• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • S...btabaka !

    • 1 0

  • kierowca (1)

    Zrobcie po dwa pasy w kazda strone i bedzie po ptakach.Miejsca jest dosyc.Trzeba tylko chciec a nie o glupotach biadolic Panowie Biurokraci.

    • 5 5

    • sprawniej dojedziesz na miejsce korka

      po drodze możesz parę razy pozmieniać pas "myśląc", ze będziesz szybciej

      • 2 1

  • Osowe, Wieś w miescie z nigdy nie dokonczonymi ulicami z plyty yumbo a nadecie jakby to byla Trojmiejska Sadyba

    • 1 2

  • jest PKM - kasę przeznaczyć na lokalny dojazd do przystanków i dotację do przewozów

    autobus prędzej czy później ugrzęźnie w korku. To nie brak pasów jest problemem tylko skrzyżowania na końcach.

    • 3 1

  • Buspas imienia Lecha i Marii. Zaraz się odkorkuje wszystko. Jarek z kotem będą kierować ruchem

    Najważniejsze by buspas był imienia Lecha i Marii. Lech - piwko, Maria - wiadomo :)

    • 4 3

  • Autobus do Rębiechowa i samolot na Zaspę. Szybka odprawa na Rębiechowie dla pasażerów z Osowy i CHwaszczyna

    Gdyby znów było lotnisko na Zaspie to by dało radę. Jeśli dodać odprawę to i tak byłoby szybciej niż 40 minut w korku w 179 z Wodnika na wysokość Auchan o godzinie 8:00

    • 2 2

  • bobsleje. Zimą zwłaszcza. Można by wsiadać w Osowej i taką rynienką z lodem/śniegiem "latać" do Oliwy

    W lato by się wodę puściło i git

    • 4 0

  • Niech finansują mieszkańcy Osowej i innych miejscowości za obwodnicą. To im zależy na dojeździe do miasta. A tak serio to bus pas nic nie zmieni - to samochody korkują drogę bo nikt nie chce przesiąść się na niesprawną komunikację miejską a osiedla dalej się budują, nie wspominając o biurowcach w Oliwie. Busy, bądź nowa szybka kolej tranzytowa powinny kursować non stop w godzinach szczytu, tramwaje i inne linie autobusowe muszą być zintegrowane tak aby ludzie nie tracili czasu na przystankach i nie jechali ściśnięci jak sardynki. Zbudować bezpłatny parking przy obwodnicy aby ludzie mogli dojechać do tego miejsca i zostawić samochód zanim przesiądą się na kolejkę czy busa.

    • 4 2

  • Po co droga - wiszące metro! (2)

    Bus pas nie załatwi problemu korkującej się Oliwy i Osowy na wjeździe. Tylko droga dwupasmowa, tunel pod Pachołkiem i połączenie z Drogą Zieloną, ale rozumiem nie ma kasy więc trzeba zaczekać. Jednak warto ludzi zachęcić do komunikacji miejskiej dlatego mój (nie taki całkiem szalony) pomysł to kolei gondolowa! Warunki są świetne, może przechodzić trochę nad lasem i nawet kończyć się gdzieś w okolicach Stawu Młyńskiego, do Pętli już niedaleko ;)

    • 1 1

    • Mi teleferico w La Paz i sprawa jest jasna :)

      • 0 0

    • A samochody się rozpłyną? Zejdz na ziemię marzycielu.

      • 0 0

  • 2 pasy w obu kierunkach a srodkiem 2 tory tramwajowe-tylko to rozwiaze korki a nie zadne tunele pod pacholkiem

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane