- 1 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (97 opinii)
- 2 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (152 opinie)
- 3 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (50 opinii)
- 4 Z parku Centralnego na 25 dni do celi (38 opinii)
- 5 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (704 opinie)
- 6 Dużo atrakcji w Sopocie na Dniach Kurortu (62 opinie)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 08:45
Ta bo wszyscy ludzie co spacerowej używają zeby wjechac na obwodnice i wyjechac z trojmiasta
Beda do obwodnicy autobusem jechac a potem obwodnica chyba z buta :P juz to widze, problem jest taki ze jest za duze skupienie ludzi w Gdańsku
- 7 3
-
2020-10-19 08:43
Ludzie pandemia a nie buspas
Zajmijcie się miejscami w szpitalach a nie pierdołami.
- 2 7
-
2020-10-19 08:40
Tunel
Pod całym kompleksem leśnym od ul.Karwieńsdkiej dolnąć tuneldo zakrętu przed obwodową.
- 1 4
-
2020-10-19 08:37
Nie odkorkuje
Umówmy się - buspas Spacerowej nie odkorkuje, a jedynie pomoże komunikacji miejskiej, tak by autobusy nie stały w korkach. To nie spowoduje, że ludzie się przesiądą z samochodów do autobusów, bo dla wielu i dojazd samochodem do pracy będzie odczuwalnie krótszy, niż komunikacją. Jeśli ktoś jedzie do Wrzeszcza to i tak będzie szybciej samochodem, niż autobusem i potem tramwajem albo SKM, bo albo czas przesiadki jest spory (SKM) albo trasa jest długa (tramwaj).
Samo rozwiązanie generalnie jest dobre, a nawet bardzo dobre, ale warto by było je wykonać tak, żeby wyciąć jak najmniej lasu. I tak drwale karczują TPK jak nigdy, więc warto na to zwrócić uwagę.- 16 2
-
2020-10-19 08:29
Po co tam buspas przecież tam same pola i łąki.
- 2 0
-
2020-10-19 08:28
Patrząc na to jak chętnie polacy płacą na parkowanie, to wprowadzenie chociaż symbolicznej płaty za wjazd do centrum spowodowałoby, że w jednym samochodzie zamiast po jednej osobie jechałoby po 7 albo 11 (żeby podzielić opłatę). Korki by odpuściły ale powstałby społeczny problem jak zaimponować sąsiadowi skoto samochodem w leasingu już nie można. Pewnie ruszyłby rynek złotych łańcuchów na szyję.
- 5 10
-
2020-10-19 08:28
Ile kolejnych drzew zostanie wyciętych?
Nic z tego TPK nie zostanie
- 9 1
-
2020-10-19 08:23
Panie Korolczuk
Matko Najświetsza dedykować można książkę albo inne dzieło artystyczne ale nie buspas! Chyba, że projektant zadedykuje swój projekt wszystkim kierowcom autobusów. Zlituj się Pan nad językiem polskim chociaż trochę.
- 9 3
-
2020-10-19 07:58
Autobus torowy
kierowca wjeżdża na specjalną drogę wciska gaz do dechy i autobus sam jedzie
- 0 1
-
2020-10-19 07:57
Stara Oliwa
I nikt nie myśli o chodniku.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.