• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdyni: więcej na inwestycje przy niższych dochodach

Patryk Szczerba
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (168)
Jedną z najdroższych przyszłorocznych inwestycji będzie dokończenie parku Centralnego, który pochłonie ponad 40 mln zł. Jedną z najdroższych przyszłorocznych inwestycji będzie dokończenie parku Centralnego, który pochłonie ponad 40 mln zł.

Budżet Gdyni ma wynosić 2 151 947 938 zł. Na wydatki majątkowe, czyli inwestycje, miasto chce przeznaczyć ponad 353 mln zł, czyli o ok. 25 mln zł więcej niż w zeszłym roku, choć prognozowane dochody mają być niższe o 126 mln zł. Deficyt ma wynieść 202 142 075 zł, który w zdecydowanej większości ma zostać pokryty z kredytu zaplanowanego w wysokości 193 mln zł.



Gdynia zaprezentowała projekt budżetu na 2023 rok, który będzie głosowany na ostatniej tegorocznej sesji rady miasta.

Budżet Gdyni na 2023 rok:

2 151 947 938 zł.

Dochody: 1 856 642 011 zł zł.

Wydatki: 2 058 784 086 zł zł.

Deficyt: 202 142 075 zł.

Projekt budżetu Gdyni na 2023 rok w pliku pdf



Miasto tłumaczy, że budżet skalkulowany na kwotę 2 151 947 938 zł to wprawdzie więcej, niż zakładał pierwotny plan budżetu na bieżący, 2022 rok (1,98 mld), ale przy prognozowanych niższych dochodach samorządu przy jednoczesnym wysokim, dwucyfrowym wskaźniku inflacji będzie trudny do zrealizowania.

Dochody w Gdyni przez lata. Dochody w Gdyni przez lata.

Mniejsze dochody przez zmiany podatkowe



Po stronie dochodów Gdynia ma zanotować 1 856 642 11 zł. To niemal 126 mln zł mniej niż w tym roku. Kwota jest podobna do proponowanej w budżecie w... 2020 roku.

Władze miasta wyjaśniają, że to efekt zmian podatkowych, które wprowadził tak zwany "Polski Ład" powodujący mniejszy wpływ z podatku dochodowego. Dodają, że z samego PIT odprowadzanego przez gdynian wpłynie do miejskiej kasy o 57,7 mln zł mniej.

- Utraconych w ten sposób dochodów nie da się wyrównać w żaden sposób - nawet kosztem wyższych dochodów z podatków i opłat lokalnych, które i tak nie pokrywają różnicy - można przeczytać w oficjalnym komunikacie Gdyni ws. projektu budżetu.
Struktura dochodów. Struktura dochodów.

Najwięcej pochłonie edukacja, kilkanaście milionów do komunikacji



Najwięcej będzie kosztowała edukacja, której funkcjonowanie to niemal 35 proc. wszystkich bieżących wydatków (oraz 29 proc. wydatków ogółem). Dalej wśród bieżących wydatków znajdują się koszty utrzymania opieki społecznej i rodzin (12,9 proc.) oraz transportu i łączności (12,7 proc.), a później - działania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (9,7 proc). Około 7,6 proc. to wydatki bieżące na administrację publiczną.

Wiadomo, że kilkanaście milionów złotych trzeba będzie dołożyć do funkcjonowania komunikacji miejskiej. 27,6 mln zł pochłonie dodatkowo obsługa długu i będzie o 56 proc. droższa niż w tym roku.

Wśród zaplanowanych inwestycji najwięcej pochłoną wydatki na transport i łączność. Na rozwój komunikacji miejskiej zostanie przeznaczonych około 18,5 mln zł, a ponad 217,7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę drogową. Blisko 28 mln zł przeznaczono na obiekty sportowe.

Nie pojawią się takie oczekiwane projekty jak np. budowa obwodnicy Witomina czy lodowiska. W większości inwestycje to kontynuacja zapowiedzi z poprzednich lat.

Struktura wydatków Gdyni. Struktura wydatków Gdyni.
Inwestycje drogowe

  • budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM Gdynia Karwiny - 24 72 mln zł,
  • rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino - 26,4 mln zł,
  • budowa buspasa w ul. Chwarznieńskiej - 20 mln zł,
  • przebudowa ul. Unruga na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej - 20 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy PKM na Nowowiczlińskiej - 19,2 mln zł,
  • przebudowa ul. Starowiejskiej oraz remont odcinka ul. Abrahama - 9,1 mln zł,
  • budowa ścieżki rowerowej w ul. Rolniczej 3,6 mln zł,
  • budowa buspasa ul. Wiśniewskiego - 3,5 mln zł.


Inwestycje komunalne i ochrona środowiska

  • budowa parku Centralnego z parkingiem podziemnym - 40 973 mln zł,
  • realizacja projektów rewitalizacyjnych dzielnicy Witomino-Radiostacja - 5 948 556 zł oraz dzielnicy Oksywie - 5 667 208 zł,
  • modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej na terenie Gdyni - 1 680 307 zł.


Budżet Gdańska: projekt

Miejsca

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Łafki bendą

    nowe na hylońskiej i hodnik zrobią pszy chali targowej. Jestem dumny z Pana szczurka, kturego pali rórka.

    • 0 0

  • Gdynia

    Jak się da to się zabuduje każdy wolny kawałek ziemi świętojańska już zniszczyli teraz na następne projekty niszczenia jak się siedzi ciągle na jednym stołku latami to się rozum wyczerpał.

    • 0 0

  • Znowu nie ma kasy?

    Zlikwidujcie te wszystkie oddziały UM, rozsiane po Gdyni! Lokale pod szyldem UM Gdynia, od spraw "zupełnie nie potrzebnych", zaśmiecają centrum miasta i generują olbrzymie koszty. Równie dobrze "działałyby " na obrzeżach. Już chyba nikt nie panuje nad ilością urzędowych fili.( Moze ktoś policzy?). Te budynki ilokale, można sprzedać za olbrzymie pieniądze. Nawet... swoim. I tak Miasto by zyskało! Ps. W dobie komputeryzacji, mieliśmy zmniejszać biurokrację.

    • 0 0

  • Przypominam,że UM w Gdyni

    nie pomaga szkołom.Sprzęty komputerowe czy nawet kopiarki kupują szkoły ze składek rodziców.To jest katastrofa a te wielkie banery ze Gdynia jest przychylna edukacji to wielka bzdura!!!!!

    • 0 0

  • (10)

    Najważniejsze dla budżetu - likwidacja miejsc parkingowych, zakup farby białej i czerwonej, no i jak coś zostanie to zakup nowych delfinków. Takie inwestycje jak obwodnica Witomina, tunel na Puckiej i to co najważniejsze dla funkcjonowania miasta, to nie wierzę, że zostanie wykonane. Komu potrzebna była przebudowa Starowiejskiej, likwidacja parkingu przy plaży, nietrafione poprowadzenie ścieżek rowerowych itd itp.

    • 99 12

    • Nie pozostaje nam nic innego niz (4)

      znow glosowac na ta "zlota" ekipe. Czy moze tym razem 80 tysiecy wlascicieli samochodow w Gdyni zaglosuje na kogos kto jednak bedzie miasto dostosowywal do mieszkancow, a nie odwrotnie?

      • 11 2

      • przecież dostosowują do mieszkańców (3)

        a nie samochodów

        • 4 11

        • (2)

          jasne, bo te auta jeżdżą bez mieszkańców...

          • 10 0

          • (1)

            W dużej mierze jeżdżą nimi mieszańcy - ale Rumii, Redy, Wejherowa, Kosakowa, Koleczkowa, Bojana i okolic...

            • 0 5

            • Oczywiscie

              Mieszkańcy Gdyni jeżdżą tylko rowerami cargo, tak jak kazali urzędnicy

              • 1 0

    • (4)

      Ty mówisz ze ważna jest obwodnica Witomina a ja mówię że dla mnie ważny jest remont Starowiejskiej. To ładne co się komu podoba. Na chwile obecną nie wyobrażam sobie wydanie 1/3 całego budżetu inwestycyjnego tylko na jedną drogę (w 2019 szacowano koszt na 70 mln zł więc teraz to będzie bliżej 100 mln). Starowiejska kosztuje 9 mln z czego samo miasto daje tylko 4 a 5 budżet centralny. Więc za jedną 3km obwodnicę możesz zrobić 10 takich "Starowiejskich"

      • 6 12

      • za 9 mln przekłądaja kostke na Starowiejskiej. Miał być remont wraz z całą infra pod ziemia a jest..pudrowanie (1)

        trupa. Mieli skończyć w grudniu, lucyk obiecał, więc na chwile obecną skończą w kwietniu. Jedna nowa droga jest więcej wata niż wszelkie pseudoremonty. Tylko zeby ni ebudował ich MTM bo remonr zaraz po oddaniu drogi, gotowy.

        • 1 0

        • Niby coś wiesz ale ciągle mało. Umowę podpisano 31 mają i już wtedy była podana informacja ze remont zakończy się w pierwszym kwartale 2023 roku. Kostka brukowa nie jest przekładana, bo konserwator zgodził się jedynie na miejscowe naprawy. To mieszkańcy prosili o gruntowny remont ulicy wraz z podziemnymi instalacjami ale miasto się na to nie zgodziło (zasłaniając się właśnie niektykalnością kostki), dlatego mamy taki a nie inny zakres prac. Ja jednak wychodzę z założenia że lepiej jest dbać o to co już istnieje niż budować drogę która w dłuższej perspektywie nie zmieni znacząco sytuacji. Korek z Witomina przeniesie się na Węzeł Cegielskiej lub na rondo przy stadionie. Lepiej jest poprawić sytuację na samej Chwarznienskiej idącej przez Witomino (lewoskrety, nowe zatoki parkingowe i autobusowe), która poprawi płynność a nie zabije budżetu inwestycyjnego dla całego miasta a nie tylko dla jednej dzielnicy

          • 0 1

      • (1)

        póki co nie zrobili nawet jednej Starowiejskiej

        • 9 0

        • A wiesz ze ten remont właśnie trwa?

          • 2 4

  • kto wie, gdzie w budżecie w pdf schował sie np PPNT i inne jednostki samorządowe? (1)

    nie ma ich tam a generują giga koszty co oznacza, że wydatki bedą większe o kilkadziesiąt mln zł niz podaje to oficjalnie. Nie napisalli że dotując zkm. pkm, mzk i 4 przewoźnik, podnosza sobie wynagrodzenia w radach nadzorczych w tych spółkach miejskich??? zasiadają za 3500zł netto raz w miesiącu a kierowcom proponowała Spychała po 1,5zł bruto na godz podwyzki.

    • 3 0

    • Każdy chciałby 1,5 podwyżki dostać

      Przeciętny urzędnik w Gdyni może liczyć na 150 zł podwyżki a i to nie. A kwalifikacje bez porównania. Na kierowcę idzie gdy nic nie umie bo przebimbał lata nauki

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Zostawcie tą Chwarznieńską i (16)

    zbudujcie obwodnice Witomina!!!!!Obwodnica powinna buc zbudowana wiele lat temu jak UM zaplanował osiedle Sokółka i zjazd z Obwodnicy przez Witomino.Ekipa z UM kompletnie nie potrafi planować,teraz obwinia rząd za zabranie kasy z PIT a tymczasem miliard długu miasta pochodzi z nietrafionej inwestycji w lotnisko w Kosakowie.

    • 196 34

    • Prezydent obiecał, że zbuduje obwodnicę Witomina w tej kadencji (2)

      Minęły 4 lata i nue ma nawet projektu

      • 19 0

      • I bardzo dobrze

        • 0 0

      • przecież to Szczurek - jak obiecał, znaczy palem nie kiwnie.

        • 6 0

    • Żadnej obwodnicy Witomino! Won! Witomino jest świetnie skomunikowane

      Łapy precz

      • 1 0

    • (1)

      Lotnisko w Kosakowie owszem nietrafione, ale to nie miliard tylko 90 mln.

      • 9 2

      • 100 mln już dawno UM podawał plus do końca roku kara z sądu UE naliczona od

        poczatku procesu czyli od 2014r. Ile tego bedzie??? duuużo

        • 1 1

    • Po co?

      Żeby przenieść korki z Chwarznieńskiej na Węzeł Wzgórze?

      • 5 2

    • (1)

      Miliard na lotnisko? I to UM zbudowało zjazd z obwodnicy na Witomino? xD

      Trollować to trzeba umieć, troliku!

      • 14 14

      • Horała, choć gdynianin, ale buduje lotnisko CPK w ramach rządu

        ktoś z piszących komentarze całkowicie odleciał powiązując lotnisko CPK z Gdynia i jej budżetem. Niemniej gdyńskie lotnisko w BD mogłoby być połączone z tym centralnych, ale czy one powstaną?

        • 1 2

    • ten komiczny duet szczurek/łucyk nie jest w stanie przeprowadzić żadnej inwestycji

      no chyba, że przy użyciu białej farby

      • 8 0

    • Miał być buspas za 20 mln a oferty wpłynęły za ok. 30 mln..... Kto szacuje budżety na inwestycje????No chyba że teza o unieważnieniu z powodu ceny jest już założona na początku. Papier wszystko przyjmie.

      • 10 1

    • Oczywiscie (1)

      • 8 3

      • Jedyna inwestycja która zostanie zrealizowana to podziemny parking

        Wszystko dla dewelopera i urzędników

        • 21 3

    • niedasie

      To taka polityka miasta, zebys jezdzil rowerem (nawet zima) albo autobusem,jak uczen albo emeryt po 80tce. Nic nie mam przeciwko emerytom i uczniom, dalem tylko przyklad.

      • 22 2

    • Bez kozery napisz 5 miliardów

      • 9 5

    • Pewnie że tak

      • 7 2

  • Nie widać oszczędności u Was

    W Gdańsku 800 mln deficytu, nic nie wiem o kredycie, ale jest zaciskanie pasa, wszelkie nowe inwestycje wstrzymane.

    • 1 0

  • Oczywista oczywistość jest taka, ze (2)

    Konieczność powstania obwodnicy Witomina jest bezdyskusyjna i już spóźniona wiec zupełnie nie rozumiem czemu jest znowu odkładana. Rozumiem oczywiście ze z finansowaniem jest problem ale to trzeba zmniejszyć koszty - zrezygnować na razie z kładek dla rowerzystów czy tuneli dla zwierząt, zrobić tylko jedna nitkę - ale na Boga nie odwlekać tego!!! To nie da żadnych oszczędności, wręcz przeciwnie bo jest inflacja i wszystko jest coraz droższe.

    • 4 0

    • (1)

      I za zylion zeta przesuniemy korki z Chwarzna/Witomina na Węzeł Wzgórze... To ma sens... Prawda jest przykra - trzeba zapewnić sensowną komunikację zbiorową - i odspawać mieszkańców Wiczlina/Chwarzna/Koleczkowa/Bojana itd od kierownic

      • 0 1

      • Dziwne rozumowanie

        No ale niby gdzie maja być przesunięte skoro wszyscy jadą do centrum? Według takiego rozumowania w ogóle nie ma żadnego sensu budowanie w mieście ulic dwujezdniowych, wielopasmowych bo one zawsze gdzieś kończą się jakimś zjazdem na ulice jednopasmową (no chyba ze autostradę póścimy środkiem miasta;) Poza tym w porze szczytu korki są we wszystkich miastach na całym świecie wiec nie rozumiem czemu Gdynia ma być wyjątkiem. A te korki w centrum już nie będą tak duże jak na Chwarznie bo ludzie będą się rozjeżdżać na różne ulice a tam na przedmieściach wszyscy podążają w jednym kierunku.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    "budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł".
    Jeśli ta inwestycja zrealizuje się, to będzie super. Ale bardzo proszę, róbcie to w takiej kolejności jak napisano, czyli najpierw budowa wiaduktu, później likwidacja przejazdów. Nie na odwrót.
    Jeszcze jeden temat. Dlaczego inwestycja Starowiejska/Abrahama ponownie znalazła się w nowym projekcie, skoro inwestycja ta jest już w trakcie realizacji i ma już finansowanie.

    • 78 10

    • bo Abrahama i park koło Sztuczki sa połaczone instalacjami podziemnymi a park koło (1)

      Sztuczki kupił dewe. Miasto wyremontuje mu za darmo całe podziemie a dewe zabetonuje ostatni mały skwer w centrum.

      • 2 1

      • Co to za instalacje podziemne w tym miejscu ?

        • 0 0

    • Ale to nie chodzi o ten przejazd (2)

      nad glownymi torami, tylko dalej na polnoc, gdzie i tak prawie nikt nie jezdzi :-).

      • 22 2

      • bedzie jeżdzić całe Pogórze, ominie Estakade (1)

        • 0 3

        • i gdzie...

          dojedzie?!

          • 1 0

    • Przejazd SKM (1)

      Ale przecież budowany wiadukt nie będzie budowany nad torami którymi jeżdżą pociągi SKM, prawda? Dotyczy to innego przejazdu.

      • 6 0

      • Dokładnie tak.
        Ten nad torami SKM musi zostać - coby można było o nim opowiadać ciemnemu ludowi przy okazji następnych wyborów (i kloejnych również).

        • 5 0

    • (2)

      Bajki dla naiwnych

      • 22 8

      • Za długi, marazm, zapaść odpowiadają panowie (1)

        Horała, Tusk, Kaczyński, Miller i wielu innych. Nasz prezydent Szczurek rządzi dopiero 25 lat i na nic nie miał wpływu.

        • 3 1

        • skoro nie ma wpływu...

          to rządzi?

          • 2 0

    • Ten wiadukt zapowiadany jest od lat

      W przyszłym roku nie powstanie

      • 10 0

    • Przecież to chodzi o tory portowe (1)

      Swoją drogą miasto tylko dopłaca, bo inwestycje realizuje i finansuje Port Gdynia że środków UE

      • 15 3

      • 3,9% z UE

        wszystko unia płaci, wszystko.

        • 6 5

    • Starowiejska będzie rozliczana dopiero w 2023 roku (teoretycznie mają skończyć remont w marcu) więc musi być wpisana do przyszłorocznego budżetu. Za inwestycje płaci się po a nie przed jej rozpoczęciem.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane