• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

  • MTM najnizsza oferta...

    A można przedstawić dane ile razy MTM zmieściło się w budżecie? I czas, mega ważny!! Ile razy zrobiło coś w terminie??

    • 35 1

  • Opinia wyróżniona

    (18)

    Kiedyś trzeba to zrobić. Wieczne przeciąganie w czasie nie ma najmniejszego sensu! O Obwodnicy możemy zapomnieć i to na kilka dobrych lat, więc do roboty. Trudno trzeba będzie się pomęczyć. Sam mieszkam w Chwarznie. Jak trzeba będzie będę jeździł Obwodnicą.

    • 30 58

    • a gdzie pojedziesz tą obwodnicą ? (3)

      geniuszu, na zakorkowaną przez nieudolny MTM Chwaszczyńską i Wielopolską

      • 17 6

      • (2)

        Mam na myśli jazdę do miasta. Stracę 10 minut i litr paliwa. Faktycznie wielkie nieszczęście.

        • 5 4

        • Kilka razy tak zrobiłem i w większości przypadków byłem mniej więcej o tej samej porze. Oczywiście w godzinach porannego szczytu. To naprawdę nie jest zła alternatywa.Uważam że lepsza jak przez Karwiny( szczególnie jak ktoś docelowo jedzie do Śródmieścia

          • 3 2

        • Optymista.

          Przez estakadę i Grabówek, sukcesów?

          • 2 1

    • Będzie jak na Karwinach

      Dwa lata paraliżu

      • 14 3

    • (2)

      Nie remontują źle, nie budują źle. Najlepiej wyprowadźcie się na wieś i tam uprawiać rolę żeby do miasta nie jeździć!

      • 9 8

      • Budujmy z głową

        To nie chodzi o to żeby budować, budować, budować. Budować, jak leci. Jak mamy zamiar na kilka lat zablokować główną arterię przelotową, to może warto zbudować wreszcie tę obwodnicę Witomina. Nie stawiajmy wozu przed koniem, budujmy z głową. Nie trwońmy ciężko zarobionych pieniedzy podatników. Tu się jakiś biedak powyżej wymądrzał, że straci co najwyżej litr paliwa dziennie. Wielka mi rzecz. Tak wielka. Pomnóżmy ten litr przez 1000 dni (tak, tak, tysiąc) i tylko dziesięć tysięcy samochodów dziennie, podejrzewam, że więcej. To już się robia nieco inne liczby, do tego tysiące zmarnowanych godzin w korkach. A wystarczy budować z głową. Za trudne jak dla miejskich urzędników?

        • 8 0

      • Co budują i remontują??

        Ile tych dróg remontują?Ile nowych dróg powstało podczas kadencji obecnego prezydenta?Remont jednej ulicy na Karwinach trwa rok!!!

        • 3 0

    • Co z obwodnicą Witomina??

      Gdynia zbuduje obwodnicę Witomina. Dwupasmówka o długości 2,65 km łącząca ulice Chwarznieńską i Kielecką ma ograniczyć ruch samochodowy w dzielnicy i ułatwić przemieszczanie między między Chwarznem-Wiczlinem oraz obwodnicą Trójmiasta a Śródmieściem i Redłowem. Na trasie powstaną cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa w ciągu leśnym oraz wiadukt nad ulicą Witomińską. W ciągu trzech lub czterech lat powinniśmy zakończyć tę inwestycję i przejechać nową drogą mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Jak zapewniają władze miasta, zapowiedziane wcześniej modernizacje i remonty dróg realizowane będą zgodnie z planem. Do końca sierpnia br. Wydział Inwestycji UM ogłosi przetarg na przebudowę ulicy Hodowlanej. Przeprowadzony zostanie również kompleksowy remont ulicy Chwarznieńskiej, zakładający między innymi budowę nowego chodnika oraz drogi rowerowej. Chęć ograniczenia ruchu tranzytowego przez Witomino, a także niezwykle dynamiczny rozwój dzielnic zachodnich, stały się powodem nowego spojrzenia na kwestie transportowe w tej części Gdyni. Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte o wnikliwe analizy oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach zapowiada Wojciech prezydent Gdyni. 11.07.2019 / fot. Anna Bobrowska / KFP

      • 6 1

    • Na pewno nie teraz, (2)

      blokowanie jedynego wyjazdu z centrum miasta na obwodnice to sadyzm i sabotaż. Chwarznienska jest zniszczona to prawda ale da się jeszcze jeździć. Szkody z remontu będą znaczne większe niż korzyści - tylko estetyczne bo wpływ na płynność ruchu to nie będzie miało absolutnie żadnego.

      • 6 4

      • (1)

        Jakie szkody z remontu?

        • 1 0

        • Wyjazd z centrum kompletnie zablokowany przynajmniej przez rok.

          • 2 1

    • (1)

      Obwodnica Witomina - mokry sen nowych mieszkańców Sokółek, Polanek itp

      • 4 2

      • Raczej

        po prostu konieczność

        • 1 1

    • Wcale nie musimy zapominać o obwodnicy

      Jak widać nasze wpisy na forum zaczęły działać i otwierać oczy urzędnikom o ich bezmyślnej decyzji.Budowa obwodnicy jest priorytetem w tej chwili gdyż korki na Witominie sięgają już i Obwodnicy Trójmiasta i samego centrum Gdyni!!!!!!

      • 3 0

    • Przestań człowieku wspierać UM w Gdyni

      Nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz.Witomino jest zakorkowane od rana do wieczora a w godzinach szczytu w korku na Witomino stajesz już na ulicy Warszawskiej!!!Remonty dróg to są potrzebne w całej Gdyni,nawet Władysława IV przypomina wiejska drogę z dziurami.Odkorkować Witomino a potem bawić się w remonty.

      • 3 0

    • Możesz jeździć nawet lasem mam to gdzieś (1)

      Ale nie wypisuj banialukow bo bez obwodnicy Witomina to remont Chwarznienskiej nic nie zmieni z korkami.

      • 5 0

      • Ten remont może coś co najwyżej pogorszyć, znając życie narobią tam jakieś wyniesione przejścia, progi zwalniające, skrzyżowania będą nieprzemyślane i będzie jeszcze gorzej niż obecnie.

        • 3 0

  • MTM??? (1)

    Rozbabrali Chwaszczyńską, wszystko tam stoi a już biorą się za Chwarznieńską?? Budowlanych w Gdańsku też robią, juz tam są problemy. Ta firma nie potrafi nic zrobić zgodnie ze sztuką.

    • 38 0

    • Co Ty bredzisz synu?

      Dzisiaj jechalem Budowlanych i godzinie 13 i nie ma żadnych utrudnień. Wszystko idzie jak trza.

      • 0 0

  • Przebudowa która nic nie da kierowcom.

    powstanie kawałek buspasa a dla kierowców nic się nie zmieni

    • 40 1

  • Wydadzą 60 milionów tylko po to żeby kilka pojazdów na godzinę mogło pojechać szybciej buspasem (2)

    Reszta mieszkańców w dalszym ciągu będzie stała w gigantycznym korku

    • 43 4

    • nie bedzie buspasa

      • 0 0

    • to moga sie przesiasc na ten autobus i sie nie meczyc

      o to wlasnie chodzi, by autobusy pomykaly kosztem autek

      • 0 1

  • Przepraszam, ale jakim prawem wycinacie kolejne lasy? Chcecie sobie budować, to uzbierać kasę i zbudować tunel. (14)

    A od lasów wara!
    Albo, druga opcja, wyburzcie inne zabudowania, skoro wam miejsca brakuje.
    Co to za głupie pomysły. Jest ustawa o lasach i koniec. Chceta mieć więcej dizli w mieście, to wrzućta je do tunelu albo postawcie szlabany, posługując się waszym językiem.

    • 40 91

    • (5)

      Lasów w Polsce systematycznie przybywa wiec raczej wycięcie dosłownie kilkunastu czy kilkuset drzew nic nie zmieni a cel uświęca środki w tym przypadku wystarczy spojrzeć na retro mapy a następnie na Google Maps drzew jest znacznie więcej niż w 1996 roku nawet co zaskakujące w centrum miasta pozdrawiam

      • 12 11

      • lasów ? (4)

        zobacz jak zdziesiątkowali Park Krajobrazowy a potem pisz te brednie

        • 9 14

        • (3)

          No i widzisz tu dochodzimy do bzdur które wypisujesz zobacz ile za to jest nowych zadaszeń proponuje zacząć od wejścia na retro map i zobaczyć obszar parku na terenie kolibek tam przybyli więcej drzew niż wycieki ich łącznie przez 20 lat

          • 9 5

          • A te nasadzone kikutki bilansują produkcję tlenu tych wyciętych? (1)

            • 5 3

            • Stare drzewo wiecej konsumuje noz produkuje. Jak emeryci swoja droga. Dlatego drzewostany sie odmladza. Robisz to nawet w ogrodku jesli go masz tylko na duzo mniejsza skale.

              • 1 5

          • hahaha

            Gdzie Kolibki a gdzie TPK , las wycięty aż huczy. Wróć do UM , przerwa na się skończyla

            • 1 2

    • Nawiedzonych nie brakuje

      • 6 3

    • Siostro

      Pacjent majaczy

      • 4 2

    • A gdzie mieszkasz? (1)

      Daj znać gdzie mieszkasz aktualnie i ile drzew wycięli abyś mógł tak kupić mieszkanie?

      • 4 1

      • akurat

        dla mnie lasu nie musieli wycinać :-)

        • 1 0

    • Jako kierowca popieram przedmówcę. Wszędzie tylko wycinają zieleń, leją beton a później mówią - kup sobie elektryka bo się nam wartość co2 nie zgadza. Jak wytniemy całą zieleń to nie będzie nam miało co przerobić tego co2 na o2.

      • 2 4

    • Ale wiesz, że taki tunel to fortuna niewspółmierna do efektu?

      I to, co zaoszczędziłbyś na kilkuset drzewach, to zostałoby wydane na wyciąganie spalin z tego tunelu i ich odprowadzanie na zewnątrz? A samo utrzymanie też byłoby droższe?

      • 0 1

    • ci sami, co jak budują cos w centrum, krzycza o betonozie

      ale wyciac hektary cennego lasu i zabetonowac go, by im bylo pare minut szybciej? oo, jak najbardziej, to postep.

      A siedzcie sobie w korkach jak dla mnie, albo lepiej, ograniczyc dojazd prywatnymi samochodami i zostawic autobusy tylko

      • 1 0

    • Przedsiębiorstwo Produkcji Drewna LP

      Przecież leśnicy rżną lasy na okrągło. Na nabrzeżach brakuje miejsca do składowania !

      • 0 0

  • Czy będzie strefa relaxu i chociaż jeden delfinek ?

    • 21 2

  • A może by tak Jana Nowaka by zbudowali.

    Lub wymyślili inny sposób na ogarnięcie ruchu z wiczlina zamiast tranzyt przez dzielnice

    • 19 0

  • Nie chcą to nie remontować. Niech sami latają dziury tylko później bez płakania że urzędnicy nic nie robią

    • 0 13

  • Wreszcie będzie jak w nowoczesnym mieście czyli ścieżka rowerowa i buspas. Wreszcie kierowcy będą mieli alternatywę

    Będą mogli jechać autobusem lub rowerem. Super!

    • 11 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane