- 1 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (33 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (144 opinie)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (433 opinie)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (65 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (93 opinie)
- 6 Nocna komunikacja do poprawki (236 opinii)
Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo
- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.
Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni .
Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską , Chylońską i Hutniczą . Dalej trasa powiedzie ponad torami.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.
Więcej szczegółów o Via Maris
Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.
Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym . Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej . Razem to kilka kilometrów.
Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.
Droga Czerwona wróciła do planów
Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.
W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.
Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni
I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Incydent spowodowany brakiem konsultacji
- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.
Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.
Miasto musi dołożyć
Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.
- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.
- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium
Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".
To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.
Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.
Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.
Miejsca
Opinie (265) 3 zablokowane
-
2017-11-22 13:45
Złotousty horała...Propaganda w stalinowskim stylu
obiecuje gruszki na wierzbie...
i tak będą już 'jechali' ze swoją pustą propagandą do wyborów samorządowych- 3 0
-
2017-11-21 20:45
głosowaliście na pis to teraz nie macie drogi- proste prawda? (1)
- 3 5
-
2017-11-22 12:36
to Samorządnośc, a nie Pis rzadziw Gdyni
Lemingu z czerskiej
- 1 0
-
2017-11-20 15:09
Horała załatwi :))) (9)
do wyborów cud obiecany,
a potem się nie znamy.- 131 18
-
2017-11-22 10:46
tow.Horała już zaczął kampanię , widać to TV.....
- 0 0
-
2017-11-20 18:02
hmmm (1)
a co Pan Horala i Pani Aeciszewska trabia tak naprawde maja to gdzies i o tym jestem przekonany ,robia dobra mine do zlej gry ,rece opadaja ,juz nie raz slyszalem jacy to oni zatroskani o sytuacje w miescie szkoda tylko ze nie sluchaja tego co maja uslyszec a nie to co chca ,a tak na marginesie dziekuje Panie rady Horala za pomoc slowa slowa i slowa ,System Pana Horaly bronic czegos po zaistnialym fakcie gdzie juz nic nie mozna zrobic
- 12 4
-
2017-11-20 22:25
Czy ktoś to może przetłumaczyć na polski?
- 2 0
-
2017-11-20 17:16
HORAŁA, półmetek rządów - a ty co zrobiłeś dla Gdyni? prezentacje to sobie w zadek schowaj! (1)
- 24 4
-
2017-11-20 22:05
O!
- 4 0
-
2017-11-20 18:22
(1)
Niech sie posel zajmie dalszym wsadzanie rodziny do rad nadzorczych!!
- 9 2
-
2017-11-20 20:55
Asystentów już nie musi wsadzać do zarządów bo wszyscy już tam są ehhh
"A wystarczy nie kraść"
- 7 1
-
2017-11-20 15:36
Tak Tak. Tylko Marcinek da rade
Tak jak załatwili nam opat
- 16 5
-
2017-11-20 15:14
nawet łopatą pomachał w czasie kampanii wyborczej, taki as
- 22 7
-
2017-11-20 20:50
Więcej słupków, wiecej wysepek, więcej zwężeń, wiecej ławeczek, więcej świateł, więcej donic, więcej stojaków rowerowych. (1)
Zablokować całą Gdynię! Ważne, że jest lotnisko, infobox, są biegi i zawody w pedałowaniu na czas. Reszta się nie liczy! Więcej białej farby i kontrapasów dla cylkogłupków!
- 18 3
-
2017-11-21 15:55
Przy infoboksie zamiast chodnika są drewniane panele, które pokryte warstwą stopionego śniegu
sa bardzo niebezpieczne. Niejeden tam wywinął kozła.
- 0 0
-
2017-11-20 21:57
Pisuary (4)
Z nimi to tylko można zgubić. Najpierw centralnie wyrzucili tą trasę z planów by teraz pod pozorem "my załatwiliśmy" nagle trasa wróciła. Won z nimi. W Gdyni "rządzić" nie będziecie.
- 15 6
-
2017-11-21 08:20
znowu będzie 80-90% poparcia dla prez. Szczurka, jak już od 20 lat, kolego (1)
- 2 1
-
2017-11-21 15:51
A może nie?
Jeśli opozycja wystawi kogoś realnego, a nie prezesa spółdzielni posejmowych przejściach, będzie szansa na kogoś nowego. Chyba że zamienią się miejscami i wystawią któregoś z wiceprezydentów na staanowisko szefa miasta.
- 3 0
-
2017-11-21 10:45
z niektórymi to lepiej zgubić niż znaleźć...
- 0 3
-
2017-11-21 08:49
centralnie te trase wyrzucil zaprzeszly premier
Przy radosnym rechocie gdanskiego desantu...
Nie tworz wirtualnej rzeczywistosci.
To nie kreacja, to klamstwo.- 1 1
-
2017-11-21 15:39
Swoi u sterów
W końcu bądź co bądź prezes Portu wywodzi się z PiSu, to nic że wcześniej w SKOKu prężnie działał, teraz z kolejnego źródełka może czerpać z poparciem... Ale przed kolegami rosyjskojęzycznymi niedawno się schował... ciekawostka...
- 6 1
-
2017-11-21 14:22
Niech przynajmniej wybudują tunel i połączą go z Hutniczą. To już będzie więcej niż zrobili przez ostatnie 30 lat.
- 6 2
-
2017-11-21 13:28
"Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna.
Kiedy powstanie? Nie wiadomo"
Czyli chyba nierealna? :D- 8 0
-
2017-11-21 13:19
te knury potrafia tylko bus pasy robic
i igiotyczne wrecz kretynskie sciezki rowerowe na ulicach juz istniejacych dla ruchu
- 7 0
-
2017-11-21 12:44
Dobrze, że za Gierka wybudowano obwodnicę Trójmiejską i drogę nr 6 od obwodnicy az za Wejherowo...
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.