- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (54 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (42 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (282 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (113 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (296 opinii)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
Chcesz więcej drzew? Podpisz się pod uchwałą obywatelską
100 tysięcy nowych drzew do 2050 r., przeciwstawienie się niekontrolowanym wycinkom i kompleksowa opieka nad zielenią miejską. To część założeń uchwały obywatelskiej, pod którą w środę, 20 kwietnia, rozpoczęła się uliczna zbiórka podpisów. Autorzy uchwały chcą, by dokument został uchwalony jeszcze w tym roku. Władze miasta mówią na to: "proponowane rozwiązania są w większości już realizowane albo zaplanowane w najbliższych latach".
Jak zapowiedzieli jej autorzy - członkowie Nowej Lewicy i Partii Zieloni - w najbliższym czasie podpisy będą zbierane w kilkunastu miejscach.
Gdzie i kiedy podpisać projekt w najbliższych dniach?
- sobota, 23 kwietnia, godz. 13, okolice CH Morena;
- czwartek, 28 kwietnia, godz. 12, pętla Łostowice Świętokrzyska;
- niedziela, 1 maja, godz. 11, okolice pomnika "Tym, co za polskość Gdańska";
- sobota, 7 maja, godz. 11, SM Zaspa Młyniec.
Zobacz projekt uchwały obywatelskiej "Zadrzewiamy Gdańsk"
By uchwała obywatelska weszła pod obrady Rady Miasta Gdańska, musi ją poprzeć co najmniej 300 osób. Inicjatorzy akcji chcą zebrać kilka tysięcy podpisów. Aktualnie mają ich ok. 500.
- Sądzimy, że do końca czerwca uda nam się zebrać kilka tysięcy podpisów. Ta uchwała w sposób systemowy organizuje kwestie opieki nad miejską zielenią, uznaje zieleń za dobro publiczne. Przeciwstawia się niekontrolowanym wycinkom drzew. Powstała pod wpływem impulsu, informacji o wycinkach w parku Steffensów czy na plaży w Jelitkowie - podkreślała Jolanta Banach, przewodnicząca rady miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku.
Czytaj też:
Mniej wycinek, więcej nasadzeń. Gdańsk przedstawia raport
Najważniejsze punkty uchwały "Zadrzewiamy Gdańsk":
- 100 tys. drzew dla Gdańska - uchwała zakłada sadzenie ponad 3 tys. drzew rocznie przynajmniej do roku 2050.
- Ścieżki cienia - wykorzystanie drzew jako ochrony przed upałami, stworzenie map "betonowych patelni" w mieście i realizacja tam nasadzeń.
- Wprowadzenie standardów opieki nad zielenią - obecnie brak takich standardów powoduje, że wiele drzew po prostu usycha.
- Strona internetowa z informacjami o planowanych zmianach w zieleni - aktualnie o wycinkach mieszkańcy często dowiadują się po fakcie, trzeba to zmienić.
- Ogrodnik Miejski - czyli jedna osoba, która opiekuje się zielenią w naszym mieście, do której możemy zwrócić się z prośbą lub zapytaniem, otwarta na współpracę z mieszkańcami.
- Zielona Rada Miasta - coroczna sesja Rady Miasta skupiona na temacie zieleni, podczas której będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy i członkowie organizacji pozarządowych, zorganizowana na zasadzie panelu dyskusyjnego.
Ten ostatni pomysł to, jak podkreślał współautor uchwały, dr Tomasz Larczyński, pomysł "rewolucyjny w skali Polski".
Zapowiadają kolejne projekty uchwał obywatelskich
Jak zapowiedziała Jolanta Banach, uchwała obywatelska "Zadrzewiamy Gdańsk" jest pierwszą z kilku dot. "nowej wizji rozwoju urbanistycznego miasta", które Nowa Lewica zamierza złożyć. Kolejną ma być m.in. uchwała obywatelska wzmacniająca wpływ mieszkańców na plany zagospodarowania przestrzennego.
Nowa Lewica będzie startować w wyborach samorządowych
Podczas środowej konferencji prasowej członkowie Nowej Lewicy podkreślili, że ich celem jest powrót do Rady Miasta Gdańska, bo chcą mieć "większy wpływ na to, co się dzieje w mieście".
Ostatnią miejską radną w Gdańsku z ramienia Lewicy była Jolanta Banach w kadencji 2010-2014.
Komentarz Piotra Borawskiego, wiceprezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu:
Zaproponowane rozwiązania są w większości już realizowane albo zaplanowane w najbliższych latach. W ramach konsultowanej właśnie z mieszkańcami Strategii Gdańska do 2030 roku planujemy posadzenie 50 tysięcy drzew już w przeciągu najbliższych ośmiu lat, więc wyznaczamy w naszym mieście dużo ambitniejsze cele.
Park Południowy o powierzchni 77 hektarów , 40 nowych przestrzeni publicznych, ogrody deszczowe, łąki kwietne, drzewa alejowe, które sadzimy w ostatnich tygodniach w wielu miejscach, zielone wiaty przystankowe czy rozwój zielonego budżetu obywatelskiego to konkretne programy, które są realizowane i będą rozwijane dzięki uchwałom przyjętym przez Radę Miasta w 2021 roku.
Jesienią ruszy debata nad programami rozwojowymi miasta do 2030 roku i myślę, że to będzie najlepsze miejsce do dyskusji i przyjęcia proponowanych rozwiązań, do czego przedstawicieli partii Lewica i Zieloni serdecznie zachęcam.
Opinie (178) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-20 17:40
Opinia wyróżniona
Tam gdzie nie ma miejsca na drzewa to pnacza (6)
Obrośnięte słupy betonowe zastępują potężne drzewa i podobnie ściany. Tłumienie hałasów obniżanie temperatury bezcenne. Patrzenie na zieleń pomaga przetrwać trudne czasy, dlatego jeśli stosowne organy nie zapewniają nasadzeń w najbliższym otoczeniu, to bierzmy sprawy we własne ręce i sadźmy, co można, chociaż krokusa.
- 114 12
-
2022-04-21 21:50
Tak,
taki krokus jak sie zawije wokoł słupa
- 1 0
-
2022-04-21 06:50
Przydały by się takie nasadzenia na ul.Wyzwolenia w NP.Oddzieliły by falowiec od ciężkiego,portowego,przeciążonego ruchu samochodowego do portu gdańskiego i przeładowanych samochodów na budowę bloków w Nowej Letnicy.Ale to sprawa na już a nie na kolejną propagandową wizualizację zieleni na tej ulicy w przyszłości ,proponowaną przez UM.
- 4 2
-
2022-04-21 06:25
PALMY sadzmy wszędzie - i je palmy (1)
- 3 4
-
2022-04-21 12:08
Te plastikowe jak w Wawie
Przetrwają wszystko
- 1 0
-
2022-04-20 22:13
To jest bardzo dobra koncepcja. (1)
Tylko dlaczego on ma na sobie mundur pruski?
- 5 4
-
2022-04-21 12:06
No, dziedzic pruski
Pruski, pruski... Polski dziedzic!
- 1 0
-
2022-04-20 18:07
Opinia wyróżniona
Niech oni posadzą nie 100 tysięcy, ale tysiąc, ale niech te tysiąc przetrwa i będzie miało 100 lat. (11)
Widzę to jako akcje dla EU, czy jest wogole w mieście na etacie jakiś dendrolog, czy jest bank drzew z ewidencja każdego drzewa w mieście, czy jest własna miejska szkółka drzew do nasadzenia, czy jest referat w urzędzie od drzew, czy są wyszkoleni pracownicy do pielęgnacji(przycinania tych drzew). Jeżeli tego nie ma, to tych drzew można 100 milionów kupić, nasadzić ale nic z tego nie będzie. Robić pokazówki to nie wystarczy.
- 72 16
-
2022-04-21 14:00
Właściwa opieka nad drzewami i skupiskami krzewów (2)
Pielęgnacja nie polega na przycinaniu drzew. Przycinać powinno się w ostateczności. Przycięte drzewa (nie dotyczy owocówki, która jest otoczona opieką hodowcy) są osłabione, są podatne na inwazję jemioły, starsze przycięte drzewa mają później zachwianą statykę i mogą stanowić zagrożenie. Jakiemu celowi ma służyć przycinanie koron drzew? Nie powinny
Pielęgnacja nie polega na przycinaniu drzew. Przycinać powinno się w ostateczności. Przycięte drzewa (nie dotyczy owocówki, która jest otoczona opieką hodowcy) są osłabione, są podatne na inwazję jemioły, starsze przycięte drzewa mają później zachwianą statykę i mogą stanowić zagrożenie. Jakiemu celowi ma służyć przycinanie koron drzew? Nie powinny być drzewa sadzone kolizji z liniami energetycznymi, więc o zagrożenie odpada. A może komuś zasłaniają widok z okna i nie widzi swojego bmw na parkingu? No to jest powód. No chyba, że jest ciemno w mieszkaniu, ale balkon jest zabudowany i podwójne firany w oknach - tu koniecznie trzeba drzewo wyciąć, albo ochlastać je do kołka. Pijacy za drzewami, gwałciciele, złodzieje wspinający się po pniach jak szympansy - to wszystko są powody do redukcji drzewostanu. A potem kurz, smród i duchota, ale widać Bawarę z kuchni, co sąsiadka gotuje na obiad i że pies obszczywa koła samochodów, bo nie ma drzewa żeby nogę podnieść...
- 2 1
-
2022-04-21 14:05
(1)
Też nie mogę pojąć, skąd się bierze obecna plaga przycinania drzew. Tak, plaga. Z dzisiejszych czasów nie ostatnie się żadne stare, piękne, zdrowe, rozłożyste drzewo.
- 1 1
-
2022-04-22 16:03
Oczywiscie, ze drzewa w alejach sie przycina.
Jest ciecie pielegnacyjne i ciecie formujace. A co robi sie z odrostami od korzeni lub z pnia. Tak zostawia sie i potem jest ten widok przy polskich drogach. Eee wy znawcy. Do Niemiec lub do Hollandi wam na nauke.
- 0 0
-
2022-04-21 11:31
Jest dendrolog-partacz na etacie ... przyciął w 2020 drzewa na Długich Ogrodach, a teraz usychają! (3)
- 3 0
-
2022-04-21 15:27
Palma była słaba i uschla.
I co Pan mi zrobi?
- 2 0
-
2022-04-21 11:59
Bo te drzewa nie sa przycinane jak drzewa, tylko jak kule z bukszpanu (1)
Jak jest partacz, to ja nic za to nie moge
- 5 0
-
2022-04-21 21:59
To jest największa głupota,tak przycinać bukszpany.Na całych Kaszubach wszędzie kule.
- 0 0
-
2022-04-20 20:12
niech posadzo (3)
"niech ktos cos zrobi" gdyby kazdy obywatel posadzil drzewko albo kilka to by byl efekt, niestety czesto jest to kwestia prawna, posadzisz drzewo gdzie nie trzeba - posadza ciebie. wytniesz drzewo nielegalnie - jesli jestes z bandy inwestora to nie posadza, dostaniesz nagrode nawet.
- 8 1
-
2022-04-21 06:55
NP (2)
Zachęćmy też mieszkańców dzielnic,aby każdy z nich zaopiekował się swoim drzewkiem.Propozycja dotyczy szczególnie młodzieży.
- 5 0
-
2022-04-21 21:57
NP
W NP mamy tyle starych,pięknych drzew;lipy, akacje, kasztanowce,drzewa oliwne itp.O nie też należy zadbać.
- 0 0
-
2022-04-21 14:01
No...
... można nawet taką apkę zrobić ;)
- 2 0
-
2022-04-20 17:22
Opinia wyróżniona
Brawo (2)
Popieram i chętnie zloze podpis
- 79 27
-
2022-04-21 06:32
Na każdą rzecz można patrzeć z dwóch stron. Jest prawda czasów, o których mówimy, i prawda ekranu,
która mówi: Prasłowiańska grusza chroni w swych konarach plebejskiego uciekiniera.
- 6 1
-
2022-04-20 22:15
mi tez podpiszesz?
- 0 10
Wszystkie opinie
-
2022-04-20 17:02
chyba jaja sobie robicie! (5)
- 23 23
-
2022-04-20 17:18
jaja robią ptaki (4)
które gniazdują na drzewach/w drzewach
- 9 11
-
2022-04-20 17:28
Tylko niech Podpaska nie zbiera, za likwidacja TVP podpisało się 110 osób... (3)
- 10 6
-
2022-04-20 18:08
Tak ci Hanka Koreanka w telewizorze powiedziała? (2)
- 6 7
-
2022-04-20 19:28
Nie, Kraśko od prawa jazdy
- 6 4
-
2022-04-21 13:44
Kiedy w koncu WSI 24 przestanie mózgi prac...
- 0 0
-
2022-04-20 17:07
to drzewa się sadzi ,a nie tylko wycina? (5)
zdziwniona serdeczna panna
- 46 8
-
2022-04-20 19:21
to pogadaj z Pisuarami ,oni na Westerplatte zrobili sieczkę wycinając stamtąd pod 2OO drzew (4)
- 7 2
-
2022-04-20 19:42
Oni 200 na Westerplatte (1)
Ola tyle wycina przez sen
- 8 5
-
2022-04-21 13:24
W Gdansku od czasów Pawła.A to raczej wycinki
- 1 0
-
2022-04-21 06:28
poPiSowo robili miejsce dla developera+
ale sprawa sie rypła - Wroga antypodlaska prasa amerykańska i niemiecka o tym przedwcześnie napisała... i kaczuś kazał im się z tego wycofać
- 1 2
-
2022-04-21 13:44
Z pisuaru to chyba wode pijesz Bolcu Pełowski he he he
- 0 0
-
2022-04-20 17:11
Wystarczy usunąć Olę z urzędu (10)
Tyle drzew co za Oli to nigdy Gdańsk nie wycinał :-|
- 61 22
-
2022-04-20 17:11
Jakie sadzenie?
Drzewa zasługują na wycinkę i to masową!!!
- 4 14
-
2022-04-20 17:52
(2)
tylko niestety za tymi wycinkami stoi PIS
- 11 11
-
2022-04-20 19:23
Bo Pisuar o tym nie wie.,jaką sieczkę oni zrobili na terenie Westerplatte
- 5 8
-
2022-04-20 19:31
Wszędzie PiS, olaboga
- 4 8
-
2022-04-20 17:54
Gdańsk czy w obszarze Gdańska? (1)
Lex Szyszko i pochodne sprawiły, że tnie kto chce, bo kara wynosi mniej, niż wartość pozyskanego drewna opałowego. O ile sprawcę uda się złapać, oczywiście
- 10 4
-
2022-04-21 04:19
Lex Szyszko daje wybór
Wycina się decyzjami urzędników
- 1 1
-
2022-04-20 21:42
podpis zgodny z prawdą
treść wpisu niezgodna z rzeczywistością
- 3 1
-
2022-04-20 23:05
Pannę (1)
- 1 3
-
2022-04-21 08:29
Lepsza panna, niż po trzykroć mężatka.
- 0 0
-
2022-04-21 13:27
I to natychmiast
- 0 0
-
2022-04-20 17:13
(5)
Każdy chce,przecież to oczywiste...ale nie rozumiem...najpierw wycinają a potem myślą o sadzeniu.Do tego jakieś donice...bez ładu i składu.Zaprojektować aleje,parki,przecież to student ogarnie.A ta Nowa Lewica...przecież niektórzy z członków to jeszcze korzenie w PZPR...jaka to nowość?)Rządzili na przełomie wieków,to już było.
- 31 20
-
2022-04-20 17:26
jaki każdy? (1)
nikt o zdrowych zmysłach nie chce dodatkowych drzew w swoim otoczeniu no bo i po co? żeby mieć gorszy widok z okna, ciemniej w mieszkaniu a może żeby spadły na samochód albo człowieka w czasie wiatru, a zapomniał bym o gołębiach s...jących na wszystko poniżej, drzewa w parkach tak ale nie w dzielnicach mieszkalnych
- 10 14
-
2022-04-21 12:21
Dokładnie
Poza tym w Gdańsku jest pełno starych i chorych drzew jak starych domów- ruin. Jak domy sukcesywnie się wyburza i buduje nowe, tak trzeba porządkować drzewostan. Drzewa tez mają określony wiek życia. TYLKO: to powinno iść w parze z natychmiastową rekultywacją gruntu i zasadzeniem nowych drzew! No i oczywista oczywistość dalszą pielegnacją.
Np. w Parku Reagana posadzono na początku jak powstał (ok 10-15 lat temu) nowe drzewka, teraz wyrosły na wspaniałe okazy, drzewa wbrew pozorom szybko rosną. Ale o to trzeba dbać- 1 0
-
2022-04-20 17:49
Chłopcze PiSzesz kompletne bzdury! Ilu jest inżynierów którzy studiowali w PRL? (1)
Najstarsi ukończyli studia w 1981 roku :) Część nawet nie pracuje w wyuczonym zawodzie jak na przykład Ja :)
- 4 3
-
2022-04-20 19:34
To, że jesteś starym komuchem widać na pierwszy rzut oka.
- 4 4
-
2022-04-20 20:05
Większość z PiS to byli komuniści a nawet prokuratorzy i sędziowie ze Stanu wojennego!
- 3 5
-
2022-04-20 17:17
Tylko 100tys.drzew?Posadźta milion bo w mieście jest takie powietrze że ledwo się oddycha.I nie za 25 lat tylko trzeba się brać tu i teraz.Jeśli kniazini zasadzi milion drzew w rok,może łaskawie zagłosuję,choć jest tyle minusów)Krótko mówiąc do pracy,wszak podwyżki pensji powinny motywować.
Dr Paj Chi Wo- 28 6
-
2022-04-20 17:18
(2)
Kto zapłaci za zniszczenia i potencjalne narażenie na utratę zdrowia, przez spadające konary, podczas wichur nawiedzających naszą metropolię? Ograniczona widoczność, problem guana ptasiego (jak miejsca parkingowe w sąsiedztwie drzew) oraz koszty utrzymania terenów zielonych.
Nie ma kasy na utrzymanie jednej palmy (daktylowca 160 letniego) a co dopiero setek drzew w tkance miasta.- 18 61
-
2022-04-20 18:30
Jak wieje siedź w domu
Na auto kup polisę AC
Jak ptaki sr*ją nie chodź pod drzewami
Nie martw się o utrzymanie zieleni w mieście
Jak jest na 500+ dla 3 mln Obywateli z UK i bezpłatną opieke medyczną to stać nas na program drzewo +- 8 3
-
2022-04-21 06:42
i ten szum liści - nie do zniesienia
- 2 0
-
2022-04-20 17:22
Opinia wyróżniona
Brawo (2)
Popieram i chętnie zloze podpis
- 79 27
-
2022-04-20 22:15
mi tez podpiszesz?
- 0 10
-
2022-04-21 06:32
Na każdą rzecz można patrzeć z dwóch stron. Jest prawda czasów, o których mówimy, i prawda ekranu,
która mówi: Prasłowiańska grusza chroni w swych konarach plebejskiego uciekiniera.
- 6 1
-
2022-04-20 17:23
tysiące nowych drzew w mieście (8)
żeby spadały na ludzi i ich mienie przy każdej wichurze oraz ograniczały widoki z okien i zaciemniały wnętrza mieszkań, a tymczasem nadleśnictwo wycina sobie miliony drzew żeby była kasa na polski wał, no nic tylko pogratulować pomysłodawcom obłudy
- 21 77
-
2022-04-20 18:31
Wyprowadź się na pustynie (2)
- 12 3
-
2022-04-20 20:55
Skoro dla ciebie ważniejsze są drzewa od ludzi to idź na nasyp kolejowy i zaprotestuj przeciw wycince. Ludzie zamiast kolei będą mieli drzewa. Obwodnica w sumie też niepotrzebna bo powstała kosztem wielu drzew i w dodatku na skraju Parku Krajobrazowego.
- 5 5
-
2022-04-21 12:24
Na Pustyni
Sypie piaskiem w oczy, zlikwidować
- 1 0
-
2022-04-20 23:19
(2)
Boisz sie, ze drzewo na ciebie spadnie? A nie boisz sie ze umrzesz na raka od zanieczyszczonego powietrza? Idź pisaćgłupoty gdzie indziej.
- 6 3
-
2022-04-21 06:08
Niezłe głupoty to piszą
Ci co myślą że im drzewa powietrze oczyszczą. Jeździcie swoim złomem gdzie się da, cały rok w mieście oddychać się nie da a wy zamiast się opamiętać i złom zezłomować gadacie o drzewkach. Nic to wam nie da oszołomy. I tak umrzecie na raka przez swoje wożenie tyłka. Ewentualnie otyłość zabije was szybciej przez brak ruchu.
- 1 3
-
2022-04-21 14:24
To sobie je wybuduj na ścieżce rowerowej. Rowerzyści z pewnością się ich nie boją i nie będą się martwić iż ktoś przez przypadek na nie wpadnie.
- 0 0
-
2022-04-21 06:42
skąd się biorą deski? (1)
- 3 0
-
2022-04-21 12:25
Z Castoramy
- 1 0
-
2022-04-20 17:29
Chcemy więcej drzew ale co z tego skro zaraz przyjdzie nowy Szyszko z PiS zrobi spec ustawę i połowę drzew wytnie :( (7)
- 17 28
-
2022-04-20 17:30
E tam przyjdzie Rostecky i nie będzie niczego.
- 4 4
-
2022-04-20 17:53
a po co ciąć drzewa w miastach?
one są mało warte przy sprzedaży w porównaniu do drzew z lasu, dlatego Gdańsk niedługo będzie miał najwięcej drzew w samym mieście bo w lasach nic nie zostanie tylko same małe sadzonki
- 1 5
-
2022-04-20 19:07
(2)
Raczej Dul czessa z deweloperami
- 7 3
-
2022-04-20 19:24
Pis da naiwniaku (1)
- 1 2
-
2022-04-20 19:36
Wybitna odpowiedź.
- 4 0
-
2022-04-20 19:09
Mam nadzieję, że przyjdzie następny " Szyszko" i będzie można bez problemów zrobić porządek na własnej posesji.
- 6 1
-
2022-04-21 18:49
Boże chroń Polskę przed PO i Kacapami
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.