- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (45 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (135 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (82 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (336 opinii)
Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo
- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.
Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni .
Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską , Chylońską i Hutniczą . Dalej trasa powiedzie ponad torami.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.
Więcej szczegółów o Via Maris
Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.
Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym . Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej . Razem to kilka kilometrów.
Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.
Droga Czerwona wróciła do planów
Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.
W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.
Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni
I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Incydent spowodowany brakiem konsultacji
- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.
Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.
Miasto musi dołożyć
Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.
- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.
- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium
Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".
To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.
Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.
Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.
Miejsca
Opinie (265) 3 zablokowane
-
2017-11-20 21:57
Pisuary (4)
Z nimi to tylko można zgubić. Najpierw centralnie wyrzucili tą trasę z planów by teraz pod pozorem "my załatwiliśmy" nagle trasa wróciła. Won z nimi. W Gdyni "rządzić" nie będziecie.
- 15 6
-
2017-11-21 08:20
znowu będzie 80-90% poparcia dla prez. Szczurka, jak już od 20 lat, kolego (1)
- 2 1
-
2017-11-21 15:51
A może nie?
Jeśli opozycja wystawi kogoś realnego, a nie prezesa spółdzielni posejmowych przejściach, będzie szansa na kogoś nowego. Chyba że zamienią się miejscami i wystawią któregoś z wiceprezydentów na staanowisko szefa miasta.
- 3 0
-
2017-11-21 08:49
centralnie te trase wyrzucil zaprzeszly premier
Przy radosnym rechocie gdanskiego desantu...
Nie tworz wirtualnej rzeczywistosci.
To nie kreacja, to klamstwo.- 1 1
-
2017-11-21 10:45
z niektórymi to lepiej zgubić niż znaleźć...
- 0 3
-
2017-11-20 21:59
A przepustowość obwodnicy?
Mam tylko takie pytanie - czy ktoś sprawdził jak to wpłynie na i tak już przeciążoną obwodnicę?
Bo dobudujemy kolejny korytarz wpuszczający w nią ruch, który sam z siebie tylko przeniesie korki...- 5 8
-
2017-11-20 22:11
W Wejherowie spore inwestycje drogowe. Drogi, ronda, tunele pod torami. W kaszubskich wioskach budują drogi, chodniku, ronda, ścieżki rowerowe, a w Gdyni tunelu pod Pucką nie mogą zbudować. Obiecanki-cacanki przed wyborami jak w Świnoujściu gdzie od 2000 roku mówią o tunelu pod Świną. 17 lat minęło i dalej nic.
- 16 0
-
2017-11-20 22:14
(4)
Ta droga powoli staje się urban legend.
- 17 1
-
2017-11-21 06:37
Cała Gdynia powoli staje się urban legend (3)
Niby nowoczesne miasto, a mieszkańcy sami sobie chodniki remontują. Niby europejski poziom, a na większości dróg można wybić zęby w czasie jazdy. Niby reakcja na potrzeby mieszkańców, a naczelne inwestycje to kontrapasy chlapnięte farbą. Niby reakcja na wydarzenia szybsza niż w Gdańsku, ale podczas gdy tam dawno zapomniano o nawałnicy sprzed półtora roku, to w mieście Słońca Bulwaru most na Nałkowskiej wciąż zarwany. Jedno tylko się nie zmienia: świetne samopoczucie władz napędzane syndromem sztokholmskim u mieszkańców.
- 10 2
-
2017-11-21 09:04
Tak, tak Kim, znamy twoje hasła i wywody na pamięć. Powtarzasz je na trójmiasto.pl ile lat? 5-10? (2)
- 3 3
-
2017-11-21 10:43
kropla drąży kamień...
- 3 1
-
2017-11-21 12:12
Możesz to przerwać
Przecież tak łatwo wykazać, że któryś z podanych wyżej faktów jest fałszem. Oh, wait...
- 1 1
-
2017-11-20 23:05
(2)
Co wy się tak podniecacie tym lotniskiem? Przecież wyraźnie zakomunikowano, że tam nie będzie regularnych połączeń pasażerskicg tylko mały ruch general aviation.
Będą latać małe Cessny 172, Learjety 45 zabierające 9 pasażerów, a nie Boeingi 737, Airbusy A320- 13 3
-
2017-11-21 04:48
ty nie widzisz kto bredzi o tym lotnisku ?
Sam hejt i zazdrość z tak lichego powodu
- 3 3
-
2017-11-21 06:28
Najbardziej podniecają się trolle z UM
Wieszczą rychły upadek Rębiechowa.
- 5 3
-
2017-11-21 04:47
witam z rana moje kochane trolle. (3)
Pamietajcie im gorzej piszą o gdyni, tym lepiej sie u nas dzieje :) z usmiechem na twarzy popijam kawke i szukuje sie do pracy. Miłego dnia zycze wszystkim. Nie ktorym naprawde odrobine życzliwośći. Nie hejtuj czegoś, czego nigdy mieć nie będziesz bo ta energia wraca i kopie w siedzenie. Rozumiem ...... życie w Gdansku lub Wejherowie do ciężkich należy :( ale tylko wy sami coś na to poradzicie. Teraz uwaga! mała szpilka dla hejterow "Lotnisko w Gdyni" hahaha
- 3 11
-
2017-11-21 06:29
Wczesna ta poranna kawa
Poza tym rozumiem. Służba nie drużba.
- 7 2
-
2017-11-21 06:30
Ale się produkujesz trollu:)
- 5 1
-
2017-11-21 11:48
lotniseczko jak już, tak samo jak porcik
pozdr- 3 0
-
2017-11-21 04:52
Ta droga MUSI miec piolaczenie z serpentyna,!
Przeciez to absurd bez tego polaczenia gdzie wiekszosc nowych mieszkan sie tam buduje
- 3 1
-
2017-11-21 05:06
uff
Balem się, ze chodzi o tą w Gdańsku
- 3 1
-
2017-11-21 08:14
Czyli juz za 2 lata
możemy się spodziewać kolejnego listu intencyjnego. Ruszyło ostro z kopyta.
- 7 0
-
2017-11-21 08:32
Zamiast ochrony interesów gdyńskiego portu, znowu szczekający politycy...
Nawet na poziomie lokalnym te cymbały nie potrafią się dogadać. Ciągle jakieś chore układy, układziki, wzajemne pretensje i oskarżenia. A porty zagraniczne, o gdańskim nie wspominając zacierają ręce. Może, politycy-ratlerki, pora odłożyć wasze chore ambicje na bok i zająć się sprawą na poważnie? Oprócz portu, budowa tej drogi to klucz do sprawnej komunikacji ogromnych dzielnic północnych Gdyni, które "wiszą" na Estakadzie...
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.