• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

  • Priorytety

    Po co było wywalać PLNy na Starowiejską i inne niepotrzebne realizacje. Najważniejsze inwestycje leżą. Obwodnica Witomina, tunel na Puckiej to zostaje tylko w planach. Czy w UM naprawdę brak ludzi, którzy potrafią patrzeć na Gdynię jako miasto z morza i marzeń? Wyludnione Śródmieście, brak miejsc parkingowych, drogie miejsca postojowe, Deweloperka dla bogaczy z Warszawy i Pcimia.

    • 23 0

  • Miasto tworzy kolejne błędy

    Kładki kolo domu Za Falochronem nie powinno byc tylko należało zbudować przejscie podziemne ,starsi ludzie nawet nie musieliby chodzic po schodach czy jezdzić windą.
    Jak remontowano Hodowlaną należało to zrobić dobrze to znaczy na skrzyżowaniu z Chwarznienską zbudować duże rondo.
    Na Hodowlanej należało rowniez zbudować sieżki rowerowe (nie potrzebne byłyby na Chwarznienskiej). Należyało też zamknac ulicę Promienna od strony Chwarznienskiej. Na czas przebudowy a w zasadzie na zawsze ograniczyć (zabronić) ruchu samochodów cieżrowych .

    • 16 1

  • SUPER! jak zablokują przejazd przez witomino, to kilka tysięcy ludzi skieruje swoje auta na dąbrowę, która już jest (5)

    jednym wielkim korkiem od rana do wieczora w obie strony. nie ma to, jak zacząć remonty w kilku newralgicznych miejscach miasta na raz :) w każdym razie ruscy gdyni nie zdobędą, bo się do niej nie dopchają :)

    • 67 11

    • (2)

      Nie lepiej na Obwodnicę? Potem Morską, niż pchać się przez Karwiny.

      • 6 1

      • Lepiej ale gorzej jak wielu tak zacznie robić.

        • 3 0

      • A nie lepiej

        na S6, do Chwaszyczyna, potem do Wejherowa, albo do Lęborka i potem to już z górki.

        • 5 0

    • Kto normalny z Chwarzna do centrum Gdyni pojedzie przez Dąbrowę? (1)

      Może jeszcze przez Spacerową? Jedyny objazd to Kwiatkowskiego i Morska, które akurat w żadnym remoncie chyba w tym czasie nie będą więc sytuacja wydaje się ok.

      • 1 2

      • chodzi o dojazd z obwodnicy do centrum, już na Dąbrowie są mega korki, a jak jeszcze zacznie się jednocześnie remont na Chwarznie to w ogóle wszystko stanie

        • 4 1

  • jak zawsze od d... strony! (4)

    a nie łatwiej byloby najpierw zrobić obwodnicę, Witomina, potem zrobić remont Chwarznieńskiej i finalnie cieszyć się nowymi drogami, a w bonusie nie niszczyć Hodowlanej?

    • 14 0

    • nie da sie (1)

      jw.

      • 0 0

      • oczywiscie że się da!

        trzeba tylko chcieć, i działać, a nie zasłaniać się niemożnością i założeniem że się wszystko zrobiło jak nic się nie zrobiło

        • 0 0

    • ale ja nie chce, by dla wygody niednych mieszkaców bloków w polu, niszczyc mi las pod domem (1)

      sorki,nie obchodzi mnie wasza wygoda. Wiedzieliście, gdzie kupujecie

      • 0 0

      • Żeby wybudować twój dom też wycięto las.

        Mentalność Kalego.

        • 0 0

  • Nikt normalny z witomina i chwarzna po tym remoncie na szczurka juz nie zaglosuje (1)

    to bedzie gwozdz do trumny dla teh ekipy. 1,5h dojazdu z chwarzna do centrum w jedną stronę, a cale witomino zakorkowane i zasmrodzone!

    • 17 0

    • Szczurek

      On ma to w d...e wyczerpał swoje kadencje. Martwić się będą inni

      • 0 0

  • MTM

    Jeśli będzie to robił MTM, to już współczuję.
    Proponuję zobaczyć organizacje i tempo prac na ul. Wielkopolskiej/chwaszczynskiej.
    Masakra, ulica rozkopana, tu dziura, tam dziura slalomem trzeba jeździć, a na placu budowy 5osób, oczywiście do 16.00

    Podstawowym kryterium powinien byc czas wykonania przebudowy, ale to dla urzędników nie ma znaczenia, nie muszą stać w korkach wiec spoko

    • 13 0

  • Czyli zabrakło 4 lata temu kasy w budzecie, a teraz w budzece pieniądze już są? w tym czasie zadłużenie miasta wzrosło??

    Co to za niedojda zarządza inwestycjami? 4 lata stracone, 4 lata jezdzenia w korkach i po dziurawej i niedoswietlonej chwarznieneskiej. 4 lata bez drogi rowerowej. I finalnie nie będzie buspasa choć w oryginalnych planach był. Taka jest rzeczywistość. Więc autobusy nadal będą stały w korkach na Chwarznieńskiej i traciły czas. I za tę decyzję odpowiadają nasi panowie prezydenci.

    Koszt budowy chwarznienskiej w 2023 + wczesniejszy remont Hodowlanej 2021 - 79 mln
    Najnizsza oferta z anulowany przetargu z 2018 roku na remont chwarznienskiej i Hodowlanej - 79 mln

    Decyzyjna tragedia!

    • 10 0

  • Szczur wszystko roz...........la w Gdyni i nic nie kończy lepiej byś zrobił i wyremontował komisariat Policji na Karwinach tyle lat żeby w dzielnicy w sercu Gdyni nie było Komisariatu Policji to woła o pomstę do nieba bo Urzadnicy Gdyni woła budować węzły Karwińskie,drogi Kaszubskie, remont Chwarznienskiej,sciezki rowerowe a remont Komisariatu Policji ma się wielkim poważaniu ale nie długo wybory to wyborcy odpowiednio to potraktują.

    • 10 1

  • Szkodnicy

    Najpierw obwodnica a potem rozbudowa.
    Strajk - zablokować dojazd do pracy tym nieudacznikom z UM tak jak oni nam robią prze lata.
    Tu nawet wybory nie pomogą tylko taczki !!!!

    • 10 1

  • Niech skonczą Chwaszczyńską!!!

    I dopiero potem zabierają się za Chwarznieńską!!

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane