinowa lepsza od elektrycznej?
      Buahahaha!!!!

      • 5 3

      • każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety

        A w PKM nastąpiła kumulacja wad (ukrytych?).

        • 8 2

      • elektryfikacja jest planowana/robiona jedynie z powodu modernizacji 201

        Co pozwala uniknąć kosztów przedsięwzięcia.
        Bez tego Pomorskie nigdy nie zdecydowałoby się na taki krok.

        • 2 2

    • "myślenie ma kolosalną przyszłość"

      Biorąc pod uwagę efektywność (faktycznego) funkcjonowania warstwy biurokratycznej - nie.

      Myślenie to ryzyko i odpowiedzialność.

      Należy myślenie wyeliminować kolegialnie (radziecko?) zatwierdzoną procedurą do wypełnienia a wtedy nastanie szczęśliwość wszelka

      • 3 0

  • Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.......... (1)

    • 2 1

    • no i?

      • 1 0

  • (1)

    wizja za 1 mln zł

    • 6 1

    • Tez mam rozne wizje moge pare odstapic tanio np. po 10tys /szt

      • 7 0

  • Jakos nikt sie nie interesuje jak to wplynie na ekosystem.

    Z tego co wiem to juz sie lęgnie mniej ptakow bo ciagle jezdzi skmka. I zmniejszyla sie populacja mrowek pospolitych.

    • 1 12

  • "Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku"

    nie ma szans na 2021

    • 7 1

  • Kokoszki/Karczemki żądają korytarza exterytorialnego do Gdańska Głównego

    • 6 1

  • a od kiedy zaczną remontować trasę z Pruszcza do Żukowa to prawdo podobnie jest inne województwo

    • 3 1

  • Urzedniczka projekt namalowania pasa na jezdni kosztuje 20 tys zł to nie wykonanie tylko sam projekt!

    A dlaczego tak drogo ? Bo oni muszą pojeździć po urzędach i pieczątki pozbierać .Tak właśnie działa przerośnięta biurokracja. Urzędasy na tym sie sporo dorabiają !!

    • 7 1

  • Za tę cenę to już by przynajmniej część trasy zbudowano

    Dajcie mi dziesiątą część tego a ja wam to w całości zaprojektuję

    • 7 3

  • Tego się nie uniknie (1)

    Brutalna ekonomia, brak miejsc parkingowych, zakorkowane ulice a do pracy trzeba na czas. W domu też chciało by się pomieszkać. Trochę późno ale tak trzeba. Nie dotyczy tylko tej inwestycji.

    • 5 0

    • problem w tym, że nikogo z "władców" nie obchodzi że "trzeba"

      Kasa ma się im zgadzać a plebs niech sobie radzi...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane