• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • Złotousty horała...Propaganda w stalinowskim stylu

    obiecuje gruszki na wierzbie...
    i tak będą już 'jechali' ze swoją pustą propagandą do wyborów samorządowych

    • 3 0

  • głosowaliście na pis to teraz nie macie drogi- proste prawda? (1)

    • 3 5

    • to Samorządnośc, a nie Pis rzadziw Gdyni

      Lemingu z czerskiej

      • 1 0

  • Horała załatwi :))) (9)

    do wyborów cud obiecany,
    a potem się nie znamy.

    • 131 18

    • tow.Horała już zaczął kampanię , widać to TV.....

      • 0 0

    • hmmm (1)

      a co Pan Horala i Pani Aeciszewska trabia tak naprawde maja to gdzies i o tym jestem przekonany ,robia dobra mine do zlej gry ,rece opadaja ,juz nie raz slyszalem jacy to oni zatroskani o sytuacje w miescie szkoda tylko ze nie sluchaja tego co maja uslyszec a nie to co chca ,a tak na marginesie dziekuje Panie rady Horala za pomoc slowa slowa i slowa ,System Pana Horaly bronic czegos po zaistnialym fakcie gdzie juz nic nie mozna zrobic

      • 12 4

      • Czy ktoś to może przetłumaczyć na polski?

        • 2 0

    • HORAŁA, półmetek rządów - a ty co zrobiłeś dla Gdyni? prezentacje to sobie w zadek schowaj! (1)

      • 24 4

      • O!

        • 4 0

    • (1)

      Niech sie posel zajmie dalszym wsadzanie rodziny do rad nadzorczych!!

      • 9 2

      • Asystentów już nie musi wsadzać do zarządów bo wszyscy już tam są ehhh

        "A wystarczy nie kraść"

        • 7 1

    • Tak Tak. Tylko Marcinek da rade

      Tak jak załatwili nam opat

      • 16 5

    • nawet łopatą pomachał w czasie kampanii wyborczej, taki as

      • 22 7

  • Więcej słupków, wiecej wysepek, więcej zwężeń, wiecej ławeczek, więcej świateł, więcej donic, więcej stojaków rowerowych. (1)

    Zablokować całą Gdynię! Ważne, że jest lotnisko, infobox, są biegi i zawody w pedałowaniu na czas. Reszta się nie liczy! Więcej białej farby i kontrapasów dla cylkogłupków!

    • 18 3

    • Przy infoboksie zamiast chodnika są drewniane panele, które pokryte warstwą stopionego śniegu

      sa bardzo niebezpieczne. Niejeden tam wywinął kozła.

      • 0 0

  • Pisuary (4)

    Z nimi to tylko można zgubić. Najpierw centralnie wyrzucili tą trasę z planów by teraz pod pozorem "my załatwiliśmy" nagle trasa wróciła. Won z nimi. W Gdyni "rządzić" nie będziecie.

    • 15 6

    • znowu będzie 80-90% poparcia dla prez. Szczurka, jak już od 20 lat, kolego (1)

      • 2 1

      • A może nie?

        Jeśli opozycja wystawi kogoś realnego, a nie prezesa spółdzielni posejmowych przejściach, będzie szansa na kogoś nowego. Chyba że zamienią się miejscami i wystawią któregoś z wiceprezydentów na staanowisko szefa miasta.

        • 3 0

    • z niektórymi to lepiej zgubić niż znaleźć...

      • 0 3

    • centralnie te trase wyrzucil zaprzeszly premier

      Przy radosnym rechocie gdanskiego desantu...
      Nie tworz wirtualnej rzeczywistosci.
      To nie kreacja, to klamstwo.

      • 1 1

  • Swoi u sterów

    W końcu bądź co bądź prezes Portu wywodzi się z PiSu, to nic że wcześniej w SKOKu prężnie działał, teraz z kolejnego źródełka może czerpać z poparciem... Ale przed kolegami rosyjskojęzycznymi niedawno się schował... ciekawostka...

    • 6 1

  • Niech przynajmniej wybudują tunel i połączą go z Hutniczą. To już będzie więcej niż zrobili przez ostatnie 30 lat.

    • 6 2

  • "Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna.
    Kiedy powstanie? Nie wiadomo"

    Czyli chyba nierealna? :D

    • 8 0

  • te knury potrafia tylko bus pasy robic

    i igiotyczne wrecz kretynskie sciezki rowerowe na ulicach juz istniejacych dla ruchu

    • 7 0

  • Dobrze, że za Gierka wybudowano obwodnicę Trójmiejską i drogę nr 6 od obwodnicy az za Wejherowo...

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane