• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy pojedziemy do zoo

Maciej Korolczuk
23 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Podobnym pojazdem autonomicznym będzie się można wkrótce przejechać między ul. Spacerową a zoo. Podobnym pojazdem autonomicznym będzie się można wkrótce przejechać między ul. Spacerową a zoo.

Gdańsk szuka firmy, która pomoże zaprezentować na ulicach miasta pierwszy pojazd autonomiczny. Trasa pokazowa, którą pasażerowie będą mogli przejechać się bez opłat, została wytyczona na ul. Karwieńskiej, między ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskazoo zobacz na mapie Gdańska. Testy mają potrwać minimum cztery tygodnie. Pojazdem bez kierowcy będzie można przejechać się w drugiej połowie roku.



Czy zamierzasz przejechać się pojazdem bez kierowcy?

Autonomiczny minibus porusza się wzdłuż trasy niczym winda. Skanuje otoczenie i wie, kiedy zwolnić lub całkowicie się zatrzymać, jeżeli na swej drodze napotka przeszkodę. Podobnie jak w pierwszych windach, także na pokładzie minibusa podczas jazd testowych obecny będzie operator.

Pojazd bez kierowcy pojawi się w Gdańsku w ramach unijnego projektu Sohjoa Baltic (więcej piszemy o nim w ramce pod artykułem). Oprócz Gdańska autonomiczne busy trafią na testy do Helsinek, Tallina oraz Konsbergu w Norwegii.

Testowa trasa pojazdu autonomicznego, jaki wkrótce kursować będzie między Spacerową a zoo. Testowa trasa pojazdu autonomicznego, jaki wkrótce kursować będzie między Spacerową a zoo.
Pasażerowie będą mogli przetestować jazdę bez kierowcy prawdopodobnie w sierpniu lub wrześniu. Przejazd będzie darmowy, a pokazową trasę wytyczono między ul. Spacerową a zoo. Na pokład będzie mogło wejść ok. sześciu osób.

W ciągu godziny bus ma przejechać między Spacerową a zoo minimum dwa razy. Po drodze zatrzyma się na wysokości parkingu dla samochodów. Testy potrwają minimum 24 dni kalendarzowe, co najmniej sześć dni w tygodniu, w tym każda sobota i niedziela, przez minimum pięć godzin każdego dnia w godz. 10-18. Rozkład jazdy ma zostać sporządzony przez wykonawcę i zaakceptowany przez miasto.

  • Początkiem testowej trasy jest wjazd od ul. Spacerowej.
  • W połowie drogi autonomiczny bus ma się zatrzymać w pobliżu parkingu.
  • Przystanek końcowy i jednocześnie początkowy dla osób wyjeżdżających z zoo testowej trasy wyznaczono w pobliżu głównego wejścia.

Głównym kryterium w przetargu jest cena (60 ze 100 pkt.), ale pod uwagę brane są też m.in. doświadczenie zespołu w przeprowadzeniu przynajmniej jednej wcześniejszej prezentacji na drodze publicznej oraz czas trwania prezentacji ponad wymagane 24 dni kalendarzowe.

Punktowane są też inne kryteria: możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wyświetlacz zmiennej treści (ekran) na pokładzie z obowiązkiem wyświetlania reklam i innych treści zleconych przez miasto, system automatycznego liczenia pasażerów oraz natychmiastowy transfer obrazu z kamer wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz dostęp do nagrań.

Firmę, która zrealizuje usługę na rzecz miasta poznamy w maju. Umowa ma zostać podpisana najpóźniej do połowy czerwca.

Czym jest Projekt Sohjoa Baltic


W ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili. Projekt wprowadza wiedzę i kompetencje organizacji inteligentnego oraz przyjaznego środowisku transportu publicznego. Ponadto dostarcza on wytycznych prawnych i organizacyjnych stanowiących warunki niezbędne do efektywnego świadczenia tego rodzaju usługi.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu wewnątrzzakładowego oraz publicznego, jak również prawną, połączoną z dogłębnym zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport.

Dzięki Sohjoa Baltic w najbliższych latach sześć miast w Regionie Morza Bałtyckiego zaprezentuje autonomiczne minibusy na trasach testowych. Projekt Sohjoa Baltic jest finansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

  • dobre.
    oby wiej takich pojazdw na roznych trasach w Gdansku

    • 0 2

  • a co jeśli się nie zatrzyma? (1)

    do samolotu bez pilota też byście wsiedli?

    • 5 1

    • Tak i sruuu w oliwia biznes costam.

      • 0 0

  • Bomba!!!

    Kolejny świetny pomysł, no i udostępnić plac na zakręcie Spacerowej (w pobliżu Olivki) na parking. A wypożyczalnie na peryferyjnych dzielnicach wymagają dodatkowych rowerów bo jest ogromne zapotrzebowanie.

    • 1 1

  • Z Mevo nie dają rady a busy im się śnią.

    • 4 1

  • strach wsiąść do takiego busa w Polsce. To nie jest kraj skandynawski gdzie przestrzega się przepisów. (1)

    • 2 1

    • Ale jeczysz..

      • 1 0

  • a dopuszczone są do ruchu i przewozu pasażerów na publicznej drodze, bo osobiście wątpię

    • 1 0

  • Zaczal sie zmierzch TAXI a oni walcza z uberem hhahah

    Za jakis czas zlotowy znikna, to juz ostatnie 10 lat wolnosci w oszukiwaniu pasazerow

    • 0 0

  • Czy można sterroryzować pojazd i zażądać kursu na lotnisko?

    • 0 0

  • Pira

    Będzie działać jak ich rowery w GD.

    • 1 1

  • Będzie wesoło (1)

    Czy już wiadomo kto zapłaci odszkodowania?

    • 2 0

    • Cola+

      Krówka.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane