• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Ale numer

    Wyklętych budowali parę lat temu, żeby odkorkować ten odcinek. Kupa kasy wydana. Czy odkorkowali? Wręcz przeciwnie, korek teraz jest 2x szerszy :D. I nie wiedzieli wtedy, że tak będzie mimo, że na całym świecie tak to właśnie działa? Kochani decydenci, zanim ten buspas, to może najpierw dorzućcie jeszcze ze 2 pasy w każdą stronę? Może wtedy wam się odkorkuje? Może wtedy magia zadziała? Warto spróbować, w końcu to nie wasza kasa. Ale pomyślcie, ile pięknych tuneli dla pieszych może powstać, ile km ekranów akustycznych!

    • 6 1

  • Tam powinna powstać ścieżka rowerowa a nie buspas. Rower przyszłością świata.

    • 5 2

  • Droga pod pachołkiem (1)

    Według mnie powinni zrobić drogę pod pachołkiem jak najszybciej. Przede wszystkim rozluźnił by się ruch na Spacerowej i byłaby druga alternatywna droga do Osowej/ obwodnicy. Codziennie są tu korki, a jak jeszcze jest awaria jakiegoś samochodu lub wypadek to jest totalny paraliż

    • 5 2

    • a tak jak będzie "awaria jakiegoś samochodu, albo wypadek"
      w tunelu
      to będzie można dostać zajadów ze śmiechu
      jak świadek klęski z tej pułapki nie ucieknie

      • 2 3

  • zagadacie się naaamierć

    tymczasem droga już jest, żadnego asfaltu nie trzeba lać,
    koszt był by nie 3 miliardy jak za tunel,
    nie 30 milionów jak za buspas,
    tylko 3 tysiące, na fleksę szlabanów i pomalowanie znaków poziomych
    (acz nie da się nakraść się do syta)

    • 2 1

  • Buspas

    A drogi rowerowej nadal brak. Brawo!

    • 5 1

  • A czemu nie tramwaj (1)

    A czemu nie tramwaj? Kto ma interes by nie było tramwaju, że promuje inne beznadziejne pomysły?

    • 6 3

    • za stromo, w dodatku osowa ma zbyt zwartą zabudowę, nie da rady poprowadzić tam linii

      • 0 1

  • Dla mieszkańców Oliwy (7)

    I tak najgorszy jest ciąg aut przez środek ich dzielnicy wzdłuż Parku Oliwskiego.
    Jedyne sensowne rozwiązanie to budowa tunelu pod Pacholkiem. Reszta odcinka do obwodnicy nie stanowi problemu.
    Dla mieszkańców Osowej największy zator tworzy się na rondzie już za obwodnica i tylko Nowa Kielnienska rozwiąże problem.

    Buspas tak na prawdę z perspektywy kierowców nic nie zmieni ani na plus ani na minus

    • 49 8

    • (2)

      wiekszosc mieszkancow Osowej mieszka w okolicy ul. Wodnika, gdzie daleko jest PKM i nie jezdzi Kielnieńską. Dla nich taki buspas to rewelka, byliby w oliwie w 15 min niezależnie od korków

      • 2 0

      • (1)

        NIekoniecznie skoro czasem od Biedry do Auchana zamula tak, że pieszo byłoby szybciej

        • 2 0

        • ale mysle ze tam tez da sie wytyczyc pas po srodku. Wystarczyłoby zamiast tego i**otycznego lewoskrętu w stronę Łodzi zrobić "pełną koniczynkę" i miejsce by było

          • 0 0

    • tylko ze ten tunel, ma kosztowac co najmniej 2 miliardy PLN (1)

      troche duuzo na Gdansk, by ulatwic dojazd do miasta ludziom z kaszub, ktorzy nie placa podatkow tutaj. A miastowi z osowej, zyskaja szybki bus pas

      • 6 3

      • To fakt, fajnie byloby miec ten tunel, ale koszty sa duze a zysk niewielki. Czesc oliwian zyskalaby cisze, ale inni mieliby pod nosem jeszcze wiekszy korek bo latwiejszy dojazd z obwodnicy spowodowalby pewnie wiekszy korek na pierwszym skrzyzowaniu za tunelem. Co do Kaszub tez sie zgadzam. Jesli chca szybciej do nas dojechac to niech sie doloza do drogi. Ja tam jezdze kilka razy w roku i jest mi obojetne czy bedzie wtedy korek na Spacerowej.

        • 3 2

    • Wiesz ile taka inwestycja by kosztowała? (1)

      I ile lat pracy pochłonęła? Czy tylko tak sobie palnąłeś?

      • 4 4

      • Gdyby PiS nie zabrał Gdańskowi środków już by była

        • 4 1

  • (1)

    W Osowej i okolicy cały czas przybywa domów i mieszkań , a mądrzy inaczej chcą dołożyć jeden pasek do tej drogi i w dodatku tylko dla autobusów . Takich mądrych mamy planistów .

    • 10 11

    • Kiedy sprowadzilem sie do 3miasta to spojrzalem na jego plan i kupilem mieszkanie blisko tramwajow, skm, szkol, przychodni, sklepow... Wczesniej w innym miescie mieszkalem 30km od centrum i wiedzialem juz, ze jesli znowu zrobie ten blad to znowu bede spedzal zycie w samochodzie. Inni tak nie potrafia? Nie widza na mapie, ze z Osowej do Gdanska jest trudny dojazd? Drogi zapewne beda coraz lepsze, szersze i byc moze nawet powstana nowe, ale to sie dzieje na przestrzeni dziesiatkow lat. Z miejsca, z ktorego ja dojezdzalem 20 lat temu 30km do pracy w centrum nadal nie dobudowano ani jednego pasa drogi ani nowej drogi. Czesciowo zostaly one poszerzone ale samochodow tez przybylo wiec efekt jest zaden. W ten sposob to mozna czekaz cale zycie i sie nie doczekac.

      • 2 0

  • Buspas

    Jak czytam w artykule ,że nie będzie ścieżki rowerowej bo leśnicy będą protestować to już mnie śmieszy. Gdzie oni byli obrońcy drzew jak wycinanio bezmyślnie Puszczę Białowieszczańską? Tu protesty jak i tak trzeba będzie niedługo rozbudować Spacerową

    • 6 2

  • Tu nie ma co filozofowac tylko dorobic 2 bus passy (1)

    Jest miejsce, trzeba robic i tyle. To samo na calym poludniowym Gdańsku od kowal do wrzeszcza powinna byc mozliwosc dojazdu buspasem. To jest czysta oszczednosc, zaraz okazaloby sie ze mamy nadmiar taboru komunikacji miejskiej bo zamiast stac w korku sluzyl by temu do czeka jest zakupiony - przewoz ludzi

    • 1 7

    • Gdyby wszyscy przesiedli się na komunikację miejską.

      To mogłaby ona obsłużyć max 10% pasażerów. Dlatego jest takie parcie na rowery.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane