• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Buspas na Rolniczej (1)

    157 tysięcy złotych :D za namalowanie białej linii :D

    • 18 1

    • białej lini, której już prawie nie widać. ciekawe kiedy poprawki i za ile kolejnych tyś.

      • 3 0

  • Estakada

    Buspas na estakadzie i zmiany ruchy przy zjeździe na Pogórze Dolne i Oksywie to jakaś porażka. Wszyscy stoją w korku już od godzin 14.30. A autobusy zamiast jeździć buspasem pchają się lewym pasem jezdni i tuż przed zjazdem wbijają się "na chama" żeby zjechać z estakady.
    Buspas na ul. Morskiej koło kościoła św. Józefa spowodował,że trudniej jest wyjechać z bocznej ulicy, to,że nie ma tam wypadków uznaję za cud.
    Zastanawia mnie tylko, kto planuje takie nieprzemyślane "usprawnienia" :/

    • 15 1

  • estakada (1)

    Na estakadzie oznakowanie poziome nadal jest niejasne i linie nie są jednoznacznie wymalowane.

    • 11 0

    • jakość farby...

      jest pewnie adekwatna do ceny,nowo wymalowane linie ciągłe już się wytarły tak samo jest z liniami na Kieleckiej-już są wytarte

      • 2 0

  • Ale w koło jest wesoło (1)

    Na zachodzie są buspasy i ścieżki rowerowe, samochody nie mają priorytetu hurr durr. Tak, tylko że tam o komfort podróży samochodem zadbano dekady temu - wielkie obwodnice, obwodnice wewnątrzmiejskie, trasy średnicowe - samochody przejeżdżają przez ścisłe centrum z wyboru nie z musu jak w Trójmieście. Jak się zbuduje przemyślaną wydolną sieć dróg to można się pochylić nad buspasami, ścieżkami rowerowymi, a tak to nie ma dróg, buspasy po 150 metrów, ścieżki rowerowe raz po jednej stronie jezdni, raz po drugiej, raz po ulicy, raz pod prąd do ulicy, wyższy/niższy krawężnik itp.

    • 20 0

    • Korki są bo "drug" jest za dużo

      Gdynia to cudowne miasto, Dubaj północy

      • 1 0

  • 22,5 mln zł - droga ta farba

    • 18 0

  • Nie kosztem zwężania. Przykładem jest ul. Rolnicza. Na siłę zrobili buspas i mało miejsca jest na obydwu skrzyżowaniach. Kierowcy chcąc skręcić w Chwarznienską wymuszają pierwszeństwo,niebezpiecznie zjeżdżając m. in. autobusów. Podobna sytuacja co na Władysława IV. Wszystkie buspasy robione "na siłę" to półśrodki, czasami niebezpieczne. Trudno trzeba znaleźć kasę na poszerzanie ulic takich jak Kielecka, Małokacka, czy Rolnicza (Witomino). W innych dzielnicach podobnie, z tym, że na Witominie jest miejsce na poszerzanie ulic dodajmy wylotowych na Obwodnicę!

    • 15 3

  • Kontrabuspas

    Niestety, codziennie po 16:00 wracam z Chwarzna w stronę Gdyni autobusem, autobus stoi w korku, a kontrabuspas mimo małej ilości samochodów jadących w stronę Chwarzna - zamknięty. Nie wiem w jakich godzinach to działa, bo nie widziałam ani rano przed 8:00 włączonego kontrabuspasa ani po 16:00 - czyli w godzinach największych korków.

    • 5 1

  • Korzystanie z buspasa

    Przydałaby się od czasu do czasu kontrola policyjna na Kieleckiej bo regularnie jeżdżą buspasem auta - oczywiście jakieś BMW czy inne wieśniaki

    • 8 1

  • Niech w końcu zdejmą znak nakazu na słupie, na węźle Cegielskiej do jazdy prosto! Ci co wiedzą, że teraz dwa pasy są do skręcania w Kielecką to nie ma problemu, ale dla obcych i cwaniaków? Często przez ten niefortunnie umieszczonym znaku dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń!

    • 8 0

  • Na Rolniczej wydłużyć linią przerywaną możliwość zmiany pasu z środkowego na lewy do skrętu w prawo!!!!!!! Nagminne zjeżdżanie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane