• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Przeróbka jezdni na drogę dla rowerów to marnowanie pieniędzy. (4)

    Jak kto nie wierzy, to proszę sprawdzić ile kosztuje wybudowanie jezdni określonej klasy wraz z podbudową, w porównaniu do ścieżki rowerowej, którą można kłaść wprost na zagęszczonym żwirku... Mamy potem takie absurdy, jak pasy dla rowerów o obciążalności 10 czy 11,5t na oś i samochody stojące gęsiego w korku.

    • 29 7

    • (3)

      lepsze to niż nienadające się do jazdy rowerem esy floresy chodnikowe

      • 3 3

      • (2)

        Lepiej to nie jeździć rowerem po mieście rowerem bo jest to po prostu nie zdrowe trzeba mieć zryty czosnek, wysiłek i spaliny Brawo

        • 0 4

        • powietrze, którym oddychasz wewnątrz samochodu jest bardziej zanieczyszczone niż to, które jest dostępne

          na zewnątrz samochodu ludziom, którzy korzystają z aktywnych form mobilności (rowerzystów i pieszych). Przypuszczalnie narzekasz na jakość powietrza w swoim otoczeniu: skojarz więcej rzeczy niż dotychczas, może ci to pomoże w unikaniu obrażania innych.

          • 0 0

        • To czemu piesi nie umierają masowo ? Nie trują się spalinami ? Ośmieszasz się takim pisaniem o mitycznych spalinach

          które z powodu wiatru rzadko docierają do nozdrzy pieszych i rowerzystów.

          A za "zryty czosnek" do moderacji.

          • 3 2

  • Stop terrorowi miłośników dwóch pedałów. (5)

    Chcą jeździć na rowerkach to niech się przeprowadza na wieś.Tu jest miasto.

    • 41 7

    • wg dyrektora firmy Volvo (2)

      samochód nie jest pojazdem do jeżdżenia po mieście. W wielu województwach Polski i w wielu krajach liczba samochodów na 1000 mieszkańców wsi jest wyższa niż liczba samochodów na 1000 mieszkańców miast. Są miasta - bardzo wysoko oceniane pod względem jakości życia, w których procent podróży odbywanych samochodem jest niższy niż procent podróży odbywanych rowerem. W Gdańsku udział przejazdów samochodem kształtuje się poniżej 50% ogółu codziennych przejazdów po mieście i przypuszczalnie będzie spadał w najbliższych latach, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców wyrażanych na konsultacjach.

      • 0 2

      • (1)

        nieustane korzystanie z samochodu świadczy o byciu na niego skazanym. zwykle ludzie wybierają najszybszy środek transportu i jeśli jest to samochód to wybiorą samochód. w amsterdamie wybierają rower bo jest szybszy niż samochód (oczywiście celowo tak infrastruktura została przebudowana ale efekt został osiągnięty). rozwiązaniem dla miasta nie jest budowanie kolejnych dróg dla ludzi skazanych na samochody tylko oferowanie alternatyw.

        • 1 1

        • no właśnie: takie alternatywy są obecnie tworzone kosztem niewielkich zwężeń dróg dla samochodów

          • 0 0

    • Co za bezczelność ! Co ty sobie wyobrażasz, że będziesz wszystkich pakował jak komunista do jedynie słusznego rodzaju

      pojazdów jak samochody ?

      Adekwatnie - dostałeś zakaz jazdy samochodem czy nakaz wyprowadzki z nim na wieś ?

      Tak, tu jest miasto, gdzie można jeździć też po nim rowerem. Zatem daruj swoje żałosne wypociny.

      • 1 3

    • To poco dzbanie na PO głosowałes

      • 1 2

  • Raczej się nie przyjmie (6)

    Niestety nie ma u nas kultury jazdy na rowerze jak w innych krajach (np. Holandia). Jestem rowerzystą i kierowcą i pasy dla rowerów przecinające prawoskret dla samochodów nie są zbyt bezpiecznym rozwiązaniem dla jednych i drugich. Pasy dla rowerów nie odkorkuja tras dla samochodów.

    • 28 6

    • W Holandii jednak troche tez lepsza pogoda (1)

      A u nas przez pół roku ziąb

      • 0 1

      • w Finlandii w mieście Oulu blisko kręgu polarnego

        wskaźnik częstotliwości korzystania z rowerów jest dużo wyższy niż w Gdańsku

        • 0 0

    • w wielu miastach Szwajcarii udział przejazdów rowerem jest wielokrotnie wyższy niż w Gdańsku

      • 0 0

    • Nie ten klimat (1)

      • 0 1

      • Nie ośmieszaj się innym klimatem. Ten sam. U nas co jest ? Zimy ?

        Dowiedz się skąd Holendrzy są teraz najlepsi w łyżwiarstwie szybkim ? Ano z długiej tradycji biegów łyżwiarskich po zamarzniętych licznych kanałach. A nich zimy też już nie takiej jak u nas.

        • 1 2

    • Gdańsk dodatkowo jest ciężko ukształtowany. Poza dolnym tarasem wszędzie pod górkę.

      • 4 4

  • Rowerzyści na AK w kierunku Chełmu zamiast 3. pasa? (10)

    Rowerzyści? Pod górę?!
    Brioszki z czekoladą? Na kolację?

    Chore k...a

    • 81 11

    • rower wspomagany elektrycznie (taki jak MEVO 2.0) (8)

      jedzie pod górę bez nadmiernego wysiłku ze strony jadącego

      • 4 12

      • Silnik 250W to za mało , żeby wjechać bez wysiłku pod większą górkę. (7)

        • 7 4

        • (6)

          Co za brednie, zwykłym rowerem pod takie wzniesienie można wjechać nawet bez specjalnej kondycji. Odklej się czasami od fotela samochodowego.

          • 5 7

          • Ale to nie kwestia formy a czasu i pieniędzy. (3)

            1) Rowerem nie ma szans szybko dojechać na górny taras, żeby odebrać dziecko z przedszkola,
            2) Po drodze zakupów już nie zrobisz,
            3) Do pracy dojeżdżasz spocony/zmęczony więc 30min na higienę osobistą.

            A na koniec pamiętaj ile w podatkach płacą posiadacze samochodów. Bez tych pieniędzy będziesz po zaroślach jeździł bo nie będzie kasy na inwestycje.
            No chyba, że rower wymieniasz raz na 2miesiące na nowy to wkład finansowo-podatkowy będzie podobny co posiadacza auta.

            • 2 2

            • (2)

              1) Pełna zgoda - nie każdy jednak odbiera dzieci. 2) Zakupy można zaplanować inaczej 3) True - możesz wyjść z domu bez mycia i umyć się w pracy (tu następuje kwik że nie wszędzie są prysznice i to prawda, temat dotyczy miejsc gdzie są).

              Nikt nie twierdzi że rower jest dobry w każdej sytuacji. Nie jest. A to o podatkach jest słabe do bólu...

              • 3 2

              • Dlaczego słabe? (1)

                Płacisz za drogi korzystając z roweru?

                • 1 1

              • oczywiście płacę podatki - również wtedy, gdy poruszam się pieszo

                nakłady na infrastrukturę dla rowerów cechują się najwyższymi wskaźnikami produktywności w stosunku do jakichkolwiek innych nakładów na infrastrukturę drogową miasta. Warto byś to przemyślał zastanawiając się, jakie koszty generujesz decydując się na przejazd samochodem i czy pokrywasz je w swoich podatkach.

                • 0 0

          • (1)

            Ale nie chcę, jak ci się podoba dralowac to twoja sprawa

            • 4 3

            • przecież nadal będziesz mógł swoją dwuśladową bryką tam jeździć

              więc dlaczego się pultasz?

              • 0 0

    • Korek będzie ściągał z Chełmu do centrum

      Widać to było w drugą stronę przy okazji zamknięcia 3 maja.

      • 5 2

  • (10)

    Nie ma czegoś takiego jak zbędne pasy drogowe, zbędne to są przejścia naziemne nad tunelami.

    • 261 36

    • porównaj liczbę mieszkańców przechodzących przez Okopową przy Bramie Wyżynnej z liczbą osób korzystających z tunelu (6)

      Ludzie oczekują nie tylko separacji różnych rodzajów ruchu ale także komfortu dojścia do przystanków komunikacji publicznej. Gdyby miasto nie wychodziło by im na przeciw, kierowcy staliby w dużo większych korkach, ze szkodą dla wszystkich.

      • 10 17

      • (1)

        To zapewnij im komfort dostania się na pociąg robiąc naziemne przejście przez tory kolejowe

        • 3 2

        • suchar

          przez tory kolejowe jest wiele przejść na poziomie torów. Na stacji Gdańsk Główny są schody ruchome i windy z tunelu dla pieszych na perony. Szkoda, że wiesz że stosujesz bałamutne argumenty i to robisz.

          • 0 1

      • Raczej i**otów co stoją w deszczu... (2)

        • 12 8

        • Wolę postać na deszczu (1)

          Niż spaść ze schodów

          • 5 15

          • Społeczeństwo coraz bardziej kalekie

            Boją się morderczych schodów.

            • 1 3

      • zgadzam sie, odkad powstalo przejscie nie schodze do tunelu

        • 5 5

    • Zbędni są mieszkańcy tacy jak ty, kompletnie nierozumiejący że tysiące kładek dla pieszych i tuneli to ogromne podatki (1)

      na ich utrzymanie. Jesteś jak widać milionerem że stać się na podwyżkę podatku od nieruchomości z minimum z x15 ? Zwwłaszcza za posiadanie lokalu usługowego ?

      Bo myślałeś dzieciaczku, że te budowle utrzymuje się za darmo ? Tu np. korozji betonu i stali zbrojeniowej w kładkach na skutek działań ze strony atmosfery nie ma ? Z 1000 kładek i tuneli na Trójmiasto to minimum z 2000 wind. Energia elektryczna dla ich silników ma być darmowa ? A cóż dopiero mówić o ich licznych awariach powodowanych przez wandali ?

      Zatem weź się koleś nie ośmieszaj !!!!!!!

      • 4 11

      • To teraz wiem skąd podwyżki cen biletów na PKP. Trzeba jakoś utrzymać tunele windy...

        • 3 1

    • to idź tunelem w większą ulewę. Na pewno z chęcią przejdziesz tunelem. Nie dość że nadrabiasz drogi, to jeszcze buty ci przemokną.

      • 1 4

  • I własnie za to Ola nie dostanie poparcia w następnych wyborach. (23)

    • 328 35

    • (2)

      Mieszkańcy Banina nie mają prawa głosu w Gdańsku. Najgłośniej krzyczą o drogi, bo potrzebują autostrady do swoich domków.

      • 20 5

      • (1)

        Nie jestem mieszkańcem Banina a też potrzebuję możliwości jazdy samochodem.

        • 4 3

        • przecież ją masz

          warto byś zauważył, że to nadmiar innych osób przyspawanych do foteli samochodów jest najważniejszym źródłem Twoich utrudnień w poruszaniu się po mieście.

          • 1 1

    • Bardzo mnie cieszy, że sama sobie wbija gwoździe do zawodowej trumny (8)

      • 73 11

      • Ale naiwniaki (7)

        W pierwszej turze wygra. Na pis nikt w Gdańsku nie będzie głosował, a innego kandydata PO nie wystawi

        • 16 35

        • (1)

          Głosowałem na nią i bardzo żałuję, myślałem że czegoś się nauczyła od Adamowicza, ale to totalnie zero jeśli chodzi o zarządzanie, dlatego jeśli nie będzie wyboru poprostu nie zagłosuje

          • 9 1

          • Ale ona prowadzi jego politykę, on betonował i ona robi to samo, jak i wszelkie inne głupoty obudź się

            • 1 3

        • (2)

          Komorowski też tek gadał i się zdziwił.

          • 36 5

          • Od dawna takie bzdety piszecie - ty i tobie podobni. (1)

            • 2 5

            • To uważasz, że Komorowski wygrał?

              • 5 1

        • Jestem bezpartyjny

          Mam szanse. Popieram biznes ,a nie układ.
          Nie mam pizzeri z platformy i funkcji z PiSu. Doświadczenieam z pracy od zera i nie potrzebuje 13 doradców. Wystarczy 2.
          Oddam pół pensji , a jak zacznę sprawdzać gznk to darowizn na cele społeczne spłynie z 10mln.

          Jest jeden problem. W układzie w Gdańsku jest ok 50.000

          • 10 2

        • Uważasz, że jak ona wygra w 1 turze to jesteście mądrymi mieszkańcami? Takiej wylewającej się głupoty jak w trójmieście nie ma nigdzie

          • 25 3

    • Serio ? Nie widzisz koleś, ilu jest takich jak ty. I myślisz, że twoje 167 kciuków w górę dla ciebie coś zmieni naiwniaku ? (1)

      Widzisz wokół siebie setki aut i wydaje ci się, że kierowcy stanowią większość ludzi i prowadzenie samochodu jest dla ludzi najważnijesze ?

      • 4 9

      • W Gdyni już dwa lata przed pandemią 48% podróży było realizowanych samochodem. Myślę, że teraz w post-pandemicznej rzeczywistości na luzie pękło 50%. To tylko jajościski (stanowiące w Gdyni

        • 0 1

    • (4)

      oby. za dużo tłuków jest w gdańsku które i tak za nią zagłosują "/

      • 35 12

      • (3)

        Po wczroajszym artykule, w którym pokazano, że w Gdańsku najpopularniejszym radiem jest tok fm , vox fm i eska, to nie oczekuję od Gdańśszczan i Gdąńszczanek logicznego myślenia...

        • 29 9

        • Dokładnie

          • 0 1

        • No raczej

          Pewnie powinni słuchać radiazryjem.

          • 3 5

        • No wybierając swoich oprawców tych samych od 20 lat to już samo swiadczy, że tutaj mieszkańcy mają mózgi kury, chociaż mają o jedną klepkę więcej od kury, bo nie s.ają na chodniku.

          • 15 3

    • (2)

      Czas wywieźć ją na taczce, prowadzi politykę poprzednika i efekty widać, zabetonowała całe miasto:(( już dość!!

      • 35 11

      • Tjam, i kto tu mówi o zabetonowaniu miasta ? (1)

        Widzę, że to ten, który to miasto z chęcią całe by ....zaasfaltował!

        • 8 8

        • Według ługinowców za zalewanie okolic Bałtyckiej nie jest winna rynna Słowackiego

          A deoga rowerowa obok

          • 2 5

    • zależy od kogo

      większość mieszkańców zauważa, że gdy wszyscy chcą jechać samochodem, całe miasto stoi (w korkach)

      • 9 5

  • Zwężenie Armii

    To trzeba nie myśleć

    • 0 1

  • Aja jestem zadowolony.

    Jeszcze całkiem nie dawno spacer ze śpiącym dzieckiem w wózku ul. Hallera graniczył z cudem. Chałas spowodowany autami jadącymi dużo ponad dozwoloną prędkość nie pozwalał nawet na spokojną rozmowę w trakcie spaceru nad morze aleja lipową. Jak dla mnie zmiany na Hallera są spoko, a Pani Dulkiewicz może być nadal prezydentem. I mam to gdzieś bo mieszkam za granicą i mnie to nie przeszkadza. Przyjeżdżam do Gdańska 4 razy w roku i mam wylane kto tam rządzi, plujcie sobie na kogo chcecie nic to nie zmieni. Jesteście zwykłymi zakompleksionymi nierobami, pobieraczami pincet plus. Hahaha

    • 2 2

  • Aktualne wladze Gdanska rujnuja nasze miasto

    Kierowcy to tez mieszkancy! korkowanie dalsze Gdanska nieczemu dobremu nie sluzy! Dosc juz sciezek rowerowych ktore wykorzystuje ulamek mieszkancow kilka miesiecy w roku!

    • 3 1

  • (8)

    Czemu tylko te pasy rowerowe w jezdni zazwyczaj są kompletnie puste? No ale jak jest się fanatykiem, to bardziej liczy się fakt robienia czegoś, niż efekt końcowy.

    • 234 27

    • Puste pasy rowerowe

      Czekają one na Ciebie

      • 1 1

    • Pomyślmy

      Bo w dalszym ciągu nie ma ciągłości infrastruktury rowerowej i to zniechęca wiele osób do przesiadki na rower?

      • 1 4

    • Dokładnie tak! Jeżdżę tamtędy codziennie i ani razu nie widziałam na tej ścieżce rowerzysty!

      • 4 1

    • bo nie mają ciągłości. pewnie dlatego. (1)

      kawałek tu, kawałek tam.. ale jak do nich dojechać i zjechać to może kiedyś.. ktoś zaprojektuje

      • 20 11

      • ja bym chętnie dał uzależnionym od samochodów posmakować takiej infrastruktury. piękna szeroka droga tylko, aha, w środku brakuje 200m więc musisz przez pole jechać albo przenieść samochód po schodach i kładką na około, no ale z obu stron dziury jest piękna drogo więc w sumie ococho

        • 8 10

    • Bo nikt nie chce jechać 5cm od tira

      • 15 3

    • bo rowerzyści szybciutko śmigają

      A pasy samochodowe są pełne bo kierowcy non stop sobie drogę tarasują.

      • 8 20

    • Najlepsze to te na 3 maja. Gdzie obok cała ścieżka nawet z mini estakada. Dość rowerowymi szantarzowi.

      • 52 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane