• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdyni: więcej na inwestycje przy niższych dochodach

Patryk Szczerba
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (168)
Jedną z najdroższych przyszłorocznych inwestycji będzie dokończenie parku Centralnego, który pochłonie ponad 40 mln zł. Jedną z najdroższych przyszłorocznych inwestycji będzie dokończenie parku Centralnego, który pochłonie ponad 40 mln zł.

Budżet Gdyni ma wynosić 2 151 947 938 zł. Na wydatki majątkowe, czyli inwestycje, miasto chce przeznaczyć ponad 353 mln zł, czyli o ok. 25 mln zł więcej niż w zeszłym roku, choć prognozowane dochody mają być niższe o 126 mln zł. Deficyt ma wynieść 202 142 075 zł, który w zdecydowanej większości ma zostać pokryty z kredytu zaplanowanego w wysokości 193 mln zł.



Gdynia zaprezentowała projekt budżetu na 2023 rok, który będzie głosowany na ostatniej tegorocznej sesji rady miasta.

Budżet Gdyni na 2023 rok:

2 151 947 938 zł.

Dochody: 1 856 642 011 zł zł.

Wydatki: 2 058 784 086 zł zł.

Deficyt: 202 142 075 zł.

Projekt budżetu Gdyni na 2023 rok w pliku pdf



Miasto tłumaczy, że budżet skalkulowany na kwotę 2 151 947 938 zł to wprawdzie więcej, niż zakładał pierwotny plan budżetu na bieżący, 2022 rok (1,98 mld), ale przy prognozowanych niższych dochodach samorządu przy jednoczesnym wysokim, dwucyfrowym wskaźniku inflacji będzie trudny do zrealizowania.

Dochody w Gdyni przez lata. Dochody w Gdyni przez lata.

Mniejsze dochody przez zmiany podatkowe



Po stronie dochodów Gdynia ma zanotować 1 856 642 11 zł. To niemal 126 mln zł mniej niż w tym roku. Kwota jest podobna do proponowanej w budżecie w... 2020 roku.

Władze miasta wyjaśniają, że to efekt zmian podatkowych, które wprowadził tak zwany "Polski Ład" powodujący mniejszy wpływ z podatku dochodowego. Dodają, że z samego PIT odprowadzanego przez gdynian wpłynie do miejskiej kasy o 57,7 mln zł mniej.

- Utraconych w ten sposób dochodów nie da się wyrównać w żaden sposób - nawet kosztem wyższych dochodów z podatków i opłat lokalnych, które i tak nie pokrywają różnicy - można przeczytać w oficjalnym komunikacie Gdyni ws. projektu budżetu.
Struktura dochodów. Struktura dochodów.

Najwięcej pochłonie edukacja, kilkanaście milionów do komunikacji



Najwięcej będzie kosztowała edukacja, której funkcjonowanie to niemal 35 proc. wszystkich bieżących wydatków (oraz 29 proc. wydatków ogółem). Dalej wśród bieżących wydatków znajdują się koszty utrzymania opieki społecznej i rodzin (12,9 proc.) oraz transportu i łączności (12,7 proc.), a później - działania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (9,7 proc). Około 7,6 proc. to wydatki bieżące na administrację publiczną.

Wiadomo, że kilkanaście milionów złotych trzeba będzie dołożyć do funkcjonowania komunikacji miejskiej. 27,6 mln zł pochłonie dodatkowo obsługa długu i będzie o 56 proc. droższa niż w tym roku.

Wśród zaplanowanych inwestycji najwięcej pochłoną wydatki na transport i łączność. Na rozwój komunikacji miejskiej zostanie przeznaczonych około 18,5 mln zł, a ponad 217,7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę drogową. Blisko 28 mln zł przeznaczono na obiekty sportowe.

Nie pojawią się takie oczekiwane projekty jak np. budowa obwodnicy Witomina czy lodowiska. W większości inwestycje to kontynuacja zapowiedzi z poprzednich lat.

Struktura wydatków Gdyni. Struktura wydatków Gdyni.
Inwestycje drogowe

  • budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM Gdynia Karwiny - 24 72 mln zł,
  • rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino - 26,4 mln zł,
  • budowa buspasa w ul. Chwarznieńskiej - 20 mln zł,
  • przebudowa ul. Unruga na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej - 20 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy PKM na Nowowiczlińskiej - 19,2 mln zł,
  • przebudowa ul. Starowiejskiej oraz remont odcinka ul. Abrahama - 9,1 mln zł,
  • budowa ścieżki rowerowej w ul. Rolniczej 3,6 mln zł,
  • budowa buspasa ul. Wiśniewskiego - 3,5 mln zł.


Inwestycje komunalne i ochrona środowiska

  • budowa parku Centralnego z parkingiem podziemnym - 40 973 mln zł,
  • realizacja projektów rewitalizacyjnych dzielnicy Witomino-Radiostacja - 5 948 556 zł oraz dzielnicy Oksywie - 5 667 208 zł,
  • modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej na terenie Gdyni - 1 680 307 zł.


Budżet Gdańska: projekt

Miejsca

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Inwestycja w developerskie a dla miasta kubełek farby

    I na złość 90% malowanie wszędzie kontrabasów rowerowych

    • 8 0

  • Jak to się ma do planowanych cięć

    połączeń autobusowych i trolejbusowych?!

    • 4 0

  • Oczywista oczywistość jest taka, ze (2)

    Konieczność powstania obwodnicy Witomina jest bezdyskusyjna i już spóźniona wiec zupełnie nie rozumiem czemu jest znowu odkładana. Rozumiem oczywiście ze z finansowaniem jest problem ale to trzeba zmniejszyć koszty - zrezygnować na razie z kładek dla rowerzystów czy tuneli dla zwierząt, zrobić tylko jedna nitkę - ale na Boga nie odwlekać tego!!! To nie da żadnych oszczędności, wręcz przeciwnie bo jest inflacja i wszystko jest coraz droższe.

    • 4 0

    • (1)

      I za zylion zeta przesuniemy korki z Chwarzna/Witomina na Węzeł Wzgórze... To ma sens... Prawda jest przykra - trzeba zapewnić sensowną komunikację zbiorową - i odspawać mieszkańców Wiczlina/Chwarzna/Koleczkowa/Bojana itd od kierownic

      • 0 1

      • Dziwne rozumowanie

        No ale niby gdzie maja być przesunięte skoro wszyscy jadą do centrum? Według takiego rozumowania w ogóle nie ma żadnego sensu budowanie w mieście ulic dwujezdniowych, wielopasmowych bo one zawsze gdzieś kończą się jakimś zjazdem na ulice jednopasmową (no chyba ze autostradę póścimy środkiem miasta;) Poza tym w porze szczytu korki są we wszystkich miastach na całym świecie wiec nie rozumiem czemu Gdynia ma być wyjątkiem. A te korki w centrum już nie będą tak duże jak na Chwarznie bo ludzie będą się rozjeżdżać na różne ulice a tam na przedmieściach wszyscy podążają w jednym kierunku.

        • 0 0

  • W Gdyni może pomóc tylko (1)

    CBA, prokuratura, kontrola NIK oraz patrzenie się im na łapy przez społeczników. Oby udało się postawić zarzuty.

    • 11 0

    • nie po to robił doktorat...

      aby ktoś mu zarzuty robił...

      • 0 0

  • budzet gdyni

    witam zapomnieli zapewnic finansowanie zakupu farby na malowanie ich chorych pomyslow scierzek rowerowych buspasow

    • 2 0

  • Cudownie! Kocham Gdynię!

    Ale mieszkam w Warszawie.

    • 2 1

  • bac (1)

    Koszt tunelu w Rumi Janowie przy starych cenach to 60min zł. Natomiast w Gdyni koszt budowy wiaduktu nad torami oraz dwóch tuneli przy nowych cenach i mega inflacji to 50mln zł.

    • 0 4

    • tyle, że Rumia i Wejherowo maja wiadukty i tunele, zaraz będa kolejne a w Gdyni są w sferze głoszenia ciemnemu ludowi

      że już za chwilkę bedzie...

      • 2 0

  • Ale najwiecej to dla swoich

    Bizancjum. Namaluja farbą nowe drogi a skasują jak za autostradę i se porozdajà miedzy sobą wziątki. Konie nie są tanie

    • 5 0

  • kto wie, gdzie w budżecie w pdf schował sie np PPNT i inne jednostki samorządowe? (1)

    nie ma ich tam a generują giga koszty co oznacza, że wydatki bedą większe o kilkadziesiąt mln zł niz podaje to oficjalnie. Nie napisalli że dotując zkm. pkm, mzk i 4 przewoźnik, podnosza sobie wynagrodzenia w radach nadzorczych w tych spółkach miejskich??? zasiadają za 3500zł netto raz w miesiącu a kierowcom proponowała Spychała po 1,5zł bruto na godz podwyzki.

    • 3 0

    • Każdy chciałby 1,5 podwyżki dostać

      Przeciętny urzędnik w Gdyni może liczyć na 150 zł podwyżki a i to nie. A kwalifikacje bez porównania. Na kierowcę idzie gdy nic nie umie bo przebimbał lata nauki

      • 0 0

  • Parking Centralny

    Tak się ta najdroższa i najgłupsza z możliwych inwestycja powinna nazywać. Park w tym miejscu można było budować latami za grosze. Nie mam pojęcia skąd mowa o 40 milionach, skoro wcześniej wzmiankowano o wiele większe kwoty za to cudo. Łatanie deficytu kredytem - brawo - każdy tak potrafi zrobić.
    Wiadukt nad Pucką nie powstanie, tak samo, jak lodowisko i pływalnia.
    Budżet najbliższy to wyraz indolencji i braku pomysłu na wielce kryzysową sytuację, z którą widać Szczurek i Łucyk kompletnie sobie nie radzą.
    Widać też na małych przykładach ale dobitnie jak działają układy i układziki w mieście - dlaczego wyrugowano wszystkie wolnostojące, przyklejone do budynków boxy i inne temu podobne obiekty z kioskami na czele, a przybudówka Ankera ma się dobrze? Dlaczego nie została zlikwidowana w momencie pozyskania jadalni na pierwszym piętrze jednego z mieszkań wykupionych przez właściciela Ankera? Mieszkania, w którym zezwolono na powiększenie otworów okiennych. Ten budynek jest zabytkiem, położonym na starówce gdyńskiej - nie jest to szwindel?
    Włączyć się do ruchu, z Bema na Piłsudskiego, przejść w tym miejscu nie jest łatwo.
    Jak myślicie - czy wraz z oddaniem Parkingu Centralnego zostanie ta przybudówka - prowizorka rozebrana?
    Osobiście obstawiam, że nie. Przynajmniej za czasów Szczurka i także Łucyka, który jest szykowany, by przejąć schedę po Panu Wojtku, od którego nastania chroń Nas siło nadprzyrodzona z całych sił. Ale to wszystko do czasu, kiedy się znajdzie odważny, który wszelakie machlojki i przekręty wyciągnie na światło dzienne. A macie się Panowie czego bać...
    Bo oliwa sprawiedliwa i zawsze wypływa...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane