• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej powstania przejścia naziemnego przy dworcu w Gdańsku

Szymon Zięba
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października. Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października.

W połowie przyszłego roku gotowy będzie projekt węzła przesiadkowego, który powstanie przy dworcu Gdańsk Główny. Jednym z najważniejszych elementów będzie przejście naziemne przez Podwale Grodzkie, które pozwoli dostać się m.in. na przystanki tramwajowe. Prace powinny zostać zsynchronizowane z rozpoczętą niedawno przebudową gmachu dworca, która potrwa do końca 2021 roku.



W lipcu pisaliśmy, że w Gdańsku planowanych jest 17 nowych przejść dla pieszych. Z kolei tydzień temu informowaliśmy, że w przyszłym roku ruszy budowa przejścia naziemnego na wysokości Bramy Wyżynnej.

Urzędnicy idą za ciosem i ogłaszają kolejne przetargi. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy projektu węzła przesiadkowego w rejonie dworca PKP w Gdańsku. Jego głównym elementem ma być przejście naziemne między dworcem a Krewetką. Oferty można składać do 17 października. Zwycięska firma będzie miała siedem miesięcy na uporanie się z tym zadaniem.

Koncepcja prac przy dworcu głównym obejmuje:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Przy założeniu, że prace nad projektem przebiegać będą sprawnie, właściwe roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie 2020 roku. Oczywiście pod warunkiem, że miasto zabezpieczy odpowiednie środki na ten cel.

  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
To ważne z punktu widzenia ewentualnych utrudnień. Kolejarze zapowiadali bowiem, że niedawno rozpoczęty remont dworca głównego potrwa do końca 2021 roku. Warto więc zsynchronizować obie inwestycje.

- W tej chwili trudno powiedzieć, czy uda nam się przeprowadzić i zakończyć prace przy dworcu głównym równocześnie z działaniami PKP, dołożymy jednak wszelkich starań, by nie rozciągać rozbudowy w czasie - zapewnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, który jest koordynatorem inwestycji.

Miejsca

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo (11)

    Przejście powinno być w tym miejscu już od dawna!

    • 170 368

    • Wolę podziemne (9)

      Cicho, na głowę nie pada i bezpiecznie. Żaden wariat mnie nie rozjedzie. Szkoda że jakiś i**ota wydaje zgody na kolejne przejście. Przejazd tramwajem znowu się wydłuży o kolejne kilka minut.

      • 79 42

      • w zasikanym tunelu (7)

        bezpiecznie?
        wraz z koczujacymi bezdomnymi?

        • 30 63

        • No zawsze (3)

          Lepiej w tunelu jak ewentualne potrącenie np przez pijanego wariata za kierownicą

          • 36 11

          • (1)

            Kiedy w końcu przejście z dworca PKS przez 3-go Maja i przez tory do dworca PKP? Czy całe życie będę biegał jak szczur w tunelu?

            • 16 25

            • Biegaj jak mysz jak ci szczury nie pasują dzbanie tęczowy

              • 14 10

          • Należy pijanych wariatów eliminować z dróg, a nie chować głowę w piasek i milcząco im przyzwalać na kontynuowanie działalności poprzez chowanie ludzi w tunelach...

            • 12 22

        • Czyli twierdzisz ze Ci bezdomni tam i siki powinny być już na stałe? Ja myślałem ze raczej powinno miasto ogarnąć ta menelnie jakim jest Dworzec Główny i jego okolice.

          • 22 0

        • to będzie zasikana kładka

          • 2 2

        • Kwestia sprzątania w Gdańsku

          Gdańsk zlikwidowałby chodniki, and nie rzucać śmieci i nie sprzątać. taka polityka

          • 0 0

      • I trzeba przejść przez labirynt i schody, co nie jest komfortowe.

        To przejście jest ważne dla osób z małymi dziećmi, niepełnosprawnych czy osób w podeszłym wieku. Ciężko im się przezierać przez te tunele i schody. Nie piszcie też bzdur o windach, nie działają nawet windy na perony.

        • 13 30

    • deptak se tam od razu zróbta

      • 7 0

  • Świetny pomysł! (3)

    Okolice dworca są zazwyczaj wizytkówką miasta, zdecydowanie należy je ucywilizować.

    • 166 231

    • Przejście zrobią ale dalej wizytówką będą korki tramwajowe przed Huciskiem.

      • 17 5

    • Pewnie, że świetny. Kolejny postój i ruszanie samochodów. (1)

      A jak wiadomo, samochód najwięcej wydala spalin podczas ruszania.

      • 12 7

      • A najmniej jak stoi pod blokiem i czeka na weekand.

        • 8 9

  • Miejsce przejścia (11)

    Trochę szkoda, że nie zrobią przejścia na wysokości wejścia głównego do dworca kolejowego ale i tak jest to krok w dobrym kierunku!

    • 119 226

    • B@ron (8)

      Nieuważni kierowcy zaczną zabijać nieuważnych pieszych ! To nie ma sensu aby bezpieczne przejście podziemne przenosić na górę! Ilu ludzi wpadnie pod tramwaj ? Nawet gdyby mialabyc to tylko 1 osoba to o jedną za dużo z tego powodu . Drugim aspektem tego są korki . Masakra ... kto ma tutaj biznes ....

      • 14 12

      • (7)

        Odpowiem Ci, nikt nie zgonie a nasi cudowni kierowcy sie uspokoją dzieki światłom.

        • 10 12

        • (6)

          W roku 2017 . Ponad 830 ofiar śmiertelnych wypadków z których 31% stanowili piesi ! Zacznij myśleć i nie ulegać manipulacji władz i lobby .

          • 9 5

          • I 87% z winy kierowców, którzy w 95% przekraczają prędkość w terenie zabudowanym.

            • 7 9

          • No i 95% spowodowali kierowcy. (1)

            To ostateczny argument, ze tych szkodników trzeba temperować i przesadzać do KM. Jak ktoś w mieście jest niebezpieczny dla mieszkancow to co się robi? Każe reszczie tunelami go omijać? Czy pakuje do klatki?

            • 8 10

            • Jak autobusy będą z gumy, to tych wszystkich kierowców z korków wraz z ich tobołami, które wiozą będzie można upchnąć do tych autobusów.

              • 6 1

          • Po trupach do celu (2)

            Nie pierwszy raz w historii grupka fanatyków nie zważając na życie ludzi realizuje swoje obłąkane idee.
            Miastu w to graj, bo zrobienie przejścia naziemnego kosztuje ułamek ceny kładki lub tunelu. Za chwilę udowodnią, że "najbezpieczniejsze" są przejścia bez świateł. A jako przykład podadzą jakieś zad*pie świata...
            Szkoda, że w pakiecie z demokratami musimy wybierać morderców. Każdy zabity na nowych przejściach będzie ich ofiarą.

            • 11 6

            • (1)

              ale zaraz... to wina przejscia ze ktos zginie czy kierowcy ?

              • 2 2

              • Winny może być i pieszy i kierowca.

                • 1 1

    • B@ron

      ludzie są obłąkani ... nie potrafią zrozumieć , że bezpieczeniej będzie jak ludzie bedą przechodzic przez tunel ... porażka ... to tak samo jak wychowywane dzisiaj dzieci bezstresowo .... czyli na parkingu wybiegają zza samochodów wprost pod koła ! ;) o tak ... masowe zanikanie instynktu samozachowawczego który umożliwia przetrwanie . ale cóż fanatycy rowerów i komunikacji stwierdzą , że to samochody są największym problemem. szkoda , że nikt nie weryfikuje dokładnie czy kierowca nadaje się do prowadzenia pojazdów . tylko wszyscy kwiczą , że winna jest prędkość i wszyscy kierowcy . Walka za wszelką cenę by przejścia były najlepiej co 100metrów a skrzyżowania ze światłami co 1km ... a jeszcze lepiej to pozwolić ludziom bezkarnie chodzić po ulicy , tak samo jak Ci pseudo rowerzyści którzy nie przestrzegają żadnych zasad ruchu drogowego , natomiast najwięcej szczekają na wg. nich złych kierowców.

      Rowerzyści są tak żałośni , że na ścieżce rowerowe przecinającej drogę wiedzą o swoim prawie i pierwszeństwie (za wszelką cenę) a na przejściu dla pieszych zamiast zejść z roweru jadą nie bacząc na nic ! BRAWO hipokryci ...

      • 12 6

    • jak sprzedadzą dworzec niemcowi to tak będzie.

      teraz wygrywa hotel.

      • 2 4

  • Będzie mniej bezpiecznie dla pieszych a wolniej dla kierowców (12)

    To po co tam są tunele? I tak w godzinach szczytu centrum stoi. Dodatkowe przejścia tylko przedłużą przejazd. Nie mówiąc już o ludziach biegających po przejściu na "żółtym".

    • 313 114

    • Trudno, generalnie na świecie odchodzi się od tego by dla kierowców było szybciej. (3)

      Ma to na celu zniechęcenie ludzi do używania samochodów podczas poruszania się po centrach miast.

      Oczywiście powinno iść to w parze z sensowną komunikacją miejską, punktami przesiadkowymi na przedmieściach itp.

      A dla pieszych będzie bardzo bezpiecznie gdy zwęzimy Podwale Grodzkie do jednego pasa dla samochodów i jednego dla autobusów i taksówek.

      • 45 39

      • (2)

        "Żółte" to jest do przechodzenia na drugą stronę. "Czerwone" do biegu, jak widzę moją "dwójkę" wjeżdżającą na przystanek, bo samochody jeszcze stoją. Ile czasu potrzeba na przejście trójpasmówki z torbą i walizką rozpoczynając marsz przy mrugającym "zielonym"? Ile metrów korka trzeba przesunąć wstecz, by zrobić miejsce na przejście? Na nawrotce przy Zieleniaku nagminne jest blokowanie skrzyżowania przez samochody, które nie mają miejsca, by je opuścić. To samo będzie na pasach.

        • 14 0

        • Już dzisiaj wielu przejść dla pieszych nie da się pokonać bez biegania i to należy zmienić. (1)

          Jeśli migające zielone trwa krócej niż czas potrzebny na pokonanie przejścia normalnym tempem to nie ma się co dziwić że ludzie chodzą na czerwonym

          • 14 4

          • Ależ nieprawda

            Uczestnik ruchu, który wjechał/wszedł na skrzyżowanie na sygnale zielonym ma pierwszeństwo jego opuszczenia nad wjeżdżającymi. Czy mruga na zielono czy nie, nie gra roli. Tak stanowią przepisy. Więc jeśli zarządca drogi ustali zielone na sekundę, to tylko wkurzy dodatkowo co większych frustratów za kierownicą, bo jako pieszy masz prawo (w pełni legalnie) kontynuować przejście normalnym tempem, jak już się pali czerwone.

            • 9 2

    • (1)

      Skoro centrum i tak stoi, to w czym problem? :)

      • 31 18

      • No pewnie. Godziny szczytu rozciągną się do 19-tej. I autobusy też będą tam stały. Ten niewielki odcinek buspasa niewiele robi.

        • 5 1

    • skoro twoim zdaniem centrum stoi to jaka różnicę sprawi dodatkowe przejście?

      Ponadto piesi nie mają żółtego sygnalizatora. Wysiądź czasem z auta i zobacz jak "fajnie" nadrabia się setki metrów, żeby dostać się na dworzec. Najwyższa pora aby w mieście priorytet miał ruch pieszy. Tyczy to się również cykli zmian świateł. Jak można oczekiwać, że ludzie przesiądą się na komunikację miejską kiedy czas spędzony na czekaniu na światłach przekracza czasem 2 min. (np. w drodze na PKP Wrzeszcz)

      • 32 22

    • Przy galerii bałtyckie są liczne przejścia i światła. (1)

      Wypadków z udziałem pieszych brak. Więc nie kłam trollu.

      • 23 18

      • Był wypadek z udziałem pieszego trochę dalej

        Na skrzyżowaniu na wysokości ulicy Braci Lewoniewskich, trollu

        • 2 1

    • Co za różnica czy stoisz bo nie da się jechać, czy stoisz bo są światła i ludzie idą, a poza tym i tak dalej nie da się jechać...

      • 5 6

    • Czy bedzie licznik zabitych i rannych na tym przejściu?

      W tak ruchliwym miejscu nie obejdzie się bez sprinterów wbiegających na czerwonym bo spiesza się na tramwaj albo skm-kę. Pytanie brzmi kiedy pojawia się pierwsze ofiary a nie czy...

      • 3 0

    • centrum miasta jest przede wszystkim dla pieszych

      dla ludzi jest miejsce nad ziemią, w każdym cywilizowanym kraju w centrum jest ciężko zaparkować, trzeba jechać bardzo wolno, piesi mają pierwszeństwo, całe to rozwiązanie w Gdańsku z tym tunelem, koniecznością schodzenia po tych schodach, jakiś karkołomny ciąg komunikacyjny, to jest po prostu nie do obrony... no ale widzę, że w ocenę tej wypowiedzi angażują się głównie kierowcy sądząc po lajkach, dramat...

      • 0 0

  • (1)

    Tylko niech nie skończy się jak zwykle na obietnicach

    • 55 97

    • Dworzec PKP wizytówka GD

      ogólny bałagan od południowej strony ,zamknięty dojazd,przejścia

      • 2 0

  • (8)

    Kolejne przejście? Komu to potrzebne...

    • 238 95

    • (7)

      Mieszkańcom miasta.

      • 23 31

      • (5)

        a zmotoryzowani to nie mieszkancy?

        • 29 21

        • (4)

          Mieszkańcy sąsiednich gmin głosu nie mają.

          • 17 18

          • Jeszcze niech nie mają... (1)

            ... Wjazdu. Och, czekaj, przecież hotele i restauracje...

            • 6 5

            • ta, Pruszcz akurat w gdańskich hotelach nocuje

              korzystający z hoteli i restauracji też będą mieli wygodniej

              • 7 2

          • To zobaczymy kto bedzie pracowal na uczelniach, stoczniach, w szpitalach. Pzdr jak wam uciekną pielegniarki do kartuz i tczewa,

            • 5 2

          • Wrzeszcz< Morena i Oliwa to nie sąsiednie gminy, prostaczku.

            • 4 0

      • A co zmieszkańcami dojeżdżajacymi do śródmieścia autem?

        • 1 0

  • (2)

    Współczuje tenu który zdecydował się na najem kiosku w przejściu podziemnym...

    • 111 30

    • Tam będzie butik lui witą

      • 3 0

    • piesi górą!

      innymi słowy przewidujesz słusznie jaką drogę na dworzec obiorą piesi... :)

      • 0 0

  • A co z obiecanym przejściem przy Locie?

    • 42 136

  • Masakra (10)

    Spotęgujmy korki przejściami naziemnymi i zatrujmy główne miasto na amen. Brawo dulkiewicz!

    • 257 102

    • Ograniczymy dostęp do centrum dla starszych samochodów, a dla wszystkich wprowadzimy opłatę ekologiczną za wstęp. (7)

      Dzięki temu do Wrzeszcza, Oliwy i Gdańska mało kto już prywatnym samochodem wjedzie. Grunwaldzka będzie zwężona do dwóch pasów na calej długości.

      Wszyscy będą szybko i sprawnie poruszać się komunikacją miejską jak w Amsterdamie.

      • 29 47

      • ty juz jeden marzyciel byl o zielonych wyspach snil

        • 31 12

      • Popieram (2)

        Niekture auta nie wie jakim cudem dopuszcznedo ruchu, truja i sa zagrozeniem dla wszytkich do okoła

        • 17 10

        • A po polsku możesz ?

          • 5 5

        • Razem razem razem

          Ta szczególnie rowery i hulajnogi są bez atestów stłuczeniowych z pieszymi

          • 8 2

      • B@ron (1)

        Socjalisto i ecorterrorysto powstrzymaj swoje zapędy do pieniędzy obywateli ... szkoda mi się dalej rozpisywać... owszem niektóre samochody nie powinny już jeździć choćby , ze względu na stan techniczny . Lecz tutaj się również kłania wiek kierowców i ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Nie dla przejść naziemnych ! Nie dla skrzyżowań! Ronda i przejścia podziemne lub naziemne .

        • 17 7

        • :D

          "Nie dla przejść naziemnych ! Nie dla skrzyżowań! Ronda i przejścia podziemne lub naziemne ."
          Powiem Ci, że zyskałeś tym wpisem mój szacunek.
          Niełatwo musi się żyć z takim rozdwojeniem jaźni. :D

          • 5 1

      • najpierw zrób komunikację miejską tak sprawną jak w Amsterdamie !!! W Amsterdamie ludzie jeżdżą normalnie samochodami i nikt z tego nie robi problemu, dużo ludzi korzysta z komunikacji bo jest dobra, a nie dlatego że zakazane są samochody !!!!!!!!!!

        • 3 2

    • Uciekaj sobie na wies, tam bedziesz panem w swoim vw

      • 20 14

    • Masakra to twoja głupota

      • 3 5

  • (3)

    Dobra wiadomość :)

    • 43 112

    • B@RON

      Z logicznego punktu to żadna dobra wiadomość. Spowoduje to tylko więcej wypadków osób które są oderwane od rzeczywistości i nie potrafią zachować za grosz ostrożności- piesi i kierowcy.

      • 6 1

    • Dobra? Przecież to oznacza więcej spalin w powietrzu. (1)

      • 4 1

      • Wystarczy nie jeździć. Autobusami również.

        • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane