• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Roman

    Linia S do Oliwy

    • 1 1

  • Jest świetnie, doskonale, wybornie, obywatele są przeszczęśliwi Milordzie

    • 1 2

  • buspas kwiatkowskiego

    To najlepszy przykład gdyńskiej ułomności. Buspas na kilkadziesiąt metrów w miejscu gdzie nie było większych problemów z przejazdem. Teraz jest buspas i wszyscy stoją, łącznie z autobusami które muszą opuścić ten buspas.

    • 3 2

  • 160k za 500 m to wychodzi 320 ziko za metr namalowanej linii

    mają rozmach sqr...

    • 3 0

  • Paweł

    Bus pasy są dla wszystkich tylko nie dla komunikacji miejskiejW W-wie puścili taxi(teraz jescze dojdzie uber i cała reszta i motocykle i mton).Dwa latemu dopuścili samochody elektryczne.Do tego jeżdzą wywrotki i kto jeszcze chce.Policja ma wywalone na to.Podobnie jest z przystankami.

    • 0 0

  • Oby tak dalej

    Nie sądziłem że przesiądę się na Autobus po tylu latach jeżdżenia samochodem. Kiedy tylko skończyłem liceum w 2007 i odebrałem prawo jazdy poruszałem się wyłącznie samochodem bo wygodniej bo szybciej bo tak wypada. Od połowy roku 2019 przesiadłem się na busa bo korki są ogromne i parkowanie w centrum jest tragedią. I tak dojeżdżam do Gdyni centrum z Wiczlina i z powrotem w około 25 minut nie ważne czy są korki czy nie. W drodze czytam sobie książkę lub przygotowuję listę zadań do pracy. Mamy plan w rodzinie (6 osobowej)zrezygnować z samochodu w połowie roku 2020 jeśli te rozwiązania się sprawdzą. Trzeba pamiętać, że samochód to jednak zobowiązanie i to nie małe, duża losowość jeśli chodzi o awarie i spadek wartości pojazdu. Po za tym jest teraz city bee, traficar, i inne opcje carsharingu gdzie wchodzisz używasz pojazdu i puf niema zobowiązania. Niestety nie wszystkie osoby mogą skorzystać z takiego rozwiązania ale tym które mogą gorąco odradzam bo będzie ciaśniej w autobusie :P

    • 4 1

  • Buspas na estakadzie to największe nieporozumienie roku. (1)

    Korki ogromne, sięgające Urzędu Skarbowego (wcześniej Hali). Szkoda, że żaden urzędnik tedy nie jeździ, może ktoś by dostrzegł jaka to jest głupota.

    • 4 1

    • jestem kierowca autobusu

      i pisze pan glupote roku. jakby tego buspasa nie bylo mialbym za kazdym kolkiem w plecy jakies 40 miniut. tak? przejezdzam obok stojacych samochodow i dopiero korkuje sie juz prawie na samym centrum obluza.
      glupota prosze pana to jest jezdzic samochodem jak niektorzy kierowcy od pl kaszubskiego do obluza tylko dlatego ze sie ma samochod

      • 1 1

  • za malo (1)

    dla mnie buspasów jest za mało Gdynia powinna zrobić ich o wiele więcej

    • 1 2

    • Chyba nie

      Wystsrczy mam korków

      • 0 0

  • czyli jak typowe narzekajace Polacy :D

    po 1 chcieliscie pis?? to macie pis :D
    druga sprawa . slyszalem ze to autobusy korki tworza......... 3 -4 autobusy jada estakada obok buspasem i jakos korku nie ma. za to obok jezdzie okolo 300samochodow ... ale oni korku juz nie tworza :D dla Pani co tutaj napisala zglaszam nagrode roku dla i**otki roku :D
    milego dnia wszystkim :)

    • 2 0

  • buspas (1)

    Czytam, że nie za wiele pomogły kierowcom. Niech kierowcy przesiądą się na miejską komunikację to odczują. Najbardziej chyba narzekają lalunie w wypasionym SUWIE z komurą przy uchu. Ale to jest taki stan umysłu.

    • 0 0

    • Nie dziękuję

      Probowałem kilka razy i odpuszczę sobie, smród hałas i stracony czas...
      Komfort i wolność ponad wszystko.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane